Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

انواع خرگوش ها حیوانات پستانداری هستند که بیشتر غذای اصلی آن ها گیاه است و گیاه خوار محسوب می شوند. آن ها از لحاظ ظاهر شبیه گربه اند و دارای گوش های خیلی دراز و لب ها حالت شکاف دار هستند. اندام خرگوش از پاهایش کوتاه تر است وسرعت خیلی بالایی دارد و نژاد های مختلفی از خرگوش در جهان وجود دارد. به دلیل اینکه پوشش سفید رنگی دارد در زمستان پیدا کردن خرگوش در زمستان بسیار مشکل است، با توجه به ویژگی های زندگی آنها رنگ پوست آنها قابل تغییر است به عنوان مثال برای سازگاری با محیط اطرافش در زمستان رنگ پوستش سفید می شود.

در این نشریه مقاله علمی شیمی فیزیک شما را با محل زندگی، ویژگی ظاهری، انواع نژاد خرگوش، بیماری ها، شرایط نگه داری، قیمت و خرید این حیوان بازیگوش آشنا می کنیم. در مقالات دیگر این نشریه می توانید با سایر حیوانات خانگی از جمله فنچ، هسمتر، عروس هلندی، طوطی کاکادو، شاه طوطی و خرگوش بلژیکی و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

محل زندگی انواع خرگوش

خرگوش ها در علفزار، چمنزار، جنگل های پر از درخت، جنگل های کم درخت، تالاب و حتی در بیابان می توانند زندگی کنند، زندگی آنها به صورت گروهی است. خرگوش اروپایی که از معروف ترین نژاد خرگوش است در سوراخ هایی در زیر زمین زندگی می کند و سازگاری فوق العاده ای با محیط اطرافش دارد.

آمریکای شمالی محل زندگی بیشتر از نیمی از خرگوش های جهان است و می توان از زیستگاه دیگر این حیوانات جنوب غربی اروپا، سوماترا، آسیای جنوب شرقی، مناطقی در افریقا، آمریکای جنوبی و اندکی از جزایر ژاپن را نام برد. از لحاظ طبیعی در بخش های اوراسیا نمی توان از آنها یافت کرد ولی اندکی از خرگوش های صحرایی در این منطقه وجود دارند، مبادله بزرگ میان آمریکا وسیله ورود بیشتر خرگوش ها به آمریکای جنوبی هستند وفقط یک گونه به نام خرگوش برزیلی را می توان در آنجا پیدا کرد و اکثر مناطق مخروط جنوبی آمریکا فاقد خرگوش هستند، اما خرگوش های اروپایی در تمام نقاط جهان یافت می شوند.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی ظاهری انواع خرگوش

آنها دارای گوش های بلندی هستند که گاهی بلند تر از ۱۰ سانتی متر نیز رشد می کنند که علت آن برای شناسایی  دشمنان است، دارای دو پای بسیار نیرومند و قدرت مند است که چهار انگشت دارد ولی پنجه های پیشین آنها حاوی پنج انگشت است. در زمان استراحت بر روی کف پی خود می ایستد ولی در هنگام دویدن بر روی پنجه های خود حرکت می کند برای همین یک حیوان پنجه رواست. دارای بدنی پوشیده از خز های نرم و بلند است و به رنگ های قهوه ای، زرد- قهوه ای و خاکستری دیده می شود

قد و وزن انواع خرگوش

اندازه بدن خرگوش میانگین بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر است و وزنی بین ۰.۴تا بیش از ۲ کیلوگرم است. برخی از نژاد خرگوش مانند فلمیش جاینتز وزنی تا ۶ کیلوگرم و قدی در حدود ۷۵ سانتی متر می تواند داشته باشد، بزرگ ترین خرگوش جهان <داریوس> نام دارد که ۱۳۱ سانتی متر قد و ۱۸ کیکو گرم وزن دارد.

طول عمر خرگوش

طول عمر آنها تا ۶سال می باشد

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تولید مثل انواع خرگوش

خرگوش در هر زایمان خود بین ۶ تا ۸ بچه به دنیا می آورد. گونه ای از نژاد خرگوش به نام خرگوش آنقوره در هر زایمان خود ۵ تا ۶ بچه به دنیا می آورد که در سال بین ۵۰ تا ۶۰ بچه زایمان می کند چون از سه ماهگی قدرت باروری دارد.

انواع خرگوش

انواع مختلفی از این حیوان وجود دارد که تفاوت هایی از لحاظ ظاهری و رفتاری با هم دارند به عنوان مثال برخی از آنها پر جنب وجوش و شیطون هستند و به فعالیت زیادی احتیاج دارند و برخی از آنها محتاج توجه و محبت و نوازش هستند. آنها انواع مختلفی دارند که فقط چند نوع نژاد است که می توان از آنها به عنوان حیوان خانگی استفاده کرد و مناسب هستند.

لوپ هلندی

جزء نژاد کوتوله است که جثه و هیکل کوچکی دارد، بدن کوتاهی که دارای سر پهن و بزرگی است و پیشانی آنها حالت برجسته و بر آمده دارد و وزنی در حدود۱تا ۱.۸ کیلو گرم دارد. خیلی پر جنب و جوش است و بدنی پشمالو دارد که دارای رنگ بندی زیادی است، رنگ خز بدنشان یا از یک نوع رنگ است و یا مخلوطی از چند رنگ می باشد.

در سال ۱۹۷۹ توسط سازمان پرورش دهندگان خرگوش برای اولین بار شناسایی شد و بیشتر در صنعت سینما از آنها استفاده می شد و حتی شخصیت کارتونی را از روی این نوع خرگوش ساخته اند. دارای شخصیت بسیار مهربان، اجتماعی و حرف گوش کن که به آسانی تربیت می شود و با بچه ها رابطه خوبی دارند. از لحاظ ظاهری دارای گوش هایی نرمی که به صورت آویزان و افتاده است که گاهی کوتاه یا دراز است، یک نوع خرگوش لوپ وجود دارد که گوش هایش حالت هلیکوپتری است که گوش هایش به حالت افقی از سرش رشد کرده است.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

شرایط نگهداری از انواع خرگوش لوپ

به طور مرتب وروزانه بدن و خزهای آنها برس کشیده شود، چون دارای گوش های درازی هستند بیشتر مستعد بیماری عفونت گوش هستند پس باید زود به زود برسی شود که اگر بوی بدی داد یا موم زیادی در گوشش انباشته شود حتما به دامپزشک مراجعه شود. قفس بزرگی باید داشته باشد حداقل سه برابر خودش تا راحت بتونه در آن دراز بکشه یا روی پاهایش بیستد. این خرگوش بهتر است با موادی مانند سبزیجات تازه، یونجه و پلت تغذیه شود، یک نکته برای تغذیه آنها هرگز از موادی مانند نان، شکلات، چیبس یا بیسکوییت استفاده نشود.این خرگوش ها نیاز به فعالیت زیادی دارد پس حواستون باشد.

مینی لوپ

زیباترین و دوست داشتنی ترین حیوان خانگی که طذفدار زیادی دارد و از نژاد خرگوش لوپ آلمانی است. هیکل کوچک با گوش های افتاده دارد و شانه هایش ماهیچه ای و گسترده است، پاهای این نژاد کوتاه است و در حدود ۲.۵ تا ۳ کیلو گرم وزن دارند. از خصوصیات رفتاری می توان به بازیگوش بودن، سر حال بودن، زرنگ و باهوش بودن اشاره کرد و همچنین قدرت آموزش پذیری بالایی دارد.

این نوع نژاد نیاز به نوازش شدن دارد و عاشق این کار است و بسیار اجتماعی هستند و مهارت ارتباط بر قرار کردن با حیوانات دیگر و انسان های آرام را دارند، برای سرگرم شدن به مدت طولانی کافی است اسباب بازی در اختیارش قرار دهید تا ساعت ها مشغول شود و در کل محیط های آرام بهترین مکان برایش است ویک نکته خیلی زود محل ادرار و مدفوع خود را یاد میگیرد و برای نگه داری نژاد مناسبی است. از لحاظ بهداشت هر روز نیاز به نظافت دارد تا دچار بیماری پوستی نشود.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خرگوش عروسکی یا کوتوله هلندی

این نوع نژاد بسیار جثه کوچکی دارند و ریزهستند و دارای بدنی گرد و جمع شده  که اندازه گردن کوتاه است، گوش های این نژاد حالت ایستاده و کوتاه است وخزهای بدن آنها براق و پراز مو است، وزن آنها بین ۰.۵تا ۱ کیلو گرم است و دارای رنگ های متنوعی است. از لحاظ رفتاری خرگوشی آرام و ترسویی است پس باید در محیط آرام وبه دور از سر وصدا نگه داری شود فقط اینکه این خرگوش عادت بدی که دارد گاز می گیرد پس خانواده هایی که بچه کوچک دارند گزینه مناسبی برای آنها نیستند. میانگین طول عمر آنها ۷ سال و یا بیشتر است، به دلیل ظاهر زیبا و بانمکی که دارد به خرگوش اسباب بازی مشهور است وبیشتر برای آنها را برای نمایش در مسابقات پرورش می دهند.

خرگوش لهستانی

در قرن ۱۶۰۰ میلادی در بلژیک پرورش داده شده است که ترکیبی از نژاد هلندی و هیمالینه برای استفاده از گوشت آن دست به پرورش آنها زده اند وعلت اصلی پرورش این نوع نژاد است. این نوع خرگوش هم از نژاد کوتوله ها است و برای نگه داری به فضای کمی نیاز دارند، از لحاظ رفتاری بسیار آرام و فعالیت کمی دارند و خیلی مهربان و خونگرم هستند و ارتباط خوبی با بچه ها دارند و بازی کردن با بچه برایش لذت بخش است و ظاهرزیبایی دارد. دو وع خرگوش لهستانی وجود دارد

کوتوله انگلیسی –لهستانی

این نوع نژاد خیلی کوچک و ریز است و وزنی در حدود ۱ کیلو گرم دارد و چشم های آنها قرمز رنگ و گونه ها زال است.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

لهستانی آمریکایی

از نوع انگلیسی بزرگتر است با وزنی در حدود ۱.۵ کیلو گرم و به رنگ های مشکی، آبی و شکلاتی وجود دارد.این نوع نژاد بسیار باهوش است و مهارت آموزش پذیری بالایی دارد و خیلی زود هم محل ادرار ومدفوع خود را یاد می گیرد. از این نوع برای کارهای شعبده بازی و تردستی استفاده می کنند به دلیل جثه کوچک و باهوش بودنش.

شرایط نگه داری خرگوش لهستانی

این خرگوش چون جثه کوچکی دارد نگه داری از این آن بسیار آسان است و به نظافت کمتری احتیاج دارند، تغذیه آنها با یونجه، آب تازه و مقدار اندکی پلت انجام شود و طول عمر آنها در شرایط نگه داری مناسب بین ۵ تا ۶ سال است.

مینی رکس یا خرگوش مخملی

منشا پیدایش این نوع نژاد کشور فرانسه درقرن ۱۸۰۰ میلادی است و دارای هیکل بسیار کوچک، گوش های کوتاه است، گردن و پاهای این نوع نژاد کوتاه است. وزن این نوع بین ۱،۵ تا ۲ کیلوگرم و قدش هم ۳۵ سانتی متر است، خزهای بدن آنها نرم، براق و مخملی است و به حالت صاف نیستند ودر رنگ های متنوعی مانند آبی، سیاه، سفید، شکلاتی هستند. خیلی کم تحرک است و رفتار بسیار دوستانه و مهربانی دارد و از نوازش کردن لذت می برد ورابطه دوستانه ای با بچه ها دارد. برای نظافت آنها از برس استفاده نشود با دست های مرطوب خود می توانید آنها را پیرایش کنید.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خرگوش آلمانی

نژاد آنها به کشور انگلستان برمی گردد و به اسم هایی خرگوش هلندر یا براباندر معروف است، امروزه با به وجود آوردن خرگوش های کوتوله محبوبیت این نوع نژاد کم شده است. دارای جثه و هیکل بزرگی است و وزنش تا ۲.۵ کیلوگرم هم می رسد، بدنش حالت گردی دارد که روش خط ها رنگی وجود دارد و دماغش خیلی براق و درخشان است، رنگ سفید گردن وپشتش از ویژگی های بارز این نوع نژاد است. از لحاظ رفتاری آرام، باهوش، اجتماعی و مهربان وصمیمی است و مهارت آموزش پذیری بالایی دارد ولی کمی خجالتی است و بهنر است اول اعتمادش را به خودتان جلب کنید.

در شرایط ایده ال بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می کند وبهتر است با یونجه، سبزیجات تازه، میوه تغذیه شود، لونه ش باید بزرگ باشد تا در آن راحت باشد و برایش وسایل بازی بگذارید. یک نکته برای اینکه یک خرگوش سالم و شادابی داشته باشید باید محل زندگی خرگوش تمیز و مرتب باشد.

خرگوش بلژیکی

نام دیگرش خرگوش صحرایی یا خرگوش وحشی بلژیکی است، هیکل بزرگ و درشت و قدرتمندی دارد، بسیار پر جنب وجوش و مهربان است و به بازی کردن علاقه زیادی دارد. نگه داری ازآن راحت و آسان است چن موهای بدنش سفت و کوتاه است، رنگ بندی این نوع نژاد بسیار خاص و بی نظیر است.

انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع خرگوش چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خرگوش دارچینی

رنگش دارچینی یا فندقی است وروی کمرش لکه های طوسی دارد و دارای جثه و هیکل بزرگ است.

خرگوش الاسکایی

منشا این نوع نژاد کشور آلمان استَ، هیکل وجثه بزرگی دارد و وزن آنها تا ۴ کیلوگرم هم می رسد. در رنگ مشکی و قهوه ای تیرهوجود دارند، موهای بدنش بسیار ضخیم و کلفت است.

قیمت خرید و فروش انواع خرگوش

یک نکته قبل از خرید خرگوش حتما او را به دامپزشک نشان دهید تا از سلامتش مطمئن شوید. قیمت خرید و فروش آنها نسبت به نژاد شان متفاوت است برای خرید بهتر است از سایت های معتبر و پت شاپ ها کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا