Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن

ماهی تترانئون یکی از زیبا ترین و معروف ترین ماهی آب شیرین و بومی آمریکای جنوبی است و همچنین به دلیل  شرایط نگه داری خیلی آسانی که دارد از محبوب ترین ماهی ها در بین ماهگیران است. ماهی صلح طلبی است که به راحتی با ماهی های دیگر کنار می آید و زندگی می کند، دارای رنگ بندی بسیار زیبایی است که توجه همه علاقمند به ماهی را به خودش جلب کرده است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگه داری و بیماری این ماهی پر تحرک بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات جذاب و خواندنی این سایت می توانید درباره سایر حیوانات خانگی از جمله فنچ، همستر، خرگوش لوپ و مینی لوپ، خرگوش بلژیکی، طوطی کاسکو، طوطی کاکادو و ماهی گلد فیش مطالعه کنید.

ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن

تاریخچه ماهی تترانئون

این ماهی جزء بزرگترین ماهی های کاراسین ها است که بومی آمریکای جنوبی است که در دیگر نقاط این منطقه از جمله برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و …  دیده می شود. بیشترین جمعیت آنها را در اطراف رودخانه آمازون می توان یافت کرد. البته گونه های دیگری از این ماهی وجود دارد که منشا پیدایش آنها را آفریقا می دانند. به دلیل محبوبیت آنها در هنگ کنگ، سنگاپور و تایلند تجارت این ماهی خیلی پر رونق شده است، ماهانه بیشتر از ۱.۵ میلیون تترانئون وارد ایالات آمریکا می شود.

وِیژگی ظاهری و رفتاری تترانئون

این ماهی جزء ماهی های کوچک است و طول بدن آنها ۴ سانتی متر می رسد. تترانئون دارای بدنی براق است که نواری به رنگ های قرمز و آبی دارد که حالتی شبیه نئون دارد به همین دلیل به آنها تترانئون گفته می شود و از لحاظ رفتاری بسیار صلح جو هستند و به راحتی کنار یکدیگر زندگی می کنند و چون اندازه و هیکل کوچک دارند تعداد زیادی از آنها را می توان نگه داری کرد. این ماهی ها دوست دارند دسته جمعی و به صورت گروهی حرکت کنند که این حرکت کردن آنها زیبایی خاصی  به آکواریوم می دهد که تماشا کردن آنها بسیار جذاب است. در کل تترانئون  ها بسیار آرام هستند فقط در زمان جفت گیری رفتار متفاوتی را از خود نشان می دهند.

طول عمر ماهی تترانئون

طول عمر این ماهی در طبیعت ۸ سال می باشد و در آکواریوم طول عمر این ماهی بین ۵ تا ۷ سال است که اگر در شرایط ایده آل نگه داری شود تا ۱۰ سال نیز عمر می کند.

انواع ماهی تترانئون

تترانئون کاردینال

ماهی تترانئون پنگوئن

تترانئون دماغ قرمز

ماهی تترانئون جواهر

تترانئون امپراطور

ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن

رنگ ها و نشانه های ماهی تترانئون

بدن این ماهی اژدری شکل و باریک است و طول آن از ۴سانتی متر کمتر است و این ماهی دارای رنگ های جذاب و چشم گیری است که یک نوار آبی نئون روشن از نوک بینی تا باله آن کشیده شده است که به نظر می رسد این نوار باعث می شود که ماهی در شرایط بلک واتر به آسانی قابل رویت شود. شکمی سفید-نقرهای در زیر نوار آبی وجود دارد به غیر از رنگ سفید شکم، تا دم یک نوار قرمز روشن ادامه دارد، این ترکیب رنگی بسیار زیبای قرمز، آبی و سفید این ماهی را به پر طرفدارترین ماهی  آکواریومی تبدیل کرده است.

یک نوع ماهی از این گونه به نام تترای کاردینال وجود دارد که بسیار شبیه تترانئون است که  اغلب با هم اشتباه گرفته می شود و تنها تفاوت آنها در نوار قرمز است که در ماهی تترانئون نوار قرمز از وسط بدن تا دم کشیده شده است، اما این نوار در تترای کاردینال از پوزه تا دم یعنی کل طول بدن امتداد دارد. رنگ این ماهی ها در زمانی که در حال استراحت هستن یا در زمان مریضی کم رنگ می شود پس در زمان خرید دقت داشته باشید ماهی که کم رنگ است را خریداری نکنید چون سالم نیست و مشکلی دارد.

ماهی هایی که می توانند با تترانئون زندگی کنند

از جمله ماهی هایی که با این ماهی ها می توانند هم خانه شوند رازبوراها، گورامی دورف کوتوله، تتراهای کوچک، گربه ماهی های کوری و سایر گربه ماهی های کوچک است . هرگز تتراهای بزرگ را با آنها نگه ندارید زیرا بلافاصله توسط آنها خورده می شوند.

ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن

شرایط نگه داری ماهی تترانئون

چون این ماهی ها مقاومت بالایی دارند و همچنین سازگار هستند شرایط نگه دارای از آنها نیز آسان است و نیاز به حساسیت بالایی ندارند، قبل از نگه داری از آنها بهتر است ابتدا محفظه آکواریوم را با نمک بشویید و هرگز از شوینده شیمیایی استفاده نکنید و بعد از شستوشوی بلافاصله ماهی را داخل آن نندازید، این ماهی ها به آب نرم احتیاج دارند حتما برای آکواریوم دستگاه مخصوص سنجش کیفیت آب تهیه کنید تا آبی با PH ، دما و سختی مناسبی برای ماهی آماده باشد. آکواریوم حتما باید مجهز به دستگاه فیلتر باشد و همیشه هم روشن باید بماند

مخزن ماهی

کوچکترین اندازه مخزن بکار گرفته برای این ماهی ۱۰ گالن است ولی اگر می خواهید از ۱۵ تا تترانئون نگه داری کنید مخزنی به اندازه ۲۰ گالن حجم احتیاج دارید،  تترانئون ها در طبیعت به صورت گروهی زندگی می کنند اگر می خواهید از این ماهی ها نگه داری کنید بهتر است تهداد ۵ تا ۱۰ عدد از آنها را با هم نگه دارید. این ماهی ها علاقه به آب های نرم و اسیدی دارند بنابراین آب هایی با PH بین ۶ تا ۶.۵ برای آنها مناسب است، دمای آب مناسب برای نگه داری از این ماهی ها بین ۲۵ تا ۲۷ ایده آل است. بهتر است آکواریوم خود را با پوشش گیاهی پر کنید چون این ماهی ها در آکواریوم های خالی استرس می گیرند و آرامش ندارند.

بستر آکواریوم را با سنگ های تیره بهتر است تزئین کنید و یک لایه ماسه به همراه ریشه و شاخه های خشک و چوب در آکواریوم قرار دهید تا محیطی کاملا شبیه به طبیعت باشد و انواع میکروب ها بتوانند در آن رشد کنند که یک منبع تغذیه ای برای بچه ماهی ها محسوب می شود، استفاده از برگ های پوسیده برای تامین هیومیک است که برای ماهی ها مفید است ایده خوبی است. عملکرد ماهی تترانئون در نور کم خیلی بهتر است. برای اینکه محیط کم نوری را برای آنها ایجاد کنید می توانید از گیاهان آبزی قابل زنده ماندن در این شرایط هستند مانند کریپتوکورین، میکروسوروم و تاکزیفیلوم استفاده کرد.

ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن

تغذیه ماهی تترانئون

این ماهی ها همه چیز خوار هستند یعنی هم مواد گیاهی و هم مواد گوشتی می خورند. برای تغذیه آنها از غذای ریز ریز، گرانول های کوچک، میگوی زنده یا آب نمک زده منجمد یا دافنی که جزء سخت پوستان است و همچنین کرم های  خونی منجمد یا خشک شده منجمد می توان استفاده کرد.

تفاوت جنسیتی ماهی تترانئون

تشخیص جنس نر و ماده این ماهی ها آسان نیست و اختلافات جنسیتی در آنها به وضوح مشخص نیست.  شکم گرد ماده ها بزرگتر از نرها است و در ماده ها بر روی شکم گردشان یک نوار آبی خمیده وجود دارد اما در نرها این نوار آبی صاف است.

تکثیر و تولید مثل ماهی تترانئون

این ماهی ها در ۱۲ هفتگی می توانند تولید مثل کنند ابتدا برای تکثیر یک مخزن جداگانه انتخاب کنید، در مخزن مورد نظر سختی آب فقط باید۱ تا ۲ Dgh و ph ۵ تا ۶ باشد. از فیلتراسیون اسفنجی بهتر است استفاده شود و از گیاهان زنده در این مخزن حتما استفاده کنید و در مخزن روکش داشته باشد چون ماهی در زمان تخم ریزی پرش می کند و دو طرف مخزن را با کاغذ تیره بپوشانید تا مخزن نور کمی داشته باشد و دمای ۲۴ درجه ایده آل است.

زمانی که جفت تولید مثل را به مخزن انتقال می دهید باید هیچ روشنایی نباشد از روز بعد روشنایی را افزایش دهید و کم کم ادامه دهید تا سبب تخم ریزی شود در صبح تخم ریزی صورت می گیرد در زمان تخم ریزی جنس نر، ماده را در آغوش می گیرد در هر تخم ریزی بیشتر از ۱۰۰ تخم آزاد می شود.

تخم شفاف است و حالت چسبندگی دارد و به گیاهان می چسبد فقط این نکته را به یاد داشته باشید بعد از تخم ریزی بلافاصله جفت تولید مثل را از آنجا دور کنید چون به سرعت تخم ها توسط آنها خورده می شوند. نوزادان نیز به نور حساسیت دارند پس نور را کم کنید، تقریبا در مدت ۲۴ ساعت نوزادان از تخم بیرون می آیند و تا چند روز آینده از کیسه زرده شان تغذیه می کنند یا هچ می شوند بعد از سه یا چهار روز آنها می توانند به طور مستقل شنا کنند با مواد غذایی مانند اینفوسوریا، زرده تخم مرغ یا غذاهای آماده تغذیه شوند پس از یک ماه نوزادان، رنگ ماهی بزرگسال را به خود می گیرند.

ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن
ویژگی های ماهی تترانئون و قیمت خرید و فروش آن

بیماری ماهی تترانئون

این ماهی بسیار مقاوم است و به ندرت دچار بیماری می شود و اگر در شرایط مناسب نگه داری شود به خوبی دوام می آورد.

بیماری پلیستوفورا

این بیماری توسط نوعی انگل ایجاد می شود بر روی عضلات ماهی اثر می گذارد در زمان پیشرفت این بیماری ماهی به صورت غیر طبیعی شنا می کند یا نمی تواند تعادل خود را در هنگام شنا حفظ کنند ودر اثر این بیماری لکه های سفید رنگی بر روی پوست ماهی ظاهر می شود یا رنگ بدن ماهی کم رنگ می شود متاسفانه این بیماری باعث مرگ ماهی می شود.

بیماری نئون کاذب

عامل این بیماری فلاووباکتر است که علایمی مانند بیماری پلیستوفورا است  و از علایم این بیماری تخریب و از بین رفتن بافت دم است که به آن پوسیدگی دم می گویند که این بیماری با استفاده از آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

حفظ دمای آب برای جلوگیری از بیماری موثر است و همچنین قبل از افزودن ماهی از سلامت آن اطمینان حاصل کنید و قبل از اضافه کردن به مخزن اصلی آن را قرنطینه کنید ومورد بررسی قرار دهید.

قیمت خرید و فروش ماهی تترانئون

برای خرید این ماهی بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک گیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا