Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

نقش کود نیترات کلسیم در سلامت گیاهان

کود نیترات کلسیم ( Calcium Nitrate Fertilizer)  یکی از کودهای شیمیایی محلول در آب است که نیتروژن و کلسیم را بطور همزمان برای افزایش کیفیت میوه و جلوگیری از پوسیدگی انتهای شکوفه فراهم می کند. کود نیترات کلسیم برای پرورش گوجه فرنگی ، فلفل ، کلم بروکلی ، کلم بروکسل و بسیاری از محصولات دیگر یک گزینه عالی است.

کلسیم برای ساخت دیواره های سلولی ضروری است. تأمین ناکافی کلسیم باعث تحریف رشد و تغییر شکل انتهای ریشه ، برگ های جوان و انتهای ساقه می شود. علاوه بر این سلول های ضعیف تر در معرض حملات بیوتیک قرار می گیرند. کلسیم همچنین در واکنش های آنزیمی و در هماهنگی فرآیندهای بین سلولی نقش دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می شود.

کود نیترات کلسیم حاوی کلسیم و نیتروژن است که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان برای زنده ماندن هستند. کلسیم برای برخی از گیاهان قادر به تولید دانه بسیار حیاتی است و همچنین به گیاه کمک می کند تا میوه بهتری با ماندگاری بیشتر داشته باشد. کلسیم همچنین یک عنصر مهم در شکل گیری دیواره سلول های گیاهی است و گیاه را از بیماری و استرس محافظت می کند.

کمبود کلسیم معمولاً به صورت پوسیدگی موضعی بافت ها و در نتیجه مهار رشد نشان داده می شود. علائم معمول کمبود کلسیم شامل تغییر شکل برگ ، سوختگی نوک برگ و نوک ریشه است که  همچنین باعث کاهش کیفیت محصول شده و ماندگاری آن را کوتاه می کند.

مزایای استفاده از کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم کودی چند منظوره است که می توان از آن در تغذیه گیاهان و همچنین در درمان یا جلوگیری از بیماری به خصوص در میان درختان میوه استفاده کرد. نیترات کلسیم یک منبع نیتروژن سریع را به همراه کلسیم برای بهبود کیفیت میوه و سبزیجات فراهم می کند. این کود حاوی نیتروژن آمونیاکی و نیترات است که منجر به جذب سریع و واکنش سریع رشد می شود. نیترات همچنین جذب پتاسیم ، کلسیم و منیزیم توسط گیاه را بهبود می بخشد.

کلسیم فواید مهم بسیاری برای گیاهان دارد این عنصر با افزایش مقاومت دیواره سلولی منجر به تولید میوه هایی با کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتر می شود. علاوه بر این ، مقاومت دیواره سلولی  باعث افزایش توانایی گیاهان برای مقابله با آفت و بیماری می شود. کلسیم همچنین تحمل گیاه نسبت به گرما را افزایش داده و به کاهش میزان استرس گرمایی گیاهان در آب و هوای گرم کمک می کند.

کود نیترات کلسیم برای کشت گوجه فرنگی و فلفل عالی عمل می کند تا پوسیدگی انتهای شکوفه را کاهش دهد. همچنین به جلوگیری از سوختگی نوک کاهو و لکه زنگ در سیب زمینی ها که هر دو ناشی از کمبود کلسیم هستند، کمک می کند . تامین سطح کافی کلسیم باعث کاهش پوسیدگی ساقه در کلم بروکلی شده و باعث ایجاد سرهای بزرگتر می شود. کلسیم نیترات همچنین برای رشد جوانه های بروکسل برای اطمینان از جوانه های یکنواخت در طول ساقه بسیار خوب عمل می کند.

نقش کود نیترات کلسیم در سلامت گیاهان
نقش کود نیترات کلسیم در سلامت گیاهان

جالب است بدانید:

یکی از اصلی ترین دلایلی که بسیاری از باغداران از نیترات کلسیم استفاده می کنند ، محافظت از گیاهان و محصولات زراعی در برابر بیماری است. پوسیدگی انتهایی اندام ها ، لکه چوب پنبه و تورفتگی های تلخ در سیب ها با استفاده از این کود درمان شده  یا از آن جلوگیری می شود.

نیترات کلسیم دارای اثرات طراوت بخش بر خاک است و همچنین ماده مغذی خوبی برای گیاهان است. این ترکیب جذب سایر مواد مغذی كه به مینرال های رسی در خاک پیوند شده اند را افزایش می دهد. ذرات رس ممکن است در انواع خاک که حاوی کلسیم خیلی کم یا سدیم فراوان هستند به هم فشرده تر شوند. در نتیجه حرکت آب و اکسیژن در این خاک ها کندتر شده و رشد گیاه مختل می شود. کلسیم محلول در آب به جداسازی ذرات رس کمک کرده و ساختار متخلخل خاک را حفظ می کند.

روشهای کاربرد کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم با توجه به هدف و ترجیح شما می تواند به روش های مختلفی استفاده شود. برای میوه هایی که در حال حاضر به بیماری مانند پوسیدگی انتهای شکوفه مبتلا هستند ، اسپری شاخ و برگ بهترین روش برای درمان گیاه خواهد بود. این روش تضمین می کند که کلسیم در سریع ترین زمان ممکن توسط گیاه جذب می شود. برای بهترین نتیجه این روند را دو یا سه بار در هفته در طول فصل رشد باید تکرار کرد.

همچنین می توان از اسپری شاخ و برگ کود نیترات کلسیم برای درمان کمبود کلسیم یا کمبود نیتروژن در گیاهان استفاده کرد. پاشیدن کود بر روی شاخ و برگ برای درمان گیاهانی که از قبل نشانه هایی از کمبود مواد مغذی را نشان می دهند ، ترجیح داده می شود ، زیرا این سریع ترین راه برای ورود مواد مغذی به ساختار گیاه است.

بهتر است بدانید:

برای بارورسازی و پیشگیری از بیماری  می توانید از کودهای نیترات کلسیم جامد روی خاک برای جذب آهسته تر استفاده کنید. برای هر فوت مربع از خاک ، تقریباً از نیم اونس کود استفاده کنید ، آن را بالای خاک اطراف گیاهان بریزید و مراقب باشید از تماس آن با هر یک از برگ های گیاه جلوگیری شود. بعد از اینکار برای رفتن مواد مغذی به عمق خاک و رسیدن به ریشه خاک را آبیاری کنید.

نوع گلخانه ای کود نیترات کلسیم از خلوص بالایی برخوردار است و به صورت دانه ای بدون پوشش است و به راحتی در آب قابل حل است.  این کود از طریق آبپاشی و سیستم های آبیاری شبیه باران ، روی گیاهان گلخانه ای و گیاهان در فضای باز استفاده می شود.

کود نیترات کلسیم به خصوص هنگامی که از طریق آبپاش ها یا سیستم های آبیاری مانند باران استفاده می شود باید به تنهایی استفاده شود ، نه با کودهای دیگر حاوی گوگرد یا فسفر و نباید با سموم دفع آفات مخلوط شود. نیترات کلسیم به گونه ای تولید می شود که توسط دست یا تجهیزات قابل استفاده باشد و باید از رطوبت و هوا دور نگهداری شود.

مقدار و زمان استفاده از کود نیترات کلسیم

محلول پاشی با این کود در هر هکتار باغ‌ باید بین ۲ تا ۳ لیتر در اواسط فصل صورت بگیرد و محلول کود باید با سیستم قطره‌ای یا غرقابی وارد گیاه شود.

در صورت استفاده از این کود به همراه آبیاری باید ۲۰ کیلوگرم از آن را در یک هکتار مورد استفاده قرار دهید. برای محلول پاشی در ۱۰۰۰ لیتر آب حداقل ۱.۵ و حداکثر ۲ کیلوگرم از کود را حل کرده و مصرف نمائید.

توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از نیترات کلسیم به همراه سم و دیگر کودها نباید از محلول پاشی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا