Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیغذایی و دارویی

خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی

چای سبز به قدری برای شما مفید است که حتی برخی از محققان را نیز برانگیخته است. البته هیچ غذایی از شما در برابر بیماری محافظت نمی کند. سلامتی شما در سبک زندگی و ژن‌های شما پیچیده است، بنابراین حتی اگر در طول روز چای سبز می‌نوشید، باید به روش‌های دیگری مانند سیگار نکشید، فعال بودن و رژیم غذایی سالم از خود مراقبت کنید.

همه چیز مربوط به محتوای کاتچین است. کاتچین ها آنتی اکسیدان هایی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری کنند. مصرف اش بر سلامت پوست و کاهش وزن کمک میکند. بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف جهان است. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع داروهای گیاهی و دمنوش ها مانند دمنوش چای سبز مطالبی منتشر شده است. اینبار اطلاعاتی در مورد فواید و عوارض چای سبز در اختیارتان قرار میدهیم.

چای سبز چیست

چای سبز ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است به مدیریت وزن، التهاب پوست و دیابت نوع ۲ کمک کند. برخی تحقیقات همچنین مصرف اش را با بهبود سلامت قلب و عروق مرتبط می دانند.  یکی از بالاترین غلظت آنتی اکسیدان ها را در بین هر چای دارد. به طور طبیعی کالری کمی دارد و حاوی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه است. میزان اکسیداسیون برگ ها نوع چای را تعیین می کند.

ترکیبات زیست فعال سالم در چای سبز

سرشار از پلی فنول ها است. دارای فوایدی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان است. حاوی کاتچینی است.  تشکیل رادیکال های آزاد را در بدن کاهش میدهد.

EGCG یکی از قوی ترین ترکیبات موجود در چای سبز است. تحقیقات توانایی آن را برای کمک به درمان بیماری های مختلف آزمایش کرده است. به نظر می رسد این یکی از ترکیبات اصلی است که به چای سبز خواص دارویی می دهد.

خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی
خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی

ارزش تغذیه ای چای سبز

چای سبز دم کرده شیرین نشده حاوی کمتر از ۳ کالری در هر فنجان است. حاوی مقدار نسبتا کمی کافئین (۲۹ میلی گرم [میلی گرم] منبع قابل اعتماد در هر فنجان ۸ اونس) در مقایسه با چای سیاه (حدود ۴۷ میلی گرم منبع قابل اعتماد در هر فنجان) و قهوه (حدود ۹۵ میلی گرم منبع قابل اعتماد در هر فنجان) است.

کافئین موجود در یک فنجان چای بسته به مدت زمان دم کردن و مقدار چای دم کرده می تواند متفاوت باشد. حاوی یکی از بالاترین میزان آنتی اکسیدان در بین هر چای است. چای سبز از نظر وزنی حدود ۳۰% پلی فنول منبع قابل اعتماد است که تقریبا ۸۰% آن EGCG است.

انواع اشکال قابل مصرف چای سبز

در انواع و اشکال مختلف موجود است، از جمله:

  • چای کیسه ای تکی
  • برگ ریز شده
  • پودر فوری
  • مکمل های چای سبز، به شکل کپسول یا به صورت عصاره مایع

فواید چای سبز

اثرات مثبتی بر کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و موارد دیگر داشته باشد.

پیشگیری از سرطان

یک مرور پایگاه داده ۲۰۲۰ منبع معتبر مطالعات اپیدمیولوژیک و تجربی در انسان نتایج متناقضی و همچنین شواهد محدودی در مورد فواید مصرف چای سبز برای کاهش خطر سرطان ایجاد کرد.

با این حال، استفاده موضعی از عصاره های پلی فنول چای سبز ممکن است در محافظت از پوست در برابر اشعه UVB نقش داشته باشد. بررسی سال ۲۰۱۸ منبع مطمئن مطالعات in vitro، in vivo و انسانی، مزایای بالقوه پلی فنول های چای را در پیشگیری شیمیایی از سرطان پوست ناشی از UVB نشان داد.

مطالعات انجام شده بر روی سلول های حیوانی برخی از اثرات مثبت بر انواع سرطان های زیر را پیشنهاد کرده اند:

  • پستان
  • مثانه
  • تخمدان
  • کولورکتال (روده)
  • مری (گلو)
  • ریه
  • پروستات
  • پوست
  • معده

کاهش وزن

کاتچین های موجود در چای سبز و کافئین ممکن است در افزایش متابولیسم انرژی نقش داشته باشند که ممکن است منجر به کاهش وزن شود. بیشتر از چندین مکانیسم مختلف کاهش وزن ناشی از پلی فنول‌های چای نشان داد که کاتچین‌ها و کافئین به طور هم افزایی اثرات کاهش وزن را ایجاد می‌کنند، برخلاف اینکه آنها نتیجه کافئین به تنهایی هستند.

با این حال، تاثیر نوشیدن اش بر کاهش وزن بعید است که اهمیت بالینی داشته باشد. اکثر مطالعاتی که تغییرات جزئی در متابولیسم نشان داده اند از عصاره آن با غلظت بسیار بالای کاتچین استفاده می کنند. یکی از این مطالعات یک مطالعه تصادفی کنترل شده ۱۲ هفته ای شامل ۲۴۰ فرد مبتلا به چاقی بود. در این مطالعه، افرادی که در گروه چای سبز بودند کاهش قابل توجهی در درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم در مقایسه با گروه کنترل داشتند.

خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی
خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی

چربی سوزی را افزایش می دهد

چربی سوزی را افزایش داده و سرعت متابولیسم را افزایش دهد. در یک مطالعه که شامل ۱۰ مرد سالم بود، مصرف عصاره چای سبز تعداد کالری سوزانده شده را تا ۴ درصد افزایش داد. در مورد دیگری که شامل ۱۲ مرد سالم بود، عصاره چای سبز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، اکسیداسیون چربی را ۱۷ درصد افزایش داد.

کافئین همچنین ممکن است با به حرکت درآوردن اسیدهای چرب از بافت چربی و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان انرژی، عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. دو مطالعه مروری جداگانه گزارش کردند که کافئین ممکن است عملکرد فیزیکی را تقریباً ۱۱-۱۲٪ افزایش دهد. سرعت متابولیسم و ​​چربی سوزی را در کوتاه مدت افزایش دهد، اگرچه همه مطالعات موافق نیستند.

پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان هایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش میدهند. سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول ها ایجاد می شود. این یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است.

تحقیقات ترکیبات اش را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده است، از جمله مطالعات زیر:

سرطان پستان. یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده‌ای نشان داد که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان بودند.

سرطان پروستات. مصرف چای سبز خطر برای سرطان پیشرفته پروستات را کاهش میدهد.

سرطان روده بزرگ. تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داد کسانی که چای سبز می نوشند حدود ۴۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

چای سبز دارای آنتی اکسیدان های قوی است که ممکن است از سرطان محافظت کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف کنندگان آن کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان هستند.

شرایط التهابی پوست

چای سبز دارای خواص ضد التهابی است. مروری بر مطالعات بالینی انسانی و آزمایش‌های سلولی و حیوانی نشان داد که چای سبز و جزء اصلی آن، اپی گالوکاتچین-۳-گالات، اثرات ضد التهابی قابل‌توجهی دارند.

تجزیه و تحلیل سال ۲۰۱۹ منبع معتبر استفاده از عصاره چای در لوازم آرایشی این موضوع را تایید کرد. محققان تشخیص دادند که محلول هایی از جمله عصاره چای هنگامی که به صورت موضعی استفاده شوند، پاسخ های ضد التهابی را افزایش می دهند. آنها همچنین دریافتند که میکروسیرکولاسیون پوست در نواحی آسیب دیده بهبود یافته است.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است برخی از عوامل خطر اصلی این بیماری ها را بهبود بخشد، که شامل بهبود کلسترول تام و کلسترول بد می شود.

ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند، که بخشی از مسیر به سمت بیماری قلبی است.

با توجه به اثرات مفید بر روی عوامل خطر، ممکن است تعجب آور نباشد که افرادی که چای سبز می نوشند تا ۳۱ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.

ممکن است کلسترول کل و بد را کاهش دهد و همچنین از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت کند. مطالعات نشان می دهد افرادی که چای سبز می نوشند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.

مصرف اش با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. شرکت‌کنندگانی که حداقل پنج فنجان چای سبز در روز می‌نوشیدند، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دادند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف اش با پیامدهای مطلوبی در رابطه با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ایسکمیک مرتبط است. پلی فنول‌های موجود در چای سبز ممکن است فشار خون را کاهش دهد، التهاب را کاهش دهد و عملکرد اپیتلیال را بهبود بخشد.

کاهش کلسترول

یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف چای سبز، چه به عنوان نوشیدنی یا به شکل کپسول، با کاهش قابل توجه اما متوسط ​​کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی مرتبط است.

خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی
خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی

خطر سکته مغزی

به نظر می رسد نوشیدن منظم اش یا قهوه با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه افراد ممکن است با تغییر کوچک اما مثبت در خطر سکته مغزی مرتبط باشد.

دیابت نوع ۲

مطالعات در مورد رابطه بین چای سبز و دیابت متناقض بوده است. برخی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افرادی که چای سبز می نوشند نسبت به افرادی که چای نمی نوشند کمتر پیشنهاد کرده اند. یک مطالعه ارتباط بین مصرف چای سبز و کاهش سطح گلوکز ناشتا و انسولین ناشتا را نشان داد. بررسی بیشتر در سال ۲۰۱۷ از مطالعات پلی فنول در رژیم غذایی، چای سبز را به عنوان بخشی از الگوی غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط کرد.

دیابت نوع ۲ شامل افزایش سطح قند خون است که ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد شود.

مطالعات نشان می دهد که آن ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه بر روی افراد ژاپنی نشان داد کسانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند تقریباً ۴۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. بر اساس بررسی ۷ مطالعه با مجموع ۲۸۶۷۰۱ نفر، افرادی که چای می نوشند ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

عملکردهای شناختی

چای سبز می تواند حافظه کاری و سایر عملکردهای شناختی فرد را تقویت کند. این مطالعه داوطلبانه دوسوکور نشان داد که چای سبز می‌تواند در درمان اختلالات شناختی مرتبط با بیماری‌های عصبی-روان‌پزشکی مانند زوال عقل امیدوارکننده باشد. نوشیدن روزانه چای با کاهش خطر اختلال شناختی و اختلال شناختی خفیف مرتبط است.

بیماری آلزایمر

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ بر روی سلول‌های لوله آزمایش انجام شد، محققان اثر بخشی آن را در روده بزرگ آزمایش کردند تا ببینند چگونه بر پروتئین کلیدی در بیماری آلزایمر تاثیر می‌گذارد. فیتوکمیکال‌های چای سبز به‌طور بالقوه پس از هضم دستگاه گوارش فوقانی و سلول‌های PC12 متمایز به عنوان مدلی برای سلول‌های عصبی استفاده کردند.

محققان دریافتند که در غلظت‌های بالا، CAGTE قادر به محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مضر و پپتیدهای بتا آمیلوئید است که ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشند.

ممکن است به پیشگیری از حفره های دندانی، استرس و خستگی مزمن، درمان بیماری های پوستی و بهبود آرتریت با کاهش التهاب کمک کند.

عملکرد مغز را بهبود بخشد

یش از اینکه شما را هوشیار نگه دارد، ممکن است به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند. ماده اصلی کافئین است و یک محرک شناخته شده است. به اندازه قهوه حاوی قهوه نیست، اما به اندازه کافی برای ایجاد پاسخ بدون ایجاد اثرات تحریک آمیز مرتبط با مصرف بیش از حد کافئین است.

L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهار کننده GABA را افزایش می دهد که اثرات ضد اضطرابی دارد. همچنین دوپامین و تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد. چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما به اندازه کافی برای ایجاد اثر. همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که می تواند به طور هم افزایی با کافئین برای بهبود عملکرد مغز کار کند.

بوی بد دهان را کاهش میدهد

کاتچین موجود در آن نیز برای سلامت دهان و دندان فواید دارد. مطالعات نشان می‌دهد که کاتچین‌های موجود در آن می‌توانند از رشد باکتری‌های دهان در آزمایشگاه جلوگیری کنند، اما هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که نوشیدن چای سبز اثرات مشابهی دارد.

با این حال، شواهدی وجود دارد که آن ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد. کاتچین موجود در آن ممکن است از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری کرده و خطر بوی بد دهان را کاهش دهد.

خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی
خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامتی

به شما کمک میکند طولانی تر زندگی کنید

با توجه به اینکه برخی از ترکیبات موجود در آن ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کند، منطقی است که به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید. کسانی که بیشتر آن می نوشیدند – ۵ فنجان یا بیشتر در روز – به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر مرگ در طول دوره مطالعه بودند:

مرگ به همه علل: ۲۳ درصد در زنان کمتر، ۱۲ درصد در مردان کمتر

مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی: در زنان ۳۱ درصد و در مردان ۲۲ درصد کمتر است

مرگ و میر ناشی از سکته مغزی: ۴۲ درصد در زنان کمتر، ۳۵ درصد در مردان کمتر است

کسانی که بیشتر می‌نوشیدند ۷۶ درصد کمتر در طول دوره مطالعه ۶ ساله جان خود را از دست دادند. افرادی که آن را می نوشند ممکن است نسبت به افرادی که نمی نوشند عمر طولانی تری داشته باشند.

عوارض و خطرات مصرف چای سبز

در بزرگسالان، عوارض جانبی کمی در ارتباط با نوشیدن اش وجود دارد. با این حال، توجه به خطرات و عوارض زیر ضروری است:

حساسیت به کافئین: افراد مبتلا به حساسیت شدید به کافئین ممکن است پس از نوشیدن آن دچار بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع یا ناراحتی معده شوند.

آسیب کبدی: مصرف غلظت بالایی از عصاره آن ممکن است در موارد نادر بر سلامت کبد تاثیر منفی بگذارد.

سایر محرک ها: اگر فردی چای سبز را در کنار داروهای محرک مصرف کند، می تواند فشار خون و ضربان قلب او را افزایش دهد.

اکثر تحقیقات پیشنهاد کرده اند که موارد نادر آسیب کبدی ناشی از مصرف عصاره آن واکنش های خاصی هستند. بررسی این موارد نیز قادر به نتیجه گیری علیت مستقیم نبوده است.

همیشه قبل از شروع هر رژیم گیاهی یا مکمل با پزشک مشورت کنید.

طریقه مصرف چای سبز

دو قاشق چای سبز خشک را در قوری ریخته و پس از ۳-۵ دقیقه دم کشیدن مصرف کنید.

قیمت چای سبز

قیمتش باتوجه به نوع خارچی یا ایرانی متفاوت است.

کلام آخر

چای سبز دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است. برای کمک به احساس بهتر، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا