Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

آشنایی با شرکت مرک آلمان و فعالیت های این شرکت

شرکت مرک (Merck Company)  یک شرکت پیشرو و برتر در زمینه تولید مواد شیمیایی و دارویی است. شرکت مرک  یک شرکت داروسازی چند ملیتی آلمانی و یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی در جهان است.

تاریخچه فعالیت این شرکت  به قرن ۱۷ میلادی برمی گردد زمانی که فردریش یاکوب مرک در داروخانه فرشته که میراث خانوادگی آنها بود کار می کرد. سابقه تاریخی ۳۰۰ ساله این شرکت اکنون در یک آرشیو ۸۰۰ متری در آلمان نگهداری می شود. در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه فعالیت شرکت مرک آلمان

در سال ۱۸۱۶ ، امانوئل مرک که به عنوان بنیانگذار اصلی مرک شناخته می شود  داروخانه را به دست گرفت. او موفق به جداسازی و توصیف چند آلکالوئید مختلف در آزمایشگاه داروخانه و تولید چند  دارو شد و در سال ۱۸۲۷ اقدام به تولید این مواد به صورت عمده  کرد و از آنها به عنوان “کابینت نوآوری های دارویی و شیمیایی” یاد کرد.

او و جانشین های وی به تدریج کارخانه داروسازی- شیمیایی را تاسیس کردند و اقدام به تولید مواد اولیه برای تولید دارو و مواد شیمیایی دیگر برای کاربرد در زمینه های مختلف کردند.

شرکت مرک قدیمی ترین شرکت شیمیایی و دارویی در جهان است که در سال ۱۶۶۸ تأسیس شد و اکنون یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی دنیا می باشد. این شرکت در حال حاضر در ۶۰ کشور دنیا ۳۳۰۰۰ کارمند دارد و در حوزه های تخصصی بیش از ۲۰۰۰۰ محصول در زمینه دارویی ، مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی تولید می کند.

مرک در سال ۲۰۰۶ پیشنهاد خرید Schering AG  را مطرح کرد که بزرگترین تولید كننده داروی ضد بارداری خوراکی در جهان بود و در سال ۲۰۰۹ موفق به این کار شد.

جالب است بدانید:

در سال ۲۰۰۶ این شرکت در جهت گسترش فعالیت های خود پیشنهاد خرید برای Serono SA ، بزرگترین شرکت بیوتکنولوژی سوئیس را اعلام کرد و به این کار نیز موفق شد و این شرکت با نام Merck Serono   فعالیت خود را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد.

شرکت مرک در سال ۲۰۱۰  شركت Millipore مستقر در بيلريكا را با مبلغ ۵.۳ ميليارد يورو (۷.۲ ميليارد دلار آمريكا) خرید و آنرا به واحد تجاری زندگی دانش مرک تبدیل کرد. این ماجرا ادامه یافت و مرک با خرید شرکت های دارویی و مواد شیمیایی واحدها و کارمندان  خود را در سراسر جهان گسترش داد.

مرک در حال حاضر در اروپا، آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا فعالیت می‌کند و  با فروش سالیانه حدود۳۵.۴ میلیارد دلار چهارمین شرکت بزرگ دارویی دنیا است.

تاریخچه شرکت مرک در ایران

شرکت مرک در سال ۱۳۴۷ با هدف بازاریابی و فروش مواد شمیایی و دارویی با مدیریت آقای کارل وبر در تهران تاسیس شد. این شرکت فعالیت گسترده ای در نمایشگاه ها و سمینارهای داخلی و خارجی داشت و با جلب اعتماد کافی در بین مصرف کنندگان بسیاری از مواد شیمیایی و دارویی مورد نیاز بخش های تحقیقاتی را تامین می کرد.

با وجود موفقیت این شرکت در ایران شرکت مرک در سال ۱۳۸۳  پس از ۳۶ سال به فعالیت مستقیم خود در ایران خاتمه داد. ولی محصولات باکیفیت این شرکت هنوز هم با تلاش شرکت های دارویی با وجود تحریم ها از طریق ترکیه و یکسری شرکت های خارج از ایران تامین شده  و در اختیار محققان داخلی قرار می گیرد.

آشنایی با شرکت مرک و فعالیت های این شرکت
آشنایی با شرکت مرک و فعالیت های این شرکت

برخی محصولات شرکت مرک

تحقیق و توسعه شرکت مرک از سال ۲۰۱۴ منجر به تائید داروهای جدید بیشتری نسبت به سایر شرکتها شده است. تحقیقات انجام شده در این شرکت منجر به تائید ۶۳ واحد مولكولی جدید توسط  FDA آمریكا شده است.

یکی از داروهای این شرکت sitagliptin) Januvia ) استکه  یک مهار کننده دی پپتیدیل پپتیداز IV برای درمان دیابت نوع ۲ است.  در سال ۲۰۱۳ ، Januvia دومین داروی پر فروش دیابت در سراسر جهان  با ۴.۰ میلیارد دلار فروش در سراسر جهان بود.

Januvia مشابه با متفورمین داروی عمومی ضد دیابت است و  برخلاف بسیاری از داروهای دیابت ، باعث افزایش وزن یا هایپوگلیسمی نمی شود.

داروی Zetia) ezetimibe) برای کاهش کلسترول خون است که با مهار جذب کلسترول در رژیم غذایی عمل می کند. فروش این دارو در سال ۲۰۱۳  بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

اینفلیکسیماب (Remicade) یک آنتی بادی مونوکلونال است که به سمت سیتوکین TNF-alpha هدایت می شود و برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید ، بیماری کرون ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، پسوریازیس پلاک و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است بدانید:

Remicade و سایر مهار کننده های TNF-alpha با استفاده از متوترکسات و بهبود کیفیت زندگی اثرات درمانی افزایشی را نشان می دهند. عوارض جانبی شامل افزایش خطر عفونت و برخی سرطان ها است.

Gardasil (واکسن نوترکیب ویروس پاپیلوما انسانی) یک واکسن علیه چندین سروتیپ ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) است ، که مسئول بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان است.

ایزنترس (raltegravir) یک مهار کننده ویروس اینتگراز برای درمان عفونت HIV است. این اولین ترکیب ضد HIV است که دارای این مکانیسم عمل است. در سال ۲۰۱۳  فروش این دارو ۱.۸ میلیارد دلار بوده است. این بخشی از چندین رژیم درمانی خط اول است که توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده برای درمان HIV توصیه می شود.

(pembrolizumab) Keytruda یک مدولاتور ایمنی برای درمان سرطان است. در ۴ سپتامبر سال ۲۰۱۴ ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده  این دارو را به عنوان یک پیشرفت مهم برای درمان ملانوما تصویب کرد.

اینوانز (Ertapenem) یک آنتی بیوتیک تزریقی است که حق تولید آن از سال ۱۹۹۹  به مرک تعلق داشت و پس از حل پاره ای مشکلات از سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد.

موارد فوق برخی از داروهای تولید شده توسط مرک هستند و فعالیت این شرکت بزرگ در تولید دارو و مواد شمیایی همچنان ادامه دارد. اگر شماهم در زمینه های تحقیقاتی فعالیت داشته باشید می دانید که بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مارک مرک است.

در حال حاضر شرکت های مواد شمیایی و دارویی در داخل کشور از طریق واردات دسترسی به مواد شمیایی ، داروها و واکسن های ساخت شرکت مرک  را تسهیل می کنند و با این کار خدمات بزرگی به پیشرفت زمینه های تحقیقاتی و حتی بیماران ارائه می دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا