Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص شگفت انگیز عسل برای سلامتی

عسل (Honey) یک ماده غذایی شیرین و چسبناک است که توسط زنبور عسل از شهد گل ها تولید می شود. عسل یکی از مواد غذایی طبیعی و پر خاصیت است که استفاده از آن توسط انسان قدمت تاریخی دارد.

این ترکیب هزاران سال است که توسط انسان جمع آوری می شود و حتی اسم آن در کتاب های مذاهب مختلف آمده است. اگرچه عسل برداشت شده توسط زنبورداران یک ماده غذایی مقرون به صرفه است ، اما زنبورها هزاران ساعت برای جمع آوری گرده از حدود دو میلیون گل صرف می کنند تا یک پوند عسل خالص تهیه شود. این کار به هزاران ساعت کار نیاز دارد و به زنبورها نیاز دارد که تا هزاران مایل برای انجام این کار پرواز کنند. در ادامه مقاله در رابطه با این خوراکی مفید در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

ترکیبات تشکیل دهنده عسل

عسل در درجه اول از قندها تشکیل شده است که شامل فروکتوز (۳۸.۲٪) ، گلوکز (۳۱.۳٪) ، مالتوز (۷.۱٪) و ساکارز (۱.۳٪) است. تقریباً ۱۷.۲٪ از ترکیب عسل را آب تشکیل می دهد توجه داشته باشید اگر عسل حاوی آب زیادی باشد تخمیر می شود و اگر حاوی آب خیلی کمی باشد متبلور خواهد شد. قندهای دیگری نیز در این ماده غذایی وجود دارد که تقریباً ۱.۵٪ آن را تشکیل می دهد.

اسیدها کمتر از ۰.۵ درصد مواد جامد آنرا تشکیل می دهند اما این مقدار اسید نه تنها به طعم کمک می کند ، بلکه تا حدی مسئول پایداری عالی آن در برابر میکروارگانیسم ها است. چندین اسید نوع اسید در عسل وجود دارد که اسید گلوکونیک شایع ترین آن است.

یکی دیگر از اجزای جامد این ماده خوراکی اسیدهای آمینه است. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین هستند و عسل بسته به منبع آن می تواند شامل بیست اسید آمینه ضروری باشد. این ماده به طور متوسط حاوی ۱۱ تا ۲۱ اسیدهای آمینه است که تعدادی از آنها برای حیات ضروری هستند و باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند.

توجه داشته باشید که:

مواد معدنی موجود در عسل عبارتند از: پتاسیم ، کلر ، گوگرد ، کلسیم ، سدیم ، فسفر ، منیزیم ، سیلیس ، آهن ، منگنز و مس. این ماده همچنین حاوی آنزیم های مهم اینورتاز ، دیاستاز (آمیلاز) و گلوکز اکسیداز است.

ویتامین های موجود در عسل شامل:  B6 ، تیامین ، ریبوفلاوین ، اسید پانتوتنیک و نیاسین است. علاوه بر این ، آنتی اکسیدان های کریسین ، پینوبانسین ، ویتامین C ، کاتالاز و پینوکمبرین به خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد کمک می کنند. البته همه ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و آنزیم ها با گرم کردن آن از بین می روند.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که بیشتر ویتامین و مواد معدنی موجود در عسل به دلیل داشتن گرده است. به همین دلیل است مصرف عسل خام و غیر تصفیه شده بسیار مهم است.

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی ۶۴ کالری است ، با این حال دارای بار گلیسمی سالم در حدود ۱۰ برای ۱ قاشق غذاخوری است که کمی کمتر از موز است. به همین دلیل باعث مانند قند معمولی باعث بالا رفتن قندخون و انسولین نمی شود.

فواید عسل برای سلامتی

عسل به عنوان یک غذای برتر  و سالم  در سراسر جهان شناخته می شود و یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین شیرین کننده ها با فواید بی نظیر سلامتی است. این ماده به عنوان پایه ای برای بسیاری از داروهای سنتی است و مزایای سلامتی آن  خصوصا در سنین بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

برای مدیریت وزن مفید است

آیا می دانید می توانید از این ماده غذایی برای مدیریت وزن استفاده کنید؟ به گفته مایک مکینز نویسنده و متخصص تغذیه ، عسل حتی در هنگام خواب نیز چربی های ذخیره شده در بدن را می سوزاند. این ماده یکی از بهترین غذاها برای کاهش وزن است.

پزشکان توصیه می کنند قبل از خواب ، یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید. همچنین می توانید صبح زود کمی از آنرا را با آب گرم مخلوط و با معده خالی مصرف کنید تا به افزایش متابولیسم کمک و در نتیجه کاهش سریع وزن کمک کند. این ماده غذایی همچنین برای بهبود سلامت عمومی  شما مفید است.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

عسل خواص دارویی بی شماری دارد و به طور طبیعی به  درمان گلو درد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد باکتری آن نیز در مبارزه با عفونت هایی که توسط ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها ایجاد می شوند ، کمک می کنند. به گفته پزشکان و دانشمندان ، عسل گندم سیاه بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و مصرف آن در روز ، در طولانی مدت می تواند برای تقویت ایمنی مفید باشد.

به همین دلیل توصیه می شود هر روز صبح قبل از صبحانه یا حتی تمرین  عسل مصرف کنید تا انرژی اضافی برای کل روز بدست آورید. این ماده همچنین به عنوان یک تونر پاک کننده باعث تقویت ایمنی در افراد می شود.

خواص شگفت انگیز عسل برای سلامتی
خواص شگفت انگیز عسل برای سلامتی

پوست و صورت شما را تغذیه می کند

استفاده از عسل برای پوست به دلیل خاصیت مرطوب کننده و تغذیه کننده آن بسیار مفید است. این ماده بهترین مرطوب کننده طبیعی خصوصاً برای پوست خشک است و کاربرد آن بسیار آسان است. عسل خام نه تنها منافذ پوست را باز نمی کند بلکه به مرطوب شدن پوست چرب نیز کمک می کند.

این ترکیب همچنین به درمان لب های ترک خورده در طول زمستان نیز کمک می کند. بسیاری از افراد از ماسک  عسل برای تصحیح رنگ پوست استفاده می کنند. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی این ترکیب  برای درمان زخم ها ، کبودی ، بریدگی ، سوختگی و سایر عفونت ها مفید است.

حافظه را تقویت می کند

ما همان چیزی هستیم که می خوریم و از این رو مصرف غذاهایی که به تقویت سلامت روان ما کمک می کنند برای دوران کهولت بسیار مهم هستند. عسل یک شیرین کننده عالی برای تقویت حافظه و تمرکز است.

مصرف عسل از استرس متابولیک جلوگیری می کند و به آرامش و تمرکز مغز کمک می کند  که در طولانی مدت به تقویت حافظه کمک می کند. آنتی اکسیدان های طبیعی و خاصیت درمانی عسل به تقویت سیستم کولینرژیک مغز ، گردش خون و کاهش از بین رفتن سلول های عصبی  کمک می کند.

مشکلات سینوس ها را کاهش می دهد

این روزها با افزایش آلودگی و گرد و غبار ، بسیاری از افراد از مشکلات مرتبط با سینوس رنج می برند. سینوس ها حفره های کوچک در جمجمه هستند که برای محافظت از دستگاه تنفسی از حساسیت و عفونت ، مخاط ایجاد می کنند. هنگامی که از عفونت رنج می بریم ، ویروس ها سینوس را مسدود می کنند درنتیجه هوا و مخاط به دام افتاده و باعث درد و مشکلات دیگر می شود .

عسل یک ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی است که به پاکسازی عفونت ها و کاهش التهاب کمک می کند. این ماده همچنین درد گلو را تسکین می دهد ، سرفه ها را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در نتیجه باعث حمله کمتر میکروارگانیسم ها به سینوس می شود.

به بهبود بیماری های لثه کمک می کند

خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده عسل به درمان و بهبود زخم ها کمک می کند. بیماریهای دندان و لثه مانند خونریزی و پلاک با استفاده منظم از آن قابل درمان است.  گفته می شود که این ماده پراکسید هیدروژن ضد عفونی کننده را آزاد می کند که به عنوان ماده ضد میکروب عمل کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. متخصصان توصیه می کنند از عسل خام مخلوط شده با آب به عنوان دهانشویه استفاده شود. همچنین مالیدن آن  به طور مستقیم روی لثه های آسیب دیده باعث تسکین فوری درد و التهاب و سایر بیماری های پریودنتال می شود.

به بهبود خواب طبیعی کمک می کند

آیا برای خوابیدن مشکل دارید؟ شما باید درست قبل از خواب نوشیدن شیر گرم و عسل را امتحان کنید. قرن هاست که مردم از این نوشیدنی برای کمک به خوابیدن استفاده می کنند. تهیه این نوشیدنی نسبتاً آسان است و تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک قاشق چایخوری از آن را درون یک لیوان شیر داغ اضافه کنید و جرعه جرعه برای القاء خواب بنوشید.

به پیشگیری و کنترل اگزما کمک می کند

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد پوستی قرمز ، خارش و پوسته پوسته شدن و ناراحتی  فرد می شود. معمولاً کودکان و نوجوانان خردسال از اگزما رنج می برند این افراد می توانند مخلوطی از عسل خام و روغن زیتون تحت فشار سرد را برای خلاص شدن از این مشکل روی پوست بمالند. این ماده با از بین بردن آلودگیها به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا