Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

همه چیز در مورد فواید مصرف کود نیترات پتاسیم

کود نیترات پتاسیم (Potassium nitrate) یک کود محلول در آب است که حاوی ۷/۱۳ درصد نیترات و ۴۶ درصد اکسید پتاسیم است. کود نیترات پتاسیم (KNO₃) معمولاً برای محصولات با ارزش استفاده می شود که به تغذیه با نیترات (NO2-)، منبع پتاسیم (K +) و فاقد کلرید (Cl⁻) نیاز دارند.

نیترات پتاسیم تنها بخش کوچکی از بازار جهانی کودهای پتاسیمی را تشکیل می دهد. این کود در درجه اول به دلیل ترکیب منحصر به فرد برای تامین نیتروژن و پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این تهیه و استفاده از آن بسیار آسان است  و با بسیاری از کودهای دیگر  از جمله کودهای خاص برای بسیاری از محصولات با ارزش بالا و همچنین آنهایی که برای غلات و محصولات فیبری مورد استفاده قرار می گیرند ، سازگار است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

روش تولید کود نیترات پتاسیم

تولید کنندگان معمولا کود نیترات پتاسیم  را از واکنش کلرید پتاسیم (KCl) با یک منبع نیترات تولید می کنند و بسته به اهداف و منابع موجود ، نیترات ممکن است از نیترات سدیم ، اسید نیتریک یا نیترات آمونیوم مورد استفاده قرار بگیرد.

KNO3 حاصل بدون توجه به فرآیند تولید خواص یکسانی دارد. نیترات پتاسیم معمولاً به عنوان یک ماده کریستالی محلول در آب به فروش می رسد که در درجه اول برای حل و استفاده با آب یا به صورت قرص های استوانه ای شکل برای کاربرد در خاک نظر گرفته می شود.

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی

نیترات پتاسیم یک منبع محلول از دو ماده مغذی اساسی برای گیاهان است. کاربرد  KNO₃ در خاک قبل از فصل رشد یا به عنوان یک مکمل در طول فصل رشد انجام می شود. برای تحریک فرآیندهای فیزیولوژیکی یا غلبه بر کمبودهای مواد مغذی ، گاهی محلول رقیق شده این کود روی شاخ و برگ گیاهان پاشیده می شود.

کود نیترات پتاسیم با دارا بودن دو عنصر نیتروژن و پتاسیم یک کود ارزشمند برای گیاهان است. نیتروژن در گیاهان برای سنتز اسید های آمینه و پروتئین ها مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان جزئی از ساختار کلروفیل کمبود آن باعث کاهش  رشد و تغییر رنگ برگ  گیاه می شود.

اگرچه نیتروژن به مقدار زیادی در هوا وجود دارد اما گیاهان قادر به استفاده از آن نیستند و این عنصر برای جذب در گیاه باید توسط باکتری های موجود در خاک به شکل قابل جذب یعنی نیترات و آمونیوم تبدیل شوند.  پتاسیم هم یکی از عناصر ضروری برای بهبود کیفیت  رشد گیاهان، افزایش رشد ریشه و بهبود فتوسنتز است.

بهتر است بدانید:

پرورش دهندگان از کود نیترات پتاسیم به خصوص در شرایطی که یک منبع مغذی کاملاً محلول و بدون کلر مورد نیاز است ، استفاده می کنند. در چنین خاک هایی ، تمام N بلافاصله برای جذب گیاه به عنوان نیترات در دسترس است و نیازی به اقدام میکروبی اضافی و تبدیل در خاک نیست.

برای برخی از محصولات زراعی و باغی با ارزش بالا که ترجیح می دهند از یک منبع تغذیه ای مبتنی بر نیترات در تلاش برای تقویت عملکرد و کیفیت استفاده کنند نیترات پتاسیم بهترین گزینه است. این کود حاوی مقدار نسبتاً بالایی از K  با نسبت N به K تقریباً یک به سه است. بسیاری از محصولات نیاز زیادی به پتاسیم دارند و معمولا مقدار بیشتری K را نسبت به N از کود بکار رفته ، برداشت کنند.

همه چیز در مورد فواید مصرف کود نیترات پتاسیم
همه چیز در مورد فواید مصرف کود نیترات پتاسیم

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم

استفاده از محلول رقیق شده نیترات پتاسیم  بر روی شاخ و برگ در طول رشد ميوه برای برخی محصولات زراعی سودمند است زيرا اين مرحله از رشد اغلب با تقاضای زياد K در زمان کاهش فعاليت ريشه و جذب مواد مغذی همزمان است. نیترات پتاسیم  معمولاً برای تولید گیاهان گلخانه ای و کشت هیدروپونیک نیز استفاده می شود.

هر دو عنصر پتاسیم و نیتروژن توسط گیاهان برای حمایت از کیفیت برداشت ، تشکیل پروتئین ، مقاومت در برابر بیماری و راندمان مصرف آب مورد نیاز هستند. بنابراین  برای حمایت از رشد سالم گیاهان،  کشاورزان غالباً در طول فصل رشد ، KNO₃  را در خاک یا از طریق سیستم آبیاری استفاده می کنند.

حلالیت نسبتاً زیاد KNO₃ در شرایط آب و هوایی گرم امکان تولید محلول غلیظ تری از کودهای K معمولی را فراهم می آورد. با این حال ، کشاورزان برای جلوگیری از حرکت نیترات در زیر ناحیه ریشه باید آب را به دقت مدیریت کنند.

بهتر است بدانید:

این کود را می توان برای گل ها ، انواع سبزیجات ، توت فرنگی ، کشت های بدون خاک ، تنباکو ، سیب زمینی ، درختان میوه ، انگور ، مرکبات ، آناناس ، پنبه ، موز ، انبه ، زیتون ، باغ های خانگی ، چمنزارها مورد استفاده قرار داد.

عناصر موجود در کود نیترات پتاسیم اثرات مثبت بی شماری از جمله افزایش رشد ریشه ، بهبود مقاومت در برابر خشکی ، کاهش اتلاف آب و پژمردگی ، افزایش سرسختی در زمستان و بهبود مقاومت در برابر آفات گیاهی و بیماری ها را فراهم می کند. این اثرات منجر به پیشرفت های مختلف در کیفیت محصول می شود که به صورت زیر منعکس خواهد شد:

  • میزان پروتئین را در گیاهان افزایش می دهد.
  • محتوای نشاسته در غلات و غده ها افزایش می یابد.
  • ویتامین C و محتوای جامد محلول را افزایش می دهد.
  • رنگ و طعم میوه را بهبود می بخشد.
  • اندازه میوه را بهبود بخشید.
  • ضخامت پوست را افزایش می دهد.
  • اختلالات فیزیولوژیکی را کاهش می دهد (ترک خوردگی مرکبات ، بی رنگی گوجه فرنگی و غیره)
  • کیفیت ذخیره و حمل و نقل را افزایش می دهد.
  • عمر مفید محصول را افزایش می دهد.

زمان و مقدار مصرف کود نیترات پتاسیم

پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که می تواند به عنوان کود آبیاری، مصرف خاکی و محلول پاشی مورد استفاده قرار بگیرد.

مصرف خاکی:  به میزان ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار در زمان کاشت استفاده می شود.

کود آبیاری و سرک:  به میزان ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم در هکتار در ۲ تا ۳ نوبت در طول فصل رشد محصولات استفاده می شود.

محلول پاشی: به میزان ۲ تا ۵ کیلوگرم در هزار لیتر آب حل شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا