Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن

ماهی زبرا با نام علمیDanio rerio که با نام ماهی گورخری نیز شناخته می شود. ماهی فعال و زبرو زرنگی است و جزء بهترین ماهی های آب شیرین محسوب می شود که علاوه بر اینکه این ماهی جزء ماهی های زینتی است در تجارت نیز حرف اول را می زند. دانشمندان از این ماهی برای تحقیق ومطالعه به عنوان یک گونه مهره  دار استفاده می کنند، شرایط نگه داری از این ماهی بسیار آسان است و حتی می توان داخل تنگ ماهی نیز از این ماهی نگه داری کرد، این ماهی مقاوم و اجتماعی است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را زیستگاه، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، تکثیر، شرایط نگه داری، بیماری و قیمت خرید و فروش ماهی زبرا راه راه بیشتر آشنا می کنیم در دیگر مقالات این نشریه شما می توانید با انواع سگ ها، خرگوش چین چیلا، خرگوش فرانسوی، طوطی کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی، ماهی گوپی، فرشته ماهی و دلقک ماهی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن

زیستگاه ماهی زبرا

این ماهی بومی ناحیه جنوب شرقی هیمالیا است که در کشورهایی از جمله هند، بنگلادش، پاکستان، میانمار و نپال نیز پیدا می شود. زیستگاه اصلی این ماهی در منطقه گنگ در شرق هند است که  محل زندگی آنها بیشتر در کانال ها، نهرها، خندق ها، حوضچه ها و همچنین مکان هایی با جریان آب کمتر یا راکد مانند مزارع برنج است. این ماهی اولین بار در سال ۱۹۰۵ به اروپا برده شده است.

ویژگی ظاهری ماهی زبرا

طول بدن این ماهی در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر است در اسارت طول بدن این ماهی به سختی به ۴ سانتی متر می رسد و طول عمر این ماهی در حدود ۲ تا ۳ سال است البته در صورت نگه داری در شرایط ایده آل تا بیش از ۵ سال نیز عمر می کند. این ماهی دارای بدنی به رنگ نقره ای که از خطوط افقی و یکنواخت به رنگ آبی که تا انتهای باله دمی امتداد دارد پوشیده شده است، باله های بلندی دارد که البته نوع پرورشی این ماهی دارای باله های خیلی بلندتری است.

از لحاظ ظاهری دوکی شکل است و حالت فشرده ای دارد، شکل دهانش کمی به سمت بالا است، نوع نر این ماهی اژدری شکل است و بدن دارای نوارهای طلایی در میان نوارهای آبی است، نوع ماده این ماهی شکمی بزرگ و به رنگ سفید دارد و دارای نوارهای نقره ای است. ماهی زبرا دارای تنوع رنگی بسیار بالایی است که در رنگ هایی مانند قرمز، آبی، سبز، نارنجی، بنفش و زرد وجود دارد و نوع رایجی از این ماهی پرورش یافته است که فاقد رنگ و به صورت بی رنگ است.

آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی اخلاقی ماهی زبرا

این ماهی بسیار ماهی اجتماعی است که به آسانی با ماهی های دیگر سازگاری پیدا می کند. زبرا از لحاظ اخلاقی ماهی صلح جویی است و بسیار پرجنب و جوش و بازیگوش است و دوست دارد به صورت گروهی زندگی کند و این ماهی سرسخت است و کمتر مستعد بیماری می شود.

انواع ماهی زبرا

انواعی از ماهی زبرا وجود دارد که در زیربه معرفی برخی از آنها می پردازیم.

ماهی زبرا دانیویا دانیو گوره خری

این ماهی از خانواده سیپرونده است طول بدن این ماهی در حدود ۵ سانتی متر است. ماهی صلح جو و آرامی است که بیشتر در قسمت سطح آب دوست دارد شنا کند و در میان تخته سنگ ها، گیاهان و جلبک ها پنهان می شود. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است و ph مناسی برای این ماهی ۷ تا ۸ است و نور مناسب برای آنها روشن بدون تابش آفتاب است. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و برای تغذیه این ماهی از غذاهای خشک، منجمد و… می توان استفاده کرد. این ماهی با اکثر ماهیان صلح جو وگیاه خوار سازگار است.

ماهی دانیو آبی باله بلند

این ماهی به وسیله انسان ها از گونه گورخری به وجود آمده است. طول بدن این ماهی ۴ سانتی متر است. بیشتر در قسمت بالایی و میانی آکواریوم شنا می کند، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶.۵ تا ۷.۵ است. این ماهی بسیار سازگار است و بهتر در گروه های ۵ تایی به بالا نگه داری شود، از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه این ماهی با استفاده از غذاهای خشک و منجمد انجام می شود. این ماهی با اکثر ماهی های صلح جو سازگار است.

آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن

ماهی دانیو تابان

نام علمی این ماهی Danio choprai است و بومی میانمار است. طول بدن این ماهی ۳ سانتیمتر است و بدن این ماهی بسیار درخشان و زیبا است. این ماهی بیشتر دوست دارد درهمه قسمت های آکواریوم شنا کند اما قسمت های میانی را ترجیح می دهد. دمای نگه داری از این ماهی ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۷ تا ۸ است، از لحظ تغذیه همه چیز خوار است.

ماهی دانیو گورخری طلایی

طول بدن این ماهی ۶.۵ سانتیمتر است. بدن دارای رنگ طلایی است، طول عمر این ماهی بین ۲ تا ۴ سال است، بیشتر در قسمت های بالایی و میانی آکواریوم دوست دارد شنا کند. این ماهی بسیار اجتماعی است و بهتر است در گروه های ۳ تایی به بالا نگه داری شود، دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی  ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۸ است. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه این ماهی با استفاده از غذاهای خشک و منجمد انجام می شود. این ماهی با اکثر ماهی های صلح جو سازگار است.

ماهی دانیو غول پیکر

این ماهی بومی کشور هند و کشورهای همسایه است. طول بدن این ماهی در آکواریوم به ۱۰ سانتیمتر می رسد، از لحاظ رفتاری بسیار فعال و پر جنب و جوش است و بهتر است در گروه های ۸ تایی یا بیشتر نگه داری شود. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای این ماهی ۶ تا ۸ است. بیشتر دوست دارد در قسمت های میانی و فوقانی آکواریوم زندگی کند، از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و با استفاده از غذاهای خشک و غذاهای منجمد تغذیه می شود. این ماهی با اکثر ماهی های صلح جو سازگار است.

آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن

ماهی های سازگار با ماهی زبرا

این ماهی را در طبیعت کنار ماهی هایی مانند گورامی ها، تتراها و پافر ماهی ها می توان یافت. از گونه های دیگر سازگار با این ماهی بارب ها، رامینوز، کوری ها و لوچ دلقک است، از بی مهرگان آبزی نیز می توان در کنار این ماهی نگه داری کرد که می توان گونه های حلزونی مانند حلزون گورخری، قورباغه هایی مانند قورباغه های کوتوله آفریقایی و همچنین میگوی مخملی آبی نام برد. از نگه داری ماهی های باله بلند مانند مولی یا گوپی و گربه ماهی مثل ردیتیل با این ماهی خوداری کنید.

تغذیه ماهی زبرا

در طبیعت این ماهی از لارو پشه ها، سخت پوستان کوچک، کرم ها و جلبک ها تغذیه می کنند. تغذیه این ماهی در آکواریوم با استفاده از غذاهای خشک، غذاهای منجمد و غذاهای زنده مانند کرم خونی و دافنی انجام می شود. برای تغذیه این ماهی می توان نیز از سبزیجات تازه مانند کدو سبز، خیار، نخود فرنگی صدف دار و اسفناج استفاده کرد. اصلی ترین غذای این ماهی پولکی است، در هر وعده غذایی باید به اندازه ای غذا بریزید که در عرض ۳ دقیقه خورده شود.

شرایط نگه داری ماهی زبرا

از این ماهی ها در یک تانک کوچک هم می توان نگه داری کرد اما برای اینکه ماهی شاداب و سرحالی داشته باشید بهتر از یک آکواریوم بزرگ یا متوسط استفاده شود برای یک ماهی زبرا ۴ لیتر آب کافی است، برای نگه داری ماهی زبرا آکواریومی با اندازه ۳۸ لیتر اب مناسب است.

بهتر است برای کف آکواریوم از رسوب نرم مانند ماسه تصفیه شده استفاده کنید و برای تزیین آکواریوم از تکه های چوب و سنگ ریزه می توان به کار برد از گیاهان آبزی مخصوص آب شیرین مانند گیاهان جاوا و آمازون برای افزایش سطح اکسیژن نیز می توان استفاده کرد علاوه بر این استفاده از گیاهان برای اینکه رفتارهای خشن این ماهی را کاهش دهد بسیار مفید است. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی بین ۲۷ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۸ است. با توجه به تعداد ماهی ها باید سیستم تصفیه انتخاب شود.

آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی زبرا و قیمت خرید و فروش آن

تولید مثل ماهی زبرا

برای اینکه پرورش این ماهی بسیار آسان است برای افراد مبتدی گزینه مناسبی است. ابتدا باید جنس نر و جنس ماده را برای مدت چند هفته از یکدیگر جدا نگه داری کرد و دمای مناسب برای این زمان ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است برای تغذیه آنها در این زمان بهتر است از غذاهای با کیفیت بالا مثل دافینیا و کرم خونی استفاده کرد.

بعد از دوهفته نرها و ماده ها را به یک مکان مشترک انتقال دهید فقط برای هر ماده ۲ عدد نر به آکواریوم اضافه شود بعد از گذشت یک روز ماهی ماده شروع به تخم ریزی می کند پس از عمل تخم ریزی نرها و ماده ها باید از هم جدا شوند چون این ماهی ها علاقه دارند تخم خود را بخورند، بعد از گذشت حدودا ۳ روز نوزادان ماهی سر از تخم در می آورند و متولد می شوند که باید به خوبی تغذیه شوند.

بیماری ماهی زبرا

ماهی زبرا ماهی مقاومی است و کمتر مستعد بیماری است در صورت مراقبت بیماری این ماهی را تهدید نمی کند اما از بیماری که این ماهی ممکن است  دچارشود بیماری مایکوباکتریوز است که عامل این بیماری انواع مختلفی از باکتری است که باعث بی حالی و ریزش بال های ماهی، زخم، خراش و التهاب پوستی می شود.

قیمت خرید و فروش ماهی زبرا

قیمت این ماهی در بازار ارزان است که باتوجه به نوع، سن و رنگبندی متفاوت است. برای خرید بهتر از پت شاپ ها وسایت های معتبر کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا