Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبصنایع شیمیاییمحصولات شیمیایی

کلر استخر چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد

چه شما اهل استخر رفتن باشید و چه نباشید، قطعا همیشه شنیده اید که آب استخر را با کلر ضد عفونی می کنند. اما به راستی کلر استخر چیست؟ چرا با اینکه همیشه در رابطه با مضرات آن صحبت شده، هنوز هم به عنوان یک روش رایج برای تمیز کردن آب استخرها و تصفیه فاضلاب ها از آن استفاده می شود؟ امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را دقیق تر با مفهوم کلر استخر آشنا کنیم و از معایب و مزایای پودر کلر استخر برای چشم و مو و پوست و برای کودکان بگوییم و با مراکز فروش پودر کلر استخر در تهران و کرج آشنا کنیم .

کلر استخر

کلر  ضدعفونی کننده استخر همان عنصر کلر است که به صورت قرص کلر، پودرهایی نظیر پودر کلر سلوکس به آب استخر اضافه می شود. این مواد در حقیقت ترکیباتی کلردار هستند که به صورت سدیم هیپوکلریت، کلسیم هیپوکلریت، گاز کلر و یا دی کلروایزوسیانورات به آب استخر اضافه می شوند.

این مواد با حل شدن در آب استخر، هیپوکلرو اسید آزاد می کنند. این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و باعث می شود تا میکروارگانیسم های موجود در آب به راحتی از بین بروند. اما همانطور که می دانید گاز کلر بسیار سمی بوده و استشمام آن برای انسان خطرساز است. از همین رو، باید نحوه مصرف و میزان کلر ضد عفونی کننده استخر همواره کنترل شده و در سطح مطلوب باقی بماند.

 کلر استخر چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد
کلر استخر همان عنصر کلر است.

فرایند کلرزنی

به فرایند اضافه کردن کلر به آب استخر، فرایند کلرزنی می گویند. این فرایند یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش های ضد عفونی کردن آب و حذف میکروارگانیسم های  بیماری زا از آن است. با این حال باید بدانید که استفاده از این روش ضد عفونی کننده، مشکلاتی دارد.

برای مثال، برخی میکروارگانیسم ها در برابر کلر مقاوم هستند. از جمله آن ها می توان به کریپتوسپوریدیوم پاروم (Cryptosporidium parvum) و ژیاردیا لامبلیا (Giardia lambia) اشاره کرد.

همچنین واکنش های کلر ضدعفونی کننده استخر سبب تشکیل محصولات جانبی ضدعفونی یا DBP می شود که در مواردی ممکن است بسیار خطرناک باشد. در استخرهای سرپوشیده که تهویه مناسبی ندارند، این مواد می توانند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی از طریق کلر شوند.

بر اساس پژوهش هایی که در طول سال های گذشته بر روی کلر استخر انجام شده است، بیش از ۱۰۰ نوع از این محصولات جانبی ضدعفونی در نمونه ای از آب استخر ها دیده شده اند.

تشکیل و توزیع هر کدام از این محصولات جانبی ضد عفونی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به منبع آب، غلظت یون برم، دوز کلر، دما، کلر آزاد باقی مانده یا FRC، کربن آلی کل یا  TOC ،  PH و نیتروژن کل یا TN اشاره کرد.

مهم ترین عامل DBP، باقی ماندن کلر آزاد یا FRC است. میزان FRC توصیه شده برای حفظ ایمنی شناگران در استخر های سر پوشیده  بین ۰.۸ تا ۲ میلی گرم بر لیتر و برای استخرهایی که در فضای باز قرار دارند، بین ۰.۸ تا ۳ میلی گرم بر لیتر است.

فاکتورهای مهم در میزان کلر استخر

در این میان وجود فاکتورهایی خاص می تواند بر میزان کلر استخر موثر باشد. این موارد به شرح زیر تعیین شده اند:

افزایش PH آب استخر، قدرت ضد عفونی را کاهش می دهد. به همین منظور کنترل PH آب استخر در محدوده کمتر از ۷.۶ می تواند اثر بخشی آن را حفظ کند.

در صورتی که در آب استخر از پایدار کننده ها استفاده شود، دوز مصرف کلر استخر باید افزایش یابد.

برای بهبود ایمنی استخر، استخر ها باید به سیستم فیلتراسیون برای تولید آب تمیز مجهز باشند. لازم به ذکر است در صورتی که آب فیلتر شده باشد، فرآیند ضد عفونی برای آن راحت تر رقم می خورد و محصولات جانبی کمتری نیز تولید خواهد شد.

 کلر استخر چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد
کلر به صورت گرانول، قرص، پودر و مایع در بازار موجود است.

نحوه کلرزنی آب استخر

برای ضدعفونی کردن آب استخرها، کلر استخر به صورت قرص، گرانول، مایع و یا پودر به آب اضافه می شود. بسته به نوع کلر مصرفی، فرایند کلرزنی به اشکال متفاوت انجام می شود. برای مثال شکل پودر حتما باید به صورت دستی به آب اضافه شود. از همین رو، استفاده از کلر استخر به صورت پودری یک کار بسیار زمان گیر است.

اما به طور معمول استفاده از قرص کلر استخر راحت تر است. برای استفاده از این قرص، از سبد قرص کلر استخر کمک گرفته می شود. این سبد به صورت شناور روی آب استخر باقی می ماند. البته استفاده از این روش چندان توصیه نمی شود. بهترین روش برای استفاده از قرص کلر استخر، گذاشتن قرص ها در یک سبد در ورودی آب استخر است.

همچنین استفاده از کلرزن های اتوماتیک سریع ترین و بهترین روش ضدعفونی کننده آب استخر هستند. البته لازم به ذکر است که این روش هزینه بالاتری نسبت به روش های دیگر دارد.

بوی کلر استخر

به طور کلی اگر یک استخر به روش اصولی کلرزنی شده باشد، میزان کلر آن زیاد نخواهد بود و نباید بوی کلر در فضا استشمام شود. اما این مشکل برای استخرها غیرقابل اجتناب است؛ چرا که با وجود رعایت میزان کلر مناسب برای آب استخر، بوی کلر به دلیل وجود ترکیبات کلرو آمینی استشمام خواهد شد. وقتی کلر با ترکیبات آمینی که از طریق بزاق دهان و عرق در آب رها شده اند ترکیب می شوند، کلرو آمین ها به وجود می آیند. بوی استشمام شده در استخرها ناشی از این ماده است.

البته استفاده از شوک کلر یا سوپر کلرزنی تنها روشی است که پیوند بین این دو ماده را از بین خواهد برد و طبیعتا بوی کلر بسیار کمتر خواهد شد.

حد مجاز مصرف کلر

با توجه به فاکتورهایی که بالاتر اشاره کردیم، میزان کلر ضدعفونی کننده استخر متفاوت خواهد بود. از همین رو مقدار دقیق کلر استخر باید پس از بررسی نتایج آزمایش آب و در مشاوره با متخصص محاسبه شود. به طور کلی مقدار مجاز کلر استخر بین ۱ تا ۳ ppm است. این میزان باید به صورت هفتگی با استفاده از کیت های مخصوص اندازه گیری شود.

گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) عوارض کلر استخر را در دوزهای مختلف به شرح زیر گزارش کرده است:

خارش بینی در مقدار ppm 0.014 تا ۰.۰۵۴

خارش گلو در دوز ۰.۰۴ppm  تا ۰.۰۹۷

گزیدگی و خشکی بینی و گلو و سرفه در دوز ppm 0.06تا ۰.۳

سوزش غشا داخلی پلک ها و درد بعد از ۱۵ دقیقه در دوز ppm 0.35 تا ۰.۷۲

نفس تنگی و سردرد در دوزهای بالا تر از ppm 1

مقادیر بیشتر کلر سبب ایجاد مشکلاتی نظیر تحریک غشا مخاطی خفیف در ppm 1 تا ۳، درد در قفسه سینه، سرفه و استفراغ در ppm  ۳۰ ، التهاب در بافت شش ها یا پولمونیت و مشکلات جدی ریوی در دوز های بین  ppm 46 تا ۶۰ خواهد شد.

 کلر استخر چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد
کلر مایع برای استخرداران بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده بی خطر از کلر استخر

به طور عادی، میزان غلظت کلر ضدعفونی کننده استخر، از میزان غلظت کلر در آب معمولی بسیار بیشتر است. به همین دلیل برای جلوگیری از عوارض جانبی خطرناک و ناخوشایند، نباید آب استخر را نوشید. هر چند که در زمان شنا به طور ناخواسته این اتفاق رخ خواهد داد. با این حال اگر کلر استخر به صورت صحیح به آب اضافه شود، حتی در صورت تماس با پوست یا چشم نیز آسیبی به شناگران نخواهد زد.

نسبت مناسب کلر استخر بسته به مقدار آب و دمای آن تعیین می شود. برای تعیین زیاد یا کم بودن کلر استخر باید از کیت های شناسایی و نوار تست کلر استفاده کرد. کارشناسان توصیه کرده اند که در زمان تمیز کردن استخر بهتر است از قرص کلر به جای کلر مایع یا کلر پودری استفاده شود.

کلر مایع یا همان وایتکس سبب افزایش بوی نامطبوع استخر خواهند شد. این مواد سبب می شوند تا هوای مجاور استخر برای انسان ناخوشایند شده و تنفس را مشکل سازد. همچنین این موضوع می تواند به آسیب های تنفسی دامن بزند. برای تعیین میزان کلر ضدعفونی کننده بهتر است از افرادی که در این زمینه تخصص کافی دارند کمک بگیرید تا استخرهای خود را ایمن و سالم تحویل بگیرید.

مزایا پودر کلر استخر

همانطور که از ابتدای مقاله چند باری به آن اشاره کردیم، ساده ترین دلیلی که کلر به عنوان تمیزکننده استخر استفاده می شود، خاصیت گندزدایی آن است. کلر برای از بین بردن باکتری ها، جلبک ها و ویروس ها ماده بسیار موثری است. این ماده از سبز شدن آب استخر جلوگیری می کند. وجود باکتری ها و جلبک ها در آب استخر، سبب سبز شدن و کدر شدن آن می شود. به اصطلاح آب استخر لجن می بندد. خلاص شدن از شر آلودگی های آب استخر، تنها به وسیله کلر میسر می شود.

این ماده ارزان ترین ماده و در دسترس ترین ماده نسبت به سایر ضدعفونی کننده ها است. لازم به ذکر است که نگهداری از استخرهای آب شور، هزینه بسیار بالاتری دارد. این نوع استخرها ممکن است برای صاحبان استخرهای خانگی هزینه های هنگفتی در پی داشته باشند. همچنین بد نیست بدانید که استخرهای آب شور، خاصیت خورندگی بیشتری داشته و به مرور زمان به لباس ها و وسایل کنار استخر آسیب جدی وارد خواهند کرد.

 کلر استخر چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد
این تصویر کلرزنی اتوماتیک را نشان می دهد که قیمت بالایی دارد.

معایب کلر استخر

به هرحال استفاده از یک ماده شیمیایی برای ضدعفونی کردن عوارض و معایب خاص خودش را دارد. یکی از معایب پودر کلر استخر ترکیب آن با باکتری های موجود در استخر و تشکیل کلرو آمین است. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، کلرو آمین سبب ایجاد بوی ناخوشایند استخرها می شود.

کلرو آمین نه تنها باعث ایجاد بوی نامطبوع است، بلکه گاهی سبب تحریک چشم و پوست شناگرها نیز خواهد شد. البته این مشکلات معمولاً در یک استخر آب شور اتفاق نمی افتد.

اگر میزان کلر ضد عفونی کننده به خوبی تنظیم نشود، شما باید میزان pH آب را با دیگر مواد شیمیایی کنترل کنید. اضافه کردن مواد شیمیایی دیگر می تواند برای سلامت شناگر مضر باشد. در pH  ۷.۸ یا بالاتر کلر اثر خود را از دست خواهد داد. البته ذکر این نکته ضروری است که بدون کمک یک تثبیت کننده کلر نظیر اسید سیانوریک، کلر استخر به سرعت در برابر نور خورشید تبخیر می شود. به هر حال استفاده از کلر به عنوان یک ماده شیمیایی ضدعفونی کننده خطرات و عوارضی در پی دارد که استخرداران را موظف به نظارت مسئولانه می کند.

مرکز فروش کلر استخر

همانطور که گفتیم کلر ضد عفونی کننده به چند شکل قرص، گرانول، پودر و مایع در بازار موجود است. پودرهای کلر در کشورهای مختلفی تولید می شوند. از جمله کشورهای سرآمد در تولید کلر می توان به هند، ژاپن، چین، آمریکا و ایران اشاره کرد. به طور قطع قیمت پودر کلر ایرانی از باقی کلرها ارزان تر است. اما کلرهای ساخت دیگر کشورها به دلیل نوسانات ارز قیمت ثابتی ندارند.

به طور کلی خرید کلر ایرانی و نیز کلر مایع یا وایتکس توسط صاحبان استخرهای بزرگ و عمومی انجام می شود. کسانی که استخرهای کوچک یا خانگی دارند بهتر است کلر مایع نخرند. البته این موضوع به صرفه اقتصادی آن ارتباطی ندارد. کلر مایع یکی از ارزان ترین انواع کلر استخر است اما استفاده از آن به مراتب از استفاده از کلر پودری خطرناک تر است.

لازم به ذکر است که پودر کلر و قرص کلر، هر دو خاصیت تمیزکنندگی و شفافیت بخشی یکسانی دارند. با این حال استفاده از قرص کلر  نیاز به تجهیزات و دستگاه های خاصی دارد که پیش از انتخاب استفاده از آن باید در مورد این نکات به خوبی تحقیق کنید.

یکی از بهترین راه ها برای انتخاب نوع کلر استخر مصرفی، مطالعه دفترچه های راهنماست. بهتر است برای خرید کلر استخر به صورت حضوری مراجعه کنید. اما خرید اینترنتی قرص کلر استخر یا پودر کلر هم برای متقاضیان فراهم است. همچنین فراموش نکنید که هر نوع کلری که تهیه کردید، نکات ایمنی درون دفترچه آن را با دقت بخوانید و از دستکش و عینک و ماسک در زمان کلرزنی استفاده کنید.

 کلر استخر چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد
استفاده از سبد قرص کلر در استخرهای کوجک توصیه می شود.

قیمت خرید کلر استخر

قیمت کلر ضدعفونی کننده از جمله مهم ترین فاکتورهای مورد نظر استخرداران است.

قیمت کلر استخر خارجی به دلیل نوسانات دلار مشخص نیست و از پودر کلر ایرانی گران تر است. برای استعلام قیمت این نوع کلر به سایت های فروش مراجعه کرده و با شماره تماس اطلاع داده شده تماس حاصل نمایید.

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید کلر استخر از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. سوال کلر استخر ار کجا بخریم ؟ یهترین پودر کلر استخر برای مو و چشم و پوست و کودکان چیست ؟ معایب خرید پودر کلر استخر دیجی کالا و ترب جیست ؟ زیاد پرسیده میشود . با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید کلر استخر، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان کلر استخر را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید کلر استخر با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • بازرگانی مهر شیمی

فروش انواع مواد شیمیایی صنایع غذایی و تجهیزات و لوازم تصفیه آب



  • شرکت جهان شیمی

واردکننده مواد اولیه و افزودنی های مجاز صنایع غذایی و خوراکی و دارویی و مواد تصفیه آب کارخانجات و صنایع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا