Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

منافع مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

امگا ۶ گروهی از اسیدهای چرب ضروری برای حفظ سلامتی انسان هستند که بدن نمی تواند آن ها را بسازد. این گروه از اسیدهای چرب باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند. امگا ۶ در کنار اسیدهای چرب امگا ۳ نقش اساسی در بهبود عملکرد مغز و رشد و نمو طبیعی بدن دارد. به عنوان یک نوع اسید چرب اشباع نشده (PUFA)، امگا ۶ به تحریک رشد پوست و مو، حفظ سلامت استخوان ها، تنظیم سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت سیستم تولید مثل کمک می کند. در ادامه این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک در رابطه با تمامی مواردی که باید در مورد امگا ۶ بدانید، برای شما شرح داده ایم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با ماست پروبیوتیک را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

امگا ۳ و امگا ۶ چیست

هر دو این مواد مهم، اسیدهای چرب غیر اشباع هستند. اسید چرب غیر اشباع به روغن هایی گفته می شود که هم در دمای اتاق و هم در دمای یخچال، همچنان مایع هستند. این دسته از چربی ها جزو چربی های مفید و ضروری برای بدن شناخته شده و می توانند به جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها کمک کنند.

در خطوط ابتدایی این مقاله توضیح دادیم که بدن نمی تواند این دسته از چربی های مفید را بسازد. از همین رو، دریافت یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب ضروری، برای انسان به امری مهم بدل شده است. اگر شما رژیم غذایی سالمی شامل انواع ماهی ها، دانه های روغنی، آجیل و گوشت برخی پرندگان داشته باشید، احتمال کمبود امگا ۳ و امگا ۶ در بدن شما کاهش می یابد. در غیر این صورت، باید کمبود بدن خود را از طریق دریافت مکمل های این اسیدهای چرب، جبران نمایید.

امگا ۶ ویکی پدیا

طبق تعریف سایت ویکی پدیا، اسیدهای چرب امگا -۶ (که به آن اسیدهای چرب ω-۶ یا اسیدهای چرب n-6 نیز گفته می‌شود) خانواده‌ای از اسیدهای چرب غیراشباع هستند که دارای یک پیوند دوگانه کربن-کربن انتهایی در موقعیت n-6 هستند که این موقعیت، ششمین پیوند از سمت متیل انتهایی در نظر گرفته می‌شود.

فرق امگا ۳ و امگا ۶

همان طور که کمی بالاتر گفتیم، هر دوی این مواد در یک خانواده قرار می گیرند. تنها تفاوت آن ها در محل قرارگیری پیوند دوگانه کربن- کربن است. اسید چرب امگا ۳  اولین باند دوگانه خود را درست بعد از سومین کربن دارد. در حالی که امگا ۶ اولین باند دوگانه آن‌ها درست بعد از کربن ششم است.

همچنین اگر بخواهیم این دو ماده را از نظر فوایدشان برای بدن مقایسه کنیم، باید بدانید که امگا ۳ خود می تواند منجر به کاهش التهاب شود. در حالی که سید چرب امگا ۶ می تواند التهابات موجود در بدن را تشدید کرده یا منجر به ایجاد التهاب شود.

نگرانی هایی در مورد دریافت بیش از حد امگا ۶ وجود دارد. زیرا بدن توانایی تبدیل LA به اسید آراشیدونیک را داشته و می تواند به چندین مولکول پیش التهابی، از جمله ترومبوکسان A2 و لکوترین B4 تبدیل شود. این تئوری گفته است که دریافت بیش از حد امگا ۶ نسبت به امگا ۳ می تواند منجر به التهاب، CHD و افزایش خطر مرگ شود.

ضرورت استفاده از امگا ۶

یک رژیم غذایی سالم باید حاوی مقادیر متعادل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باشد. اگر چه اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می کنند و برخی از اسیدهای چرب امگا ۶ تمایل به ایجاد التهاب دارند. برخی مطالعات نشان می دهند که افزایش اسیدهای چرب امگا ۶ ممکن است در سندرم درد منطقه ای پیچیده نقش داشته باشند.

یک رژیم معمول آمریکایی حاوی ۱۴ تا ۲۵ برابر امگا ۶ نسبت به اسیدهای چرب امگا ۳ است. از طرف دیگر در رژیم غذایی مدیترانه ای تعادل بیشتری بین این دو اسید چرب وجود دارد. مطالعات نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه پیروی می کنند، کمتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل گوشت زیادی نیست و بر غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ از جمله غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه، ماهی، روغن زیتون و سیر تأکید دارد. لازم به ذکر است این اسیدهای چرب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش درد عصب، کنترل فشار خون، کاهش سطح کلسترول تام، کاهش سطح کلسترول بد (LDL)، بالا بردن سطح کلسترول خوب (HDL) و کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده می شود.

انواع اسید چرب امگا ۶

چندین نوع مختلف اسیدهای چرب امگا ۶ وجود دارد که همه آن ها باعث افزایش التهاب نمی شوند. بیشتر این اسیدهای چرب در رژیم غذایی از روغن های گیاهی مانند اسید لینولئیک (LA) تهیه می شوند. از همین رو نباید با اسید آلفا لینولنیک (ALA) که یک اسید چرب امگا ۳ است اشتباه گرفته شوند.

اسید لینولئیک در بدن به اسید گاما لینولنیک (GLA) تبدیل می شود. این ماده سپس می تواند بیشتر تجزیه شده تا اسید آراشیدونیک (AA ) تولید کند. اسید گاما لینولنیک (GLA) در بسیاری از روغن های گیاهی از جمله روغن گل مغربی (EPO) و روغن بذر توت سیاه یافت می شود. GLA می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. بخش اعظم GLA به عنوان مکمل به ماده ای به نام DGLA تبدیل می شود که با التهاب مبارزه می کند. مصرف مقدار کافی مواد مغذی خاص (از جمله منیزیم، روی و ویتامین های C ،B3 و B6) به تقویت تبدیل GLA به DGLA کمک می کند.

منافع مصرف اسیدهای چرب امگا 6
منافع مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

منابع امگا ۶

به گفته محققان، اصلی ترین منبع امگا ۶، روغن‌ های گیاهی هستند. از جمله این روغن های گیاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هستهٔ انگور

گل مغربی

سیاه‌دانه

گل گاوزبان

کتان

کلزا یا کانولا

شاهدانه

سویا

پنبه‌ دانه

آفتابگردان

ذرت

گلرنگ

نخل

از جمله منابع مهم امگا ۶ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوشت ماکیان

تخم‌مرغ

آجیل‌ها

دانه‌های کنجد

غلات

گندم دوروم

نان کامل

تخم کدو تنبل

مزایای امگا ۶ برای سلامتی

دوز مناسب این اسیدهای چرب به عوامل مختلفی مانند سن، سلامتی و بیماری بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای اسیدهای چرب امگا ۶ وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند. از همین رو، مقدار مصرف آن ها می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل های مربوط به برچسب محصولات را دنبال کنید. پیش از استفاده از هر گونه ماده غذایی حاوی امگا ۶ با داروساز، پزشک یا سایر متخصصان بهداشت و درمان مشورت کنید.

چربی های امگا ۳ و ۶ در مجموع در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت می کنند. اسید لینولئیک تولید کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم یا “کلسترول بد” بدن را کاهش می دهد. چربی های امگا ۳ به کاهش تری گلیسیرید خون و فشار خون کمک می کنند. همچنین از تشکیل لخته های خطرناک پلاکت خون در عروق جلوگیری می کند. این ماده می تواند از ضربان نامنظم قلب جلوگیری کرده و التهاب را کاهش دهد.

در مردان میانسال، سطح بالاتر اسید لینولئیک خون با سطح پایین تر لیپوپروتئین های با چگالی پایین غنی از لیپوپرتئین و لیپوپروتئین های کم چگال غنی از کلسترول و همچنین با غلظت بالاتر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا “کلسترول خوب” همراه است.

توصیه های غذایی در رابطه با امگا ۶

متوسط ​​مصرف اسید لینولئیک در رژیم غذایی معمول آمریکایی ۶.۷ درصد کل کالری دریافتی است. در این رژیم غذایی، بیشتر از روغن های گیاهی استفاده می شود. انجمن قلب آمریکا مصرف چربی امگا ۶ را از ۵ تا ۱۰ درصد کل کالری توصیه می کند. برای جلوگیری از هرگونه اثر سوء مصرف احتمالی چربی های امگا ۶ افزایش مصرف چربی های امگا ۳، توصیه می شود. بهتر است این نوع اسید چرب از طریق ماهی های چرب اقیانوس که حاوی اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دوکوزا هگزانوئیک هستند تامین شود. در این شرایط بدون اینکه میزان چربی امگا ۶ در رژیم غذایی شما تغییر کند، امگا ۳ مصرف کرده اید. دانه های کتان، کلزا و روغن سویا و گردو منابع خوبی از آلفا-لینولنیک اسید هستند.

مضرات امگا ۶

اعتقاد بر این است که انسان با یک رژیم غذایی با نسبت حدود یک بر یک یا برابر امگا ۳  و ۶ تکامل یافته است. اما جالب است بدانید که دیگر این مورد صدق نمی کند. زیرا رژیم متعادل ​​آمریکایی اکنون حاوی امگا ۶ بسیار بیشتری نسبت به امگا ۳ است. اسید لینولئیک (LA) یک اسید چرب اشباع نشده غیرضروری است که تا ۹۰٪ از اسیدهای چرب امگا ۶ رژیم غذایی را در ایالات متحده تشکیل می دهد.

اگرچه هیچ میزان خاصی برای این اسیدهای چرب تعیین نشده است ولی تصور می شود جذب ۰.۵٪ تا ۲٪ کالری برای تأمین این نیاز کافی باشد. میزان مصرف مناسب برای اسید لینولئیک ۱۷ گرم در روز برای مردان و ۱۲ گرم در روز برای زنان (۵٪ تا ۶٪ کالری) تعیین شده است. بر اساس داده های نظر سنجی ملی سازمان بهداشت و تغذیه در آمریکا، متوسط ​​مصرف فردیکه رژیم ۲۰۰۰ کیلو کالری دارد بیش از این و برابر با حدود ۶.۷٪ کالری است.

 

منافع مصرف اسیدهای چرب امگا 6
منافع مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

امگا ۶ و چاقی

متاسفانه  امگا ۶ در بسیاری از غذاهای ناسالم مانند سس سالاد، چیپس، پیتزا، غذاهای پاستا و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس دیده شده است. از همین رو، افرادی که به مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی روی می آورند، دچار چاقی و اضافه وزن خواهند شد. در حقیقت چاقی این افراد به دلیل مصرف چنین غذاهای ناسالمی بوده است، ولی به دلیل حضور امگا ۶ در آن ها، تصور می شود که امگا ۶ سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

باید بدانید که هر ماده غذایی اگر به میزان مورد نیاز مصرف شده و در استفاده از آن زیاده روی نشود، چاق کننده نخواهد بود. امگا ۶ نیز از همان دسته مواد غذایی است. از آن جا که امگا ۶ یک ماده مهم و ضروری برای بدن به شمار می رود، بهتر است مصرف غذاهای ناسالم نام برده شده را محدود کرده و به مصرف روغن های گیاهی سالم برای تامین نیاز بدن خود، روی آوریم.

تداخلات احتمالی مکمل های امگا ۶

اگر در حال حاضر با هر یک از داروهای زیر تحت درمان هستید، نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل های این اسید چرب  استفاده کنید:

داروهای رقیق کننده خون

افرادی که داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین (کومادین) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) مصرف می کنند، نباید بدون نظارت پزشک از مکمل های اسید چرب امگا ۶ استفاده کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند.

سفتازیدیم

امگا ۶ ممکن است اثر سفتازیدیم را افزایش دهد. آنتی بیوتیک سفتازیدیم در برابر انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

شیمی درمانی برای سرطان

ممکن است اثرات درمان های ضد سرطان، مانند دوکسوروبیسین، سیس پلاتین، کاربوپلاتین، ایداروبیسین، میتوکسانترون، تاموکسیفن، وین کریستین و وینبلاستین را افزایش دهد.

سیکلوسپورین

سیکلوسپورین دارویی است که برای سرکوب سیستم ایمنی بدن پس از پیوند اعضا استفاده می شود. مصرف اسیدهای چرب امگا ۶ با سیکلوسپورین ممکن است اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی این دارو را افزایش دهد. همچنین ممکن است از آسیب کلیه که یک عارضه جانبی بالقوه از سیکلوسپورین است، محافظت کند.

فنوتیازین

افرادی که برای درمان اسکیزوفرنی یک کلاس دارو به نام فنوتیازین مصرف می کنند نباید از EPO استفاده کنند. EPO ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد و خطر تشنج را افزایش دهد. همین امر ممکن است در مورد سایر مکمل های امگا ۶ نیز صادق باشد.

منافع مصرف اسیدهای چرب امگا 6
منافع مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

فواید امگا ۶

با این مصرف بیش از حد این ماده مضراتی برای بدن دارد، مصرف به اندازه آن می تواند برای رفع بسیاری از مشکلات مفید باشد. در این بخش از مقاله به بیان فواید مصرف امگا ۶ پرداختیم:

نوروپاتی دیابتی

برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف گاما لینولنیک اسید (GLA) به مدت ۶ ماه یا بیشتر ممکن است علائم درد عصبی را در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی کاهش دهد. مصرف این اسید چرب در افرادی که کنترل قند خون خوبی دارند نسبت به افرادی که کنترل قند خون ضعیفی دارند، موثرتر است.

آلرژی

مصرف این اسیدهای چرب  از طریق منابع غذایی یا مکمل ها سابقه طولانی در بهبود آلرژی دارند. به نظر می رسد زنانی که مستعد ابتلا به آلرژی هستند، سطح GLA کمتری در شیر و خون دارند. با این حال، هیچ شواهد علمی خوبی مبنی براینکه استفاده از GLA به کاهش علائم آلرژی کمک می کند، وجود ندارد. بنابراین قبل از اینکه GLA را برای آلرژی امتحان کنید، با پزشک خود مشورت کرده و سپس علائم آلرژی خود برای هرگونه علائم بهبودی پیگیری کنید.

سرطان سینه

مطالعات نشان داده است که زنان مبتلا به سرطان سینه ای که GLA مصرف کرده اند نسبت به افرادی که فقط تاموکسیفن مصرف کرده اند پاسخ بهتری نشان داده اند. مطالعات دیگر نشان می دهد که GLA فعالیت تومور را در بین رده های سلولی سرطان سینه مهار می کند.

در عین حال برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ ممکن است باعث پیشرفت سرطان پستان شود بنابراین بدون مشورت با پزشک هیچ مکمل یا دارویی مصرف نکنید.

فشار خون بالا

شواهد اولیه حاکی از آن است که GLA ممکن است به تنهایی یا همراه با اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی، یعنی اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید دکوزاهگزائنوییک (DHA) به کاهش فشار خون بالا کمک کند. در یکی از مطالعات مشخص شد مردان با فشار خون بالا که امگا ۶ مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند ، کاهش فشار خون دیاستولیک بهتری دارند.

پوکی استخوان

برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که اسیدهای چرب ضروری کافی دریافت نمی کنند (به خصوص EPA و  GLA) احتمالاً در مقایسه با افرادی که سطح طبیعی این اسیدهای چرب را دارند بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.

در بررسی زنان بالای ۶۵ ساله مبتلا به پوکی استخوان مشخص شد افرادی که مکمل های EPA و GLA مصرف کرده اند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند، در طول ۳ سال تراکم استخوانی کمتری از دست دادند و همچنین بسیاری از این زنان افزایش تراکم استخوان را تجربه کردند.

سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

اگرچه در اکثر مطالعات هیچ تاثیری بین مصرف امگا ۶ و PMS مشاهده نشده است. اما برخی از خانم ها کاهش علائم PMS را هنگام استفاده از GLA گزارش داده اند. علائمی که به نظر می رسد بیشتر بهبود یافته اند شامل حساسیت سینه ها، احساس افسردگی و همچنین تحریک پذیری، تورم و نفخ حاصل  از احتباس مایعات است.

منافع مصرف اسیدهای چرب امگا 6
منافع مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

احتیاط  در مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی و تعامل با داروها، شما باید مکمل های غذایی را فقط تحت نظارت پزشک مشورت کنید.

توجه کنید در صورت ابتلا به اختلالات تشنجی این اسیدهای چرب را مصرف نکنید زیرا گزارش هایی در این رابطه وجود دارد که این مکمل باعث تشنج می شود.

همچنین در طول بارداری از این مکمل ها استفاده نکنید زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند و باعث زایمان زودرس شود.

از مصرف دوزهای GLA بیشتر از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز خودداری کنید زیرا افزایش سطح آن ممکن است باعث افزایش التهاب در بدن شود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا ۶، مانند چربی های موجود در روغن ذرت، رشد سلول های تومور پروستات را تقویت می کنند. تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود، متخصصان بهداشتی توصیه می کنند در صورت ابتلا به سرطان پروستات، این اسیدهای چرب از جمله GLA را مصرف نکنید.

قیمت قرص امگا ۶

مکمل های حاوی اسید چرب امگا ۶ معمولا به صورت ترکیبی با اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۹ به فروش می رسند. به دلیل نوسانات بازار و قیمت ارز، نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای این دسته از مکمل ها اعلام کرد. همچنین با توجه به برند مصرفی، ایرانی و یا خارجی بودن آن، این قیمت متفاوت خواهد بود. با این حال داروی مذکور تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ مرداد ۱۴۰۱ با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا