Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

این خرگوش ها از ویژگی هایی برخوردارند که ان ها را تبدیل به یکی از پر طرفدار ترین نژاد های خرگوش خانگی می کند. از جمله از این ویژگی ها می توان به جثه کوچک, ارام بودن و کوتاه بودن موهای این حیوانات اشاره کرد که باعث سهولت در نگهداری این حیوانات در منزل می شود. این خرگوش ها از نظر ترکیب رنگ مشابه گربه های هیمالین هستند. در دوران جوانی بدن این خرگوش ها یک سره سفید است. هرچه سن ان ها بالاتر می رود, گوش ها و پوزه ان ها کم کم تیره می شود. در میان خرگوش ها فقط نژاد هیمالیایی دارای دو عدد سرپستان اضافه است. بدن استوانه ای شکل دارند که فقط مخصوص همین نژاد است.

این حیوانات دارای نام های دیگری مثل خرگوش سیاه بینی, چینی و مصری هستند. در این مقاله نشریه علمی جهانی شیمی فیزیک میخواهیم درباره ویژگی های فیزیکی, ظاهری, اخلاقی و تاریخچه خرگوش هیمالیایی صحبت کنیم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید مطالبی درباره سایر نژاد های خرگوش از جمله جرسی و مینی رکس و… مطالعه کنید.

خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تاریخچه خرگوش هیمالیایی

ممکن است با شنیدن نام این خرگوش یاد هیمالیا بیفتیم و هیمالیا را منشا اولیه این خرگوش ها بدانیم. هیچ اطلاعات دقیقی حاکی از اینکه نشان دهد این خرگوش ها از کجا منشا گرفته اند وجود ندارد. برخی از محققین گمان می کنند این خرگوش ها نخستین بار از هیمالیا پدید امده اند و برخی دیگر کمان می کنند از کشور هایی مانند روسیه و چین پدید امده اند. این جوندگان نخستین بار در امریکا در سال های اولیه دهه ۱۹۰۰ میلادی مشاهده شدن، که متاسفانه برای تجارت خز و پوست وارد این کشور شده بودند ولی به مرور زمان محبوبیت ان ها به عنوان حیوان خانگی رو به افزایش رفت. هیمالیایی از کهن ترین نژاد های خرگوش در جهان است.

خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی های اخلاقی و رفتاری خرگوش هیمالیایی

این خرگوش ها بسیار ملایم و ارام هستند. پرخاشگری نمی کنند و به هیچ وجه گاز یا چنگ نمی گیرند. سطح فعالیت ان ها پایین است ولی با این وجود علاقه به گردش در محیط های باز مانند پارک یا حیاط منزل دارند و از بازی کردن مخصوصا بازی با اسباب بازی استقبال می کنند. حداقل ابعداد مناسب برای قفس ان ها ۷۶(طول)*۶۱(عرض)*۴۶(ارتفاع) است. اگر در منزل فضای بیشتری دارید، بهتر است قفسی با بعداد بزرگتر مهیا کنید تا خرگوش دارای  فضای بیشتری باشد و در قفس فعالیت راحت تری داشتته باشد. حتما باید خرگوش روزانه باید چند ساعت را در فضای ازاد ودر خارج از قفس بگذراند و تحرک کافی را داشته باشد.

رابطه با کودکان

این جوندگان به دلیل طبیعت ارامی که دارند, قادر به برقراری رابطه خوبی با کودکان هستند. ولی باید در نظر داشته باشیم که این خرگوش ها به دلیل جثه کوچکی که دارند, راحت در دست جا میشوند ولی با این وجود علاقه ای به در دست ماندن ندارند و اگر از ارتفاع بیفتند, ممکن است بدن ان ها دچار اسیب شدیدی شود. در نتیجه این حیوانات برای خانواده هایی که کودک کم سن و سال دارند خیلی مناسب نیست و بهتر است خانواده هایی که کودکشان سن بیشتری دارد از این خرگوش نگهداری کنند.

اموزش و تربیت

این خرگوش ها تربیت پذیر هستند. ولی اموزش این ها نسبت به سگ و گربه مستلزم زمان و صبر و حوصله و ارامش بیشتری است. در نهایت می توانند مواردی مانند برو و بیا و  مکان مخصوص دفع ادرار ومدفوع را یاد بگیرند.

رژیم غذایی خرگوش هیمالیایی

۷۰ درصد تغدیه خرگوش ها باید شامل یونجه, سبزی, میوه و پلت باشد. بهتر است از سبزیجاتی مانند کاهو که فیبر بیشتری دارد تغذیه کنند. خرگوش ها در صورت مصرف بیش از حد گیاهان برگ دار دچار مشکلات گوارشی می شوند. در مصرف میوه خرگوش ها باید دقت زیادی به خرج دهید چون اگر میوه ها دارای قندی بیش از حد نیاز باشند, برای سلامتی خرگوش ها مشکل افرین است.

خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی های ظاهری و فیزیکی خرگوش هیمالیایی

وزن

اندازه بدن این خرگوش ها کوچک است. اگر این خرگوش ها را از بالا تا پایین بررسی کنیم, متوجه می شویم از شانه تا پاهای پشتی ان ها مانند یک خط صاف است و به همین علت می گوییم ظاهر این خرگوش ها استوانه ای مانند است. سر و بدن در این جوندگان به صورت کشیده و باریک است. وزن خرگوش بالغ این نژاد حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم است. اگر این خرگوش ها بدن خود را کشیده کنند, پاهایشان همچنان بر روی سطح زمین می ماند(این ویژگی فقط مخصوص نژاد هیمالیایی است. در نژاد های دیگر خرگوش مشاهده نمی شود). همچنین در این حالت,طول بدنشان ۳.۵ برابر سرشان می شود.

رنگ و پوشش

سطح بدن این خرگوش ها سفید است و دارای یک سری اشکال به شکل تخم مرغ در رنگ های مشکی، قهوه ای، یاسی بر روی بینی، گوش ها و دم هستند. نوعی انزیم حساس به گرما در بدن این خرگوش ها وجود دارد که رنگدانه ملانین تولید می کند و باعث به وجود امدن این اشکال رنگی می شود. این خرگوش ها دارای خزی نرم و کوتاه هستند. کوتاه بودن مو در این نژاد باعث سهولت در نگهداریشان می شود. ممکن است دربهار دچار ریزش مو شوند. در این هنگام می توانید هفته ای ۲ تا ۳ بار موهای خرگوش را برس بکشید تا ریزش مو کمتر شود. اگر این خرگوش ها در اب و هوای سرد رشد کنند، ممکن است در خز ان ها رنگ مشکی پدید اید.

دندان

به طور کلی تمام نژاد های خرگوش دارای دندان های دائما در حال رشد هستند که به ان ها الودونت می گویند. دارای چهار عدد دندان میخی ( دندان پیش که به سختی مشاهده می شود) در فک بالا هستند. در این جوندگان دندان های پیش و اسیا کنار هم قرار گرفته اند و به راحتی قابل تمایز از یکدیگر نیستند و به دندان های گونه ای معروف هستند.

خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش هیمالیایی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

طول عمر و تولید مثل خرگوش های هیمالیایی

طول عمر

عمر متوسط این خرگوش ها بین ۱۲ تا ۱۵ سال است. به طور کلی این  نژاد از جوندگان مقاوم هستند. اگر در وضعیت مناسبی از ان ها نگهداری شود، می توانند بیشتر از ۱۵ سال زندگی کنند.

تولید مثل خرگوش هیمالیایی

این خرگوش ها در۳.۵ تا ۴ ماهگی بالغ می شوند. مناسب ترین زمان برای اولین امیزش  جنس ماده در ۵ تا ۶ ماهگی است. به طور کلی در خرگوش ها بارداری کاذب خیلی شایع است. دکتر قادر است حدود ۱۲ روز پس از انجام امیزش جنسی وجود جنین خرگوش را تشخیص دهد. ۳۱ تا ۳۳ روز بعد زایمان انجام می شود. طی هر بارداری ۴ تا ۵ و در موارد نادر ۶ بچه خرگوش متولد می شوند. جالب است بدانید برخلاف انسان ها که در ان ها تخمک گذاری در اثر سیکل هورمونی اتفاق می افتد، در خرگوش ها این فرایند در اثر رابطه جنسی اتفاق می افتد.

قیمت خرید و فروش خرگوش هیمالیایی

خرگوش ها با توجه به نژاد، سن، اندازه، وضعیت سلامتی و جنسیت قیمت های خرید و فروش مختلفی دارند. بهتر است قبل از این که خرگوشی  را بخرید او را پیش دامپزشک برده و از وضعیت سلامتی اش اطمینان حاصل کنید. برای خرید خرگوش هیمالیایی، می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا سگ مورد نظرتان را از سایت های آنلاین دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا