Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیپزشکیعمومی

کلاژن تراپی چیست؟

حتما شما هم دغدغه جلوگیری از چروک شدن پوست و شادابی بخشیدن به موهای خود را دارید. این روزهای روش های مختلفی برای جوانسازی پوست و حفظ سلامت موها مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این روش ها می توان به انواع لیزرها نظیر لیزر هایفو اشاره کرد که برای جوانسازی پوست یکی از موثرترین راه ها شناخته شده است. اما امروز در جهان شیمی فیزیک تصمیم داریم تا روش دیگری به نام کلاژن تراپی را برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک های پوستی به شما معرفی کنیم که البته یک روش دو منظوره بوده و می تواند برای حفظ سلامت موها نیز پر سود باشد.

این روش جدید و منحصر به فرد به شما کمک می کند تا بتوانید شادابی را به پوست خود بازگردانید. با افزایش سن و تاثیر عوامل محیطی نظیر تابش اشعه های خورشیدی، اشعه های حاصل از مانیتور کامپیوتر و …، پوست به سرعت دچار چین و چروک شده و ظاهر شاداب خود را از دست خواهد داد.

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که چرا افزایش سن سبب تشدید اثرات مخرب بر پوست می شود؟ پاسخ سوال شما ساده است. پوست انسان شادابی خود را مدیون ماده ای به نام کلاژن است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. بعد از گذر از ۲۵ سالگی، ساخت کلاژن در بدن محدود شده و سلول های پوستی دچار افتادگی می شوند.

از همین رو با افزایش سن شاهد ایجاد چین و چروک پوستی و یا به اصطلاح ریزش پوست خواهید بود. کلاژن یک پروتئین ضروری برای حفظ شادابی و طراوت پوست به شمار می رود. این پروتئین حالت ارتجاعی و کششی به پوست داده و از شل بدن و افتادگی پوست جلوگیری می کند.

"<yoastmark

کلاژن چیست؟

یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن، کلاژن نام دارد. این پروتئین بخش بزرگی از پوست، مو، و ناخن ها را تشکیل داده است. به همین جهت بسیاری از اعمالی که برای زیبایی پوست و مو انجام می شوند، به کلاژن وابسته هستند.

کلاژن از اسیدهای آمینه‌ مهمی نظیر گلیسین، پرولین، هیدروکسی و آرژنین تشکیل شده و به صورت خاص در بافت حیوانی، به خصوص استخوان‌ ها و بافت همبند وجود دارد. این پروتئین مسئول حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و قدرت مو و ثبات بافت همبند است. جالب است بدانید که پروتئین کلاژن حدود ۳۰ درصد از کل پروتئین بدن و ۷۰ درصد از پروتئین پوست را تشکیل داده است.

طبق یک تحقیق علمی که در کشور آلمان انجام شد، کمبود کلاژن به صورت طولانی مدت در بدن سبب افزایش ضخامت و سفتی ناخن ها می شود. ایتالیایی ها نیز ثابت کرده اند که اگر بدن دارای کلاژن کافی باشد، تار موها تا ۴۵ درصد ضخیم تر می شوند. بدن برای تولید کلاژن به ویتامین سی نیاز دارد، از همین رو بسیاری از داروهای مکمل کلاژن ساز همراه با ویتامین سی عرضه می شوند.

وجود کلاژن در بدن سبب می شود تا مشکلات پوستی به صورت خود به خودی درمان شوند. به طور کلی زندگی بدون کلاژن ممکن نیست، زیرا عضلات بدن نیز برای حفظ حالت استقامتی خود به این پروتئین مهم احتیاج دارند.

کلاژن تراپی چیست؟

کلاژن تراپی روشی است که توسط آن متخصصان ماده ی کلاژن را با استفاده از سوزن به طور مستقیم در لایه ی اپیدرم پوست تزریق می کنند. روش کلاژن تراپی یکی از متداول ترین روش ها است چرا که عوارض آن تا حد زیادی کمتر از روش های دیگر بوده و فواید مختلفی برای انسان خواهد داشت.

درمان کلاژن تراپی سبب می شود تا بافت صورت به طور خود به خودی ترمیم شود. با کلاژن تراپی شاهد نابودی بسیاری از مشکلات پوستی نظیر چین و چروک خواهید بود. در حقیقت کلاژن تراپی یکی از بهترین روش ها برای افزایش شادابی و سلامت پوست و مو به صورت طبیعی است.

ضرورت کلاژن تراپی

از آنجایی که در کلاژن تراپی ماده ای تزریقی به صورت طبیعی نیز در بدن ساخته می شود، عوارض کمتری را شاهد خواهیم بود. همچنین به همین دلیل نیاز نیست که به طور مداوم برای تزریق کلاژن اقدام کنید.

کلاژن تراپی یکی از ایمن ترین روش های موجود برای درمان مشکلات پوست و مو محسوب می شود. این روش حتی به صورت خوراکی نیز موثر است. در کلاژن تراپی به صورت خوراکی، با مصرف کلاژن قرصی، پودری یا کپسولی ساختار پوست تقویت می شود و در مقابل انواع آسیب ها مقاوم خواهد شد. تقویت ساختار پوست با خوردن کلاژن سبب تقویت دیواره های منافذ پوست شده و در نهایت پوست صورت جوان تر به نظر خواهد رسید.

با اینکه حضور کلاژن برای کل بدن ضروری است اما کلاژن تراپی به طور خاص بر روی پوست اثر گذار است. هر چه سن شما بالاتر می رود، لایه بیرونی پوست که به آن اپیدرمیک نیز می گویند نازک می‌ شود و خاصیت ارتجاعی خود را طی فرآیندی به نام  الاستوسیس از دست خواهد داد. به دنبال این رخداد،  نشانه‌های پیری و چین و چروک در پوست بیشتر دیده می شود.

البته خوب است بدانید که این تغییرات به طور دائم باقی نمی ماند و غیر قابل برگشت نیستند. بر اساس مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۲۰، مشخص شد زنانی که به طور منظم به مدت ۸ هفته هیدرولیز کلاژن به فرم پپتید مصرف کرده بودند، ۲۰ درصد از چین و چروک‌ هایشان  را از دست داده بودند.

"<yoastmark

مزایای کلاژن تراپی

  • بهبود بافت و افزایش استحکام پوست
  • کاهش چین و چروک صورت
  • افزایش رطوبت پوست و کمک به حفظ آن
  • تسریع بهبود زخم های پوستی
  • روشن تر شدن پوست
  • تقویت رشد مو و ناخن
  • بهبود گردش خون بدن
  • بهبود عملکرد تاندون های بدن و انعطاف پذیری و قدرت بیشتر آن ها
  • کاهش درد مفاصل
  • بهبود آسیب های ورزشی و کمک به بازسازی سریع عضلات بدن
  • افزایش قدرت استخوان ها
  • کاهش اشتها و کمک به حفظ تناسب اندام

معایب کلاژن تراپی

البته مانند هر اقدام زیبایی دیگری، کلاژن تراپی هم معایب خاص خودش را دارد. از مهم ترین معایب کلاژن تراپی می توان به  هزینه بسیار بالای آن اشاره کرد که سبب می شود بسیاری از افراد از انجام این درمان خودداری کنند.

ایراد دیگر کلاژن تراپی، دوام کوتاه آن است. این روش درمانی حتما باید بعد از ۳ الی ۶ ماه دوباره تکرار شود. از طرفی بدن کلاژن های اضافی را به سرعت دفع می کند و در این صورت ذخایری برای پوست باقی نمی ماند.

آغاز کلاژن تراپی

بهتر است پیش از این که کلاژن تراپی چه به صورت تزریقی و چه به صورت خوراکی را آغاز کنید، به این نکته توجه کنید که در حال حاضر داده ها یا مطالعات علمی دقیق بسیار کمی درباره کلاژن تراپی وجود دارند. در نتیجه بهتر است ابتدا این ماده را با مصرف مواد خوراکی طبیعی به بدن اضافه کنید.

"<yoastmark

خوراکی های کلاژن ساز

برای کلاژن تراپی به صورت طبیعی و بدون تزریق و دارو بهتر است اقدام به مصرف خوراکی هایی کنید که در ادامه به شما معرفی کرده ایم:

پرولین سفیده تخم مرغ

جوانه گندم

لبنیات

کلم

مارچوبه

قارچ

گلایسین پوست مرغ

ژلاتین

دانه کنجد

پودر کاکائو

عدس

مرکبات

سبزی‌ها

فواید مکمل های کلاژن

بهبود سلامت پوست

تسکین درد مفاصل

جلوگیری از پوکی استخوان

تقویت توده عضلانی

ارتقا سلامت قلبی و عروقی

افزایش سلامت ناخن‌ و مو

بهبود سلامت مغز

کاهش وزن

روش های جایگزین کلاژن تراپی

در این میان برخی روش های زیبایی هستند که به افزایش ساخت کلاژن در بدن کمک می کنند. از این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیلینگ شیمیایی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

میکرونیدلینگ

لیزر درمانی

آر اف فرکشنال

پی آر پی

درماپین

لیزر فرکشنال

تزریق ژل هیالورونیک اسید

کربوکسی‌تراپی

LED  تراپی با نور قرمز

میکرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا