Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کلومیپرامین (Clomipramine) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

تعداد کمی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان (تا ۲۴ سال) که در طول مطالعات بالینی از داروهای ضد افسردگی (افزایش دهنده های خلق و خوی) مانند قرص کلومیپرامین استفاده کردند، دچار خودکشی شدند (به فکر آسیب رساندن یا کشتن خود یا برنامه ریزی یا تلاش برای انجام این کار). کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوانی که برای درمان افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، نسبت به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوانی که برای درمان این بیماری‌ها از داروهای ضدافسردگی استفاده نمی‌کنند، احتمال بیشتری برای خودکشی دارند. کودکان کمتر از ۱۸ سال به طور معمول نباید قرص کلومیپرامین مصرف کنند، اما در برخی موارد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که قرص کلومیپرامین بهترین دارو برای درمان بیماری است.

باید بدانید که مصرف قرص کلومیپرامین (Clomipramine) یا سایر داروهای ضدافسردگی، سلامت روان شما ممکن است به طرق غیرمنتظره ای تغییر کند. حتی اگر بزرگسالی بالای ۲۴ سال سن داشته باشید. ممکن است دچار خودکشی شوید، به خصوص در ابتدای درمان و هر زمانی که دوز شما افزایش یابد یا کاهش یافته. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، شما، خانواده یا مراقبتان باید با پزشک خود تماس بگیرید: افسردگی جدید یا بدتر شدن حالات شما. مطمئن شوید که خانواده یا مراقب شما می‌دانند که کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، با پزشک تماس بگیرید. نشریه جهان شیمی فیزیک به بحث و بررسی انواع داروها اعم از پودر پيدرولاكس، استامینوفن و دگزامتازون پرداخته است. اما ما قصد داریم درباره قرص کلومیپرامین اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

قرص کلومیپرامین ۱۰ و ۲۵ برای چیست

قرص کلومیپرامین ۱۰ و ۲۵ برای درمان اختلال وسواس فکری جبری استفاده می شود. این به کاهش افکار مداوم/ناخواسته (وسواس) کمک می کند و به کاهش میل به انجام کارهای مکرر (اجبارهایی مانند شستن دست ها، شمارش، بررسی) که با زندگی روزمره تداخل دارند کمک می کند. این دارو به دسته ای از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای تعلق دارد. با بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (سروتونین) در مغز عمل می کند.

موارد استفاده از قرص کلومیپرامین

قرص کلومیپرامین برای درمان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری (بیماری که باعث تکرار افکار ناخواسته و نیاز به انجام رفتارهای خاص مکرر می شود) استفاده می شود. قرص کلومیپرامین در گروهی از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای قرار دارد. این ماده با افزایش میزان سروتونین، یک ماده طبیعی در مغز که برای حفظ تعادل ذهنی مورد نیاز است، عمل می کند.

نحوه استفاده از قرص کلومیپرامین

این دارو را طبق دستور پزشک با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. برای کاهش عوارض جانبی مصرف قرص کلومیپرامین را  با دوز کم شروع کنید، به تدریج با عادت کردن بدن دوز را افزایش دهید. پس از اینکه به بهترین دوز برای خود رسیدید، کل دوز را می توان یک بار در روز، معمولا قبل از خواب برای جلوگیری از خواب آلودگی در طول روز یا طبق دستور پزشک مصرف کرد.

از مصرف کمتر یا بیشتر خودداری کنید. زیرا وضعیت شما بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی مانند تشنج زیاد میشود. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است.

از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت در حین درمان با این دارو خودداری کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد. گریپ فروت می تواند مقدار برخی داروها را در جریان خون شما افزایش دهد.

به طور منظم مصرف شود تا سود بهتری را از آن ببرید. مصرف آن را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی دارید. در صورت قطع ناگهانی مصرف این دارو ممکن است دچار تعریق، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد یا تحریک پذیری شوید. ممکن است دوز را به تدریج کاهش دهید.

قرص کلومیپرامین (Clomipramine) چیست؟ موارد مصرف، عوارض آن
قرص کلومیپرامین (Clomipramine) چیست؟ موارد مصرف، عوارض آن

آیا قرص کلومیپرامین چاق کننده است

قرص کلومیپرامین سبب افزایش محسوسی در وزن پس از هشت هفته شد.

قرص کلومیپرامین ۲۵ برای زود انزالی

دلیل انزال زودرس در آقایان به علت میل جنسی زیاد است. یکی از عوارض قرص کلومیپرامین کاهش میل جنسی خواهد بود. این دارو فوران میل جنسی را کم کرده به درمان انزال زودرس کمک زیادی میکند.

روش مصرف قرص کلومیپرامین

قرص کلومیپرامین به صورت قرص خوراکی مصرف می شود. در ابتدای درمان، قرص کلومیپرامین معمولا سه بار در روز همراه با غذا مصرف می شود، زیرا بدن با دارو سازگار می شود. پس از چند هفته درمان، قرص کلومیپرامین معمولا یک بار در روز قبل از خواب مصرف می شود.

ممکن است پزشک شما را با دوز کم قرص کلومیپرامین شروع کند و به تدریج دوز مصرفی شما را افزایش دهد. ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما فواید کامل قرص کلومیپرامین را احساس کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف قرص کلومیپرامین ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف کلومیپرامین را قطع نکنید. اگر به طور ناگهانی مصرف کلومیپرامین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک مانند سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، ضعف، مشکلات خواب، تب و تحریک پذیری را تجربه کنید. احتمالاً پزشک دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

اقدامات احتیاطی در مصرف قرص کلومیپرامین

قبل از مصرف قرص کلومیپرامین، اگر به کلومیپرامین، سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، آموکساپین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. پروتریپتیلین (ویواکتیل) و تریمیپرامین (سورمونتیل)؛ هر داروی دیگر یا هر یک از مواد غیرفعال موجود در کپسول قرص کلومیپرامین.

اگر از یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکاربوکسازید (مارپلان)، لینزولید (زیووکس)، متیلن بلو، فنلزین (ناردیل)، سلژیلین (الدپریل، امسام، زلاپار) و ترانیل سیپرومین (پارنات) استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در ۱۴ روز گذشته مصرف یک مهارکننده MAO را متوقف کرده اید. احتمالا پزشک به شما خواهد گفت که کلومیپرامین مصرف نکنید. اگر مصرف قرص کلومیپرامین را متوقف کنید، باید حداقل ۱۴ روز قبل از شروع مصرف یک مهارکننده MAO صبر کنید.

به پزشک و داروساز خود هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، بنزتروپین، سایمتیدین (تاگامت)؛ کلونیدین (کاتاپرس)؛ دی سیکلومین (بنتیل)؛ دیگوکسین (لانوکسین)؛ دی سولفیرام؛ فلکائینید؛ گوانتیدین؛ هالوپریدول، لوودوپا (سینمت، دوپار)؛ داروهای تهوع، سرگیجه یا بیماری روانی؛ متیل فنیدات (کنسرتا، متادیت، ریتالین)؛ داروهای ضد بارداری خوراکی؛ فنوباربیتال؛ فنی توئین؛ پروپافنون (ریتمول)؛ کینیدین؛ سکوباربیتال (سکونال)؛ آرام بخش ها؛ مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین، سرترالین، پاروکستین و آرام بخش ها؛ و تری هگزی فنیدیل؛ و ویتامین ها. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشد یا شما را با دقت بیشتری از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد. اگر در طول ۵ هفته گذشته مصرف فلوکستین را متوقف کرده اید، ممکن است پزشک به شما بگوید که قرص کلومیپرامین مصرف نکنید.

قرص کلومیپرامین (Clomipramine) چیست؟ موارد مصرف، عوارض آن
قرص کلومیپرامین (Clomipramine) چیست؟ موارد مصرف، عوارض آن

اقدامات احتیاطی دیگر در مصرف قرص کلومیپرامین

اگر اخیرا دچار حمله قلبی شده اید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک به شما بگوید که نباید قرص کلومیپرامین مصرف کنید. اگر تحت درمان با الکتروشوک درمانی (روشی که در آن شوک های الکتریکی کوچک به مغز برای درمان برخی بیماری های روانی وارد می شود)، اگر تشنج دارید یا تا به حال داشته اید. آسیب مغزی، مشکلات سیستم ادراری یا پروستات (یک اندام تناسلی مردانه)، ضربان قلب نامنظم، مشکلات فشار خون، مشکلات تیروئید، یا بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف قرص کلومیپرامین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید، در مورد خطرات و مزایای مصرف قرص کلومیپرامین با پزشک خود صحبت کنید. افراد مسن معمولا نباید قرص کلومیپرامین مصرف کنند زیرا به اندازه سایر داروهایی که می توان برای درمان همان بیماری استفاده کرد، ایمن یا موثر نیست.

اگر در حال انجام عمل جراحی از جمله جراحی دندان هستید، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که این دارو را مصرف می کنید.

باید بدانید که این دارو ممکن است شما را خواب آلود کند و خطر تشنج را افزایش دهد. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تاثیر می گذارد، رانندگی نکنید، شنا نکنید، یا کوهنوردی نکنید. کشیدن سیگار ممکن است اثربخشی این دارو را کاهش دهد.

باید بدانید که قرص کلومیپرامین ممکن است باعث گلوکوم شود (شرایطی که مایع به طور ناگهانی مسدود می شود و نمی تواند از چشم خارج شود و باعث افزایش سریع و شدید فشار چشم می شود که ممکن است منجر به از دست دادن بینایی شود). قبل از شروع مصرف این دارو با پزشک خود در مورد معاینه چشم صحبت کنید. اگر حالت تهوع، چشم درد، تغییرات در بینایی مانند دیدن حلقه های رنگی در اطراف چراغ ها و تورم یا قرمزی در داخل یا اطراف چشم دارید.

قرص کلومیپرامین بر ریتم قلب تاثیر می گذارد. طولانی شدن QT سبب ضربان قلب سریع/نامنظم جدی (به ندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش) میشود.

خطر طولانی شدن QT ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص پزشکی یا مصرف داروهای دیگری که ممکن است باعث طولانی شدن QT شوند افزایش یابد. قبل از استفاده از قرص کلومیپرامین، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهایی که مصرف می کنید.

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است خطر طولانی شدن QT را افزایش دهد. این خطر در صورت استفاده از دیورتیک ها یا شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش مییابد. در مورد استفاده ایمن از قرص کلومیپرامین با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود یا به طور موقت دید شما را تار کند. برای کاهش سرگیجه و سبکی سر به آرامی بلند شوید. قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید.

هنگام استفاده از این دارو در کودکانی که در ورزش های فعال شرکت می کنند احتیاط توصیه می شود زیرا ممکن است خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خونریزی، گیجی، سرگیجه و طولانی شدن QT حساس تر باشند.

نوزادانی که در دوران بارداری در معرض این دارو قرار می گیرند ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند. اگر متوجه بی قراری، لرزش، مشکلات تغذیه، تنفس سریع یا تشنج در نوزاد خود شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قرص کلومیپرامین

قرص کلومیپرامین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم را داشتید است به پزشک اطلاع دهید:

  • خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • عصبی بودن
  • کاهش توانایی جنسی
  • کاهش حافظه یا تمرکز
  • سردرد
  • بینی گرفته
  • تغییر در اشتها یا وزن

برخی از عوارض جانبی ممکن است جدی باشند. اگر هر یک از علائم زیر را داشتید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • تشنج
  • ضربان قلب سریع، نامنظم یا تپنده
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • باور به چیزهایی که حقیقت ندارند
  • توهمات
  • لرزش
  • مشکل در تنفس یا تنفس سریع
  • سفتی شدید عضلات
  • خستگی یا ضعف غیر معمول
  • گلودرد، تب و سایر علائم عفونت

سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، یبوست، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، تغییر در اشتها/وزن، گرگرفتگی، تعریق، خستگی و تاری دید ممکن است رخ دهد. هنگامی که برای اولین بار مصرف قرص کلومیپرامین را شروع می کنید، علائم اضطراب ممکن است به طور موقت بدتر شود. اگر هر یک از این اثرات ادامه یافت یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خشکی دهان، آب نبات بدون شکر بمکید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید. برای جلوگیری از یبوست، فیبر بخورید، آب بنوشید و ورزش کنید. ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید.

این دارو سروتونین را افزایش میدهد و باعث سندرم/سمیت سروتونین میشود. اگر از داروهایی استفاده می کنید که سروتونین را بالا میبرد، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. در صورت بروز برخی از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، حالت تهوع/استفراغ/اسهال شدید، انقباض عضلات، تب بی دلیل، تحریک/بی قراری غیرمعمول.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصا در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، به پزشک اطلاع دهید.

عوارض مصرف طولانی مدت قرص کلومیپرامین

مصرف بیش از حد و طولانی مدت این دارو سبب مشکلات عدیده ای خواهد شد.

مصرف بیش از حد قرص کلومیپرامین

در صورت مصرف بیش از حد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد موارد زیر است:

  • تشنج
  • کما (از دست دادن هوشیاری برای مدتی)
  • خواب آلودگی
  • بی قراری
  • از دست دادن هماهنگی
  • تعریق
  • ماهیچه های سفت
  • حرکات غیر معمول
  • ضربان قلب سریع
  • کند شدن تنفس
  • تغییر رنگ آبی پوست
  • تب
  • گشاد شدن مردمک ها (دایره های تیره در مرکز چشم)
  • کاهش ادرار

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژژانس تماس بگیری. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب سریع/نامنظم، سرگیجه شدید، غش، هذیان، تشنج، از دست دادن هوشیاری.

فراموشی در مصرف قرص کلومیپرامین

اگر یک دوز را فراموش کردید، تا بیاد آوردید مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز مصرف نشده را نادیده بگیرید. برای جبران، دوز را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از قرص کلومیپرامین

این دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. برای محافظت از کودکان در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید. نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهایتان از طریق یک برنامه بازپس گیری دارو است.

قیمت قرص کلومیپرامین

قیمت این قرص باتوجه به شرکت سازنده متغییر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا