Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟

پلی فنول ها یک ترکیب طبیعی هستند که می توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کنند و رادیکال های آزاد را که به سلول های بدن آسیب می رسانند و بیشتر سرطان ها و سایر بیماری ها را هدف قرار می دهند، خنثی می کند.

مصرف منظم پلی فنول ها برای بهبود هضم  غذا و تقویت عملکرد مغز و همچنین محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی است. شکلات تلخ، چای و انواع توت ها معروف ترین منابع پلی فنول ها هستند. این ترکیب می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و رادیکال‌های آزاد را که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، خنثی کند و از سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف جلوگیری ‌کند. علاوه بر این می تواند با استفاده از کاهش التهاب شما را از بسیاری از بیماری های مزمن دور کند.

انواع پلی فنل ها

خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟
خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟

تاکنون بیش از ۸۰۰۰ پلی فنل شناخته شده است که می توان آنها را به ۴ دسته تقسیم کرد:

فلاونوئیدها: حدود ۶۰ درصد از پلی فنول ها مانند  کوئرستین، کامپفرول، کاتچین ها و آنتوسیانین ها در این گروه قرار می گیرند که در موادی مانند سیب، پیاز، شکلات تلخ و کلم قرمز فراوان وجود دارد.

اسید فنولیک: ۳۰ درصد از پلی فنل ها در این طبقه قرار می گیرند که شامل سیلبن ها و لیگنان ها می شود و عمدتاً در دانه ها ، میوه ها  و سبزیجات یافت می شود.

پلی فنولیک امید: این ترکیب در کپسایسین، فلفل و آون انترامیل که در جوموجود است، مشاهده می شود.

سایر پلی فنول ها: شامل مواردی است که در انواع توت ها، زردچوبه و کنجد یافت می شود.

منابع خوراکی پلی فنل ها

 

میوه ها  پرتقال، سیب، انگور، هلو، آب‌ گریپ‌فروت، گیلاس، بلوبری، آب انار، تمشک، کرنبری، انگورفرنگی سیاه، آلو، تمشک ایرانی، توت‌فرنگی، زردآلو؛
سبزیجات اسفناج، پیاز، شالوت، زیتون سیاه و سبز، آرتیشو، کلم بروکلی، مارچوبه، هویج
غلات کامل آرد کامل گندم و چاودار و جو دوسر
آجیل ها، دانه ها، حبوبات سویای تفت‌داده، لوبیای سیاه، لوبیای سفید، شاه‌بلوط، فندق، گردوی آمریکایی، بادام،گردو، تخم کتان
نوشیدنی ها قهوه، چای
چربی ها شکلات تلخ، روغن زیتون بکر، روغن کنجد
ادویه ها و طعم دهنده ها پودر کاکائو، کیپر، زعفران، اورگانوی خشک‌شده، رزماری خشک‌شده، سس سویا، میخک، نعناع فلفلی خشک‌شده، رازیانه‌ی ستاره‌ای‌شکل، تخم کرفس، مریم گلی خشک‌شده، پونه‌ی خشک‌شده، آویشن خشک‌شده، ریحان خشک‌شده، پودر کاری، زنجفیل خشک‌شده، هل، دارچین

 مزایا و فواید پلی فنول ها

 

برخی از مزایای سلامتی پلی فنل ها به دلیل موقعیت آنتی اکسیدانی آنها است. آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی او در مبارزه با آسیب های تلفن همراه در نظر گرفته می شوند.

پلی فنول ها نیز می توانند بر روی ژن ها تأثیر بگذارند. چند ژن در هر فرد نیز می‌تواند بر نحوه واکنش قاب به نوع خاصی از پلی فنل تأثیر بگذارد. پلی فنول ها حتی می توانند بر روی میکروارگانیسم روده تأثیر بگذارند.

کنترل تخریب و ریکاوری بدن

ورزش ها به سلول های ماهیچه ای آسیب می زند و رادیکال های آزاد مخرب وارد سیستم گردش خون می شود، اگر این مولکول ها در گردش خون باقی بمانند، می توانند باعث ازبین رفتن سلول ها و اختلال در فرایند های مختلف بدن شوند.

پلی فنول های آنتی اکسیدانی، رادیکال های آزاد را به مولکول های با ثبات تر و خنثی تبدیل می کند. پلی فنول ها به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی می توانند به عنوان مکمل های ریکاوری عمل کنند و سرعت ریکاوری بدن را افزایش دهند.

تاثیر پلی فنول ها در چربی سوزی

خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟
خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟

اثر بخشی مکمل پلی فنول در استفاده از زیرگروه خاصی از فلاونوئیدها به نام کاتچین است. کاتچین ها را می توان در کاکائوها، چای ها و میوه های تیره رنگ مانند تمشک، گیلاس، شاه توت یافت. انواع خاصی از کاتچین ها مانند اپی گالوکاتچین ۳ گالات از ترکیبات فعال در عصاره چای سبز هستند.

عملکرد کاتچین ها در بدن باعث مهار آنزیم کاتلول۰متیل ترانسفراز است که تا حدودی مسئول تجزیه نوراپی نفرین است. نوراپی نفرین نقش موثری در ذخیره چربی ها دارد. به همین دلیل است مصرف چای سبز با ورزش کردن تاثیر بیشتری دارد چون اگر چربی های شکسته شده برای تامین انرژی استفاده نشود، دوباره آن ها ذخیره خواهند شد.

دیابت نوع ۲

برخی تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول ها علاوه بر این که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمتر می کند، می توانند حساسیت به انسولین را افزایش داده و هضم و جذب قند را در بدن کاهش دهند.

براساس مطاعات انجام شده، نوعی از فلاونوئیدها به نام  فلاون۳ال (flavan-3-ols) ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین مفید باشد. در همان مطالعه مشخص شده که فلاونوئیدها پلی فنول هایی هستند که به طور منظم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

ارزیابی آزمایش‌ها بر روی دریافت فلاونوئید و دیابت نوع ۲ ثابت کرده است که افرادی که فلاونوئیدهای بیشتری می‌خورند، نسبت به افرادی که حداقل فلاونوئیدها را می‌خورند، شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. به نظر می رسد افزایش مصرف فلاونوئیدها راهی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری باشد.

بیماری قلبی

تأثیر پلی فنول های کاکائو را بر عوامل خطرآفرین بیماری عروق قلبی و عروقی بررسی شده است. دانشمندان دریافتند که خوردن کاکائو  حداقل ۲ هفته می تواند منجر به کاهش شدید فشار خون شود. علاوه بر این، آنها دریافتند که کاکائو به طور چشمگیری کلسترول LDL یا کلسترول بد را کاهش می دهد و HDL  یا کلسترول خوب خون را افزایش می دهد.

چاقی

مصرف پلی فنل ها همچنین می تواند در تنظیم وزن بدن نقش داشته باشد. در یک بررسی واحد، فلاونوئیدها از طریق شاخص توده بدنی (bmi) و اندازه دور کمر بررسی شدند. محققان دریافتند که مصرف فلاونوئیدهای بیشتر با کاهش BMI و دور کمر مرتبط است. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

خطرات احتمالی و اثرات جانبی پلی فنل ها

خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟
خواص پلی فنول چیست و چه نقشی در چربی سوزی و ریکاوری بدن دارد؟

برخی ازعوارض و خطرات مربوط به مصرف پلی فنل ها وجود دارد، اگرچه به نظر می رسد بیشتر مصرف مکمل های غذایی پلی فنل باعث ایجاد چنین مشکلاتی می شود. مطالعات گسترده تری برای ارزیابی عوارض و خطرات مورد نیاز است.

– اثرات سرطان زا
– سمیت ژنتیکی
– مشکلات تیروئید
– فعالیت استروژنتیک در ایزوفلاون ها
– تداخل با سایر داروهای تجویزی

نتیجه گیری

پلی فنل ها، ریز مغذی های قدرتمندی هستند که برای سلامتی بدن بسیار ضروری است. آنها دارای مزایای سلامتی مختلفی هستند که می توانند شما را از سرطان ، اختلالات قلبی عروقی، پوکی استخوان و دیابت محافظت کنند. بهترین روش برای مصرف این ریزمغذی‌ها از طریق مواد غذایی طبیعی به جای مکمل‌های مصنوعی است. مکمل های مصنوعی عواقب جانبی بیشتری نیز دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا