Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟

بوزیدان یک درختچه همیشه سبز است که در هند، خاورمیانه و بخش هایی از آفریقا رشد می کند. این گیاه سابقه طولانی استفاده در طب سنتی را دارد. برای صدها سال، مردم از ریشه ها و میوه های نارنجی قرمز بوزیدان برای اهداف دارویی استفاده کرده اند. گیاه همچنین به عنوان گیلاس زمستانی شناخته می شود. از این گیاه به عنوان یک تونیک برای افزایش انرژی استفاده می کنند و تنش و اضطراب را کاهش می دهند. بعضی نیز ادعا می کنند که گیاه ممکن است برای برخی از سرطان ها، بیماری آلزایمر و اضطراب مفید باشد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از رازیانه و رزماری مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با گیاه بوزیدان و خواص درمانی آن آشنا میکنیم.

گیاه بوزیدان

بوزیدان یک گیاه مهم در پزشکی است. بوزیدان به این معنی است که به حفظ جوانی ذهنی و جسمی کمک می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیاه می تواند اثرات ضد عفونی کننده و ضد التهابی داشته باشد. به عنوان مثال، مردم از بوزیدان درمان موارد زیر استفاده می کنند:

  • فشار
  • اضطراب
  • خستگی
  • درد
  • مشکلات پوست
  • دیابت
  • آرتروز
  • صرع

درمان های مختلف از بخش های مختلف گیاه، از جمله برگ ها، دانه ها و میوه ها استفاده می کنند.

اشکال مختلف بوزیدان

مردم می توانند اشکال مختلف بوزیدان را از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی یا آنلاین خریداری کنند:

  • کپسول بوزیدان
  • پودر بوزیدان
  • بوزیدان مایع

بوزیدان یک گیاه دارویی باستانی است. به این معنی که می تواند به بدن شما کمک کند تا استرس را مدیریت کند. بوزیدان همچنین مزایای دیگر را برای بدن و مغز شما فراهم می کند. به عنوان مثال، می تواند عملکرد مغز، کاهش قند خون و سطح کورتیزول را افزایش دهد و به مبارزه با علائم اضطراب و افسردگی کمک کند.

آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟
آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟

دوز مصرفی بوزیدان

دوز اش و نحوه استفاده از آن، به شرایطی که امیدوار به درمان هستند بستگی دارد. هیچ دوز استاندارد بر اساس آزمایشات بالینی مدرن وجود ندارد.

مطالعات مختلف از دوزهای مختلف استفاده کرده اند. برخی از منابع تحقیقاتی نشان می دهد که مصرف ۲۵۰-۶۰۰ میلی گرم در روز می تواند استرس را کاهش دهد.

دوز کپسول اغلب بین ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم است. گیاه به شکل کپسول، پودر و عصاره مایع می آید.

در برخی موارد، مصرف دوزهای بالا می تواند عوارض جانبی ناخوشایند را ایجاد کند. بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل های گیاهی جدید، از جمله بوزیدان، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد ایمنی و دوز صحبت کنید.

مزایای سلامتی بوزیدان

مطالعات علمی پیشنهاد کرده اند که ممکن است برای تعدادی از شرایط بدنی مفید باشد.گفته می شود، محققان در مورد اینکه چگونه گیاه در بدن انسان واکنش نشان می دهد، نمی دانند. اکثر مطالعات تا کنون از مدل های حیوانی یا سلولی استفاده کرده اند، به این معنی که دانشمندان نمی دانند که آیا نتایج مشابهی در انسان رخ می دهد.

مزایای استفاده از بوزیدان شامل موارد زیر است:

گیاه دارویی باستانی است

بوزیدان یکی از مهمترین گیاهان در Ayurveda است، یک نوع طب جایگزین است. برای بیش از ۳۰۰۰ سال برای کاهش استرس استفاده شده است. نام گیاه شناسی آن، Somnifera است، و همچنین به جینسنگ هند و گیلاس زمستانی شناخته شده اند.

گیاه بوزیدان یک بوته کوچک با گل های زرد است که بومی هند و شمال آفریقا است. عصاره ها یا پودر از ریشه یا برگ گیاه برای درمان شرایط مختلف استفاده می شود. بسیاری از مزایای سلامتی آن نشان داده شده است که با التهاب و رشد تومور مبارزه می کنند. بوزیدان یک گیاه برجسته در پزشکی هندی است و به دلیل مزایای سلامتی آن، مکمل محبوبی شده است.

آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟
آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟

کاهش استرس و اضطراب

ممکن است اثر آرام بخش را بر علائم اضطراب، در مقایسه با دارو Lorazepam، دارو آرام بخش و اضطراب داشته باشد. یک مطالعه سال ۲۰۰۰ نشان داد که گیاه دارای اثرات کاهش اضطراب قابل مقایسه با لورازپام بود، که نشان می دهد که بوزیدان ممکن است برای کاهش اضطراب موثر باشد. با این حال، محققان این مطالعه را در موش انجام دادند، نه انسانها.

محققان دریافتند که مصرف روزانه ۲۴۰ میلی گرم بوزیدان به طور قابل توجهی کاهش میزان استرس مردم را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. این شامل کاهش سطح کورتیزول، که هورمون استرس است.

در یکی دیگر از مطالعات در سال ۲۰۱۹ در انسان، مصرف ۲۵۰ میلی گرم یا ۶۰۰ میلی گرم بوزیدان در روز منجر به کاهش سطح استرس خود گزارش شده، و همچنین سطح کورتیزول پایین تر بود. اگر چه این تحقیق امیدوار کننده است، دانشمندان باید قبل از توصیه گیاه برای درمان اضطراب، باید اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنند.

بهبود آرتروز

ممکن است به جلوگیری از سیگنال های درد در امتداد سیستم عصبی مرکزی عمل کند. همچنین ممکن است برخی از خواص ضد التهابی داشته باشد. به همین دلیل، برخی تحقیقات نشان داده است که در درمان اشکال آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید موثر است.

مطالعات متعددی از توانایی بوزیدان برای کاهش یا جلوگیری از از دست دادن عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری های نوروژنیک مانند بیماری آلزایمر، بیماری هانتینگتون و بیماری پارکینسون مورد بررسی قرار گرفته اند.

سلامت قلب

بعضی از مردم از بوزیدان برای افزایش سلامت قلب خود استفاده می کنند، از جمله:

  • کاهش فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول بالا
  • کاهش درد قفسه سینه
  • جلوگیری از بیماری های قلبی

عصاره ریشه اشواگاندا می تواند باعث افزایش استقامت قلب و عروق فرد شود که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

جلوگیری از سرطان

بوزیدان ممکن است در جلوگیری از رشد سلول در برخی از سرطان ها موثر باشد.

آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟
آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟

سطح قند خون را کاهش میدهد

در مطالعات متعدد، بوزیدان نشان داده شده است که سطح قند خون را کاهش میدهد. یک مطالعه آزمایشی لوله نشان داد که ترشح انسولین را افزایش می دهد و حساسیت به انسولین را در سلول های عضلانی بهبود می بخشد.

همچنین، چندین مطالعه انسانی پیشنهاد کرده اند که می تواند سطح قند خون را در هر دو فرد سالم کاهش دهد و افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهند.

علاوه بر این، در یک مطالعه ۴ هفته ای در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، کسانی که تحت درمان با بوزیدان بودند، کاهش میانگین میزان قند خون ناشتا را به میزان ۱۳.۵ میلی گرم بر دسی لیتر، در مقایسه با ۴.۵ میلی گرم در دسی لیتر در افرادی که دارونما دریافت کردند، بود.

علاوه بر این، در یک مطالعه کوچک در ۶ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲، مکمل بوزیدان به مدت ۳۰ روز کاهش سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد.

شواهد محدودی نشان می دهد که بوزیدان سطح قند خون را از طریق اثرات آن بر ترشح انسولین و حساسیت کاهش می دهد.

خواص ضد سرطان داشته باشد

مطالعات حیوانی و آزمایش لوله نشان داده اند که ببوزیدان کمک می کند تا باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلول های سرطانی) شود.

اولا، معتقد است تشکیل گونه های اکسیژن واکنشی در داخل سلول های سرطانی را ترویج می کند و عملکرد آنها را مختل می کند. دوم، ممکن است باعث ایجاد سلول های سرطانی شود تا مقاوم در برابر آپوپتوز باشد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که ممکن است به درمان های متعددی از انواع سرطان، از جمله پستان، ریه، روده بزرگ، مغز و سرطان تخمدان کمک کند.

در یک مطالعه، موش هایی که تومورهای تخمدان به تنهایی یا در ترکیب با یک داروی ضد سرطان درمان می شوند، کاهش ۷۰-۸۰٪ در رشد تومور را نشان دادند. درمان همچنین مانع گسترش سرطان به سایر ارگان ها شد.

مطالعات حیوانات نشان داده اند که یک ترکیب زیست فعال در بوزیدان، باعث مرگ سلول های تومور می شود و ممکن است در برابر انواع مختلف سرطان موثر باشد.

می تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد

کورتیزول به عنوان یک هورمون استرس شناخته می شود، زیرا غدد فوقانی شما آن را در پاسخ به استرس آزاد می کنند، و همچنین زمانی که میزان قند خون شما خیلی کم است.

در بعضی موارد، سطح کورتیزول ممکن است به طور مداوم افزایش یابد، که می تواند منجر به افزایش سطح قند خون بالا و افزایش ذخیره سازی چربی در شکم شود. مطالعات نشان داده اند که بوزیدان ممکن است به کاهش سطح کورتیزول کمک کند. مکمل های بوزیدان ممکن است به کاهش سطح کورتیزول در افراد مبتلا به استرس کمک کند.

به کاهش استرس و اضطراب کمک میکند

شاید بوزیدان برای توانایی برای کاهش استرس شناخته شود. محققان گزارش کرده اند که با تنظیم سیگنالینگ شیمیایی در سیستم عصبی مسیر استرس را در مغز موش ها مسدود کرده است.

همچنین، چندین مطالعه انسانی کنترل شده نشان داده اند که می تواند علائم را در افراد مبتلا به اختلالات استرس و اضطراب کاهش دهد.

در یک مطالعه ۶۰ روزه در ۶۴ نفر مبتلا به استرس مزمن، کسانی که در گروهی که با بوزیدان تکمیل شده بودند، کاهش ۶۹٪ کاهش اضطراب و بی خوابی را گزارش کردند.

در یک مطالعه ۶ هفته دیگر، ۸۸ درصد از افرادی که بوزیدان را مصرف کردند، کاهش اضطراب را کاهش دادند، در مقایسه با ۵۰٪ از کسانی که دارونما را گرفتند. بوزیدان کاهش استرس و اضطراب را در هر دو مطالعه حیوانات و انسانی کاهش می دهد.

آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟
آیا میدانید گیاه بوزیدان در کاهش استرس و اضطراب نقش مهمی دارد؟

علائم افسردگی را کاهش میدهد

اگر چه به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است، مطالعات چندانی معتقد است که بوزیدان ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند. در یک مطالعه ۶۰ روزه کنترل شده در ۶۴ نفر از بزرگسالان تحت تاثیر، کسانی که ۶۰۰ میلی گرم را در روز مصرف کردند، کاهش ۷۹ درصد کاهش افسردگی شدید را داشتند، در حالی که گروه دارونما ۱۰ درصد افزایش یافت. تحقیقات محدود در دسترس نشان می دهد که بوزیدان ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند.

افزایش تستوسترون و باروری در مردان 

مکمل های بوزیدان ممکن است اثرات قدرتمندی بر سطح تستوسترون و سلامت باروری داشته باشند. در یک مطالعه در ۷۵ نفر از مردان نابارور، گروه تحت درمان با بوزیدان نشان داد که تعداد اسپرم و تحرک افزایش یافته است. علاوه بر این، درمان منجر به افزایش قابل توجهی در سطح تستوسترون شد.

محققان همچنین گزارش دادند که گروهی که گیاه را گرفتند، سطح آنتی اکسیدانی را در خون خود افزایش دادند.

در مطالعه دیگری، مردانی که بوزیدان را برای استرس دریافت کردند، سطوح آنتی اکسیدانی بالاتر و کیفیت بهتر اسپرم را تجربه کردند. پس از ۳ ماه درمان، ۱۴٪ باردار شدند. بوزیدان به افزایش سطح تستوسترون کمک می کند و به طور قابل توجهی افزایش کیفیت اسپرم و باروری در مردان را افزایش می دهد.

افزایش توده عضلانی

تحقیقات نشان داده است که بوزیدان می تواند ترکیب بدن را بهبود بخشد و قدرت را افزایش دهد. در یک مطالعه برای تعیین یک دوز ایمن و موثر برای بوزیدان، مردان سالم که ۷۵۰-۱،۲۵۰ میلی گرم از ریشه اشروگاندا پودر در روز به دست آمد، پس از ۳۰ روز قدرت عضلانی را به دست آوردند. بوزیدان نشان داده شده است که توده عضلانی را افزایش می دهد، چربی بدن را کاهش می دهد و قدرت را افزایش می دهد.

کاهش التهاب 

چندین مطالعه حیوانی نشان داده است که به کاهش التهاب کمک می کند. مطالعات در انسان نشان داده اند که فعالیت سلول های ایمنی بدن زیاد شده و با عفونت مبارزه می کنند و به شما کمک می کند سالم بمانید.

در یک مطالعه تحت کنترل، گروهی که ۲۵۰ میلی گرم عصاره استاندارد بوزیدان را مصرف کردند، روزانه به طور متوسط ​​۳۶٪ کاهش CRP داشتند. بوزیدان افزایش فعالیت سلول های قاتل طبیعی و کاهش نشانگرهای التهاب را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول و تری گلیسیرید 

بوزیدان علاوه بر اثرات ضد التهابی، ممکن است به بهبود سلامت قلب کمک کند تا سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشد. مطالعات حیوانی متوجه شده اند که به طور قابل توجهی کاهش سطح این چربی های خون را کاهش می دهد.

یک مطالعه در موش صحرایی نشان داد که کلسترول کل کلسترول و تری گلیسیرید به ترتیب ۵۳٪ و نزدیک به ۴۵٪ کاهش یافته است. بوزیدان ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

عملکرد مغز را بهبود بخشد، از جمله حافظه

مطالعات آزمایشی و مطالعات حیوانی نشان می دهد که بوزیدان ممکن است مشکلات حافظه و عملکرد مغز ناشی از آسیب یا بیماری را کاهش دهد. فعالیت آنتی اکسیدان را ترویج می کند که سلول های عصبی را از رادیکال های مضر آزاد محافظت می کند.

در یک مطالعه، موشهای صحرایی مبتلا به صرع که با این گیاه درمان می شدند تقریبا یک معکوس کامل از اختلال حافظه فضایی داشتند. این احتمالا ناشی از کاهش استرس اکسیداتیو بود. اگر چه بوزیدان به طور سنتی برای افزایش حافظه در پزشکی آیورودا استفاده می شود، تنها مقدار کمی از تحقیقات انسانی در این زمینه انجام شده است. مکمل های بوزیدان ممکن است عملکرد مغز، حافظه، زمان واکنش و توانایی انجام وظایف را بهبود بخشد.

برای اکثر مردم امن است و به طور گسترده ای در دسترس است

بوزیدان یک مکمل مطمئن برای اکثر مردم است، اگر چه اثرات بلندمدت آن ناشناخته است. با این حال، برخی افراد نباید آن را، از جمله زنان باردار و تغذیه با شیر مادر مصرف کنند.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی نیز باید از بوزیدان اجتناب کنند، مگر اینکه توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی مجاز باشد. این شامل افرادی است که شرایط مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، تیروئیدیت هشیموتو و دیابت نوع ۱ را دارند.

علاوه بر این، افرادی که در معرض بیماری تیروئید هستند باید هنگام مصرف بوزیدان مراقب باشند، زیرا ممکن است سطح هورمون تیروئید را در برخی افراد افزایش دهد. این ممکن است کاهش قند خون و فشار خون را کاهش دهد.

دوز توصیه شده بوزیدان بستگی به نوع مکمل دارد. عصاره ها موثرتر از ریشه یا پودر برگ بوزیدان هستند. عصاره ریشه استاندارد شده معمولا در کپسول ۴۵۰-۵۰۰ میلی گرم در روز یا دو بار در روز مصرف می شود.

اگر چه بوزیدان برای اکثر مردم امن است، برخی افراد نباید از آن استفاده کنند، مگر اینکه مجاز به انجام این کار توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود باشد. عصاره ریشه استاندارد شده معمولا یک یا دو بار در روز کپسول ۴۵۰-۵۰۰ میلی گرم گرفته می شود.

عوارض جانبی بوزیدان

مردم معمولا می توانند بوزیدان را در دوزهای کوچک به متوسط ​​تحمل کنند. با این حال، مطالعات طولانی مدت کافی برای بررسی عوارض جانبی احتمالی وجود ندارد. مقدار زیادی از بوزیدان می تواند منجر به ناراحتی گوارشی، اسهال، تهوع و استفراغ شود. این ممکن است به علت تحریک مخاط مخاطب روده باشد. زنان باردار باید از بوزیدان اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث ناراحتی جنین و زایمان زودرس شود.

کلام آخر

بوزیدان یک گیاه دارویی باستانی با مزایای متعدد بهداشتی است. این می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد، به مبارزه با افسردگی کمک کند، باروری و تستوسترون را افزایش دهد و حتی عملکرد مغز را افزایش دهد. مصرف مکمل بوزیدان ممکن است یک راه آسان و موثر برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی شما باشد.

بوزیدان یک درمان گیاهی در پزشکی است. برخی مطالعات نشان می دهد که بوزیدان می تواند طیف وسیعی از مزایای بهداشتی، از جمله کاهش استرس و اضطراب و بهبود آرتریت داشته باشد. زنان باردار و افراد مبتلا به شرایط بهداشتی پیشین باید قبل از استفاده از بوزیدان با پزشک خود صحبت کنند. اگر یک فرد تصمیم به استفاده از این گیاه به عنوان بخشی از طرح درمان، آنها باید مطمئن باشند که ابتدا با دکتر خود بحث کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا