Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با روش های تولید و فروش عسل

تولید و فروش عسل با توجه به تقاضای بالا برای این ماده غذایی صنعت پر رونقی دارد و افراد بسیاری مشغول زنبورداری هستند. تولید و فروش عسل در همه نقاط دنیا صورت می گیرد و با استفاده از گل های گوناگون انواع عسل تولید و به بازار عرضه می شود.

گفته شده است که به جز برای انسان ، در هیچ کجای دنیا چیزی برای مقایسه با کارآیی باورنکردنی تولید عسل وجود ندارد. در داخل کندو هر زنبور کار ویژه ای برای انجام دادن دارد و کل فرایند به درستی اجرا می شود.

زنبورها به دو نوع غذای مختلف احتیاج دارند. یکی عسل ساخته شده از شهد – آب قندی است که از قلب گلها جمع می شود. مورد دیگر از بساک گل جمع آوری می شود که حاوی تعداد زیادی دانه کوچک به نام گرده است. درست همانطور که گل ها رنگ های مختلفی دارند ، گرده های آنها را نیز رنگ های متفاوتی دارند. با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با زنبور عسل از گلها به کندو برویم و ببینیم چه اتفاقی می افتد.

همه چیز در مورد تولید و فروش عسل

در یک کندوی عسل بیشتر زنبورها فقط گرده یا شهد را جمع آوری می کنند. همانطور که او شهد را از گل می مکد آنرا در معده مخصوص عسل خود که آماده انتقال به زنبورهای سازنده عسل در کندو است ذخیره می کند. اگر این زنبور گرسنه باشد ، دریچه ای را از درون “کیسه شهد” باز می کند و بخشی از آنرا به معده  خودش منتقل می کند تا برای رفع نیازهای او به انرژی تبدیل شود.

زنبور عسل یک ماشین پرنده شگفت انگیز است او می تواند بار سنگین شهد یا گرده نزدیک به وزن خودش را حمل کند. در نظر داشته باشید که حتی پیشرفته ترین طراحی در هواپیما تنها می تواند با باری برابر با یک چهارم از وزن خودش از زمین بلند شود و شما باید از این معجزه قدردانی کنید که زنبور عسل با چنین بار مهمی قادر است در هوا بماند.

وقتی کیسه های شهد او پر می شود  زنبور عسل به کندو باز می گردد. شهد به یکی از زنبورهای داخل کندو  تحویل داده می شود و سپس دهان به دهان از زنبوری  به زنبور دیگر منتقل می شود تا اینکه میزان رطوبت آن از حدود ۷۰٪ به ۲۰٪ کاهش یابد. این امر شهد را به عسل تغییر می دهد. بعضی اوقات شهد بلافاصله در سلول های لانه زنبوری قبل از کار دهان به دهان ذخیره می شود زیرا مقداری از آن در اثر دمای ۳۲.۵ درجه سانتی گراد در داخل کندو تبخیر می شود.

جالب است بدانید:

زنبور عسل در طول چرخه زندگی خود به صورت خستگی ناپذیری گرده ها را جمع می کند و به کندو می آورد تا عسل تولید شود. فرآیند تولید عسل به این صورت انجام می شود و زنبورداران با پرورش و نگهداری از زنبورعسل با مراقبت های بیشتر نسبت به وضعیت طبیعی اقدام به تولید عسل می کنند.

عسل تولید شده به این شکل ماده ای چسبناک و غلیظ و بسیار شیرین است که حاوی انواعی از قندها مانند سوکروز ، لوولوز و دکستروز است. عطر و رنگ عسل بستگی به گل هایی دارد که زنبور شهد آنها را جمع آوری کرده است. به عنوان مثال اگر عسل از شکوفه های پرتقال تهیه شده باشد بو و مزه ای شبیه پرتقال خواهد داشت.

محتوای قند ، طعم خوب و خواص آنتی باکتریال عسل را به یک ماده غذایی عالی تبدیل می کند که امروزه در خانه ها و همچنین پخت و پز تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

آمارهای بدست آمده نشان می دهد که انسان بیش از ۶۰۰۰ سال است که اقدام به تولید و جمع آوری عسل می کنند و در طول تاریخ این ماده مغذی برای شیرین کردن غذاها و تولید نوشیدنی های تخمیر شده و همچنین درمان و پانسمان زخم ها به عنوان آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار گرفته است.

عسل یک ماده مغذی با ترکیبات مفید برای سلامتی است که به عنوان یک شیرین کننده سالم در همه جای دنیا مورد مصرف قرار می گیرد. تقریبا به جرات می توان گفت کسی نیست که از عسل بدش بیاید و دوست نداشته باشد حاصل زحمت هزاران زنبور عسل را نچشد.

به همین جهت انسان ها همواره در طول تاریخ به دنبال راهی برای تولید و برداشت راحت تر عسل بوده اند و شغل زنبورداری یکی از راههای تولید بیشتر عسل در دنیاست.

آشنایی با روش های تولید و فروش عسل
آشنایی با روش های تولید و فروش عسل

تولید و فروش عسل از طریق زنبورداری

زنبورداری یکی از قدیمی ترین اشکال دامپروری است که زنبورها را ترغیب به ساخت کندو در ظروف مختلف می کردند. اکنون پرورش زنبور با استفاده از کندوهای عسل صورت می گیرد و پس از پرشدن شانه ها عسل ها برداشت و به فروش می رسد.

شانه های عسل هنگام برداشت باید کاملا پر باشند در غیر این صورت زنبوردار چند روز دیگر آنها در کندو قرار می دهد. این شانه ها سپس در ظروف دیگری خالی شده و برای فروش به کارخانه منتقل می شوند.

در آزمایشگاه کیفیت عسل و سلامت آن کنترل شده و پس از پاستوریزه کردن در بسته بندی های مختلف در بازار به فروش می رسد. البته مقداری از این عسل نیز به عنوان عسل خام بدون پاستوریزه و پردازش خاص در ظروف مختلف بسته بندی و به بازار عرضه می شود.

بهتر است بدانید:

عسل خام خواص بی نظیری دارد زیرا تحت حرارت جهت پاستوریزاسیون قرار نگرفته و هیچ ماده نگهدارنده ای به آن اضافه نمی شود. این نوع عسل محبوبیت فراوانی دارد و برای بسیاری از مشکلات و بیماریها مورد استفاده قرار می گیرد.

بازار خرید و فروش عسل بسیار گسترده است و شامل شیرینی پزی ها ، کارخانه های تولید کلوچه و بیسکویت ، کیک و حتی داروخانه ها و عطاری ها است.

برخی زنبورداران پس از استخراج عسل  خودشان موم و سایر ذرات را جدا می کنند. ممکن است برخی از زنبورداران بطری ها عسل را گرم کنند تا این فرآیند آسانتر شود. این عمل  تاثیری بر ترکیب طبیعی عسل نخواهد داشت.

سپس بطری ها که فرقی نمی کند ظروف شیشه ای یا پلاستیکی باشد برچسب گذاری شده و در فروشگاه های مواد غذایی یا بازارهای محلی فروخته می شوند .این عسل تحت عنوان عسل خالص فروخته می شود زیرا هیچ ماده اضافی در آن وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا