Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

شربت پلارژین (Pelargin) حاوی ترکیباتی است که از عصاره خشک ریشه گیاه پلارگونیوم سیدوایدس (Pelargonium sidoides) به دست می آید. این شربت یکی از پر کاربرد ترین دارو های سرماخوردگی است. این محصول علاوه بر اینکه موجب درمان علائم سرما خوردگی می‌شود، به طور قابل ملاحظه ای دوره درمان را نیز کوتاه می‌ کند. این علائم سرما خوردگی شامل سرفه های خشک و خلط دار، گرفتگی بینی و سینوس، آبریزش بینی، بی حالی و گلو درد است.

 

در ادامه این مطلب از نشریه جهان شیمی فیزیک، اطلاعات جامعی از عملکرد شربت پلارژین و فواید و عوارض آن به دست می آورید. در مقالات دیگری نیز راجع به دارو هایی با کاربرد مشابه مانند قرص و شربت سیتریزین و شربت دیفن هیدرامین بحث کردیم. لطفا با ما همراه باشید.

شربت پلارژین چیست؟

کاربرد داروی پلارژین در تمامی عفونت‌ های حاد دستگاه تنفسی به ویژه برونشیت و سرماخوردگی است. این شربت در طبقه بندی مارتیندل جزو شربت های گیاهی محسوب می شود. شربت پلارژین از مکانیسم های پیچیده برای مبارزه با عفونت‌ های دستگاه تنفسی استفاده نمی کند. این شربت راهکار ساده اما موثر تری را در پیش گرفته است. پلارژین با استفاده از یک عملکرد سه منظوره با این عفونت می جنگد.

شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

شربت پلارژین کیدز برای چیست

این شربت در دو نوع با شکل ظاهری متفاوت تولید می گردد. شربت پلارژین مخصوص بزرگسالان ۱۲ سال به بالا و همچنین شربت پلارژین کیدز طعم دار برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال قابل تهیه است. این شربت‌ ها علاوه بر درمان سرفه‌ های خشک و خلط دار موجب بهبود سایر علائم سرما خوردگی و رفع عفونت‌ های تنفسی نیز خواهند شد.

شربت پلارژین کودکان (Pelargin Kids Cold Care & Cough Syrup) مخصوص کودکان بالاتر از یک سال است. شما می توانید از شربت پلاژین کیدز جهت درمان سرما خوردگی کودک خود استفاده کنید. بعد از مصرف شاهد روند بهبودی کودک دلبندتان و کاهش شدت علایم بیماری سرماخوردگی باشید.

آیا شربت پلارژین برای کرونا خوب است؟

از زمانی که ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرد تا به امروز علائم زیادی برای آن ذکر می شود. یکی از برجسته‌ ترین علامت ها سرفه‌‌ های خشک است. البته دقت کنید که داشتن سرفه‌‌ های خشک دلایل بسیاری دارد. این دلایل می‌‌ تواند بیانگر بیماری‌‌ های مختلفی از جمله بیماری کرونا باشد. یکی از این راه ها برای درمان این سرفه‌های خشک استفاده از شربت پلارژین است. این شربت با عملکرد سه گانه و ترکیبات گیاهی موثر در ان باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. هم چنین سرفه، سرما خوردگی، آبریزش بینی، گلو درد و گرفتگی بینی را تا حد زیادی بهبود می‌ بخشد. در ادامه به نحوه عملکرد شربت پلارژین و فواید آن خواهیم پرداخت.

شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

نحوه عملکرد شربت پلارژین

این شربت با افزایش توان دفاعی بدن مقابل ویروس‌ ها، رقیق کردن ترشحات مخاطی غلیظ و ضخیم شده و جلوگیری از رشد و نمو باکتری ها، نقش خود را ایفا می کند. این عملکرد را می توان از خواص ضد ویروسی، موکولیتیک و ضد باکتریایی این شربت دانست.

فواید شربت پلارژین برای سرفه

اولین فایده این شربت، خاصیت ضد ویروسی آن است. حالت ضد ویروس فعال توسط بدن، نقطه شروع تمام مکانیسم ها برای جلوگیری از عفونت است. شربت پلارژین به واسطه عصاره گیاه پلارگونیوم به سرعت وارد عمل شده و با استفاده از افزایش سلول های کشنده با ویروس ها (سایر عوامل بیماری زا) مبارزه می کند و باعث از بین رفتن آنها می ‌شود. این عوامل در جهت افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن صورت می گیرد.

محتویات این شربت از چسبندگی باکتری ‌ها جلوگیری می کند. در واقع این عمل زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها سلول های بدن را تکثیر نکرده اند. البته اگر چسبندگی میان سلول و باکتری اتفاق افتاده باشد آن چسبندگی را تا حد قابل قبولی از بین می‌ برد.

دستگاه تنفسی انسان مملوء از سلول های مژه ای شکل کوچک است که همیشه در حال جنب و جوش هستند. این سلول ها انتقال گرد و غبار، مخاط و عوامل بیماری زا را از سیستم تنفسی انجام می دهند. داروی پلارژین با خاصیت موکولیتیک خود باعث می شود این سول ها سرعت حرکات خود را بیشتر کنند. در اثر این افزایش سرعت مخاطی که به عوامل بیماری زا می چسبند بیشتر می شود. در نتیجه مقدار باکتری ها کاهش می یابد.

داروی پلارژین با کاهش انباشت باکتری در دستگاه تنفسی عمل نفس کشیدن را راحت تر می کند.

شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
شربت پلارژین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

روش مصرف پلارژین برای کودکان

بهترین روش برای اطلاع از میزان و نحوه مصرف دارو ها استفاده از راهنمای دارویی موجود در ظرف آنها و دستور العمل پزشک معالج است. شما می توانید از الگوی مصرف زیر برای شربت پلارژین استفاده کنید:

در مورد بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، ۷.۵ میلی لیتر سه بار در روز پیشنهاد می شود.

در کودکان زیر ۱۲ سال، مقدار ۵ میلی لیتر سه بار در روز استفاده شود.

قبل از مصرف، بطری حاوی داروی پلارژین را به خوبی تکان دهید.

موارد احتیاط و هشدار مصرف پلارژین

در دوران بارداری و دوران شیردهی قبل از مصرف این شربت با پزشک مشورت نمایید.

اگر از دارو های دیگری در طول روز استفاده می کنید، قبل از مصرف داروی پلارژین موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

پس از بهبودی نسبی علایم بیماری، توصیه می گردد درمان را ۲ تا ۳ روز ادامه دهید.

لازم به ذکر است طول مدت مصرف این دارو نباید بیشتر از ۱۴ روز باشد.

شربت و قرص پلارژین را بیشتر از میزان تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.

موارد منع مصرف شربت پلارژین

 

در صورت داشتن سابقه واکنش آلرژیک به گیاه خاص یا داروی گیاهی حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید، قبل از مصرف شربت پلارژین پزشک خود را مطلع کنید تا راهنمایی کنند.

این شربت به جهت درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است. برای تمامی انواع سرفه کاربرد ندارد. در تومور های قفسه سینه و ریه از مصرف این دارو خودداری کنید. چرا که ممکن است هیچ تاثیری در رفع علایم بیماری نداشته باشد و صرفا زمان معالجه را از دست بدهید.

عوارض شربت پلارژین چیست

اگر مصرف شربت صحیح و به میزان توصیه شده باشد، عوارض جانبی خاصی ندارد. این دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید.

قیمت شربت پلارژین

از انجایی که این شربت یکی از پر فروش ترین دارو ها برای درمان علائم سرما خوردگی است، به فراوانی در داخل کشور تولید می شود. به همین دلیل قیمت گرانی ندارد. شما می توانید پلارژین را از دارو خانه ها یا فروشگاه های انلاین دارویی و معتبر تهیه کنید.

شرایط نگهداری شربت پلارژین

دارو را دور از نور مستقیم آفتاب، گرما و رطوبت محافظت کنید. در صورت مصرف، بعد از اولین استفاده درب بطری را محکم ببندید و حتما در یخچال نگهداری نمائید. بهتر است بیش از دو هفته بعد از اولین مصرف، دیگر از شربت استفاده نکنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا