Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ماهی فایتر با نام ماهی مبارز سیامی نیز شناخته می شود این ماهی بومی آسیای جنوب شرقی است که کوچک و بسیار رنگارنگ است. در میان عموم مردم به عنوان ماهی پلا کات که به معنای ماهی جنگنده است مشهور است زیرا جنس نر این گونه به طور تهاجمی آبشش های خود را باز می کند و حالت حمله به خود می گیرد. این ماهی جزء ماهی های زینتی است که دارای رنگ بندی و طرح های مختلفی است برخی از آنها به طور کامل آبی هستند و برخی کاملا به رنگ قرمز اند، این رنگ بندی های زیبا این ماهی ها را به یکی از پر طرفدارترین ماهی های آکواریومی تبدیل کرده است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با منشا پیدایش، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، شرایط نگهداری، قیمت و خرید این ماهی جنگجو بیشتتر آشنا می کنیم. مقالات دیگری که در این سایت قرار دارد درباره موضوعات مختلفی از جمله فنچ، همستر، انواع مرغ عشق، خرگوش لوپ و مینی لوپ و خرگوش فرانسوی مقاله بیابید.

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

منشا پیدایش ماهی فایتر

ماهی جنگجوی سیامی از خانواده گورامی است و یکی ار متداول ترین انواع ماهی های آکواریوم آب های شیرین است، ماهی بومی جنوب شرقی آسیا و کشورهایی از جمله مالزی، کامبوج، تایلند، اندونزی، لائوس، ویتنام و میانمار است. در زبان بومی تایلند پلاکت تلقی می شود که به معنای ماهی گزنده است و همچنین به عنوان جانور ملی تایلند به ثبت رسیده است. در طبیعت این ماهی در تالاب های کم عمق، برنج زارها و جریان آب های آرام تکثیر پیدا می کند ولی این ماهی علاقه مند به زندگی در آب های کم عمق است.

ویژگی ظاهری ماهی فایتر

طول این ماهی حدودا ۷ سانتی متر است ، این ماهی دارای اشکال مختلفی  در دم خود است از جمله دم تاجی، دم نقابی شکل، هلال ماه، دو دم و دم کوتاه با حالت تهاجمی

رنگ بندی ماهی فایتر

در جهان فایتر به عنوان جواهر شرقی مشهور است زیرا این ماهی دارای طیف وسیعی از رنگ ها است که این رنگ ها برای تولید ومثل تاثیر گذار هستند. این ماهی ها در رنگ های قرمز، آبی، آبی سلطنتی، فیروزه ای، مسی، نارنجی، سبز، شکلاتی، مرمری، آناناسی و سفید دیده می شود. برخی از این ماهی ها به صورت تک رنگ بوده و برخی ترکیب چند رنگ است، گونه ای از این ماهی ها وجود دارد که به رنگ های صورتی کم رنگ با باله هایی به رنگ قرمز و سبز لجنی است که بسیار ماهی جذاب و زیبایی است.

طول عمر ماهی فایتر

طول عمر ماهی فایتر بین ۲ تا ۵ سال می باشد که برخی از آنها تا ۸ سال عمر کرده اند و همچنین برخی جنس نر در آزمایشگاه  و آکواریوم شخصی تا ۱۰ سال هم عمر کرده اند. آب های گرم با عمق کم بهترین مکان برای زندگی آنها محسوب می شود.

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

انواع ماهی فایتر

این ماهی داری تنوع بسیار گسترده ای است که شما را شگفت زده خواهد کرد، شکل ها و رنگ های مختلفی از آنها وجود دارد که زیبایی بی نظیری به آکواریوم شما می دهد، انواع آنها عبارت هستند از:

ماهی دم شانه ای

دم روسری

ماهی دم تاجی

نیمه ماه

ماهی دو دم

دم دلتا

ماهی سوپر دلتا

بتای بزرگ

ماهی دم باد بزنی

دم نیزه ای

در زیر توضیحات مختصری درباره انواع مختلف از این ماهی ها می پردازیم.

فایتر دم تاجی یا دم ریش

در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار در اندونزی پرورش پیدا کرد از جالب ترین گونه فایتر است. نگه داری از این نوع بسیار مشکل و سخت است برای اینکه شکل دم این ماهی حفظ شود باید همیشه آب آکواریوم تمیز و عاری از هر نوع آلودگی باشد.

فایتر هافمون یا هلال ماه

در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار پرورش داده شده است ، این گونه از ماهی می تواند دمش را مانند هلال ماه یا به صورت صد وهشتاد درجه پهن کند. رفتار این ماهی بسیار پر خاشگرانه است ودر طبیعت این نوع را نمی توانید پیدا کنید فقط مخصوص اسارت است و بیشترین کاربردی که دارند در نمایشگاهای فایتر در معرض نمایش قرار می گیرند.

فایتر گوش فیلی یا دومبو

از ویژگی بارز این نوع فایتر باله های شاخه ای آنها است که مانند گوش فیل است. بیشتر در رنگ های درخشان و براق دیده می شود ولی در طبیعت در رنگ های تیره تر هستند. رفتار پر خاشگری دارد و چون وزن باله هایش زیاد است به سختی شنا می کند از آنها در همه نوع دم پرورش می دهند.

فایتر رز تیل

جزء زیباترین گونه از فایتر است که دم شاخه ای آن زیبایی بی نظیری به این ماهی می دهد که در اثر جهش ژنتیکی این شکل از دم به وجود می آید. این گونه مستعد بیماری است و بسیار حساس و زود ممکن است از بین برود.

فایتر دو دم

این گونه نیز بسیار زیبا است به دلیل شکل دمش که در اثر جهش ژنتیکی دو دم دارد، ارپز گونه های نادر است زیرا بیشتر مستعد بیماری هستند و نوزادان آنها زیاد زنده نمی مانند بنابراین شما کمتر از آنها را می توانید مشاهده کنید از لحاظ ظاهری اندازه دم و باله های آنها کوتاه تر از ادازه معمول است.

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

فایتر هافمون پلاکت

این گونه از لحاظ ظاهری شبیه پلاکت و هافمون است به عبارتی مانند یک پلاکت باله های کوتاهی دارد و یک دم کاملا صدو هشتاد درجه ای مانند هافمون. آنها گونه قوی هستند و کمتر مستعد بیمماری می باشند و همچنین کمتر در معرض آسیب هستند.

اور هافمون

از گونه های بسیار پر خاشگر و تند و تیز است و می تواند دمش را بیشتر از صدو هشتاد درجه بگستراند.

فایتر پر دم یا فیزر تیل

این گونه داری شاخه های بزرگ دم است بسیار تند و تیزاست، پرورش این گونه به سختی انجام می شود وگونه ای بسیار زیبای است که مستعد بیماری هستند و به دلیل جهش های خیلی زیاد باله های شکمی کوتاه و ضعیف شده اند. شنا کردن برای آنها سخت است به دلیل باله های سنگینی که دارند.

فایتر دلتا تیل

در این گونه دم در ابتدا به صورت باریک است و هر چه به سمت نوک آن نزیک می شود گسترده تر می شود. شکل دم آنها مانند حرف یونانی مثلث است، می تواند دمش را صد و بیست درجه باز کند.

فایتر دم بیلی

جزء نادرترین گونه از فایتر است که دم آنها به صورت پایه پهن شده است که رفته رفته در یک نقطه باریک می شود.

فایتر پلاکت

این ماهی اجداد همه ماهی های فایتر است، ماهی های بسیار قدرتمند و جنگجو هستند و کمتر مستعد بیماری می باشند و این ماهی ها را در طبیعت به آسانی می توان یافت کرد.

فایتر دم حجابی

این گونه جزء رایج ترین فایتر است و دلیل شهرتش باله های جذاب و دیدنیش و همچنین رنگ بدن روشن و براقش است. روش نگه داری و تکثیر آنها بسیار آسان است، به راحتی هم در هم جا یافت می شود.

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی رفتاری ماهی فایتر

همانطور که از نام آنها پیدا است این ماهی ها به شدت خشن و تهاجمی هستند به خصوص نوع نر این ماهی بسیار پرخاشگر و جنگجو است  در صورتی که در کنار یگدیگر قرار بگیرند به هم دیگر حمله می کنند و حتی ممکن است این درگیری منجر به مرگ یکی از ماهی ها شود و حتی جنس ماده نیز به نوع نر آن حمله کند پس این ماهی نباید کنار هم باشند مگر برای کارهایی مانند تخم ریزی که این کار هم باید به طور موقت باشد و باید خیلی احتیاط کنید.

تغذیه ماهی فایتر

تغذیه این ماهی ها بسیار مهم است چون تغذیه مناسب بر زیبایی و شادابی ماهی موثر است. در اصل این ماهی ها گوشت خوار هستند ولی همه چیز خوار محسوب می شوند. بیشتر دوست دارند غذای زنده بخورند، تغذیه آن ها با پولکی، کرم خونی زنده، کرم خونی خشک شده، لارو پشه ها و غیره انجام می شود. در روز دو بار ماهی های بالغ را با غذاهای حبه ای یا پولکی  ویا با کرم های ریز و لارو پشه تغذیه کنید، از دیگر غذاهای که می توان این ماهی ها را با آن تغذیه کرد میگوی آب شیرین، کرم شیشه ای، دافنی، کرم خونی و… نام برد. غذای آنها در طبیعت حشرات و کرمینه ها می باشد.

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

شرایط نگه داری ماهی فایتر

شرایط نگه داری از این ماهی بسیار آسان است، راحت ترین راه برای نگه داری از آنها نگه داری در یک تنگ بلورین متوسط یا بزرگ است  و نیازی به لوازمی مانند پمپ اکسیژن و سنگ هوا و غیره نیست. این ماهی یکی از گونه هایی است که نیاید کنار یکدیگر نگه داشته شوند چون اصلا با هم سازگار نیستند حتی دو جنس نر و ماده  هم نمی توانند کنار یکدیگر باشند مگر در زمان جفت گیری که بلا فاصله باید از هم جدا شوند.

آبی نگه داری از ماهی بدون کلر باشد وقتی آب را تعویض می کنید باید آب تازه هم دما با آبی باشد که ماهی در آن بوده است تا شوک به ماهی وارد نشود هر چند روز یک بار مقداری آب به همان آب قبلی که ماهی در آن است اضافه کنید و به این ترتیب آب را تعویض نمایید. Ph مناسب برای نگه داری از آنها ۶.۸تا ۷.۴ است و سختی آب در حدود ۵ تا ۲۰ dqh می باشد.

تشخیص نر و ماده ماهی فایتر

در جنس نر باله ها بلند تر است و از لحاظ رنگ جنس نر بسیار زیباتر و پر رنگ تر از ماده است. لوله تخم را در جنس ماده می توانیم به وضوح ببینیم. یک نکته جنس نر با یکدیگر می جنگند.

یک نکته چون این ماهی ها لانه حبابی می سازند تولید مثل آنها در آب ساکن انجام می شود پس آب باید جریان آرامی داشته باشد. نگه داری از تخم ها و لارو ها بر عهده جنس نر است.

اندازه مناسب اکواریوم

یک آکواریوم در حد ۹ تا ۱۹ لیتر برای آنها مناسب است، فضای آکواریوم باید طوری باشد که ماهی بتواند راحت در آن بچرخد و همچنین تنفس ماهی آسان باشد و انژی لازم بهش برسد. البته این ماهی را در یک مخزن ۴ لیتری نیز می توان نگه داری کرد در این شرایط که دمای مطلوب آن که بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی گراد است حفظ شود و همچنین داخل مخزن همیشه تمیز باشد.

ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی فایتر یا مبارز سیامی چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت خرید و فروش

پرورش و جفت گیری ماهی فایتر

روش پرورش ماهی فایتر مشکل است ابتدا باید جفت مناسب با همدیگر انتخاب شود همیشه جفتی را انتخاب کنید که مشابه هم باشند از لحاظ  نژاد و رنگ ، جفت گیری به وسیله جنس ماده نر بالغ انجام می شود. جنس نر دارای اندام باریک است و ماده شکمی بزرگ دارد هر چه قدر شکم ماده بزرگ باشد تخم هایی که در آن وجود دارد را نشان می دهد. آکواریومی که جفت گیری در آن انجام می شود باید حداقل ۱۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد و دمای مناسب برای آنها ۲۸ درجه سانتی گراد است اگر شرایط مناسب مهیا باشد جنس نر کمک کم شروع به ساختن حباب می کند.

ماهی فایتر اغلب ۱۵۰ تا ۷۰۰ عدد تخم می گذارد که به وسیله جنس نر در داخل حباب قرار می گیرند در زمان جفت گیری جنس ماده برعکس می شود و جنس نر بدن خود را به دور ماهی ماده می پیچاند، بعد از یک یا دو روز تخم ها باز می شوند و بچه ماهی ها از آن بیرون می آیند و از طریق کیسه ای که در زیر شکم آنها وجود دارند تغذیه می کنند و بعد از تمام شدن کیسه باید غذا بخورند و رشد کنند. سن بلوغ ماهی ها ۴ تا ۵ ماهگی است.

قیمت خرید و فروش ماهی فایتر

برای خرید این ماهی بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا