Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص پاستیل و فواید آن برای پوست و پوکی استخوان

خواص پاستیل و ژلاتین آن برای پوست و جلوگیری از پوکی استخوان بی نظیر است. پاستیل  از خوراکی های خوشمزه و محبوب است که طرفداران زیادی دارد. احتمالا کسی نیست که تاکنون پاستیل را نخورده باشد. اگر شما هم جز افرادی هستید که به خوردن پاستیل  به شدت علاقه دارید بهتر است  کمی بیشتر راجع به  مضرات و خواص پاستیل بدانیم تا با خیال راحت به سراغش برویم.

 پاستیل چیست؟

خواص پاستیل و فواید آن برای پوست و پوکی استخوان
خواص پاستیل و فواید آن برای پوست و پوکی استخوان

ترکیبات اولیه پاستیل شامل ژلاتین، شکر و مواد افزودنی می شود. ژلاتین  ماده ای عاری از طعم ، بو و قند و چربی است که حاوی مقدار زیادی پروتئین است و از کلاژن یا پوست و استخوان گاوها، خوک ها و گاها ماهی ها  تشکیل می شود. برای تهیه ژلاتین در کارخنجات تولید موادغذایی، کلاژن حیوانات را هیدرولیز می کنند و دونوع ژلاتین که براساس غلظت متفاوت هستند ، به دست می آورند. یک نوع بهر وش اسیدی و دیگری به ر وش قلیایی حاصل می شود. برای براق کردن پاستیل از نوعی واکس استفاده می شود که ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

تاریخچه پاستیل

درسال ۱۹۲۲  یک کارگر ساده به نام «هانس رایگل» که تجربه زیادی در پخت شیرینی  داشت ترکیب پاستیل را ابداع کرد و  نام این آبنبات های خرسی را هاریبو گذاشت. جالب است بدانید نام بزرگترین تولید کننده پاستیل جهان را از این آبنبات های خرسی گرفته اند.

از مدل های معروف پاستیل خرسی مدل خرسی آن و بعد نوشابه‌ای است. در سطح جهانی در کنار برند هاریبو برندهای  معروف دیگری مانند ببتو هم وجوددارد.. در ایران شیبا سال‌هاست که تولید کننده پاستیل است.

خواص پاستیل

  • کاهش دهنده کلسترول خون
  • پاستیل حاوی اسید فولیک است
  • برای پیشگیری از نازکی مو
  • پاستیل ویتامین B دارد
  • آمینواسیدهای موجود در آن باعث بهبود بافت های پوستی می شود.

خواص پاستیل برای تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان

 

یکی از فواید پاستیل، خاصیت آن برای استخوان‌هاست. ژلاتین موجود در پاستیل منبعی غنی از پروتئین است و به همین سبب می تواند برای استخوان مفید باشد. بعضی‌ها در خواص پاستیل  پارا فراتر گذاشته و آن را ضد پوکی استخوان می دانستند.

یک ترمیم کننده مفاصل

ژلاتین، رنگ خوراکی، طعم دهنده ها و گلوکز از مواد تشکیل دهنده پاستیل هستند.  ماده ژلاتین برای رشد و ترمیم  استخوان ها بسیار پرفایده است . برخی از متخصصان علوم تغذیه براین باورند که ژلاتین برای ترمیم مفاصل آسیب دیده در بزرگسالان نیزدارا تاثیر مثبت است. از این رو افرادی که مبتلا به  بیماری های  فرسایش مفاصل هستند  از پاستیل  می توانند به عنوان یک  خوراکی کمک کننده  استفاده کنند.

خواص پاستیل برای پوست و مو

امروزه  پاستیل های غنی شده با ویتامینی زیادی در بازار وجود دارد  که می توان  از آ ن ها به جای قرص های ویتامین  استفاده کرد. این  نوع پاستیل ها را باید  با مشورت پزشک مصرف کرد؛ اما پاستیل های معمولی نیز   از این فرایند عقب نمانده اند و اکثر آن ها  دارای ویتامین C و B هستند. این ویتامین ها  برای تقویت پوست و مو  بسیار مفید هستند.

خواص پاستیل برای چاقی صورت

شکر یکی از مواد غذایی موثر برروی چاقی است، این ماده شیرین نه تنها صورت بلکه سایر قسمت های بدن را نیز چاق می کند. افرادی که مبتلا به بیماری های دیابت و چاقی هستند، باید به طور جدی شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنند. آنها می توانند از پاستیل های رژیمی که با شیرین کننده های طبیعی تهیه شده اند، استفاده کنند.

خواص پاستیل برای کودکان

از نظر کارشناسان علوم تغذیه، فقط ماده ژلاتین می‌تواند‌‌‌ د‌‌‌ر تقویت استخوان و غضروف‌ سازی مفید‌‌‌ باشد‌‌‌. اما دلیل محکمی نیست تا انواع پاستیل‌ها را به اینکه دارای ژلاتین هستند، جایگزین مواد‌‌‌ مورد‌‌‌ نیاز بد‌‌‌ن کود‌‌‌کان کنیم.
پروتئین موجود در پاستیل‌ها نسبت به گوشت، شیر و تخم مرغ بسیار کمتر است. هم چنین این خوراکی ها خوشمزه منبع کاملی برای تامین کلسیم محسوب نمی شود. طبق نظریه متخصصان تغذیه، انواع پاستیل‌ها و ژله‌ها جایگزین مناسبی برای مواد غذایی برای کودکان نمی باشند و بایستی د‌‌‌ر مصرف آنها توسط کود‌‌‌کانمان زیاده روی نکرد.
نباید به کودکان زیر دوسال پاستیل داد، چون سیستم ایمنی و سیستم گوارشی آنها ضعیف و حساس است .

آیا افزودنی های پاستیل مجاز است؟

اگر افزودنی های پاستیل مجاز باشند اما به هر حال طبیعی نیستند، بنابراین استفاده بیش از حد از پاستیل ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشد. هم چنین پاستیل در ترکیب خود دارای مقدار زیادی شکر است، در صورت استفاده مداوم از آن ممکن است، دندان های شما دچار پوسیدگی شود و کالری بالای آن باعث چاقی می شود.

پاستیل بدون گلوکز؛ پاستیل بدون عوارض

یکی از ترکیب های مضر پاستیل وجود گلوکز است. گلوکز در اکثر محصولات شیرین وجود دارد. این ماده  احساس سیری کاذب  می دهد و باعث افزایش وعده‌ی غذایی و در نتیجه چاقی می‌شود. این ماده شیرین باعث کش‌دار شدن و زیبایی این خوراکی می شود. مصرف بیش از حد این مادهچاقی، پوسیدگی دندان، افزایش قندخون می شود.

امروزه در بازار محصولات پاستیل بدون گلوکز نیز یافت می شود. که برای سلامتی بهتر است و بدون عوارض می باشد.

منع مصرف پاستیل 

همه افراد می توانند به مقدار کم پاستیل مصرف کنند، فقط به خاطر شکر موجود در پاستیل ، افرادی که اضافه وزن یا دیابت دارند، باید در مصرف این خوراکی های خوشمزه احتیاط کنند و حتما در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنند. البته افرادی که دیابت نوع ۱ دارند و انسولین تزریق می کنند ، مشکل چندانی در این زمینه ندارند. ولی بیماران دیابتی نوع ۲ باید برای مصرف خوراکی های شیرین باید بیشتر احتیاط کنند.

همچنین در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا