Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی یک رژیم غذایی سالم است که بر مصرف سبزی ها و میوه های تازه با هدف حفظ درجه pH در بدن تأکید دارد. فرض این رژیم غذایی براین اساس است که وعده های غذایی می توانند PH بدن را به اسیدی یا قلیایی تغییر دهند. طرفداران این رژیم اعتقاد دارند که غذاها پس از متابولیسم، خاکستر اسیدی یا قلیایی از خود به جا می‌گذارند که باعث تغییر PH بدن می شود. این افراد افزایش مصرف وعده های غذایی قلیایی را در پیشگیری از برخی بیماری ها موثر می دانند.

در پزشکی برای پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری و سنگ کلیه از رژیم غذایی قلیایی استفاده می شود. در این مطلب می خواهیم  رژیم آلکالاین را به طور کامل معرفی کنیم. اگر تصمیم دارید این برنامه کاهش وزن را شروع کنید، حتما تا انتها با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

رژیم غذایی قلیایی چیست؟

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رژیم آلکالاین “رژیم اسیدی – قلیایی” یا “رژیم خاکستر قلیایی” نیز نامیده می شود. با پیروی از این رژیم غذایی  تصور می شود که ph بدن (درجه اسیدی یا قلیایی بودن) را تغییر کند. در  رژیم آلکالاین، محدودیت زمانی برای مصرف وعده های غذایی مشخص نمی شود.از طرف دیگر، به افرادی که از آن پیروی می کنند، آموزش داده می شود که مصرف وعده های غذایی قلیایی خود را افزایش دهند و مصرف مواد اسیدی خود را کاهش دهند.

در مواردی سوخت و ساز بدن را با آتش مقایسه می کنند. زیرا هر دو حاوی یک مکانیسم شیمیایی هستند که یک توده جامد را تجزیه می کند. با این حال، واکنش های شیمیایی در بدن با سرعت آهسته تر و کنترل شده  اتفاق می افتد. زمانی که آتش همه چیز را می سوزاند، خاکستر برجای می گذارد.

برای بدن شما نیز، غذاهایی که می خورید، باقی مانده های خاکستر مانندی به نام ضایعات متابولیک باقی می گذارند. این ضایعات متابولیک می توانند خصلت اسیدی ، خنثی و بازی داشته باشند. طرفداران این رژیم اعتقاد دارند ضایعات متابولیک مستقیما روی PH بدن تاثیر می گذارند.به عبارت دیگر، اگر غذاهایی مصرف کنید که خاکستر اسیدی  از خود باقی بگذارد، خون شما اسیدی می شود. اما در صورت مصرف وعده‌های غذایی که خاکستر قلیایی تولید ‌کنند، خون شما قلیایی‌تر می‌شود.مطابق با فرضیه اسید- خاکستر، خاکستر اسیدی باعث ابتلای شما به بیماری های متعدد می شود، در صورتیکه خاکستر قلیایی محافظ سلامتی شما است.  بنابراین، می‌توانید بدن خود را با انتخاب وعده‌های غذایی مناسب، قلیایی کنید و سلامت خود را افزایش دهید.

مواد غذایی که خاکستر اسیدی را از خود باقی می گذارند شامل پروتئین، فسفات و گوگرد است. در حالی که کلسیم، منیزیم و پتاسیم از اجزای قلیایی مواد خوراکی هستند. گروه های غذایی به سه دسته تقسیم می شوند: اسیدی، قلیایی و خنثی.

اسیدی :گوشت، عدس، بادام زمینی، گردو، الکل، بستنی، نوشابه های گازدار، مرغ، بوقلمون، ماهی، لبنیات، تخم مرغ (مخصوصاً زرده)، غلات، و غذاهای فرآوری شده مختلف

خنثی: نشاسته، قند و چربی طبیعی (همراه با روغن زیتون، خامه و کره)

قلیایی: آجیل، حبوبات، سویا، دانه ها و سبزیجات،آب میوه های شیرین نشده ، نشاسته ها

در بعضی از دستور رژیم آلکالاین کمتر سخت گیری شده است. این بدان معناست که غلات می توانند با وجود اینکه ممکن است کمی اسیدی باشند، به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا ، در این رژیم مجاز محسوب می شوند. با این حال، در صورت پیروی از رژیم غذایی قلیایی، باید از غذاهای اسیدی اجتناب کنید، وعده های غذایی خنثی را محدود کنید و غذاهای قلیایی بیشتری بخورید.

 رژیم آلکالاین چگونه کار می کند؟

رژیم قلیایی براین اساس کار می کند که غذاهای قلیایی بیشتر می تواند pH  بدن قلیایی کند. ولی از نظر تعدادی متخصصان ، تغییر سطح pH بدن از طریق غذا غیر ممکن است. اما با این حال رژیم آلکالاین دارای فواید سلامتی زیادی برای بدن است.

اول بدانید که رژیم قلیایی، شما را به مصرف یک گروه غذایی انتخاب شده در یک زمان خاص محدود نمی کند و یا به شما توصیه نمی کند و شما را مجبور نمی کند که روزه بگیرید. روش رژیم قلیایی به این شکل است که غذاهای قلیایی بیشتر و غذاهای  اسیدی کمتری مصرف کنیم. این فهرست غذاها ” غذاهایی که می خواهید مصرف کنید” یا ” غذاهایی که باید از آن ها پرهیز کرد” جدا نمی کند، اما مردم را تشویق می کند تا مواد غذایی حاوی اسید و باز را تشخیص دهند. و بتوانند رژیم غذایی متعادلی را داشته باشند .

بنابراین قبل از شروع رژیم قلیایی، شما باید مواد غذایی اسید و قلیایی را بررسی شناسایی کنید و غذاهای قلیایی خود را فهرست کنید.

به تدریج شروع می شود:

ترک کردن یک دفعه ای مواد غذایی اسیدی  ممکن است اثر بدی برای سلامتی داشته باشد؛ باید به خاطر داشته باشد  این تغییر باید به آهستگی انجام شود و شما باید یک روش جدید زندگی را شروع کنید.

توزیع ۲۰ تا ۸۰:

برای دیدن اثرات رژِیم، عجله نکنید و در ابتدا  به آرامی  بشقاب خوراک خود را به هشتاد درصد  مواد قلیایی و ۲۰٪ مواد اسید تقسیم کنید.

جایگزین غذا:

می توانید برنج سبوس دار یا دانه کویینا را جانشین برنج کنید عوض کنید ، تقریبا برای هر نسخه قلیایی، دستورالعمل سنتی وجود دارد.

مزایای رژیم آلکالاین

رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
رژیم آلکالاین یا رژیم قلیایی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

ضد پیری

از طریق این رژیم، شما ممکن است  به PH 7. 36 برسید، که راه حل خوبی برای زنده و فعال کردن سلول ها است ولی در رژیم غذایی اسیدی، بدن روند پیری را با سرعت بیشتری  طی می کند.

انرژی مضاعف

ویتامین ها و مواد معدنی که شما در این رژیم دریافت می کنید، عملکرد سلول های بدن شما را بهبود می بخشد. به دلیل اینکه مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، سدیم و منیزیم، مانند  تزریق انرژی خالص عمل می کند و بدن شما بهبود می بخشد. .

تقویت سیستم ایمنی

اگر بدن شما اسیدی باشد، خون شما به محل مناسبی برای میکرو ب ها و ​​ویروس ها و انواع بیماری ها تبدیل خواهد شد، اما اگر بدن شما بیشتر قلیایی باشد، مقاوم تر است.

وزن ایده آل بدن

هرچند دلیل اصل این رژیم از دست دادن وزن نیست،  اما در این رژیم، این نتیجه را دریافت می کنید، بعد از انتخاب این رژِیم، شما به سرعت شروع به چربی سوزی می کنید.

بهترین مواد غذایی رژیم آلکالاین

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز در بدن تاثیر قلیایی دارند این گیاهان دارای ویتامین A، B، E، اسید و آهن، کلسیم و فسفر می باشد که برای انجام مکانیسم و نقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی است، سعی کنید اسفناج، کاهو، کلم، کرفس، کلم و خردل در این رژِم بگنجانید.

گل کلم / کلم بروکلی

گل کلم و کلم بروکلی به عنوان تنظیم کننده pH قلیایی در بدن عمل می کند. آنها شامل مقادیر زیادی ازویتامین A، C، k و فولات و ترکیبات شیمیایی هستند. که برای کاهش التهاب بسیار ارزشمند هستند و مانع از پیشرفت اکثر سرطانها می شوند.

میوه های خانواده مرکبات

میوه های خانواده مرکبات کاملا اسیدی هستند و pH بدن را اسیدی می کنند. اما این میوه ها منبع مهمی از غذاهای قلیایی هستند. لیمو، لیمو شیرین و پرتقال سرشار از ویتامین Cاست که سیستم سم زدایی را تقویت می کند.

ریشه  سبزیجات

چغندر، تربچه، سیب زمینی شیرین، و هویج، شلغم یک منبع  عالی از  مواد قلیایی هستند که تعادل pH را تعدیل می کنند. آنها  منبع خوبی از فیبرهای محلول و نا محلول محسوب می شوند که به تقویت باکتری های خوب روده کمک می کنند، سطح کلسترول را کاهش می دهند و هم چنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان روده را کاهش می دهند.

آجیل

آجیل سرشار از  چربی سالم است. هم چنین در آن اثر قلیایی وجود دارد. بادام، گردو و بادام هندی منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، پروتئین ها و استرول های طبیعی است که گلوکز خون را بهبود می بخشد و باعث کنترل قلب و وزن می شود.

برنامه غذایی رژیم آلکالاین

رژیم غذایی قلیایی بیشتر تاکید بر مصرف سبزیجات، میوه ها و مصرف زیاد آب دارد و قند، الکل، گوشت و غذاهای فرآوری شده  را کاهش می دهد. همه این موارد باعث می شود سلامت و کاهش وزن خود را افزایش دهید و حتی خطر اکثر سرطانها را کاهش دهید.

این رژیم همچنین می تواند  برای کاهش التهاب موثر باشد.  التهاب یک پاسخ طبیعی به آسیب و عفونت است ولی التهاب بیش از حد می تواند به عنوان التهاب مزمن می تواند باعث آسیب DNA و ایجاد سرطان شود. بنابراین خوردن غذاهایی که باعث کاهش التهاب می شوند، می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند

صبحانه از غذاهای قلیایی

خوردن غذاهای قلیایی ما را کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشیم. مواد غذایی قلیایی  از اسیدی  شدن بدن  جلوگیری می کند. شما می توانید وعده های غذایی قلیایی را در طول روز و در هر زمانی مصرف کنید. اما مصرف صبحانه کامل از غذاهای قلیایی باعث می شود که روزی با انرژی و حس و حال بالاتری را تجربه کنید.  با استفاده از خوردن غذای قلیایی در ابتدای روز، سرحال تر باشید و از کسل بودن دوری کنید.

دمنوش های قلیایی

یکی از مواردی که شما را در مصرف وعده های غذایی قلیایی را کمک می کند،  خوردن دمنوش های قلیایی به جای نوشیدنی هایی است که اسیدی شدن  بدن را افزایش می دهد. برای تهیه دمنوش های گیاهان ، از ادویه جاتی که طبع گرمی دارند، استفاده کنید. در حقیقت، مواد غذایی سرد، اسیدی هستند و مواد غذایی گرم نیز قلیایی می باشند. بنابراین با کمک از ادویه های گرم مانند زنجبیل و زیره سبز می توانید دمنوش های قلیایی تهیه کنید

مواد غذایی رژیم آلکالاین

  • اسفناج، کلم پیچ
  • بادام ها
  • آووکادو
  • خیار
  • چغندر
  • انجیر و زردآلو

یکی دیگر از روش های قلیایی بدن استفاده از نوشیدنی های لیمو گرم و سالم است. اگر چه لیمو اسیدی تصور می شود ،ولی برعکس آنها زمانی که توسط بزاق ما حل می شوند، بسیار قلیایی می شوند.

خرید قلیایی آب

یکی از روش های آسان برای قلیایی کردن بدن ، مصرف آب قلیایی است. خرید آب قلیایی برای کامل کردن جدول مواد غذایی  قلیایی بسیار مناسب است.

 رژیم آلکالاین برای چه کسانی مضر است؟

یک نسخه انعطاف پذیر از رژیم غذایی قلیایی، که محدودیت شدیدی را برای آجیل و غلات  در نظر نمی گیرد،  و برای سلامتی بسیار ایده آل است. در کل، یک برنامه رژیمی گیاهی ، خطر بسیاری از سرطان‌ها، اختلالات قلبی و عروقی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. برای افرادی که سابقه سنگ کلیه یا بیماری کلیوی دارند، رژیم گیاهی، نه لزوما رژیم قلیایی، می تواند مفید باشد.

رژیم غذایی قلیایی برای انسان سالم بی خطر و امن است. اما برخی افراد با پیروی از آن احساس گرسنگی می کنند یا پروتئین کافی برای برآوردن نیاز های بدن دریافت نمی کنند. هم چنین ممکن است ، برخی مواد غذایی سالم از این برنامه رژیم غذایی حذف شود. بعضی از منابع غذایی اسیدی مانند تخم مرغ و گردو کاملا سالم هستند و حذف آنها از رژیم غذایی باعث می شود افراد از این غذاهای غنی از مواد مغذی محروم شوند.

رژیم‌های قلیایی برای کاهش وزن طراحی نشده‌اند، و اگر نمی‌دانید چگونه پروتئین کافی را از وعده‌های غذایی گیاهی دریافت کنید، ممکن است در طول روز احساس گرسنگی شدید کنید. در نتیجه، بهتر است، قبل از شروع برنامه رژیمی آلکالاین، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی مهم را از برنامه رژیمی خود حذف نکرده‌اید و به سلامتی شما آسیبی وارد نمی‌کند.

عوارض جانبی رژیم قلیایی

 نفخ معده

یکی از معایب رژیم غذایی قلیایی  این است که باعث نفخ معده می شود. برخی افراد عقیده دارند که وقتی مقدار زیادی سبزیجات را در این رژیم می خورند، باعث نفخ و ضعف معده آنها می شود

طرفداران   رژیم آلکالاین می گویند که خوردن سبزیجات و میوه ها درکل  برای معده مناسب است. با توجه به اینکه ph سبزیجات قلیایی است و اسیدیته معده را کاهش می دهد.

طرفداران این رژیم قلیایی توصیه می کنند که غذاهای قلیایی را به آرامی مصرف کنید. این بدان معناست که اگر زمان مصرف خود را افزایش دهید، عوارض رژیم قلیایی را می توان به حداقل رساند.

 بزرگ شدن معده

برخی از منتقدان  رژیم آلکالاین می گویند که این رژیم باعث بزرگتر شدن معده می شود. حجم معده به اندازه یک مشت بسته است، اما این برنامه، به دلیل اینکهمواد غذایی زیادی دارد ، باعث بزرگ شدن معده می شود.

طرفداران رژیم الکالاین در پاسخ به این انتقاد می گویند ممکن است  شما مخالف سبزیجات و سالادهای زیاد موجود در این رژیم باشید ، اما وقتی سبزیجات به خوبی جویده شوند، ممکن است مقدار آنها بسیار کم باشد و معده شما بزرگ نشود.

حتی طرفداران رژیم غذایی قلیایی می گویند که جویدن خوب در این موارد می تواند باعث شود این مواد با فیبر زیادی که دارند، باعث خروج سریعتر مواد غذایی از معده می شوند و  یا حتی به کوچک شدن معده  کمک می کند.

حجم زیاد غذا

برخی از منتقدان این رژیم معتقدند که میزان غذا در این رژیم غذایی بیش از حد است و همچنین نمی توان با این حجم زیاد غذا،  وزن کم کرد. با این حال در سایر رژیم های لاغری، حجم وعده های غذایی ممکن است بسیار کم باشد و افراد بدون مشکل وزن کم می کند.

طرفداران رژیم غذایی قلیایی اعتقاد دارند که مقدار غذا در برنامه قلیایی زیاد است ولی، اما محتوای کالری آن ها زیاد نیست. از طرف دیگر، مقدار زیادی غذا باعث احساس سیری می شود و فردی که رژیم غذایی دریافت می کند نیازی خوردن هله هوله ندارد.

 سادگی رژيم

منتقدان رژیم غذایی قلیایی می گویند این رژیم غذایی بسیار ساده است. آیا کاهش وزن با این رژیم آسان امکان پذیر است؟ ما از این غذاها  می خوریم ، پس چرا وزن کم نکنیم؟

طرفداران رژیم غذایی قلیایی می گویند درست است که برنامه رژیم قلیایی بسیار ساده است. سادگی این رژیم غذایی یک مزیت با ارزش است.می گویند این رژیم شما را از سفره خانواده جدا نمی کند. شما می توانید غذاهای خانوادگی خود را بخورید و وزن خود را کاهش دهید.حامیان رژیم قلیایی اعتقاد دارند. اگر برنامه رژیم  شما دقیق و کم کالری باشد و در زمان های مشخصی غذا بخورید، می توانید بدون زحمت وزن کم کنید. مثلا صبحانه، ناهار، شام و میان وعده.

بیشتر بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا