Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اهمیت و کاربرد اسید سیتریک در پودر لباسشویی چیست؟

اسید سیتریک یک پودر کریستالی غیر سمی و طبیعی است که قابلیت تمیز کنندگی زیادی دارد. این اسید یک عامل مقرون به صرفه برای پاک کننده های خانگی است. اسید سیتریک بویی ندارد و قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به سرکه دارد. استفاده های زیادی از پودر اسید سیتریک برای پاک کننده ها وجود دارد. شما می توانید پودر اسید سیتریک را با پودر لباسشویی خود مخلوط کرده و از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید.

اسید سیتریک در پودر لباسشویی می تواند برای سفید کردن و لطافت لباس ها موثر باشد. این ترکیب زمانی که برای تمیز کردن لباس های پنبه ای، پلی استر و کتان استفاده می شود، توانایی سفید کنندگی طبیعی را ارائه می دهد. شما می توانید از این اسید، برای مصارف دیگری نیز استفاده کنید. ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک مصارف اسید سیتریک و فواید آن را برای شما ارائه خواهیم داد لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

پودر اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک که به نام نمک ترش نیز شناخته می شود، یک اسید آلی ضعیف است که در سبزیجات و میوه های مختلف یافت می شود، اما بیشترین غلظت آن در مرکبات است. پرتقال و گریپ فروت غلظت کمتری از اسید سیتریک نسبت به لیمو ترش دارند. این ترکیب مسئول طعم ترش میوه های مانند لیمو، لیموترش، پرتقال و گریپ فروت است. از نظر تاریخی، اسید سیتریک با استخراج مستقیم از میوه ها تولید شده است.

اسید سیتریک به دو صورت پودر و مایع موجود است. نوع پودری اغلب در کاغذ بسته بندی می شود و به صورت فله در دسترس است. در حالی که شکل مایع آن بیشتر در بطری های پلاستیکی بسته بندی می شود.

اسید سیتریک برای تمیز کردن لباس های شما

خاصیت نرم کنندگی اسید سیتریک آن را به یک افزودنی موثر برای از بین بردن لکه ها از روی لباس تبدیل می کند. این ماده در اکثر مواد شوینده لباسشویی وجود دارد. شما می توانید پودر اسید سیتریک را به پودر ماشین لباسشویی خود نیز اضافه کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

عنصر آهن در آب های زیرزمینی حل می شود و پس از برخورد با هوا اکسید می شود. این باعث می شود که ذرات آهن در آب داخل مخزن لباسشویی شناور شود که می تواند باعث ایجاد لکه های زنگ زدگی روی لباس ها و زرد شدن کلی رنگ لباس ها شود. اسید سیتریک آب سخت را نرم می کند و آهن را از بین می برد.

شما می توانید از اسید سیتریک با پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن و از بین بردن لکه های زنگ زدگی در لباس های شسته شده استفاده کنید. همچنین می توانید از این ترکیب برای درخشندگی بیشتر لباس های خود استفاده کنید. اسید سیتریک همچنین روغن و سایر لکه های سرسخت روی لباس های رنگی را از بین می برد.

این ماده شیمیایی همچنین یک پاک کننده موثر در پودر ماشین لباسشویی برای از بین بردن کف صابون، رسوب آهک، بوی بد و هرگونه تجمع باکتری داخل ماشین لباسشویی است. برای این منظور یک فنجان اسید سیتریک را با نصف فنجان جوش شیرین مخلوط کنید و دستگاه را در یک چرخه گرم با آبکشی سرد روشن کنید. این کار باعث می شود داخل ماشین لباسشویی شما تمیز و درخشان شود و بوی تازگی داشته باشد.

اسید سیتریک برای تمیز کردن لباس های شما
اسید سیتریک برای تمیز کردن لباس های شما

چرا تمیز کردن ماشین لباسشویی مهم است

تمیز کردن ماشین لباسشویی بسیار مهم است، زیرا اکثر اجزای آن در تماس دائمی با آلودگی هایی هستند که از  لباس ها خارج می شوند. آنها همچنین در معرض آب هستند که منجر به تشکیل رسوب آهکی روی منافذ، درام و فیلتر می شود. اگر ماشین لباسشویی در چنین حالتی رها شود، ممکن است دستگاه دچار مشکل شود.

اگر ماشین لباسشویی به طور منظم تمیز نشود، ممکن است پس از شستشو بوی نامطبوع را در لباس ایجاد کند و به سختی این بو از بین برود. این مسئله بسیار مشکل ساز است زیرا به سادگی نمی توان چنین لباس هایی را پوشید. شما می توانید از اسید سیتریک برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. این اسید علاوه بر تمیز کردن دستگاه شما، باعث درخشندگی لباس ها نیز می شود.

اگر از تمیز کردن ماشین لباسشویی غافل شوید، تماس مداوم با آب، محیط گرم و تهویه ضعیف داخل آن شرایط عالی را برای موجوداتی مانند مخمر و قارچ ایجاد می کند. کپک ها برای سلامت انسان بسیار خطرناک هستند زیرا مواد سمی را در هوا آزاد می کنند. برخی از مشکلاتی که ممکن است در اثر تمیز نکردن ماشین لباسشویی ایجاد شوند شامل بوی بد، واکنش های آلرژیک و مشکلات پوستی است. اسید سیتریک در پودر لباسشویی به رفع همه این مشکلات کمک می کند.

کاربردهای رایج اسید سیتریک چیست

بیش از ۲.۶۰ میلیون تن اسید سیتریک در سال ۲۰۱۹ تولید شده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ به ۳.۲۹ میلیون تن برسد. عمده استفاده صنعتی پودر اسید سیتریک به عنوان یک عامل طعم دهنده و نگهدارنده در مواد غذایی و نوشیدنی ها است.

اسید سیتریک همچنین در شوینده ها و پاک کننده های خانگی نیز استفاده می شود، زیرا باکتری ها و کپک ها را از بین می برد و برای اهداف ضد عفونی و تمیز کردن عمومی ایده آل است. همچنین یک عامل کیلیت کننده است که محکم به یون های فلزی در آب سخت متصل می شود. بنابراین در از بین بردن لکه های آب سخت، رسوبات کلسیم، رسوب آهک، لکه های زنگ و کف صابون نیز موثر است.

علاوه بر این، اسید سیتریک دارای خواص آنتی اکسیدانی است. اسید سیتریک با سطح PH بین ۳ تا ۶ به عنوان یک عامل بافر در لوازم آرایشی، لوازم بهداشت شخصی و سایر محصولات زیبایی استفاده می شود.

کاربردهای رایج اسید سیتریک چیست
کاربردهای رایج اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک برای تمیز کردن سطوح

محلول پاک کننده اسید سیتریک را می توانید بر روی سطوح اسپری کنید و بگذارید یک یا دو دقیقه بماند. سپس با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید. اسید سیتریک به طور موثر چربی و کثیفی ها را در حالی که تمیز و ضد عفونی می کند، پاک می کند. همچنین لکه های قهوه و چای، تغییر رنگ های زرد و قهوه ای و لکه های آب سخت را از بین می برد.

توجه داشته باشید از اسید سیتریک برای تمیز کردن سطوح گرانیت، مرمر، سنگ آهک، تراورتن یا اونیکس استفاده نکنید، زیرا این اسید می تواند به پوشش آنها آسیب برساند.

اسید سیتریک برای تمیز کردن فولاد ضد زنگ

محلول اسید سیتریک را مستقیما روی سینک کثیف استیل ضد زنگ اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. سپس سطح را با یک پارچه خشک پاک کنید. سطح را با آب بشویید و دوباره با یک پارچه تمیز و خشک کنید. این کار استیل ضد زنگ شما را براق و بدون رسوب خواهد کرد.

اسید سیتریک برای تمیز کردن شیرآلات

رسوبات کلسیم پوسته شده، ناشی از تجمع آهک در مناطقی با آب سخت ظاهر می شوند. با استفاده از آب صابون و پارچه  کار را شروع کنید. سپس محلول پاک کننده اسید سیتریک را در سراسر قسمت های شیرآلات اسپری کنید. بگذارید چند دقیقه بماند تا اسید سیتریک رسوبات کلسیم و آهک را در خود حل کند. در انتها شیرآلات خود را با آب گرم بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.

اسید سیتریک برای تمیز کردن قهوه ‌ساز، دستگاه اسپرسوساز و کتری

رسوب آهک، یک رسوب سفید مایل به گچی است که در کتری ها و سایر وسایلی که آب سخت در آنها تبخیر شده است، یافت می شود. برای از بین بردن رسوبات آهک و کلسیم، مخلوطی از محلول اسید سیتریک را درون مخزن دستگاه قهوه ‌ساز یا دستگاه اسپرسوساز خود ریخته و سپس با آب تازه به خوبی آن را بشویید. برای کتری نیز می توانید به راحتی محلول اسید سیتریک را درون کتری ریخته و اجازه دهید آب در آن به جوش آید. خواهید دید بعد از چند دقیقه تمام رسوبات از بین خواهد رفت.

چرا تمیز کردن ماشین لباسشویی مهم است
چرا تمیز کردن ماشین لباسشویی مهم است

اسید سیتریک برای تمیز کردن پنجره ها

اگر لکه های آب سخت روی پنجره های شما خودنمایی می کند محلول اسید سیتریک راه حل خوبی خواهد بود. ابتدا محلول را روی پنجره ها اسپری کنید، بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس با دستمال آنها پاک کنید. این کار را تکرار کنید تا تمام آلودگی ها پاک شود و شیشه پنجره شما براق و درخشان شود.

آیا اسید سیتریک برای سلامتی مضر است

بسیاری از مردم نگران استفاده از اسید سیتریک به عنوان پاک کننده هستند، زیرا به عنوان یک اسید شناخته می شود. با این حال، باید بدانید این اسید کاملا برای سلامتی بی خطر است. سازمان FDA استفاده از این اسید را در محصولات غذایی، محصولات بهداشتی و پاک کننده کاملا بی خطر دانسته است. اما باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد آن ممکن است برای سلامتی مضراتی به همراه داشته باشد.

هنگام استفاده از اسید سیتریک برای تمیز کردن، ممکن است خطر عوارض جانبی اندکی مانند سرفه، تنگی نفس و گلودرد، به خصوص در بیماران آسمی وجود داشته باشید بنابراین هنگام کاربرد آن احتیاط کنید. توصیه می شود افرادی که مشکلات تنفسی دارند، هنگام استفاده از این اسید ماسک استفاده کنند. همچنین بلعیدن مقدار زیادی از این پودر ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند دل درد شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد این اسید در مواد غذایی اجتناب کنید و آن را دور از دسترس کودکان نگه داری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا