Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با انواع کود ارگانیک و مزایای آنها

کود ارگانیک (Organic fertilizers) از انواع مواد مشتق از گیاهان تازه یا خشک و همچنین کود حیوانی و محصولات جانبی کشاورزی تولید می شود. کود ارگانیک به راحتی قابل تجزیه است و محتوای مواد مغذی آن بسیار متفاوت است.

از تفاوت های کود ارگانیک با شیمیایی می توان به این نکته اشاره کرد که محتوای نیتروژن و فسفر در کودهای آلی در مقایسه با کودهای شیمیایی بطور قابل توجهی پایین تر است. محتوای رطوبت عامل دیگری است که غلظت نیتروژن و فسفر کودهای آلی را کاهش داده یا رقیق می کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

برای باغداران ارگانیک ، ایجاد یک خاک زنده سرشار از هوموس و مواد مغذی  کلید رشد میوه ها و سبزیجات عالی ، گل های فراوان و درختان و درختچه های زینتی سرحال است. باروری و زنده بودن کلی خاک ، به جای استفاده از کود شیمیایی به عنوان رفع سریع مشکلات در قلب باغبانی ارگانیک قرار دارد.

اما مانند همه باغبانان ، باغداران ارگانیک نیز باید از  کود استفاده کنند  زیرا خاک محل ممکن است از نظر مواد مغذی خاص کمبود داشته باشد یا ممکن است ساختار خاک عالی نداشته باشد و pH آن خیلی زیاد یا خیلی پایین باشد.

تفاوت کود ارگانیک و کود شیمیایی

بسیاری از مواد ارگانیک به عنوان کود و سازنده خاک عمل می کنند و خاک و گیاهان را باهم تغذیه می کنند. این یکی از مهمترین تفاوت ها بین رویکرد شیمیایی و رویکرد ارگانیک در مورد مراقبت از خاک و کوددهی است.

کودهای شیمیایی حاوی نمک های معدنی هستند که ریشه های گیاه می تواند به سرعت آنها را جذب کند. با این حال ، این نمک منبع غذایی برای میکروارگانیسم های خاک و کرم های خاکی نیست و حتی به دلیل اسیدی کردن خاک ، کرم های خاکی را از بین می برند.

با گذشت زمان ، خاک هایی که فقط با کودهای شیمیایی کوددهی می شوند ، ماده آلی و موجودات زنده مهمی که به ساخت خاک با کیفیت کمک می کنند را از دست می دهند. با کاهش ساختار خاک و کاهش ظرفیت نگهداری آب ، کود شیمیایی بیشتری  استفاده شده و از خاک به بیرون نشت می کند. این مسئله به نوبه خود باعث می شود مقادیر فزاینده ای از مواد شیمیایی برای تحریک رشد گیاهان  مورد نیاز باشد. هنگامی که از کود ارگانیک استفاده می کنید مانع رسیدن خاک به این شرایط بحرانی خواهید شد.

بهتر است بدانید:

علاوه بر این ، فرآیند ساخت اکثر کودهای شیمیایی به منابع غیر قابل تجدید مانند زغال سنگ و گاز طبیعی نیاز دارد. برخی دیگر با استفاده از مواد موجود در سنگ معدن توسط اسیدها ساخته می شوند تا محلول تر شوند. خوشبختانه هر روز که می گذرد کودهای ارگانیک بیشتر و واقعی تری به بازار عرضه می شوند. این محصولات از مواد طبیعی گیاهی و حیوانی یا از مواد معدنی موجود در سنگ معدن تهیه می شوند.

با این وجود ، استانداردهای ملی که کودهای ارگانیک را از کودهای شیمیایی متمایز می کند تا حدودی پیچیده است ، بنابراین به سختی می توان مطمئن بود که یک محصول تجاری با نام ارگانیک تنها حاوی مواد طبیعی بی خطر و طبیعی است. به این منظور به دنبال محصولاتی با عنوان طبیعی ارگانیک ، انتشار آهسته و تجزیه پذیری پایین  باشید.

آشنایی با انواع کود ارگانیک و مزایای آنها
آشنایی با انواع کود ارگانیک و مزایای آنها

چگونه باید از کود ارگانیک استفاده کرد؟

اگر یک باغبان هستید و می خواهید کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی  کنید ممکن است بترسید که استفاده از مواد ارگانیک پیچیده تر و سخت تر از استفاده از کودهای شیمیایی است. اما اینطور نیست مخلوط کودهای آلی می توانند به همان اندازه کودهای مصنوعی ترکیبی مناسب و کارآمد باشند. در ضمن لازم نیست گیاهان خود را به صورت ارگانیک تغذیه کنید مگر اینکه منظور خاصی از تولیدات ارگانیک داشته باشید.

محصولاتی مانند پلت های کود آلی کم آب ، جلبک دریایی مایع  و امولسیون ماهی ، کودهای ارگانیک مناسبی برای گیاهان خانگی هستند. البته به دلیل بوی قوی امولسیون ماهی نباید در داخل منزل از آن استفاده کرد ولی برای  فضای باز و گیاهان باغ مشکلی ندارد.

اگر می خواهید پرورش گیاه خاصی را امتحان کنید می توانید از انواع کودهای آلی مخصوص ، مانند مخلوط های طراحی شده برای گوجه فرنگی ، گل سرخ ، پیوند ، چمن ، تولید شکوفه های سنگین و حتی باغ های میوه استفاده کنید.

شما همچنین می توانید برای رفع نیازهای خاص گیاهان خود مخلوط های دلخواه تهیه کنید. به عنوان مثال  کود مرغ کمپوست یا غذای ماهی به عنوان منابع نیتروژن ، کودهای استخوان منبع خوبی از فسفر و جلبک دریایی یا سبزیجات منبع ارگانیک پتاسیم هستند که می توانید با نسبت های مختلف آنها را ترکیب کنید.

انواع کود ارگانیک

 

کود ارگانیک خشک

کودهای ارگانیک خشک می توانند از یک ماده واحد مانند سنگ فسفات یا جلبک دریایی (نوعی جلبک دریایی غنی از مواد مغذی) تشکیل شده و یا می توانند ترکیبی از بسیاری از مواد باشند. تقریباً کلیه کودهای آلی  طیف وسیعی از مواد مغذی را تأمین می کنند  اما مخلوط ها بطور ویژه تهیه شده اند تا مقادیر متعادل نیتروژن ، پتاسیم ، فسفر و همچنین ریز مغذی ها را فراهم کنند.

متداول ترین روش برای استفاده از کود خشک پخش آن و سپس چنگک زدن خاک تا ۴ تا ۶ اینچی است. برای کاشت بذر یا پیوند می توانید مقادیر کمی از این کود را به محل کاشت دانه یا ردیف کشت اضافه کنید. بر خلاف کودهای مصنوعی خشک ، اکثر کودهای آلی باعث سوختن گیاهان نشده و به ریشه های ظریف گیاهچه آسیب نمی رسانند. در طول فصل رشد کودهای ارگانیک خشک می توانند در ردیف های زراعی یا اطراف خط رشد درختان یا درختچه ها موجب تقویت خاک و گیاه شوند.

کود ارگانیک مایع

گیاهان می توانند کودهای مایع را هم از طریق ریشه و هم از طریق منافذ برگ جذب کنند. تغذیه از طریق شاخ و برگ وقتی مهم است خاک وجود ندارد یا در دسترس نیست  یا هنگامی که ریشه ها تنش زده می شوند  و نمی توانند مواد مغذی را تأمین کنند.

این امر به ویژه برای تقویت گیاهان با رشد سریع مانند سبزیجات در فصل رشد بسیار مؤثر است. برخی از کودهای شاخ و برگ ، مانند جلبک دریایی مایع سرشار از ریز مغذی ها و هورمون های رشد هستند. این اسپری های شاخ و برگ به نظر می رسد که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و جذب مواد مغذی توسط گیاهان را افزایش می دهد. چای کمپوست و عصاره جلبک دریایی دو نمونه رایج از کودهای ارگانیک شاخ و برگ هستند.

از کودهای مایع هر ماه یا حتی هر دو هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده کنید. در مورد گلدهی و میوه دهی اسپری ها را می توانید در دوره های حساس (مانند بعد از پیوند یا در طول میوه دهی ) یا دوره های خشکسالی یا دماهای شدید مورد استفاده قرار دهید. برای محصولات برگ دار ، برخی از تأمین کنندگان توصیه می کنند اسپری هر دو هفته  یکبار استفاده شود.

بهترین زمان برای اسپری این نوع کود صبح زود و اوایل عصر است که مایعات با سرعت بیشتری جذب می شوند. روزی را انتخاب کنید که بارندگی پیش بینی نشده باشد و درجه حرارت  نیز خیلی بالا نباشد. اسپری را روی قسمت های زیر برگ  جایی که منافذ برگ وجود دارد ، انجام دهید. همچنین می توانید کودهای مایع را اطراف منطقه ریشه استفاده کنید. سیستم آبیاری قطره ای نیز می تواند کودهای مایع را به گیاهان شما منتقل کند.

تقویت کننده های رشد

تقویت کننده های رشد موادی هستند که به گیاهان کمک می کنند تا مواد مغذی را به طور مؤثر از خاک جذب کنند. یکی از متداول ترین تقویت کننده ها کلپ (نوعی جلبک دریایی) است که قرن هاست توسط کشاورزان استفاده می شود. کلپ به عنوان یک وعده غذایی خشک یا به عنوان عصاره به صورت مایع یا پودر فروخته می شود. این کود کاملاً بی خطر است و حدود ۶۰ عنصر موثری که گیاهان به مقادیر بسیار کم نیاز دارند را فراهم می کند. این ماده همچنین حاوی هورمون ها و آنزیم های تقویت کننده رشد است.

برای استفاده از این کود ارگانیک دستورالعمل روی بسته بندی را دنبال کنید. شما می توانید عصاره کلپ را مستقیما روی خاک استفاده کنید و با این کار به رشد باکتریها ، تولید هوموس ، باروری ، حفظ رطوبت  و هوادهی خاک کمک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا