Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra) چیست؟

آسنترا (Asentra) دارای اثر مهاری قوی و انتخابی بر روی بازجذب عصبی ۵-HT است که منجر به افزایش غلظت ۵-HT در شکاف های سیناپسی می شود. منجر به تسهیل فعالیت پایدار آن در مکان های گیرنده پس سیناپسی و در نهایت منجر به بهبود افسردگی می شود. کاهش گردش سروتونین در مغز توسط آسنترا کمک کننده است. نیمه عمر حذف طولانی مدت آن فواید مصرف یک بار در روز را دارد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از داروهای زیادی از جمله آزیترومایسین، ونوستات و متفورمین مقالات منتشر شده است. اما اینبار قصد داریم از اثرات و عوارض قرص آسنترا اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

قرص آسنترا ۵۰ برای چیست

قرص آسنترا ۵۰  برای افسردگی، اختلال وسواس اجباری، اختلال پانیک، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی و سایر شرایط استفاده می شود. قرص آسنترا همچنین ممکن است برای اهدافی استفاده شود که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است. قرص روکش دار آسنترا حاوی سرترالین هیدروکلراید به عنوان یک ماده فعال است. قرص آسنترا با کمک به بازگرداندن تعادل سروتونین در مغز عمل می کند.

اشکال قابل مصرف قرص اسنترا

قرص روکش دار آسنترا در بسته بندی های زیر موجود است:

قرص روکش دار آسنترا: بسته بندی: ۱۰۰ میلی گرم، ۵۰ میلی گرم

مزایا و معایب قرص آسنترا

قرص آسنترا برای درمان، کنترل، پیشگیری و بهبود بیماری ها، شرایط و علائم زیر استفاده می شود:

  • افسردگی
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلال هراس
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلال ناخوشی پیش قاعدگی

آسنترا برای بیماری های افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال هراس استفاده می شود. آسنترا همچنین برای درمان مرتبط با این شرایط استفاده می شود: اختلال پرخوری، پرخوری عصبی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال افسردگی اساسی، اختلال وسواس فکری اجباری، اختلال هراس، اختلال استرس پس از ضربه، اختلال نارسایی پیش از قاعدگی، اختلال اضطراب اجتماعی. اما مصرف این قرص بدون عوارض نیست. در ادامه به عوارض آن پرداخته میشود.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra)
موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra)

قرص آسنترا شادی آور است

انتقال دهنده‌های عصبی در شادی مؤثر هستند. سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین از هورمونهای مهم در شادی هستند. داروهای ضد افسردگی تغییراتی در تولید سروتونین ایجاد می‌کنند و با افزایش سروتونین غمگینی و ناراحتی را کاهش میدهند.

معجزه آسنترا

این دارو در تسکین افسردگی و بهبود حالات بد روحی موثر است.

بهترین زمان مصرف قرص آسنترا ۵۰

این دارو به صورت خوراکی، همراه یا بدون غذا و معمولا ۱ بار در روز مصرف می‌شود. کپسول خوراکی بعد از صبحانه یا پس از شام مصرف شود.

آسنترا عالیه

آسنترا برای درمان حملات پانیک از بین دیگر داروها موثرتر است.

دوز مصرفی قرص آسنترا

بیماری افسردگی:

بزرگسالان: ابتدا ۵۰ میلی گرم در روز، در صورت لزوم با افزایش ۵۰ میلی گرم در طول چند هفته به حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد. دوز معمول نگهدارنده ۵۰ میلی گرم در روز است.

کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال: توصیه نمی شود.

اختلال وسواس فکری عملی:

بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۳ سال: ابتدا ۵۰ میلی گرم در روز، در صورت لزوم در مراحل ۵۰ میلی گرم در طی چند هفته افزایش می یابد. محدوده دوز معمول ۵۰-۲۰۰ میلی گرم در روز است.

کودک (۱۲-۶ سال): ابتدا ۲۵ میلی گرم در روز، بعد از یک هفته به ۵۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد، در صورت لزوم در مراحل ۵۰ میلی گرم در فواصل حداقل ۱ هفته (حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز) افزایش می یابد.

اختلال استرس پس از سانحه:

بزرگسالان: ابتدا ۲۵ میلی گرم در روز، پس از ۱ هفته به ۵۰ میلی گرم در روز افزایش یافت. اگر پاسخ جزئی باشد و در صورت تحمل دارو، دوز را می توان در مراحل ۵۰ میلی گرم طی چند هفته تا حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز افزایش داد.

کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال: توصیه نمی شود.

تعامل غذایی با قرص آسنترا

همراه با مصرف این دارو از مصرف دارو یا دمنوش خار مریم پرهیز کنید. با غذا یا بدون مصرف وعده غذایی مصرف شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra)
موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra)

حجم توزیع قرص آسنترا

قرص آسنترا به طور گسترده توزیع می شود. حجم توزیع آن بیش از ۲۰ لیتر بر کیلوگرم تخمین زده می شود. مطالعات پس از مرگ بر روی انسان، غلظت بافت کبد ۳.۹-۲۰ mg/kg برای سرترالین و بین ۱.۴ تا ۱۱ mg/kg برای متابولیت فعال آن، N-desmethyl-sertraline (DMS) اندازه گیری شده است. مطالعات همچنین مشخص کرده اند که سرترالین در مغز، پلاسما و سرم توزیع می شود.

نیمه عمر قرص آسنترا

نیمه عمر دفع سرترالین تقریبا ۲۶ ساعت است. یک مرجع نیمه عمر حذف را بین ۲۲ تا ۳۶ ساعت ذکر می کند.

منع مصرف قرص آسنترا

آسنترا در بیمارانی که حساسیت مفرط شناخته شده به آسنترا یا هر یک از مواد کمکی دارو دارند منع مصرف دارد.

عوارض قرص آسنترا

قرص آسنترا ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، اسهال، یبوست، استفراغ، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، تغییرات وزن، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، درد، سوزش یا گزگز در دست ها یا پاها، هیجان، گلودرد و غیره ایجاد کند.

در زیر لیستی از عوارض جانبی احتمالی وجود دارد که ممکن است از تمام اجزای تشکیل دهنده قرص آسنترا وجود دارد. این عوارض ممکن است، اما همیشه رخ نمی دهد. برخی از عوارض جانبی نادر اند اما جدی هستند. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر، به خصوص اگر از بین نرفتند، با پزشک خود مشورت کنید:

  • تشنج
  • تحریک
  • توهمات
  • تب
  • ضربان قلب سریع
  • رفلکس های بیش فعال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • از دست دادن هماهنگی
  • غش کردن
  • سردرد
  • گیجی
  • لکنت زبان
  • ضعف
  • افزایش انرژی
  • رفتار غیرمعمول ریسک پذیر
  • تحریک پذیر یا پرحرف بودن

قرص آسنترا همچنین ممکن است عوارضی ایجاد کند که در اینجا ذکر نشده است. اگر متوجه عوارض جانبی دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، برای مشاوره پزشکی با پزشک خود تماس بگیرید.

دوران بارداری و شیردهی و قرص آسنترا

بارداری: ایمنی آسنترا در دوران بارداری انسان ثابت نشده است.

شیردهی: آسنترا شناخته شده است که در شیر مادر ترشح می شود. اثرات آن بر روی نوزاد شیرخوار هنوز ثابت نشده است. اگر درمان با آسنترا ضروری در نظر گرفته شود، باید شیردهی را قطع کرد.

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra)
موارد مصرف و عوارض جانبی قرص آسنترا (Asentra)

موارد احتیاط در مصرف قرص آسنترا

در صورت بروز مشکلات کبدی، بیماری های کلیوی، تشنج، مشکلات قلبی و هرگونه حساسیت باید احتیاط کرد. این دارو سبب سرگیجه یا خواب آلودگی میشود. در فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارند مانند رانندگی یا استفاده از ماشین آلات باید احتیاط کرد. هنگام استفاده از این محصول در افراد مسن احتیاط توصیه می شود زیرا ممکن است نسبت به اثرات دارو حساس تر باشند. اگر در پنج هفته گذشته از مهارکننده مونوآمین اکسیداز استفاده کرده اید، از مصرف این دارو خودداری کنید.

قبل از استفاده از قرص آسنترا، پزشک خود را در مورد لیست فعلی داروها، محصولات بدون نسخه (به عنوان مثال ویتامین ها، مکمل های گیاهی و غیره)، آلرژی ها، بیماری های از قبل موجود و شرایط فعلی سلامتی خود (مانند بارداری، جراحی آینده و غیره) مطلع کنید. برخی از شرایط شما را نسبت به عوارض جانبی دارو آماده تر میکند. طبق دستور پزشک خود مصرف کنید یا دستورالعمل چاپ شده روی درج محصول را دنبال کنید. دوز بر اساس شرایط شما است. اگر وضعیت شما بدتر شد به پزشک اطلاع دهید.

تداخلات دارویی با قرص آسنترا

اگر همزمان از سایر داروها یا محصولات بدون نسخه استفاده می کنید، ممکن است اثرات قرص آسنترا تغییر کند. این ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد یا باعث شود داروی شما به درستی عمل نکند. در مورد تمام داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی به پزشک اطلاع دهید تا پزشک بتواند به شما در مدیریت تداخلات دارویی کمک کند. قرص روکش دار آسنترا ممکن است با داروها و محصولات زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای ضد افسردگی
  • سایمتیدین
  • دیازپام
  • دیگوکسین
  • لیتیوم
  • فنی توئین
  • مخمر سنت جان
  • سوماتریپتان
  • تولبوتامید
  • ترامادول

از آنجایی که آسنترا به پروتئین پلاسما پیوند محکمی دارد، تجویز آسنترا به بیماری که داروی دیگری را (مانند وارفارین، دیژیتوکسین) مصرف می کند، ممکن است باعث تغییر در غلظت پلاسما و منجر به یک اثر نامطلوب شود. در مقابل، اثرات نامطلوب ممکن است از جابجایی آسنترای متصل به پروتئین توسط سایر داروهایی که به طور محکم متصل هستند، ایجاد شود. آسنترا ممکن است با سایر داروها مانند سایمتیدین، داروهای فعال CNS مانند دیازپام، داروهای هیپوگلیسمی، آتنولول و غیره تداخل داشته باشد.

چه زمانی از قرص آسنترا استفاده نشود

حساسیت به قرص آسنترا یک منع مصرف است. علاوه بر این، در صورت داشتن شرایط زیر نباید از قرص روکش دار آسنترا استفاده کرد:

  • کودکان زیر ۱۸ سال
  • حساسیت مفرط
  • تزریق متیلن بلو
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز
  • مصرف پیموزاید
  • مصرف ترکیب و مواد فعال

رانندگی هنگام استفاده از اسنترا

اگر هنگام استفاده از قرص روکش دار آسنترا، خواب آلودگی، سرگیجه، افت فشار خون یا سردرد را به عنوان عوارض جانبی تجربه کردید، ممکن است رانندگی با وسیله نقلیه یا کار با ماشین آلات سنگین ایمن نباشد. اگر استفاده از دارو باعث خواب آلودگی، سرگیجه یا کاهش شدید فشار خون شما می شود، نباید وسیله نقلیه را رانندگی کنید.

آیا آسنترا اعتیادآور است

اکثر داروها بالقوه برای اعتیاد یا سو استفاده نیستند. معمولا دولت داروهایی را که می توانند اعتیادآور باشند به عنوان مواد کنترل شده دسته بندی می کنند.

آیا می توان فورا استفاده از آسنترا را متوقف کرد

برخی از داروها نیاز به کاهش دارند یا به دلیل اثرات برگشتی نمی توان آنها را قطع کرد. برای توصیه های خاص بدن، سلامت و سایر داروهایی که ممکن است استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

 فراموشی دوز مصرفی آسنترا

در صورت فراموش کردن یک نوبت، به محض اینکه متوجه شدید از آن استفاده کنید. اگر به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه دوز خود را از سر بگیرید. از دوز دوبرابر برای جبران دوز فراموش شده مصرف نکنید. اگر مصرف دوزهای زیادی را فراموش کرده اید، با پزشک مشورت کنید تا در مورد تغییرات در برنامه دوز برای جبران دوز فراموش شده مشورت کنید.

مصرف بیش از حد قرص آسنترا

بیش از دوز تجویز شده استفاده نکنید. مصرف بیشتر دارو شما را بهتر نمیکند. بلکه سبب مسمومیت یا عوارض جانبی جدی خواهد شد. اگر مشکوک هستید که شما یا هر فرد دیگری که ممکن است قرص روکش دار آسنترا بیش از حد مصرف کرده باشد، به بخش اورژانس نزدیکترین بیمارستان یا خانه سالمندان مراجعه کنید. یک جعبه، ظرف یا برچسب دارو همراه خود داشته باشید تا به پزشکان اطلاعات لازم را بدهید.

داروهای خود را به دیگران ندهید، ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی در دیگران شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز یا بسته محصول خود مشورت کنید.

قرص آسنترا تاریخ مصرف گذشته

مصرف یک دوز از قرص آسنترا منقضی شده بعید است که عارضه جانبی ایجاد کند. با این حال، برای مشاوره مناسب یا اگر احساس ناخوشی یا بیماری دارید، با ارائه دهنده بهداشت اولیه یا داروساز خود مشورت کنید. داروی تاریخ مصرف گذشته در درمان شرایط شما بی اثر خواهد شد. برای ایمن بودن، مهم است که از داروهای تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید. اگر بیماری مزمن دارید و نیاز به مصرف مداوم دارو است مانند بیماری قلبی، تشنج، و آلرژی های شدید بهتر است با پزشک در تماس باشید تا بتوانید داروهای تازه داشته باشید.

شرایط نگهداری قرص آسنترا

داروها را در دمای اتاق، دور از نور آفتاب قرار دهید. داروها را فریز نکنید، مگر اینکه در داخل بسته بندی لازم باشد. دارو را از دسترس اطفال و حیوانات دور بگذارید. دارو را در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

داروها را داخل توالت نریزید یا آنها را در زهکشی نریزید، مگر اینکه دستور داده شده باشد. داروهایی که به این روش دور ریخته می شوند ممکن است محیط را آلوده کنند. برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی دور انداختن ایمن قرص آسنترا با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا