Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟

گوارگام نوعی ماده غذایی است که از گیاه گوار به دست می‌آید. از خواص و فواید گوارگام در ترکیبات خمیر دندان به عنوان یک عامل ساينده و اتصال دهنده بسیار مناسب و طبیعی استفاده می‌شود. گوارگام کاربرد های متنوعی دارد، یکی از کاربرد های معروف آن ایجاد غلظت در مواد غذایی و سایر صنایع است. کاربرد گوارگام در ترکیبات خمیر دندان علاوه بر افزایش غلظت موجب افزایش نگهداری آن‌ها نیز می‌شود. گوارگام علاوه بر کاربرد در ترکیبات خمیر دندان در صنایع غذایی مانند شیرینی پزی، تولید نوشیدنی، صنایع لبنیات و… نیز کاربرد دارد. فواید گوارگام در ترکیبات خمیر دندان منجر می‌شود تا استفاده از آن راحت تر شود. جالب است بدانید گوارگام بیشتر در کشور هند وجود داشته و از طریق واردات مواد شیمیایی به کشور ما وارد می‌گردد. بنابراین می تواند قیمت های مختلفی داشته باشد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا به بررسی ترکیباتی مانند دکستروز، گلوکز، ساکارز، سوربیتول و… پرداخته است. در ادامه این مقاله به بررسی گوارگام در ترکیبات خمیر دندان می پردازیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

گوارگام چیست

صمغ گوار ماده ای است که به نام گوارگام نیز شناخته می شود.این ماده از حبوباتی به دست می آید که لوبیا گوار نام دارند. لوبیا گوار نوعی پلی ساکارید بوده و از دو قند به نام های مانوز و گالاکتوز ساخته شده است. صمغ گوار را اغلب می توان به عنوان افزودنی به بسیاری از غذا های فرآوری شده افزود. کاربرد گوارگام در تولیدات مواد غذایی بسیار مفید عمل خواهد نمود.

 

 

گوارگام ماده ای محلول و جاذب آب بوده و حالتی ژلی در مواد غذایی ایجاد می کند. بنابراین با مصرف گوارگام در انواع محصولات، غلظت آن ها بیشتر شده و مواد تشکیل دهنده بیشتر به هم متصل می شوند. دلیل استفاده از گوارگام در ترکیبات خمیر دندان نیز همین خواص است.

گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟
گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟

سازمان غذا و دارو امریکا  (FDA) استفاده از گوارگام را در تولید مواد غذایی و انواع خمیر دندان، در مقادیر مشخص بی خطر اعلام نموده است. البته مقدار مصرف گوارگام در مواد خوراکی و انواع خمیر دندان در محصولات  تولیدی مختلف، متفاوت خواهد بود. گوارگام اغلب کالری کمی داشته و از فیبر محلول تشکیل یافته است. محتوای پروتئینی گوارگام نیز می تواند ۵ تا ۶ نوع مختلف پروتئین را شامل شود.

خواص گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چیست

یکی از مهم ترین کاربرد های گوارگام استفاده جهت افزایش غلظت محصولات است. در برخی از محصولات مانند خمیر دندان ها، غلظت نقش مهمی در عرضه محصول دارد. در صنایع آرایشی از گوارگام به عنوان غلظت دهنده اصلی و نگهدارنده ماده شیمیایی استفاده می کنند. گوارگام در ترکیبات خمیر دندان نیز درست به همین منظور استفاده می شود.

از این ماده به عنوان یک ماده غذایی قوی برای درمان افزایش وزن یا چاقی و همین طور تنظیم کلسترول استفاده می شود. گوارگام علاوه بر ترکیبات خمیر دندان در نوشابه ها نیز به عنوان تثبیت کننده به کار می رود. گوارگوام در ترکیبات خمیر دندان به این دلیل بکار می رود که با هیدراته شدن آن در آب سرد، ترکیباتی با غلظت و ویسکوزیته بالا حاصل می شود.

دلیل کاربرد گوارگام در ترکیبات خمیر دندان

خمیردندان ها ماده ای با ذرات تمیز کننده در یک فاز مایع هستند. برای  نگه داشتن اجزای جامد و مایع در کنار یکدیگر کاربرد یک غلظت دهنده برای حفظ خواص رئولوژیکی امری حیاتی بشمار می آید. گوارگام در ترکیبات خمیر دندان به عنوان عامل ساینده و اتصال دهنده استفاده می شود. این ماده در ترکیبات خمیر دندان استفاده می شود زیرا هیدراته شدن آن در آب به سادگی صورت می پذیرد. گوارگام در ترکیبات خمیر دندان با روغن هیدراسیون مخلوط شده و به تولید خمیردندانی یک دست منجر می شود. هیدراسیون نامطبوع محصول تجاری را ایجاد می کند که رضایت تولیدی ندارد.

در روش های جدید مقدار قابل توجهی از سوربیتول در محیط  استفاده شده و تاثیر مثبتی بر هیدراته شدن گوارگام ایفا خواهد نمود. نتیجه این فرآیند تشکیل خمیر دندان هایی با بافت دانه ای بوده که در هنگام خروج  از لوله خمیر دندان، ظاهری صاف و براق دارند. از ترکیب صمغ گزانتین و صمغ گوار می توان خمیر دندانی کاملا رضایت بخش تولید نمود.

استفاده از گوارگام در ترکیبات خمیر دندان

استفاده از گوارگام در ترکیبات گوارگام به دو روش صورت می پذیرد. این روش ها در ادامه مقاله توضیح داده شده اند.

  • در روش اول ابتدا اتصال دهنده را منجمد کرده و سپس در قسمت مایع فرمولاسیون پراکنده می گردد.
  • در روش بعدی ابتدا ساینده با ساینده های جامد مخلوط گشته و سپس همزمان در یک محلول آب گرم میکس می شود.

يک فرآيند توليد خمير دندان از فاز خنک کننده ای تشکیل یافته است. این فاز مایع محلولی آبی و غليظ شده توسط يک ماده هيدراته حاوی صمغ گوار و يک عامل ساينده هيدراته نامحلول در آب خواهد بود. در هنگام مخلوط کردن ترکیبات با هم، ممکن است خمیر دندان روی ديوارهای جانبی ظرف ریخته و موجب کاهش کيفيت خمير دندان و خشکی آن شود. برای جلوگیری از این مشکل می توان از سوربيتول به صورت ۱ تا ۵ درصد وزنی استفاده نمود. فرآيند توليد خمير دندان از يک سيستم اتصال دهنده گوارگام در ارتباط با يک اتصال دهنده ديگر ساخته شده است.

پس از هيدراته شدن گوارگام در ترکیبات دندان می توان از مواد دیگری مانند صمغ زانتان نيز استفاده نمود. برای بهتر بودن کیفیت خمير دندان می توان مواد تشکيل دهنده ای که با گوارگام استفاده می شوند را از محيط حذف نمود.

گوارگام در ترکیبات خمیر دندانی جدید

گوارگام در ترکیبات خمير دندان های جديد به صورت ۱ به ۶ استفاده می شود. بنابراين توليد خمير دندان های حاوی صمغ گوار برای لثه ها کمتر مضر است. طيف گسترده ای از مواد ساينده در ساخت خميردندان ها استفاده می شود. آلومينا، سيليس، متا فسفات سديم نامحلول در آب، تری کلسيم فسفات، کربنات کلسيم،  سيليکات آلومينيوم و… از جمله مواد ساینده ای هستند که در ترکیبات خمیر دندان استفاده می شوند.

عوامل ساينده خمير دندان اندازه ذراتی بین ۱ تا ۳۰ ميکرون دارند. این ترکیبات به منظور تميز کردن خوب دندان ها  بين ۵ تا ۶۰ درصد وزن ساينده عملکرد دارند. استفاده از صمغ گوار قادر است در يک ترکيب خميری دارای کربنات، به طور قابل توجهی کيفيت نوار ها را در مقايسه با رزين کسانتان افزایش دهد.

مخترعین با کاربرد تحقيقات تجربی مختلف دريافتند که سيستم اتصال دهنده CMC و گوارگام در ترکيبات خمير دندان که دارای کربنات کلسيم است، باعث افزایش ويسکوزيته می شود. علاوه بر آن رئولاسيون نیز افزایش یافته و مشکلات رطوبتی نيز حل می شود. در نهایت کاربرد گوارتام در ترکیبات خمیر دندان منجر به افزایش کيفيت خمير دندان ها خواهد شد.

گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟
گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟

گوارگام چگونه تهیه می شود

کاشت گوار از اواخر جولای در هند آغاز شده و برداشت آن نیز قبل از شروع اولین بارش در نوامبر آغاز می‌ گردد. در صورت مرطوب بودن دانه ها در هنگام برداشت، دانه ها باید خشک شود. آبیاری این گیاه تنها دو نوبت صورت می‌پذیرد.

  • هنگام جوانه زدن
  • در هنگام میوه دادن

نیاز های اصلی گیاه گوار تابش شدید نور خورشید و هوای خشک است. پس از برداشت محصول مراحل تولید گوارگام آغاز می گردد. هرچه گیاه با کیفیت تر و سالم تری تولید شود، در نهایت محصول با کیفیت تری نیز به دست خواهد آمد.

مراحل تولید گوارگام با توجه به استفاده نهایی آن قدری متفاوت خواهد بود. اما تولید کلی آن بدین شکل است که ابتدا در صنایع تولیدی گیاه گوار را به خوبی حرارت می دهند تا خشک شود. پس از خشک شدن گیاه به مرحله سایش وارد می شود. در این مرحله پوست ریزی رخ داده و در نهایت فرآیند الک زنی و پرداخت محصول صورت می پذیرد.

البته فرآیند تهیه گوارگام به عنوان یک افزودنی غذایی طی مراحل مختلفی صورت می گیرد. در این تولید ابتدا شاخه های مناسب گوار انتخاب شده و در یک مخلوط کن مخروطی خیسانده می شوند. این مرحله، پیش هیدراته شدن نامیده می شود. پیش هیدراته شدن در فرآیند تولید گوارگام اهمیت بالایی دارد. درواقع این مرحله تعیین کننده میزان هیدراتاسیون و pH فرآورده نهایی بشمار می آید. پوسته دور دانه های گیاه گوار در مراحل بعدی به‌وسیله حرارت جدا شده و تا حدودی خشک می گردند. سپس طی فرآیند سنگ زنی گیاه پودر و در مراحل بعدی تصفیه می گردد. در نهایت گوارگام تولید می شود که به صورت پودری به رنگ سفید است.

کاربرد گوارگام در صنایع غذایی

گوارگام در صنایع غذایی به عنوان عامل ژل کننده، افزایش دهنده ویسکوزیته، غلیظ کننده و عامل کلودینگ و چسباننده، پایدار کننده و همچنین به منظور حفظ رطوبت در محصولات حاوی فیبر استفاده می شود. استفاده از گوارگام در صنایع غذایی بسیار صورت می پذیرد. بیشتر کارخانه های تولید کننده مواد غذایی مانند تولید بستنی، نوشیدنی، شیرهای طعم دار مانند شیر کاکائو، انواع مربا، ژله، نان، بیسکویت، سوسیس و کالباس، سس مایونز، تولید ماکارونی و… از خواص گوارگام در ساخت محصولات غذایی خود بهره می برند.

ویژگی ‌های گوارگام چیست

  1. گوارگام ماده ای کم بو و محلول در آب است. از این ماده می توان در صنایع غذایی به عنوان امولسیفایر، تثبیت کننده یا استابلایزر و غلیظ کننده استفاده نمود.
  2. از خواص آن می توان برای غلظت بخشیدن به انواع سس ‌ها استفاده نمود.بهره برد.
  3. صمغ گوار خاصیت ژل ‌کنندگی دارد.
  4. کاربرد گوارگام در صنایع غذایی قادر است تا خشک شدن نان، کیک و محصولات پخته شده مشابه را به تعویق می‌اندازد.

استفاده و کاربرد گوارگام در پزشکی

کاربرد در کاهش وزن

همان طور که گفته شد گوارگام نوعی فیبر غذایی است که از نوعی لوبیای خوشه‌ ای در هندوستان به دست می آید. از این ماده در مقادیر کم جهت تغلیظ مواد غذایی و دارو‌ها استفاده می شود. گیاه گوار با جذب آب در روده، متورم شده و احساس سیری را در فرد ایجاد می کند. گوار قادر است ۱۰ تا ۲۰ برابر ظرفیت خود آب جذب کند. در مصرف آن باید احتیاط نمود زیرا در مواردی ممکن است موجب انسدادهای گوارشی گردد. البته مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که گوار در کاهش وزن تاثیر چندانی ندارد.

کاربرد دارویی گوارگام

گوارگام ماده ای با منشا طبیعی است. بنابراین می تواند خواص زیادی در سلامت داشته باشد. از این ماده برای درمان یبوست، دیابت، اسهال، کلسترول بالا و سندروم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد. از گوارگام می توان در صنایع داروسازی به عنوان عامل افزایش ویسکوزیته و افزایش چسبندگی مواد تشکیل دهنده دارو استفاده کرد که به شکل قرص عرضه می گردند.

کاربرد گوارگام در ترکیبات خمیر دندان

این ماده به دلیل خواص و ویژگی های منحصر به فردی که پیش تر هم به آن اشاره شد، کاربرد های گسترده ای در تولید لوازم بهداشتی مانند انواع خمیر دندان دارد.

عوارض گوارگام در ترکیبات خمیر دندان

گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟
گوارگام در ترکیبات خمیر دندان چگونه عمل می کند؟

عوارض ناشی از دوز بالا

  • مصرف مقادیر بالای گوار گام می تواند بر سلامتی انسان اثرات منفی داشته باشد. مقدار زیاد گوارگام منجر می شود تا حجم معده افراد بین ۱۰ تا ۲۰ برابر متورم شده و این احساس سیری خطر آفرین خواهد بود.
  • استفاده از گوار به عنوان دارو باعث مشکلات جدی مانند انسداد مری و روده کوچک و حتی مرگ خواهد شد.

البته این عوارض جانبی ناشی از دوز بسیار بالای صمغ گوار بوده و کاربرد آن در ساخت خمیر دندان به حدی نیست که موجب بروز این عوارض شود. بعلاوه خمیر دندان خورده نیز نمی شود.

این ماده نوعی ترکیب گیاهی است، بنابراین می تواند در برخی از افراد ایجاد واکنش های آلرژیک کند. مقدار استفاده شده از گوارگام در خمیرهای دندان کم است، اما ممکن است برای این افراد ایجاد آلرژی کند. بنابراین در مصرف این محصولات در این افراد باید دقت نمود.

سخن آخر

در این مقاله به خواص و فواید گوارگام که ترکیبی گیاهی است، پرداختیم. گوارگام در ترکیبات خمیر دندان به کار رفته و موجب غلظت آن می گردد. همچنین فواید دیگری را نیز داراست. کاربرد گوارگام در صنایع غذایی، بهداشتی، پزشکی و… دیده می شود. این ترکیب گیاهی بوده و در محصولات حاوی آن می توان از برچسب محصولات طبیعی نیز استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا