Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

خرگوش چین چیلا مدرن چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خرگوش چین چیلا از محبوب ترین، با ارزش ترین و مدرن ترین نژاد ها در جهان است که نامش از نوعی پشم غیر رایج که از لحاظ کیفیت مشابه خز چنچل های وحشی است گرفته شده است. پوست نرم و خاکستری رنگ این خرگوش از با ارزش ترین و گران بها ترین پوست ها در دنیا است که علاوه بر زیبایی باعث گرم نگه داشتن آن در سرما می شود.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره تاریخچه، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری، بیماری ها، قیمت خرید و فروش این خرگوش باهوش بیشتر صحبت می کنیم. در دیگری مقالاتی که در این سایت وجود دارد، می توانید مطالبی درباره سایر حیوانات خانگی از جمله فنچ، همستر، عروس هلندی و نژاد های مختلف سگ از جمله پامرانین، پودل، آلابای، سرابی، آلاسکن مالاموت، گلدن رتریور و … بیابید.

خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تاریخچه خرگوش چین چیلا

منشا پیدایش این حیوانات به کشور فرانسه بر می گردد که حاصل لطف نژاد armine و Baveren است در نمایشگاه فرانسوی در سال ۱۹۱۳ ساخته شد و باعث گسترش آنها در سراسر جهان شدند و زیر گروه های آنها به وجود آمدن که در ابتدا برای دستیابی به نژادی با اندام بزرگتر و پر گوشت تر و با موهای متراکم تر بود و همین مسئله باعث تبدیل آنها به حیوانات خانگی شد و در ابتدای سال ۱۹۲۴ چین چیلای آمریکایی به عنوان یک نژاد مستقل معرفی شد و در آغاز قرن ۱۹۶۰ در اتحادیه جماهیر شوروی معرفی شدند و برای اینکه حیوانات خود را با شرایط آب و هوای سرد این منطقه سازگار کنند، با غول سفیدی عبور کردند و به این طریق چین چیلای شوروی مشخص شد.

خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی ظاهری خرگوش چین چیلا

این خرگوش دارای سر بزرگ و بسیار نیرومندی است و گوش هایش به حالت عمودی و بلند است، بدن آن کوتاه و خیلی ظریف ولی عضلانی است و استخوان بندی قوی دارد. خزهای پوشیده بدن این خرگوش ها تفاوت چندانی با چین چیلا های وحشی ندارند، سر دارای پوست ضخیم، کرکی وخالی از تکه های چکه دار است و پوشش پشم در قسمت چشم و شکم سبک تر است. چشم های این نوع نژاد را به رنگ های خاکستری، قهوه ای و آبی می بینیم و پاهای آنها بسیار قدرتمند و قوی است.

قد و وزن خرگوش چین چیلا

قد این نوع خرگوش بین ۴۲ تا ۵۲ سانتی متر متغیر است و وزن آنها بین ۲ تا ۲ کیلوگرم است.

عمر چین چیلا

این خرگوش های خیلی سالم هستند و در حدود ۱۵ سال عمر می کنند.

رنگ بندی خرگوش چین چیلا

رنگ اصلی خز بدن این خرگوش ها سیلور آبی است، تفاوت آنها در اشباع طیف رنگ است. البته رنگ خرگوش چین چیلا در کشورهای دیگر و در شوروی گرفته شده است، چین چیلا های شوروی بیشتر شباهت به یک سنگ خاکستری عظیم الجثه دارند و رنگ پوستشان بیشتر دارای رنگ متمایل به قرمز است.

خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

شرایط نگه داری از خرگوش چین چیلا

پیش از اینکه بخواهید این خرگوش را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنید باید نحوه مراقبت از آن را خوب یاد بگیرید آنها حیوانات پر جنب وجوش و فعالی هستند و بیشتر در شب بیدار هستند و کار می کنند، رابطه خوبی با بچه ها ندارند و برای خانه هایی که بچه دارند مناسب نیستند. آنها دوست ندارند تنها زندگی کنند بنابراین در زمان تنهایی اصلا خوشحال نیستند بنابراین در صورت امکان بهتر است جفت نگه داری شوند.

محل نگه داری چین چیلا

آنها معمولا در داخل خانه نگه داری می شوند، محل زندگیشان نباید خشک باشد چون برای آنها خطرناک است، در هوای کاملا سرد توان زندگی کردن را دارند ولی در هوای گرم مستعد گرمازدگی هستند برای همین هرگز فقس آنها را کنار پنجره جلوی نور شدید آفتاب قرار ندهید، همچنین از قرار دادن آنها در اتاق خواب اجتناب کنید چون این خرگوش ها شب کار هستند. از آنجایی که چین چیلا ها حیوانات بزرگ و پر جنب و جوشی هستند به قفس و فضای بزرگتری نیاز دارند، حداقل اندازه قفس برای نگه داری یک جفت از آنها در حدود ۱ متر در ۱.۵متر کف و با ارتفاع ۳۱ متر است، برای کف قفس ها از کاغذ های خرد شده می توان استفاده کرد.

این خرگوش ها برای خوابیدن در طول روز به تخت نیاز دارند و این تخت باید در اندازه بزرگ باشد که همه بتوانند بر روی آن استراحت کنند، اگر آنها به داشتن فضای خصوصی متمایل باشند باید برای هر کدام جعبه هایی تهیه کنید که بهتر است از جنس چوب باشند ولی چون حتما آن را می جوند زود به زود باید تعویض شوند.

خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

آموزش خرگوش چین چیلا

چون این خرگوش ها در روز بیشتر در خواب هستند و شب فعالیت دارند، شب بهترین زمانی است که برای دویدن بیرون برده شود ولی باید در دید شما باشد چون همه چیز حتی سیم های برق را می جوند و مراقب باشید که فرار نکنند و دوباره بتوانید آنها را بگیرید. اهلی کردن این خرگوش ها آسان است به شرطی که برای این کار وقت گذاشته شود، وقتی برای اولین بار سمت شما آمد سعی نکنید آن را بگیرید بهتراست به او هدیه ای بدهید مانند کشمش چون به آن علاقه مند است و زیر چانه اش را نوازش کنید و فقط مواظب باشید که او را نترسانید چون در این صورت بر روی پاهای عقب خود می ایستد و ادرار می کند.

بهترین زمان برای بیرون بردن آن وقتی است که با اعتماد به نفس رفتار می کند وبه شما این اجازه را می دهد که نوازشش کنید در ابتدا از فضا های کوچک شروع کنید و با دادن خوراکی تشویقش کنید. برای بر داشتن این حیوان هرگز از دم آنها نگیرید چرا که باعث آسیب های جدی و فراوانی می شود.

تغذیه خرگوش چین چیلا

این خرگوش ها گیاه خوارهستند آنهایی که در طبیعت زندگی می کنند علف، گیاهان سبز که رشد کوتاهی دارند را می خورند و همچنین پوست درختان را می جوند، در رژیم غذایی آن ها پروتیئن و فیبر باید فراوان باشد و موادغذایی کم چرب چون غذا های چرب ایجاد بیماری کبد در آن ها می شود، بدنشان به ویتامین C بالایی نیاز دارد حتما در رژیم غذایی آن ها باشد، غذا هایی با فیبر کم هم باعث کم کاری روده می شود و همچنین سبزیجات با برگ های خیلی سبز باعث ایجاد نفخ یا قولنج در آنها می شود.

اگر دندان هایشان بیش از حد رشد کند اقدام به جویدن خز خود می کنند. از انواع پلت ها مخصوص خرگوش می توان برای تغذیه آنها استفاده کرد که برای یک خرگوش بزرگسال سالم روزانه یک قاشق غذا خوری است. برای تغذیه آنها پلت فقط کافی نیست همیشه باید در رژیم غذایی آنها یونجه با کیفیت وجود داشته باشد و آن را در یک قفسه کوچک بگذارید و مرتب پر کنید، آب آشامیدنی تازه همیشه در دسترس آنها باشد.

غذاهای مورد علاقه

از خوراکی های مورد علاقه آنها کشمش و مویز است که به عنوان تشویقی می توان به آنها بدهید و در مصرف آن زیاده روی نکنید، برخی از این خرگوش ها عاشق بعضی از سبزیجات مانند هویج هستند ولی مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال شود، در رژیم غذایی آنها از مواد پر چرب مانند تخمه افتاب گردان و بادام زمینی استفاده نکنید برای جلوگیری از ناراحتی معده به آنها خوراکی زیادی ندهید.

خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

نظافت خرگوش چین چیلا

خرگوش هایی که در طبیعت زندگی می کنند برای تمیز کردن خز خود از شن و ماسه استفاده می کنند و خز خود را در شرایط عالی حفظ می کنند. برای خرگوش هایی که در قفس زندگی می کنند، می توان این مواد را به صورت حمام خاک آماده کرد ولی نباید برای این کار از شن معمولی یا ماسه ساختمان سازی استفاده کرد چون نا مرغوب هستند و ممکن است به پوست و خز خرگوش صدمه وارد کنند، باید خاک مورد نظر را از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کرد.

حمام مورد نظر باید بزرگ و به عمق ۱۰ سانتی متری باشد تا خرگوش راحت در آن غلت بزند، روزانه یک بار ودر حدود ۲۰ دقیقه این کار انجام شود اگر بیشتر از این باشد حمام کثیف می شود و خرگوش دیگر متمایل نمی شود که از آن استفاده کند. تعویض خاک در هفته یک بار باید انجام شود و یک نکته را به یاد داشته باشید که همیشه چشم های خرگوش را بعد از استفاده از حمام بررسی کنید تا مطمئن شوید گرد و خاک جمع نشده باشد زیرا باعث ایجاد مشکلات چشمی می شود.

مراقبت از دندان

چون دندان های این حیوان مانند سایر جوندگان دائم در حال رشد است برای جلوگیری از مشکلات دندان بهتر است مواد سفتی مانند یک چوب خشک درخت سیب یا اسباب بازی های مخصوص آنها که در فروشگاها ی حیوانات خانگی موجود است در اختیارشان قرار دهید. با کمال تاسف این خرگوش ها حتی اگر تحت بهترین مراقبت هم قرار بگیرند دچار مشکلات دندانی می شوند که اگر درمان نشود ممکن است مشکلات جدی تری به وجود بیاید با دیدن علائمی مانند آبریزش چشم، گلیز کردن، تمایل نداشتن به خوردن غذا و خیس شدن زیر چانه حتما به دامپزشک مراجعه کرده تا دندان هایش بررسی شود.

خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش مدرن چین چیلا چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

علت جویدن خز خرگوش چین چیلا

یکی  از عادت های بدی که این خرگوش دارد خز خود را می جود که دلایل گوناگونی دارد از جمله داشتن استرس وقتی مکان آن را تغییر بدهید ممکن است دچار استرس شود و خز خود را بجود و دلیل دیگر چون آنها حیوانات اجتماعی هستند نباید مدت زیادی تنها باشند اگر فقط یکی باشد به توجه، بازی، محبت، نوازش و بازی زیادی احتیاج دارند در غیر این صورت شروع به جویدن خز خود می کنند و دلیل آخر بی حوصلگی یا رژیم غذایی نادرست است، کمبود فیبر مورد نیاز بدن آن در رژیم غذایی باعث جویدن خز خود یا هم زیست خود می شود که این کار با دادن یونجه به خرگوش برای جبران کمبود فیبر قابل درمان است به هر حال ترک دادن این کار خیلی سخت و دشوار است بنابراین نباید اجازه بدهید کار به این مرحله بکشد.

قیمت خرید و فروش خرگوش چین چیلا

این خرگوش در کشور های سردسیر بیشتر زندگی می کند ودر ایران بسیار کمیاب است و به دلیل کمیاب بودنش قیمت خرید و فروش بسیار بالایی دارد. برای خرید  بهتر است از پت شاپ ها یا سایت های معتبر کمک بگیرید و یک نکته قبل از خرید حتما به دامپزشک خرگوش مورد نظر خود را نشان داده تا از سلامت اطمینان حاصل کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا