Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

امروزه ترکیبات شیمیایی مختلفی پدید آمده‌اند که مصارف زیادی در صنایع مختلف یافته اند. یکی از این مواد پر مصرف پلی اتیلن گلیکول است که با PEG نیز شناخته می شود. این ماده از ترکیبات نفتی مشتق شده و کاربرد پلی اتیلن گلیکول صنعتی به عنوان ضد یخ صورت می پذیرد. از خواص پلی اتیلن گلیکول می‌توان به غیرسمی بودن و جاذب رطوبت بودنش اشاره نمود. کاربرد پلی اتیلن گلیکول در پزشکی و درمان یبوست استفاده می‌شود. نحوه مصرف پلی اتیلن گلیکول با توجه به کاربرد های مختلفش می تواند متفاوت باشد. داروی پلی اتیلن گلیکول نیز در بازار وجود داشته و قابل تهیه است. قیمت پلی اتیلن گلیکول می تواند با توجه به مورد مصرف آن متفاوت باشد. خرید و فروش پلی اتیلن گلیکول در بازار جهانی با قیمت ها و کاربرد های مختلف صورت می پذیرد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از ترکیبات صنعتی مهم پرداخته است. دترجنت، هیدروژن کلرید، بایوساید، ضد کف غیر سیلیکونی و… پرداخته است. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد پلی اتیلن گلیکول می پردازیم. در ادامه با ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

پلی اتیلن گلیکول چیست

این ترکیب نوعی ماده پلی اتری است و می‌تواند کاربردهای زیادی در تولیدات صنعتی  و حتی داروسازی داشته باشد. پلی‌اتیلن اکسید (PEO) و پلی اکسی اتیلن (POE) از نام های دیگر این ماده بشمار می آیند. وزن مولکولی ترکیبات پلی‌اتیلن گلیکول به تعداد واحد های اتیلن گلیکولی که در هر پلیمر وجود دارد وابسته است. اگر وزن این مولکول ها پایین باشد یعنی ۲ تا ۴ مولکول اتیلن گلیکول داشته باشند، ماده به شکل مایعی شفاف در خواهد آمد. این ماده در گرید های صنعتی و دارویی در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می گردد.

پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

خواص پلی اتیلن گلیکول (PEG)

این ترکیب، شفاف، بدون رنگ و بی بو است. پلی‌اتیلن گلیکول محلول در آب بوده و در برابر گرما مقاومت مطلوبی دارد. دیگر ویژگی پلی اتیلن گلیکول این است که در برابر بسیاری از مواد شیمیایی بی اثر است. این ماده هیدرولیز و یا فاسد نشده و از ترکیبات غیر سمی است.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول به عنوان یک ماده سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد. PEG به بافت های موجودات زنده نیز آسیب وارد نمی کند. داروی پلی اتیلن گلیکول با ورود به بدن موجود زنده دستگاه ایمنی را تحریک نمی کند. این ماده زیست تخریب پذیر بوده و توسط میکروب های هوازی و بی هوازی قابل تجزیه است.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول صنعتی

پلی‌اتیلن گلیکول یا ضد یخ نوعی ترکیب است از مشتقات نفتی است. این ترکیب از اتیلن گلیکول ساخته شده است که ماده اصلی در ساخت ضد یخ است. این ماده را با نام های دیگری مانند پلی‌اتیلن اکسید یا پلی اکسی اتیلن نیز می شناسند. پلی‌اتیلن‌ گلیکول ‌ها ترکیباتی خنثی و بی‌ بو هستند که به عنوان روان کننده و جاذب رطوبت استفاده می شوند. از دیگر موارد مصرف پلی اتیلن گلیکول استفاده به عنوان ترکیبات محلول در آب، روان ‌کننده و نرم‌ کننده است. این ترکیبات در دسته پلیمر های خطی قرار می گیرند. این ماده در فرمولاسیون بسیاری از روغن ها نیز دیده می شود.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول در پزشکی

کاربرد این ماده در پزشکی و داروسازی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اساس ساخت انواعی از ملین ها بر پایه این مواد استوار است. از کاربرد و خواص پلی اتیلن گلیکول در پزشکی و الکترولیت های اضافه شده برای پاکسازی کامل روده قبل از برخی جراحی ها یا کولونوسکوپی استفاده می شود. از کاربرد این ماده به عنوان ماده انعطاف پذیر و اتصال دهنده در بسیاری از دارو ها استفاده می شود.

یبوست از مشکلات شایع در بین کودکان و بزرگ‌سالان است. این ماده نوعی ملین اسموتیک بوده و باعث نگهداری آب در مدفوع و افزایش دفعات اجابت مزاج خواهد شد. استفاده از این ماده در داروها در درمان کودکان مبتلا به یبوست مفید بوده و از کاربرد های مهم این ماده در پزشکی و داروسازی بشمار می آید.

اتصال به داروهای پروتئینی از دیگر مصرف پلی اتیلن گلیکول می باشد و موجب عبور آرام پروتئین حمل شده به خون می شود.

از جمله خواص این ماده بی نظیر در پزشکی که در حال بررسی های بیشتر است، احتمال اتصال سلول های عصبی به همدیگر با خواص این ماده است.

هیدروژل‌های این ماده برای مقابله با نوعی بیماری لثه مورد استفاده قرار می گیرند. در ژل به بهبود علائم لثه می انجامد.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول در قطره های چشمی هم دیده می شود. اسپری های بی حسی و ضد درد و اسپری هایی ترمیم کننده از دیگر محصولاتی هستند که از این ماده در آن ها استفاده می شود.

نحوه مصرف پلی اتیلن گلیکول

  • نحوه مصرف قبل از کولونوسکوپی در بزرگسالان

یک قاشق سوپ خوری سر پر معادل ۱ گرم دارو را در ۲۴۰ میلی لیتر مایع شفاف حل کرده و هر ده دقیقه مصرف گردد تا حجم مصرفی به ۲۰۰۰ میلی لیتر برسد. (شروع مصرف این دارو باید ۶ ساعت پس از دریافت قرص آهسته رهش بیزاکودیل یا منیزیم سیترات صورت گیرد.

نحوه مصرف پلی اتیلن گلیکول در درمان یبوست بزرگسالان

توجه شود که استفاده از این دارو تنها یک درمان موقت است و درمان اصلی یبوست تغییر سبک زندگی، ورزش و استفاده از غذاهای پر فیبر است. برای درمان با این ماده یک قاشق سوپ خوری سر پر را در۱۲۰ یا ۲۴۰ میلی لیتر مایعات حل کرده و یک بار در روز میل نمایید. بدون تجویز پزشک استفاده از این دارو بیش از یک هفته مجاز نمی باشد.

نحوه مصرف قبل از کولونوسکوپی در اطفال

در کودکان بالای دو سال و نوجوانان، ۱.۵ گرم بر کیلوگرم در هر روز قابل استفاده است. این ماده می تواند برای ۴ روز مصرف شود. حداکثر دوز مجاز مصرف در کودکان ۱۰۰ گرم در روز است.

پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

عوارض پلی اتیلن گلیکول

  1. عوارض گوارشی مانند اسهال از جمله عوارض شایع دارویی این ماده است.
  2. نفخ، تهوع، درد های شکمی، مدفوع شل و باد کردن شکم از علائم نسبتا شایع محسوب می شوند.
  3. سوء هاضمه، باد گلو و ایجاد ناراحتی در معده از عوارض احتمالی دیگر این ماده محسوب می شود.
  4. به جز عوارض گوارشی، مصرف کننده پلی اتیلن گلیکول ممکن است دچار عوارض هماتولوژی و انکولوژی مانند خونریزی مقعدی نیز شود.

کاربرد پلی اتیلن گلیکول در شیمی و کشاورزی

این ماده دارای مولکول های آب دوست است. بنابراین از آن در تولید شیشه های میکروسکوپ استفاده های فراوانی می شود. جلوگیری از چسبیدن پروتئین در مطالعات فلورسانس تک مولکولی به شیشه از مزایای مصرف پلی اتیلن گلیکول است. از طرفی این  ماده غیر سمی بوده و بنابراین در انواع محصولات می توان از آن بهره برد. دیگر کاربرد PEG به عنوان افزودنی در پوشش های انواع سطوح در انواع محیط های آبی و غیر آبی است.

برای کروماتوگرافی گاز به عنوان فاز قطبی ثابت مورد استفاده قرار گرفته و مایعی با ضریب انتقال گرمایی بالا در تست الکترونیکی است. برای حفظ اشیائی که از زیر آب بیرون کشیده می شوند نیز از این ماده استفاده می شود. از دیگر کاربرد PEG این است که می توان از آن به جای آب در اشیا چوبی استفاده کرده و باعث بهبود خشک کردن چوب شود.

کاربرد در کشاورزی

این ماده در صنعت کشاورزی برای اعمال و شبیه ‌سازی تنش خشکی استفاده می ‌شود. کاربرد PEG با افزایش پتانسیل اسمزی محلول از جذب آب توسط ریشه گیاه ممانعت کرده و در نهایت به بروز تنش خشکی می انجامد. ترکیب فوق به دلیل جرم مولکولی بالا، جذب گیاه نشده و تنها پتانسیل اسمزی آب را منفی ‌تر می کند. بدین ترتیب شرایط تنش برای گیاه ایجاد می‌ گردد. البته پلی‌اتیلن گلیکول نوعی پلیمر است که با وزن ‌های مولکولی مختلفی تولید می ‌شود که هر کدام کاربرد متفاوت تری را خواهد داشت. در ادامه این مقاله به انواع این پلیمر پرمصرف می پردازیم.

انواع پلی اتیلن گلیکول

انواع پلی اتیلن گلیکول در بازار عرضه می گردند. این انواع در خواص و کاربرد با یکدیگر تفاوت هایی دارند. البته میزان این اختلاف ها ناچیز است. توجه شود که همین اختلاف های کوچک تر گرید های داروسازی و غذایی امری بسیار مهم محسوب می شود.

پلی اتیلن گلیکول۲۰۰۰۰

این ترکیب از مواد غیر سمی است. افزایش میزان وزن مولکولی بر میزان انحلال دارو موثر است. یعنی هرچه وزن مولکولی بیشتر باشد میزان انحلال نیز بیشتر خواهد بود. کاربرد این نوع در انواع نرم کننده، ضد الکتریسیته در نساجی و جوش های لحیم کاری، عامل ضد گرد و غبار در محصولات کشاورزی، در پاک کننده و شوینده ها، در مرطوب کننده های آرایشی بهداشتی، محصولات بسته بندی، پیشگیری از چسبندگی در قالب گیری و… دیده می شود.

پلی‌اتیلن گلیکول ۱۲۰۰۰

این حلالیت زیادی در آب دارد. کاربرد آن به عنوان یک پایدار کننده بسیار عالی صورت می پذیرد. در مواد شوینده پارچه و لباس، تمیز کردن سطوح سخت و.. کاربرد این نوع دیده می شود. در آزمایش خون می توان از آن به عنوان تقویت کننده برای شناسایی آنتی ژن ها و آنتی بادی ها استفاده نمود.

پلی‌اتیلن گلیکول ۸۰۰۰

این ماده به صورت پوسته های جامد و یا پودری است. وزن مولکولی بالای آن موجب شده تا از آن به عنوان حلال در داروهای خوراکی، موضعی و تزریقی استفاده شود. این ماده برای تنظیم ویسکوزیته ترکیبات نیز کاربرد دارد. پایداری این ماده زیاد است و از رشد میکروبی حتی در محلول های آبی نیز ممانعت می کند.

پلی اتیلن گلیکول۶۰۰۰

ساختار لایه ای این نوع موجب شده تا از آن به عنوان چسب و روان کننده خشک استفاده شود. در ساخت کپسول ها و قرص ها برای داروهای خاص می توان از خواص این ماده بهره گرفت. کاربرد در صابون ها، ماده ضد گرد و غبار در پودر تالک، عامل پلاستیک کننده در سنتز رزین و… از دیگر کاربرد های این ماده بشمار می آید.

پلی‌اتیلن گلیکول ۴۰۰۰

این پلیمر در محصولاتی مانند شامپو های سر و بدن، مواد آرایشی و مراقبت از پوست، دئودورانت ها و… کاربرد دارد.

پلی‌اتیلن گلیکول ۲۰۰۰

در کارهای تحقیقاتی مانند سنتز های شیمیایی، پژوهش های بیوشیمیایی و… نیز از کاربرد این ماده استفاده می شود. این نوع برای کارهای آزمایشگاهی مناسب بوده، اما استفاده از آن در محصولات حیوانی و انسانی توصیه نمی شود.

پلی‌اتیلن گلیکول ۱۰۰۰

این ترکیب بیشتر در صنعت مواد و لوازم آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این ماده به عنوان حامل دارو ها صورت می پذیرد. این کاربرد درواقع از مهم ترین خواص و کاربردپلی اتیلن گلیکول بشمار می آید.

پلی‌اتیلن گلیکول ۲۰۰،۶۰۰،۸۰۰

این انواع را می توان به عنوان ضد کف، روان کننده و اصلاح کننده ویسکوزیته در محصولات تولیدی به کار برد. برای حفظ تازگی و شادابی در میوه های تازه به عنوان پوشش دهنده از خواص این ماده استفاده می شود. در فرمولاسیون چسب ها از این گرید PEG به عنوان ماده ضد استاتیک استفاده می شود.

پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن
پلی اتیلن گلیکول چیست؟ کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

قیمت پلی اتیلن گلیکول

قیمت پلی اتیلن گلیکول می تواند با توجه به گرید صنعتی یا دارویی که دارد متفاوت باشد. همچنین این ماده توسط شرکت های تولید کننده ایرانی و خارجی تولید و عرضه می گردد. توجه شود که انواع وارداتی قیمت های بالاتری از انواع تولید داخل دارند. از طرفی قیمت انواع این ماده با وزن های مولکولی مختلف نیز متفاوت است. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمایید.

خرید و فروش پلی اتیلن گلیکول

خرید و فروش پلی اتیلن گلیکول در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ماده در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی دارد. برای خرید این ماده می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. فروش این محصول از طریق سایت های اینترنتی نیز صورت گرفته و به راحتی قابل خرید است. در هنگام خرید این ماده دقت شود که تنها آن را از مراکز معتبر فروش تهیه نمایید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی کاربرد پلی اتیلن گلیکول پرداختیم. کاربرد این ماده در صنایع مختلفی مانند شیمیایی، کشاورزی و پزشکی صورت می پذیرد. این ماده انواع مختلفی داشته که با توجه به خواصشان مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف آن با توجه به خلوص و نوع مصرف از قیمت های مختلفی در بازار خرید و فروش برخوردارند. این ماده در مصرف خوراکی در برخی از افراد می تواند منجر به عوارض گوارشی گردد. بنابراین احتیاط در مصرف این ماده ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا