Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن

بیوتین همان ویتامین B7 یا ویتامین H ویتامین های گروه ب است. بیوتین یا ویتامین B7 فواید بسیاری برای سلامت عمومی بدن، پوست، ناخن و مو دارد. حرف H از کلمه انگلیسی HAIR به معنی مو گرفته شده است. همچنین کپسول و قرص بیوتین در کنترل و تنظیم آنزیم‌ های مختلف بدن نقش مهمی را ایفا می کند. یکی از این آنزیم‌ها کربوکسیکلاز است. این آنزیم بخش مهمی از مراحل سپری شدن مسیر های تنظیمی مثل اسید های چرب و گلوکز را به عهده دارد.

در این بخش از نشریه جهان شیمی فیزیک، به معرفی و بررسی کپسول و قرص بیوتین می پردازیم. هم چنین در این نشریه مقالاتی در مورد مکمل های تغذیه ای دیگر مانند قرص ملاتونین، قرص بیوتین بپانتین، آمپول بیوتین بپانتین، قرص و آمپول نوروبیون و… منتشر شده است. با ما همراه باشید.

قرص بیوتین

در واقع کپسول و قرص بیوتین، حفظ سلامت ریشه مو، جلوگیری از ریزش مو و همچنین سرعت بخشیدن به رشد را به دنبال دارد.

کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن
کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن

 

بهترین قرص بیوتین

انواع کپسول و قرص های بیوتین ایرانی و خارجی در بازار دارویی کشور وجود دارند. کیفیت کپسول و قرص بیوتین خارجی و ایرانی تقریبا مشابه است. تفاوت انواع خارجی و ایرانی در قیمت آن دو و میزان ماده موثره بیوتین خواهد بود. در داروخانه ها و فروشگاه های آنلاین انواع کپسول و قرص بیوتین با برند های مختلف در دوزهای زیر قابل تهیه است:

قرص بیوتین ۸۰۰ میکرو گرم

قرص بیوتین ۵۰۰۰ میلی گرم

کپسول بیوتین ۱۰۰۰ میکروگرم

کپسول بیوتین ۵۰۰۰ میکروگرم

 

نحوه مصرف قرص بیوتین ۸۰۰

کلیه دستور العمل‌ های موجود در برچسب و بسته‌بندی را دنبال کنید. در مورد شرایط بالینی، دارو های مورد استفاده خود و حتی حساسیت ها با پزشک معالج خود مشورت کنید.

به طور کلی در مورد کپسول و قرص بیوتین، روزانه یک عدد از این مکمل همراه را با مایعات (یک تا دو لیوان کامل آب) میل فرمایید.

در مورد آمپول بیوتین لازم است بدانید که به صورت آمپول بیوتین و بپتانتین است. معمولا این دو آمپول را با هم ترکیب و تزریق می کنند. سپس در یک آمپول ۳ سی سی در عضله تزریق می نمایند.

در صورتی که سیگار می‌ کشید، بیماری کلیوی دارید، یا جراحی معده را سپری کرده اید حتما قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید . برای مصرف این دارو در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. هیچ مکمل گیاهی را بدون تجویز پزشک به کودکان ندهید.

اگر قصد استفاده از کپسول و قرص بیوتین دارید، آن را طبق دستورالعمل پزشک، اطلاعات روی بسته‌ بندی، توصیه های داروساز یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی استفاده کنید. بیشتر از مقداری که در برچسب توصیه شده، استفاده نکنید.

برای مصرف شربت های حاوی بیوتین آن را با دقت اندازه‌گیری کنید. می توانید برای مصرف از قاشق‌ های مدرج استفاده نماییید و یا از یک دستگاه اندازه‌گیری دوز دارو استفاده کنید.

در رابطه با مصرف کپسول و قرص بیوتین پزشک خود را در جریان بگذارید. میزان توصیه شده رژیم غذایی بیوتین با افزایش سن افزایش می‌ یابد.

اگر مصرف بیوتین موجب بهبودی شما نشد و باعث بدتر شدن شرایط شد فوری به پزشک خود مراجعه کنید.

پس از قطع کردن مصرف بیوتین ناخن‌ های شما به احتمال بسیاری طی ۶ تا نه ماه به حالت قبلی خود برمی گردد.

کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن
کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن

زمان مصرف قرص بیوتین ۱۰۰۰

مصرف کپسول و قرص بیوتین با معده خالی احتمال آسیب به دستگاه گوارش را در پی دارد. بهتر است کپسول و قرص بیوتین یا سایر مکمل های از این دست را با همراه یا بعد از غذا (با معده پر) میل کنید.
اگر یک وعده از مصرف دارو را فراموش کردید برای جبران آن از بیوتین اضافی استفاده نکنید و در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بود از مصرف دوز قبلی صرف‌نظر کنید. مصرف بیش از حد بیوتین به دلیل اینکه یک ویتامین محلول در آب است، ممنوع است.

میزان مصرف کپسول و قرص بیوتین

میزان توصیه شده بیوتین (برحسب میکروگرم در روز) برای نوزادان ۳۵ تا ۵۰ میکروگرم در روز است. این مقدار در کودکان به ۶۵ تا ۱۲۰ میکروگرم در روز می رسد. مقدار بیوتین لازم برای افراد نوجوان و بالاتر (بزرگسالان) ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکروگرم در روز است.

قیمت کپسول و قرص بیوتین

نوع خارجی آمپول بتامتازون در کشور ما ایران قیمتی بسیار بیشتر از نوع ایرانی دارد. پیدا کردن کپسول خارجی اصلی نیز ممکن است سخت باشد. با تولید و عرضه این دارو در کشور ما ایران و قیمت مناسب نوع ایرانی دارو نسبت به نوع خارجی، بیماران مختلفی که نیاز به این دارو دارند می توانند راحت‌ تر آن را تهیه و مصرف نمایند.

فواید قرص بیوتین

به طور خلاصه مصرف کپسول و قرص بیوتین می تواند فایده های زیر را در بدن ایجاد کند:

حفظ سلامت ناخن و پوست

کنترل نوروپاتی

بیماری عقده های قاعده ای با پاسخ بیوتین

درمان مولتیپل اسکلروزیس

کاهش استرس و عوامل تنش زا

ضخیم سازی مو

افزایش اکسیژن رسانی به موها

بالا بردن خونرسانی به بافت ها

اگر از کمبود بیوتین رنج می برید یا نمی توانید مواد غذایی حاوی آن را تهیه کنید. بهتر است از کپسول و قرص بیوتین استفاده نمایید. سوء تغذیه، کاهش سریع وزن، تغذیه نامناسب به مدت طولانی ممکن است باعث کمبود بیویتن در بدن شوند.

قرص بیوتین

کپسول و قرص بیوتین در درمان بثورات پوستی نوزادان کاربرد دارد. تحقیقات نشان می دهد که بیوتین ممکن است در درمان این بیماری تاثیری نگذارد.

در اکثر موارد، کمبود بیوتین در دوران بارداری نیز اتفاق می افتد. این کمبود می تواند منجر به رشد غیر طبیعی جنین شود. مکمل های اسید فولیک یک سال قبل از بارداری و در طول بارداری قابل استفاده هستند. برای مقابله با کمبود انواع ویتامین های گروه B، علاوه بر مصرف مکمل های غذایی، باید حداقل روزانه ۳۰ میکروگرم بیوتین استفاده کنید.

قرص بیوتین برای مو

شواهد مطالعاتی زیادی در مورد استفاده از بیوتین برای رشد مجدد مو وجود ندارد. این بدان معنا نیست که بیوتین در تقویت رشد مو اثر ندارد، بلکه بدان معناست که هیچ محققی آزمایش دقیقی را برای اثبات این امر انجام نداده است. یک تحقیق که در دسترس است، کمبود بیوتین را در زنانی که از ریزش مو پراکنده شکایت دارند، اثبات می کند. این مطالعه نشان داد که مقدار بیوتین خون در ۳۸ درصد از این زنان حکایت از کمبود مواد مغذی از جمله بیوتین دارد.
همچنین چند مطالعه بالینی وجود دارد که از مکمل های بیوتین در درمان ناخن های شکننده و نازک حمایت می کنند. از این مطالعات نتیجه می گیریم که بیوتین برای مو، پوست و ناخن ها مفید است. در واقع، شواهد قابل ملاحظه ای وجود دارند که نشان می دهند کپسول و قرص بیوتین می تواند در برخی افراد تغییر ایجاد کند. سازمان بهداشت جهانی و اداره ایمنی مواد غذایی اروپا نیز دید مثبتی نسبت به بیوتین (ویتامین ب ۷) دارد.

عوارض قرص بیوتین

بهتر است روزانه کمتر از ۲۵۰۰ میکروگرم بیوتین مصرف نمایید. هنگام مصرف کپسول و قرص بیویتن، آب فراوان بنوشید تا خطر ابتلا به آکنه یا ایجاد سایر عوارض جانبی کاهش یابد.

کپسول و قرص بیوتین با تولید سبوم، چربی پوست را زیاد می کند. در نتیجه شرایط برای انباشت گرد و غبار و ایجاد آکنه مهیا می شود. آن طور که باید جای نگرانی ندارد، چون آکنه طی چند هفته پس از قطع مصرف بیوتین از بین می رود.

در پژوهشی مشخص شد، برای یک زن که مکمل بیوتین به همراه بپانتین (ویتامین B5) مصرف کرده بود شرایط بسیار نادر افیوژن پلوروپریکارد ائوزینوفیل اتفاق افتاد. این واکنش شدید زمانی رخ می دهد که خون و هوا وارد فضای حفره پلور اطراف ریه ها می شوند که عفونت ریوی را به همراه داشته و می تواند به شرایطی تبدیل شود که زندگی فرد را در معرض خطر قرار می دهد.

در بعضی از مصرف کنندگان، دوز بالای بیوتین می تواند موجب آنافلاکسی یا مشکلات ریوی گردد. در آن حالت، مراجعه هر چه سریعتر به پزشک یا مرکز فوریت های پزشکی حائز اهمیت است.

عوارض جانبی کپسول و قرص بیوتین

عوارض جانبی که در بالا از انها صحبت کردیم ناخوشایند به نظر می رسند. اما اگر به روش درست از مکمل ها استفاده کنید با عوارض مذکور مواجه نخواهید شد. با مد نظر قرار دادن برخی اقدامات می توانید از تمام فواید کپسول و قرص بیوتین بر سلامت بدن خود لذت ببرید.

کپسول و قرص بیوتین خارجی نیز مانند کپسول و بیوتین ایرانی برای حفظ سلامت مو، پوست و ناخن ها تجویز می شود. اما اگر به بیوتین حساسیت دارید نباید از این محصول استفاده کنید. قبل از استفاده از بیوتین در رابطه با شرایط موجود با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. نیازهای دوز دارو برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

کپسول و قرص بیوتین می تواند ارتباط منفی با داروهای ضد تشنج و دارو های کاهنده کلسترول داشته باشد. پس حد معمول مصرف را رعایت کنید.

کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن
کپسول و قرص بیوتین برای چیست؟ نحوه مصرف، فواید و عوارض آن

هشدارها هنگام مصرف بیوتین

آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. کم آبی بدن می تواند سطوح بیوتین در بدن را کاهش دهد.

هنگام استفاده از کپسول بیوتین از مصرف الکل، کشیدن سیگار و مواد مخدر پرهیز کنید. الکل و مواد مخدر می توانند موجب کم آبی بدن شوند. نتیجه این کم ابی به کمبود بیوتین است.

در صورت مصرف این مکمل از مصرف بیشتر از دو سفیده تخم مرغ در روز اجتناب کنید.

برخی افراد ممکن است به واسطه مصرف مکمل های بیوتین آلرژی بگیرند.

مواردی از واکنش های آلرژیک پس از مصرف بیوتین ثبت شده اند. واکنش آلرژیک می تواند شامل حالت تهوع، تورم و قرمزی صورت، بروز راش های پوستی خارش‌ دار، احساس تنگی نفس یا درد در ناحیه سینه باشد. اگر پس از مصرف کپسول و قرص بیوتین، هر یک از این علائم رخ داد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

یکی از اثرات جدی بیوتین در دوران بارداری است. زنان باردار باید از مصرف دوزهای بالای بیوتین پرهیز کنند. این ویتامین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگرچه آزمایشی روی انسان برای تایید این شرایط انجام نگرفته است، مشورت با پزشک پیش از آغاز مصرف بیوتین در دوران بارداری همواره بهترین انتخاب است.

توصیه های مصرف کپسول و قرص بیوتین

مطالعاتی وجود دارند که نشان می دهند مصرف بیش از حد کپسول و قرص بیوتین می تواند نیاز به دفع ادرار را افزایش دهد. مصرف دوزهای بالای بیوتین می تواند باعث تعریق غیر معمول نیز گردد.

افرادی که دوزهای بالای بیوتین را مصرف می کنند ممکن است با اسهال مواجه گردند. در این حالت، عدم مصرف قرص بیوتین بهترین راه حل است.

افرادی که از مکمل های بیوتین استفاده می کنند ممکن است در ابتدای مراحل مصرف با احساس حالت تهوع خفیفی مواجه می شوند. اما با گذشت چند روز از مصرف، این عارضه جانبی نیز بهبود می یابد.

در صورت ابتلا به دیابت، قبل از شروع مصرف کپسول و قرص بیوتین با پزشک خود مشورت نمائید و آن را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

سخن پایانی

اگر به دنبال مکملی برای بالا بردن سوخت و ساز بدن، طراوت و شادابی پوست، رشد مو و افزایش استحکام ناخن هستید، می‌ توانید از مکمل‌ هایی مانند بیوتین استفاده کنید. در این بخش از نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی بیوتین، قیمت خرید قرص بیوتین، فواید و عوارض کپسول و قرص بیوتین پرداختیم. بیوتین عضوی از خانواده گروه ویتامین‌های B است که مزایای مختلفی دارد. توجه داشته باشید که قبل از خرید و مصرف بیوتین با داروساز یا پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا