Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

فلاونوئیدها ترکیبات مختلفی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. آنها همچنین در محصولات گیاهی مانند چای و شکلات هستند. شش نوع مختلف از فلاونوئیدها در غذا وجود دارد و هر نوع به روشی متفاوت توسط بدن شما تجزیه می شود.

آنها به غذاهای خاصی رنگ می دهند، گیاهان را در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) و عفونت محافظت می کنند و ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با تاثیرات و فواید و عوارض جانبی مصرف این گیاه شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

فلاونوئیدها چیست

فلاونوئیدها سرشار از فعالیت آنتی اکسیدانی هستند و می توانند به بدن شما در دفع سموم روزانه کمک کنند. گنجاندن فلاونوئیدهای بیشتر در رژیم غذایی شما یک راه عالی برای کمک به سلامت بدن شما و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن است

فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات پلی فنلی طبیعی هستند که در همه جا وجود دارند و با هسته فلاوان مشخص می شوند و یکی از رایج ترین کلاس های ترکیبات در میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی های مشتق شده از گیاه هستند.

بیش از ۸۰۰۰ ترکیب با ساختار فلاونوئیدی شناسایی شده است. آنها همراه با کاروتنوئیدها مسئول رنگ های زنده در میوه ها و سبزیجات هستند. برخی از شناخته شده ترین فلاونوئیدها کوئرستین و کامفرول هستند. در گیاهان، این ترکیبات محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، عوامل بیماری زا و گیاهخواران را فراهم می کنند.

فلاونوئیدها به عنوان مکمل های غذایی ارتقا دهنده سلامت و پیشگیری از بیماری در نظر گرفته می شوند. مطالعات اپیدمیولوژیک، بالینی و حیوانی نشان می دهد که فلاونوئیدها ممکن است اثرات محافظتی در برابر بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان داشته باشند.

تاریخچه فلاونوئید ها

هنگامی که برای اولین بار توسط دانشمندان در سال ۱۹۳۰ از پرتقال استخراج شد، تصور می شد که آنها نوع جدیدی از ویتامین هستند و بنابراین ویتامین P نامیده می شود. این نام دیگر استفاده نمی شود، زیرا فلاونوئیدها ویتامین نیستند.

خانواده فلاونوئیدها

فلاونوئیدها بخشی از گروه مواد مغذی گیاهی پلی فنول هستند. طبق گفته مرکز شفای جهانی، پلی فنول ها از لحاظ تاریخی در طب چینی و آیورودا مورد استفاده قرار گرفته اند و علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، با محافظت از پوست، عملکرد مغز، تنظیم قند خون و فشار خون مرتبط هستند.

چندین گروه مهم از فلاونوئیدها از جمله آنتوسیانیدین ها، فلاونول ها، فلاون ها، فلاونول ها، فلاونون ها و ایزوفلاون ها وجود دارد. در زیر گروه فلاوانول هنوز زیر گروه های بیشتری وجود دارد. هر یک از این زیرگروه ها و هر نوع فلاونوئید دارای مجموعه ای متمایز از اعمال، فواید و غذاهای منشأ خود هستند.

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن
فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

انواع فلاونوئیدها

فلاونوئیدها را می توان بسته به کربن حلقه C که حلقه B به آن متصل است و درجه اشباع نشدن و اکسیداسیون حلقه C به زیر گروه های مختلفی تقسیم کرد. فلاونوئیدهایی که در آنها حلقه B در موقعیت ۳ حلقه C به هم متصل است، ایزوفلاون نامیده می شود.

آنهایی که در آنها حلقه B در موقعیت ۴ به هم متصل است، نئوفلاوونوئید نامیده می شوند، در حالی که آنهایی که در آنها حلقه B در موقعیت ۲ به هم متصل است، می توانند بر اساس ویژگی های ساختاری حلقه C به چندین زیر گروه تقسیم شوند. این زیر گروه ها عبارتند از: فلاون ها، فلاونول ها، فلاوانون ها، فلاوانونول ها، فلاوانول ها یا کاتچین ها، آنتوسیانین ها و کالکون ها.

آنتوسیانیدین ها

اینها شامل مالویدین، پلارگوندین، پیوئیدین و سیانیدین هستند. منابع خوب آنتوسیانیدین ها شامل انواع توت های قرمز، بنفش و آبی است. انار؛ آلو؛ شراب قرمز؛ و انگور قرمز و بنفش. آنتوسیانیدین ها با سلامت قلب، اثرات آنتی اکسیدانی و کمک به چاقی و پیشگیری از دیابت مرتبط هستند.

فلاون ها

شامل لوتئولین و آپیژنین است. منابع خوب فلاون ها کرفس، جعفری، گیاهان مختلف و فلفل تند هستند. فلاون ها با مزایای کلی آنتی اکسیدانی و تاخیر در متابولیسم داروها مرتبط هستند.

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن
فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

فلاونون ها

اینها شامل هسپرتین، اریودکتیول و نارینجنین است. فلاونون ها به وفور در مرکبات مانند لیمو_لیمو ترش سبز_پرتغال_گریپ فروت  یافت می شوند. آنها با سلامت قلب و عروق، آرامش و فعالیت کلی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مرتبط هستند.

ایزوفلاون ها

این زیر گروه شامل جنیستئین، گلیسیتین و دایدزین است. ایزوفلاون ها در دانه های سویا و فرآورده های سویا و همچنین حبوبات به شدت متمرکز هستند. آنها فیتواستروژن هستند، به این معنی که آنها مواد شیمیایی هستند که مانند هورمون استروژن عمل می کنند.

دانشمندان گمان می کنند که آنها ممکن است در کاهش خطر سرطان های هورمونی، مانند سرطان سینه، آندومتر و پروستات مفید باشند، اگرچه نتایج مطالعه در حال حاضر متفاوت است. در مطالعات مختلف، ایزوفلاون ها گاهی به عنوان آنتی اکسیدان و گاهی به عنوان اکسیدان عمل کرده اند، بنابراین تأثیر آنها بر سرطان نامشخص است. آنها همچنین به عنوان راهی برای درمان علائم یائسگی در حال مطالعه هستند.

فلاونول ها

این زیر گروه فلاونوئیدها که به طور گسترده توزیع شده است شامل کورستین و کامفرول است. آنها در پیاز، تره فرنگی، کلم بروکسل، کلم پیچ، بروکلی، چای، انواع توت ها، لوبیا، روغن زیتون، گوجه فرنگی، پیاز و سیب یافت می شوند. کوئرستین یک آنتی هیستامین است که به تسکین تب یونجه و کهیر کمک می کند.

همچنین به دلیل فواید ضد التهابی آن شناخته شده است. کامفرول و سایر فلاونول ها با فعالیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی همراه هستند که منجر به پیشگیری از بیماری های مزمن می شود.

فلاوانول ها

این نوع فلاونوئیدها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند. سه نوع اصلی از فلاوانول ها وجود دارد: مونومرها (که بیشتر به عنوان کاتچین شناخته می شوند)، دیمرها و پلیمرها. فلاوانول ها در چای، کاکائو، انگور، سیب، انواع توت ها، لوبیا و کاهو ، گوجه فرنگی ،پیازچه وشراب قرمز یافت می شوند.

کاتچین ها به ویژه در چای سبز و سفید رایج هستند، در حالی که دیمرها که با کاهش کلسترول مرتبط هستند در چای سیاه یافت می شوند. دانشمندان بر این باورند که کاتچین ممکن است در کمک به علائم سندرم خستگی مزمن مفید باشد. کاتچین ها همچنین با سلامت قلبی عروقی و عصبی مرتبط هستند.

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن
فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

فلاونوئیدها در بدن چه کار می کنند

فلاونوئیدها به تنظیم فعالیت سلولی کمک می کنند و با رادیکال های آزاد که باعث استرس اکسیداتیو در بدن شما می شوند مبارزه می کنند. به عبارت ساده تر، آنها به بدن شما کمک می کنند تا عملکرد موثرتری داشته باشد و در عین حال از آن در برابر سموم و عوامل استرس زا محافظت می کند.

فلاونوئیدها همچنین عوامل آنتی اکسیدانی قوی هستند. آنتی اکسیدان ها به بدن شما کمک می کنند تا با مولکول های بالقوه مضری که می توانند به بدن معرفی شوند، مبارزه کند. بدن شما آنتی اکسیدان ها را به طور طبیعی تولید می کند، اما آنها همچنین در شکلات تلخ، حبوبات و بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.

التهاب یکی از پاسخ های ایمنی بدن شماست. آلرژن ها، میکروب ها، سموم و سایر محرک ها می توانند باعث التهاب شوند که منجر به علائم ناراحت کننده می شود. فلاونوئیدها ممکن است به بدن شما کمک کنند تا این واکنش التهابی را از بین ببرد تا این علائم کاهش یابد.

فواید سلامتی فلاونوئیدها در بدن

فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های قوی با فواید ضد التهابی، ضد باکتری، ضد ویروسی و سیستم ایمنی هستند. رژیم های غذایی سرشار از غذاهای حاوی فلاونوئید گاهی با سرطان، تخریب عصبی و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

مطالعات جمعیتی نشان داده است که مصرف فلاونوئیدها با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی رابطه معکوس دارد. گزارش شده است که فلاونوئیدها تأثیر مفیدی بر پارامترهای مرتبط با آترواسکلروز دارند، از جمله اکسیداسیون لیپوپروتئین، تجمع پلاکت خون، و واکنش عروقی.

خواص آنتی اکسیدانی، ضد ترومبوتیک، ضد التهابی و کاهش چربی خون نقش مهمی در کاهش مرگ و میر قلبی عروقی که با مصرف بالاتر فلاونوئیدها مشاهده می شود، ایفا می کند. بنابراین اخیراً فلاونوئیدها کانون توجه بسیاری از علایق تغذیه‌ای و درمانی کنونی هستند.

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن
فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

مدیریت فشار خون بالا با فلاونوئیدها

فلاونوئیدهای مختلف می توانند به روش های مختلف به بدن کمک کنند. به عنوان مثال، گنجاندن غذاهای حاوی فلاونوئید در رژیم غذایی شما ممکن است راهی موثر برای مدیریت فشار خون بالا باشد. بر اساس بررسی منبع معتبر منتشر شده در سال ۲۰۱۵، حداقل پنج زیرگروه از فلاونوئیدها تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون بالا دارند.

کاهش خطر حمله قلبی با فلاونوئیدها

همچنین، فلاونوئیدهای موجود در چای، قهوه و سویا ممکن است به کاهش خطر حمله قلبی یا سکته کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Translational Medicine Trusted Source نشان داد افرادی که سطوح بالاتری از فلاونوئیدها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف می کنند، در معرض خطر کمتری برای تجربه یک رویداد قلبی عروقی هستند.

فلاونوئیدها به دلیل رفتارهای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود با پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. طبق وب سایت سالم ترین غذاهای جهان بنیاد جورج ماتلجان، فلاونوئیدها ممکن است خطر ابتلا به تصلب شرایین را از طریق محافظت از کلسترول LDL در برابر آسیب رادیکال های آزاد کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است کیفیت دیواره رگ های خونی را بهبود بخشند.

چندین مطالعه ارتباطی بین میزان مصرف بالاتر فلاونوئیدها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در گروه های مختلف، از جمله زنان یائسه، مردان سیگاری و مردان و زنان میانسال پیدا کرده اند. به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی بیش از ۱۰۰۰۰ مرد و زن که در سال ۲۰۰۲ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد که افرادی که سطوح بالاتری از کوئرستین و کامفرول، نارینگنین، هسپرتین داشتند، نرخ کمتری برای بیماری ایسکمیک قلبی داشتند.

به گفته موسسه لینوس پاولینگ، فلاونوئیدهای مختلف، از جمله کوئرستین، در جلوگیری از تجمع پلاکتی موثر هستند. تجمع پلاکتی یک جزء شناخته شده در بیماری قلبی است زیرا به تشکیل لخته های خونی کمک می کند که می تواند منجر به سکته مغزی و سایر مشکلات شود.

اثر فلاونوئید ها بر دیابت

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Diabetic Medicine منتشر شد، نشان داد که در میان مردان مبتلا به دیابت نوع ۲، افزودن مخلوط ادویه غنی از فلاونوئید به گوشت همبرگر به طور قابل توجهی عملکرد عروق آنها را در ساعات بعدی بهبود می بخشد. مخلوط ادویه شامل رزماری، سیر، زنجبیل، فلفل سیاه و پونه کوهی بود – همه ادویه‌هایی که حاوی فلاونوئید هستند. World’s Healthiest Foods اشاره می کند که اثرات مشابهی در مطالعات آب انگور، شکلات، آب انار و غذاهای سویا دیده شده است.

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن
فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

کاهش ابتلا به دیابت با فلاونوئیدها

رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها نیز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. نتایج یک متاآنالیز منبع معتبر انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مصرف زیاد فلاونوئیدهای غذایی با خطر کمتر دیابت نوع ۲ مرتبط است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی فلاونوئیدها به عنوان تنظیم کننده قند خون مورد نیاز است.

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها همچنین تحقیقات را به مطالعه پتانسیل آنها به عنوان داروهای ضد سرطان تشویق کرده است. تحقیقات نشان داده است که فلاونوئیدهای خاص ممکن است به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی کمک کنند. از جمله غذاهای حاوی فلاونوئید و حفظ یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید اینکه آیا فلاونوئیدها می توانند به عنوان یک درمان موثر سرطان مورد استفاده قرار گیرند، مورد نیاز است.

اثر فلاونوئید ها بر طول عمر

یک مطالعه ۲۵ ساله در مقیاس بزرگ که در سال ۱۹۹۵ در مجله Archives of Internal Medicine منتشر شد، مردان را در هفت کشور بررسی کرد و دریافت که مصرف فلاونوئید به طور قابل توجهی با طول عمر مرتبط است. محققان پیشنهاد کردند که مصرف فلاونوئید می تواند ۲۵ درصد تفاوت ایجاد کند در میزان مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب و سرطان.

مدیریت وزن با فلاونوئیدها

پرمکومار خاطرنشان کرد که فلاونوئیدها نیز با التهاب و کاهش وزن مرتبط هستند. او گفت: “محتوای فلاونوئید می تواند التهاب را تسکین دهد و سطح هورمون سرکوب کننده اشتها، لپتین را کاهش دهد.” ما مطمئناً می دانیم که لپتین نقش مهمی در مصرف غذا دارد زیرا موش های دارای جهش در لپتین یا گیرنده آن، چاق می شوند و از این حیوانات به عنوان مدلی برای مطالعه دیابت و چاقی استفاده می شود.

پیشگیری از سرطان با فلاونوئیدها

تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. به گفته موسسه لینوس پاولینگ، مطالعات روی حیوانات نتایج مثبتی را در مورد سرطان‌های ریه، دهان، معده، روده بزرگ، پوست و سایر سرطان‌ها نشان داده‌اند، اما مطالعات انسانی هنوز نتایج مشابهی را نشان نداده است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

امیدوارکننده ترین مطالعات تا به امروز مربوط به سرطان سینه و معده است. یک مطالعه بزرگ که در سال ۲۰۰۳ در مجله بریتانیایی سرطان منتشر شد، نشان داد که زنانی که سطوح بالاتری از فلاون مصرف می‌کنند، در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند، در حالی که مطالعه‌ای در Cancer Causes & Control نشان داد که بین مصرف کامفرول و کاهش خطر سرطان معده ارتباط وجود دارد. . از سوی دیگر، مطالعه دیگری که در همان مجله منتشر شد، کاهش خطر ابتلا به سرطان معده را با کامفرول اما فلاونون ها مرتبط نکرد.

با وجود اینکه فلاونوئیدها فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی از خود نشان می دهند، در مقایسه با آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و ویتامین E، با توجه به سالم ترین غذاهای جهان، غلظت نسبتاً کمی در جریان خون دارند. این ممکن است قدرت کلی آنتی اکسیدانی آنها را کاهش دهد و در نتیجه اثرات مبارزه با سرطان آنها را کاهش دهد.

فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن
فلاونوئیدها چیست؟فواید آن ها برای بدن

پیشگیری از بیماری های عصبی با فلاونوئیدها

اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند. در مطالعات حیوانی، سطح فلاونوئیدها با کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها ارتباط مثبت دارد، اما مطالعات انسانی نتایج غیرقطعی را به همراه داشته است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در سال ۲۰۰۰ در مجله اروپایی اپیدمیولوژی منتشر شد، نشان داد که در میان مردان و زنان مسن، افرادی که دارای بالاترین سطح فلاونوئیدها هستند، ۵۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل در طول پنج سال آینده هستند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ در JAMA منتشر شد، نشان داد که در میان مردان، تنها گروهی که با افزایش مصرف فلاونوئید خود، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را مشاهده کردند، سیگاری‌ها بودند. بر اساس مطالعه ای که در سال ۱۹۹۷ در Archives of Neurology منتشر شد، نتایج مشابهی در مورد بیماری پارکینسون مشاهده شد.

پخت و نگهداری غذاهای حاوی فلاونوئید چگونه است

افرادی که امیدوارند فلاونوئیدها را از طریق غذاهای گیاهی مصرف کنند باید بدانند که پختن و نگهداری می تواند فلاونوئیدهای موجود در میوه ها و سبزیجات را تغییر دهد. به عنوان مثال، پیازهای ذخیره شده در دمای اتاق می توانند تا یک سوم فلاونوئیدهای خود را تنها در دو هفته از دست بدهند.

با توجه به سالم ترین غذاهای جهان، تا ۸۰ درصد از فلاونوئیدها ممکن است در فرآیند پخت از بین بروند. یک راه خوب برای تشخیص اینکه آیا غذای شما در حال از دست دادن مواد مغذی است یا خیر، رنگ آن است. اگر رنگ‌های معمولی آن هنگام جوشاندن یا پختن شروع به محو شدن کنند، غذای شما در حال از دست دادن مواد مغذی گیاهی خود است.

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها که زمانی به عنوان ویتامین P شناخته می شدند، دسته بزرگی از ترکیبات گیاهی هستند که در میوه ها، سبزیجات، کاکائو، چای و شراب با رنگ های عمیق یافت می شوند.

مطالعات نشان می دهد که آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن کمک کنند. با این حال، اثرات مفید فلاونوئیدها در بدن انسان ممکن است توسط متابولیسم و سایر عوامل محدود شود.

برای بهره مندی از فواید احتمالی فلاونوئیدها، از انواع غذاهای گیاهی استفاده کنید. مکمل ها نیز در دسترس هستند، اما آنها باید تنها پس از مشورت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مصرف شوند، زیرا اثرات آنها به خوبی شناخته نشده است.

خوردن انواع غذاهای کامل که منابع خوبی از فلاونوئیدها هستند احتمالاً برای سلامت کلی شما مفیدتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا