Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

چرا اسید سیتریک در محصولات آرایشی و مراقبت شخصی استفاده می شود؟

استفاده از اسید سیتریک برای پوست چیز جدیدی نیست. این اسید یک عنصر رایج در محصولات آرایشی و مراقبت شخصی، درمان های زیبایی و پاک کننده های خانگی است.

اسید سیتریک به عنوان یک عامل کیلیت کننده در محصولات آرایشی و مراقبت شخصی استفاده می شود، زیرا با کاتیون های فلزی کمپلکس تشکیل می دهد. این اسید در بهبود عملکرد صابون و مواد شوینده و همچنین حذف فلزات سنگین از خاک مفید است. علاوه بر این به عنوان امولسیفایر در کرم ها، ژل ها و مایعات استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای این ترکیب به عنوان بافر برای افزایش حلالیت است. مشتقات اسید سیتریک در بدن ما بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی را تنظیم می کنند.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک فواید اسید سیتریک، خطرات احتمالی، نحوه استفاده از آن و اینکه چه کسانی باید از مصرف آن اجتناب کنند را فهرست کرده ایم لطفا تا انتها همراه ما باشید.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک از خانواده اسیدهای آلفا هیدروکسی اسیدها است که به عنوان لایه بردار استفاده می شوند. این اسید آلی در میوه های مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت و انواع توت ها یافت می شود.  اسید سیتریک در محصولات آرایشی ممکن است به بهبود ظاهر پوست، افزایش استحکام پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی و کمک به لایه برداری پوست کمک کند.

همانطور که بیان شد، اسید سیتریک به عنوان یک آلفا هیدروکسی اسید عمل می کند. آلفا هیدروکسی اسید ها (AHA) دسته ای از ترکیبات شیمیایی هستند که یا به طور طبیعی از مرکبات به دست می آیند یا به صورت مصنوعی تولید می شوند و بطور گسترده در محصولات پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرند.

اسید سیتریک چگونه ساخته می شود؟

تولید میکروبی اسید سیتریک اولین بار در سال ۱۸۹۳ کشف شد. سپس در سال ۱۹۱۷، جیمز کوری کشف کرد که گونه‌ های خاصی از آسپرژیلوس نیجر (یک کپک) می ‌توانند به طور موثر اسید سیتریک را تولید کنند. هنگامی که این روش در مقیاس صنعتی مورد آزمایش قرار گرفت به فرآیند اصلی تولید اسید سیتریک در مقیاس صنعتی تبدیل شد و تا به امروز نیز باقی مانده است. کشت کپک آسپرژیلوس نایجر و اجازه دادن به آن برای متابولیسم ساکارز یا گلوکز، وسیله ای کارآمد و ارزان برای تولید این اسید پرکاربرد است.

آیا اسید سیتریک برای پوست شما مفید است

اسید سیتریک به عنوان عضوی از خانواده آلفا هیدروکسی اسید، فواید مختلفی برای پوست ارائه می دهد. این اسید می تواند پوست صورت را به صورت شیمیایی لایه برداری کند و باعث رشد سلول های جدید پوست شود. این ترکیب معمولا برای همه انواع پوست بی خطر در نظر گرفته می شود، به جز آنهایی که دارای آلرژی شناخته شده یا پوست حساس هستند. افراد دارای پوست چرب نیز می توانند از فواید اسید سیتریک بهره مند شوند.

فواید اسید سیتریک برای پوست
فواید اسید سیتریک برای پوست

فواید اسید سیتریک برای پوست

این ترکیب یک لایه بردار عالی است که به روشن شدن پوست بسیار کمک می کند. اما برخلاف بسیاری از اسیدهای دیگر از همان خانواده منحصر به فرد است زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی نیز هست. همچنین ممکن است به پوست در مبارزه با مهاجمان خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلاینده ها و غیره کمک کند. فواید این ترکیب برای پوست عبارتند از:

ممکن است پوست شما را روشن کند

اسید سیتریک برای لایه برداری پوست و حذف سلول های مرده پوست در جهان شناخته شده است. مطالعات نشان داده اند که آلفا هیدروکسی اسید ها از پوست در برابر تجزیه DNA که توسط مهاجمان خارجی ایجاد می شود، محافظت می کنند. در غلظت های پایین، آلفا هیدروکسی اسید ها مانند اسید سیتریک برای پوست مفید هستند و با اثرات سوء گونه های فعال اکسیژن مبارزه می کنند.

مرکبات، به طور کلی مواد بسیار محبوبی برای مراقبت از پوست هستند. به عنوان مثال، پوست لیمو معمولا  به عنوان یک اسکراب برای روشن کردن قسمت های تیره بدن (مانند زیر بغل و زخم های تیره) استفاده می شود.

دارای خواص قابض است

اسید سیتریک یک قابض طبیعی نیز است. ممکن است به از بین بردن چربی اضافی پوست کمک کند و پوست را تمیز و شاداب کند. همچنین به یکدست شدن رنگ پوست شما نیز بسیار کمک می کند.

ممکن است به بهبود آکنه ها کمک کند

پوست های چرب و مستعد آکنه، می توانند به ویژه از خواص لایه برداری ملایم اسید سیتریک بهره مند شوند. در لایه بردارهای شیمیایی سخت از موادی استفاده می شود که ممکن است جوش های آکنه را ملتهب کنند. آنها می توانند روغن های ضروری را از پوست مستعد آکنه پاک کنند و سطح رطوبت پوست را کاهش دهند. اما اسید سیتریک به آرامی عمل می کند. رقیق کردن آن با مقداری آب و شیر یک درمان عالی برای پوست مستعد آکنه است.

به باز کردن منافذ کمک می کند

منافذ پوست معمولا با آلودگی، سلول‌های مرده پوست و باکتری ‌ها مسدود می ‌شوند. این منافذ مسدود شده منجر به ایجاد جوش خواهد شد. اکثر محصولات مراقبت از پوست از لایه ‌بردارهای خشن استفاده می‌ کنند که ممکن است پوست را بیشتر خراش دهند تا منافذ باز شود. برعکس این محصولات، اسید سیتریک با متلاشی کردن چسبی که سلول های مرده را به پوست متصل می کند به آرامی منافذ پوست را باز می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر این مکانیسم ضروری است.

به حفظ تعادل pH پوست شما کمک می کند

این اسید همچنین برای تنظیم فرمول های محصولات مراقبت از پوست برای جلوگیری از قلیایی بودن بیش از حد استفاده می شود. pH طبیعی پوست تا حدودی خنثی است. استفاده از یک محصول بسیار اسیدی مراقبت از پوست، می تواند یک احساس سوزش در پوست ایجاد کند، یا استفاده از یک محصول بیش از حد قلیایی می تواند پوست شما را از چربی های طبیعی محروم کند. اسید سیتریک ممکن است به تعادل این فرمول های مراقبت از پوست به شما کمک کند، زیرا از قلیایی شدن بیش از حد محصولات جلوگیری می کند.

ممکن است به کاهش چین و چروک پوست کمک کند

مطالعات نشان داده است، استفاده از آلفا هیدروکسی اسید ها به افزایش تولید کلاژن در پوست بسیار کمک می کنند. کلاژن در زیر پوست وجود دارد و وظیفه محکم و صاف نگه داشتن پوست را بر عهده دارد. در حالی که افزایش سن باعث کاهش تولید کلاژن در طول زمان می شود، اسید سیتریک ممکن است تولید کلاژن را تحریک کرده و به محو شدن چین و چروک ها و خطوط ریز کمک کند.

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است

اسید سیتریک دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به محافظت از سد پوست در برابر مهاجمان روزمره به شما بسیار کمک می کند. این اسید ممکن است از پوست در برابر آلودگی، عوامل محیطی و سموم محافظت کند که در غیر این صورت ممکن است منجر به جوش و پیری زودرس پوست شوند. تحقیقات بیشتر در مورد خواص آنتی اکسیدانی اسید سیتریک ضروری است.

عملکرد اسید سیتریک در محصولات آرایشی
عملکرد اسید سیتریک در محصولات آرایشی

نحوه استفاده از اسید سیتریک برای محصولات مراقبت از پوست

اگرچه بازار پر از محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید سیتریک است اما چندین دستورالعمل خانگی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این دستور العمل ها عبارتند از:

اسکراب اسید سیتریک

با تهیه اسکراب می توان از این ترکیب به عنوان لایه بردار استفاده کرد. برای تهیه این اسکراب، ۱ قاشق غذاخوری اسید سیتریک را با ¼ فنجان ماست و ۲ قاشق غذاخوری جو دوسر مخلوط کنید. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

این اسکراب را به آرامی با حرکات دایره ای به مدت دو دقیقه روی پوست خود بمالید و با آب خنک بشویید. این اسکراب می تواند سلول های مرده را از بین ببرد، منافذ را باز کند و پوست شما را نرم، شاداب و جوان کند.

ماسک شیر اسید سیتریک

این ماسک ترکیبی از اسید سیتریک و اسید لاکتیک است که می تواند سلول های مرده پوست شما را از بین ببرد و هرگونه لک صورت را محو کند. برای تهیه این ماسک ۲ قاشق غذاخوری سیتریک اسید را با ¼ فنجان شیر کم چرب و ¼ فنجان آب مخلوط کنید. این خمیر را به آرامی روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید.

همچنین می توانید برش های لیمو یا پودر لیمو را به آب حمام خود اضافه کنید، تا پوست خود را شاداب و جوان نگه دارید. همچنین ممکن است مزایای خاصی را ارائه دهد که شامل موارد زیر است:

  • چین و چروک و خطوط ریز را کاهش می دهد
  • بوی بدن را بهبود می بخشد
  • با باز کردن منافذ پوست و از بین بردن ناخالصی ها، جوش های آکنه را کاهش می دهد

عملکرد اسید سیتریک در محصولات آرایشی و مراقبت مراقبت شخصی

در حالت خام، اسید سیتریک اغلب برای تنظیم pH محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. افزودن این ماده به یک فرمولاسیون آن را کمی اسیدی تر می کند. همچنین این اسید می تواند به سایر اجزای یک محصول خاص کمک کند تا عملکرد بهینه تری داشته باشند.

طبق مقررات برچسب گذاری که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ایجاد شده است، اسید سیتریک نیازی به درج بر روی بسته بندی محصولاتی که از این ماده صرفا به عنوان تنظیم کننده pH استفاده می کنند، ندارد. پاک کننده ها و صابون ها، تونرها، مرطوب کننده ها، محصولات مراقبت از مو و لوازم آرایشی حاوی این اسید هستند.

این ترکیب عضوی از خانواده مولکول های آلفا هیدروکسی اسید است که به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. هنگامی که اسید سیتریک با دوز بالا روی پوست استفاده می شود، پیوندهای پروتئینی بین سلول های مرده و زنده پوست را می شکند و باعث می شود سلول های مرده و پیرتر از پوست جدا شوند.

علاوه بر مفید بودن آن در حالت خام، این ماده را می توان با مواد معدنی و فرمولاسیون های مختلف ترکیب کرد تا ترکیباتی را تشکیل دهد که فواید بیشتری برای پوست ارائه می دهد. استرهای تشکیل شده از اسید سیتریک یک پوشش محافظ نازک روی پوست ایجاد می کند که میزان تبخیر رطوبت از بافت پوست را محدود می کند بنابراین مانند یک نوع مرطوب کننده عمل می کند. استرهای اسید به نرم شدن پوست نیز مک می کنند و مزایای مرطوب کنندگی بیشتری را ارائه می دهند.

از دیگر مشتقات اسید سیتریک، اتیل سیترات، هنگامی که روی مو اسپری می شود، پوشش سفت و محکمی ایجاد می کند و یک عنصر رایج در اسپری های مو است. ترکیبی از روی و اسید سیتریک، سیترات روی به جلوگیری از تشکیل کلکولوس دندانی کمک می کند و یک عنصر رایج در خمیر دندان های طبیعی و سفید کننده های دندان است.

برخی دیگر از کاربردهای اسید سیتریک برای پوست و مو

  • اسید سیتریک و مشتقات آن به عنوان مواد تشکیل دهنده برای محصولات مراقبت شخصی مانند دئودورانت ها، اسپری های بدن و غیره استفاده می شود.
  • این ترکیب به روشن شدن پوست کمک می کند و در لایه برداری های شیمیایی پوست استفاده می شود.
  • این ماده همچنین در محصولات آرایشی مورد استفاده در نزدیکی چشم، لب ها، بینی یا دهان استفاده می شود. از آنجایی که یک اسید آلی است، برای چنین کاربردهایی در مقایسه با سایر مواد شیمیایی ترجیح داده می شود.
  • سیترات سدیم مشتق از اسید سیتریک در رژ لب استفاده می شود.
  • این ترکیب به دلیل خاصیت کیلینگ در ساخت صابون استفاده می شود.
  • این ماده به افزایش عمر محصولات آرایشی کمک می کند و به عنوان یک عامل اتصال متقابل در بسیاری از فرمول های ژل استفاده می شود.
  • این ترکیب به عنوان یک تنظیم کننده pH برای فرمولاسیون های آرایشی استفاده می شود، زیرا پوست ما به pH حساس است. محصولات مراقبت از پوست معمولا اسیدی هستند تا از هرگونه عفونت میکروبی جلوگیری شود.
  • این ترکیب به دلیل اسیدیته ملایم خود به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند. بنابراین برای بهبود عفونت های پوستی استفاده می شود.
کاربردهای اسید سیتریک برای پوست و مو
کاربردهای اسید سیتریک برای پوست و مو

عملکرد اسید سیتریک برای سلامتی مو

اسید سیتریک به طرز شگفت انگیزی روی سلامت موهای شما نیز تاثیرات مثبت می گذارد. توانایی این اسید در افزایش تولید کلاژن نیز معجزه ای برای استحکام موهای شما دارد. کلاژن اساسا به موهای شما استحکام و ساختار می دهد و از این رو از شکنندگی آن ها جلوگیری می کند. این اسید به عنوان یک پاک کننده عمیق عالی، همچنین پوست سر شما را از تجمع چربی های اضافی، مخمر ها، باکتری ها و قارچ ها پاک می کند و در نتیجه پوست سر شما را از شوره سر و سایر مسائل پاک می کند.

اسید سیتریک در محصولات آرایشی  همچنین گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد که برای تقویت و ترمیم فولیکول های مو بسیار مفید است. این اسید در حالی که تولید سبوم اضافی را نیز کنترل می کند، عملکرد غدد چربی را مهار نمی کند بنابراین روغن طبیعی مو و پوست سر را حفظ می کند. بنابراین، استفاده از محصولات حاوی آن باعث می ‌شود موهای قوی ‌تر، ضخیم ‌تر، براق ‌تر و به طور کلی سالم ‌تری داشته باشید.

چه کسانی باید از استفاده از اسید سیتریک اجتناب کنند؟

در حالی که  اسید سیتریک در محصولات آرایشی یک گزینه بی خطر برای اکثر مصرف کنندگان است، باید اطمینان حاصل کنید که غلظت آن در محصولات روزانه مراقبت از پوست متناسب با نوع پوست شما است.

افرادی که پوست چرب دارند ممکن است غلظت اسید سیتریک بالاتری را نسبت به افرادی که پوست خشک یا حساس دارند تحمل کنند. برعکس برای افرادی که پوست بیش از حد حساسی دارند، استفاده از آن توصیه نمی شود.

عوارض جانبی اسید سیتریک

اگرچه این ترکیب در شکل طبیعی آن به طور کلی برای پوست بی خطر در نظر گرفته می شود، اما ممکن است مصرف زیاد آن عوارض جانبی داشته باشد. از جمله عوارض جانبی عمده آن می توان به تحریک و قرمزی پوست اشاره کرد، که این عوارض جانبی در افرادی که پوست حساسی دارند شایع تر است.

اگر مشکلات کلیوی یا بیماری احتقانی قلب دارید، توصیه می شود از مصرف مکمل های حاوی اسید سیتریک خودداری کنید. این ترکیب همچنین ممکن است پوست شما را در برابر نور خورشید آسیب پذیر تر کند. بنابراین توصیه می شود از کرم های ضد آفتاب نیز استفاده کنید.

سخن آخر

اسید سیتریک یک ماده شناخته شده در صنایع تولید محصولات آرایشی و بهداشتی است. این اسید در این محصولات بیشتر به عنوان یک لایه بردار عالی عمل می کند. همچنین درخشندگی پوست را افزایش می دهد و نقش اساسی در کاهش خطوط ریز، لکه های تیره و چین و چروک دارد.

برخلاف سایر اسیدها، اسید سیتریک دارای خواص آنتی اکسیدانی مفیدی است که از پوست شما در برابر عوامل مضر محیطی محافظت می کند. در حالی که می توانید از این ترکیب به صورت روزانه در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده کنید، در مورد عوارض جانبی احتمالی آن نیز محتاط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا