Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیغذایی و دارویی

برنج سیاه چیست و چه خواصی دارد؟

برنج یک غذای اصلی آشپزی است. هر یک از این گونه‌های برنج دارای مشخصات طعمی متمایز و مزایای تغذیه‌ای فراوانی هستند، برنج سیاه که اغلب نادیده گرفته می‌شود. گاهی به عنوان برنج بنفش یا برنج ممنوعه نامیده می شود، در واقع طیفی از انواع مختلف برنج را در بر می گیرد که فواید سلامتی و کاربردهای آشپزی بی شماری دارند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع موادغذایی مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب شما را با برنج سیاه آشنا میکنیم.

برنج سیاه چیست

برنج سیاه در واقع طیفی از انواع برنج است. این یک برنج با دانه متوسط ​​است که حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش در چین و سایر بخش‌های آسیا به وجود آمد. نام رایج دیگر آن – برنج ممنوع – به این دلیل است که زمانی صرفا برای امپراتور چین برای اطمینان از سلامت و طول عمر خود و برای سایرین ممنوع بود. امروزه می توانید آن را در سوپرمارکت یا بازار پیدا کنید.

۱۱ مزیت و کاربرد برنج سیاه

آنچه برنج سیاه را از سایر دانه‌های مشابه متمایز می‌کند، مشخصا رنگ آن است که در واقع ناشی از یک جهش ژنی است. در حالی که وقتی خام است سیاه به نظر می رسد، در واقع پس از پخته شدن بیشتر رنگ بنفش تیره به خود می گیرد. این سایه غیرقابل انکار از آنتوسیانین های موجود در پوسته سبوس دانه یا بیرونی ترین لایه بدست می آید. این ترکیبات شیمیایی که همان رنگدانه هایی هستند که مسئول رنگ بادمجان، زغال اخته و انگور کنکورد هستند، بسته به PH آنها ممکن است قرمز، بنفش، آبی یا سیاه به نظر برسند.

تا آنجا که به طعم مربوط می شود، این ماده مغذی دارای طعم ملایم و آجیلی است، شبیه به برنج قهوه ای. همچنین دارای بافت بسیار جویدنی است، به همین دلیل است که اغلب در فرنی، پودینگ و کیک برنج استفاده می شود. و کسانی که از گلوتن اجتناب می کنند، خوشحال خواهند شد که یاد بگیرند که برنج سیاه به طور طبیعی بدون گلوتن است. به آن برنج ممنوعه یا بنفش نیز می گویند، نوعی برنج است که به گونه Oryza sativa L.تعلق دارد.

این ماده غذایی رنگ بنفش سیاه خود را از رنگدانه ای به نام آنتوسیانین می گیرد که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. در چین باستان، گفته می‌شود که این ماده غذایی آنقدر منحصربه‌فرد و مغذی در نظر گرفته می‌شد که برای همه ممنوع بود، مگر خانواده سلطنتی.

امروزه، به لطف طعم ملایم، آجیلی، بافت جویدنی و فواید تغذیه ای فراوان، این ماده غذایی را می توان در غذاهای متعددی در سراسر جهان یافت. در اینجا ۱۱ مزیت و کاربرد این ماده غذایی پر فایده آورده شده است.

""رو

منبع خوبی از چندین ماده مغذی مهم

در مقایسه با انواع دیگر برنج، این ماده غذایی بیشترین پروتئین دارد. در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰ گرم)، این ماده غذایی حاوی ۹ گرم پروتئین است، در حالی که این مقدار برای برنج قهوه ای ۷ گرم است. منبع خوبی از آهن است.

۱/۴ فنجان (۴۵ گرم) نپخته فراهم می کند:

  • کالری: ۱۶۰
  • چربی: ۱.۵ گرم
  • پروتئین: ۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۳۴ گرم
  • فیبر: ۱ گرم
  • آهن: ۶٪

این ماده غذایی منبع خوبی از چندین ماده مغذی به ویژه پروتئین، فیبر و آهن است.

 سرشار از آنتی اکسیدان

این ماده غذایی علاوه بر اینکه منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آهن است، به‌ویژه حاوی چندین آنتی‌اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های شما در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

آنها مهم هستند، زیرا استرس اکسیداتیو با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن، از جمله بیماری قلبی، آلزایمر، و انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

علیرغم اینکه محبوبیت کمتری نسبت به سایر گونه های برنج دارد، تحقیقات نشان می دهد که این ماده غذایی دارای بالاترین ظرفیت و فعالیت آنتی اکسیدانی کلی است. در واقع، علاوه بر آنتوسیانین، برنج سیاه حاوی بیش از ۲۳ ترکیب گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی، از جمله چندین نوع فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است.

بنابراین، افزودن این ماده غذایی به رژیم غذایی شما می تواند راهی آسان برای ترکیب آنتی اکسیدان های محافظت کننده از بیماری بیشتر در رژیم غذایی شما باشد. این ماده غذایی حاوی بیش از ۲۳ نوع آنتی اکسیدان است و بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی را در بین انواع برنج دارد.

حاوی ترکیب گیاهی آنتوسیانین

آنتوسیانین ها گروهی از رنگدانه های گیاهی فلاونوئیدی هستند که مسئول رنگ بنفش این ماده غذایی و همچنین چندین غذای گیاهی دیگر مانند زغال اخته و سیب زمینی شیرین بنفش هستند. آنتوسیانین ها دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی هستند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی، لوله آزمایش و جمعیت نشان داده است که خوردن غذاهای سرشار از آنتوسیانین ممکن است به محافظت در برابر چندین بیماری مزمن، از جمله بیماری قلبی، چاقی، و برخی از انواع سرطان کمک کند).

آنتوسیانین رنگدانه ای است که مسئول رنگ بنفش مشکی برنج ممنوع است. همچنین مشخص شده است که دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است.

سلامت قلب را تقویت کند

تحقیقات در مورد اثرات این ماده غذایی بر سلامت قلب محدود است. با این حال، بسیاری از آنتی اکسیدان های آن به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک می کنند.

فلاونوئیدهایی مانند آنچه در این ماده غذایی یافت می شود با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن مرتبط است.

علاوه بر این، تحقیقات اولیه در حیوانات و انسان ها نشان می دهد که آنتوسیانین ها ممکن است به بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کنند.

یک مطالعه بر روی ۱۲۰ بزرگسال با سطح کلسترول بالا نشان داد که مصرف دو کپسول آنتوسیانین ۸۰ میلی گرمی در روز به مدت ۱۲ هفته منجر به بهبود قابل توجه سطح کلسترول خوب و کاهش قابل توجهی سطح کلسترول بد شد.

مطالعه دیگری که اثرات یک رژیم غذایی با کلسترول بالا را بر تجمع پلاک در خرگوش ها تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که افزودن برنج سیاه به رژیم غذایی با کلسترول بالا در مقایسه با رژیم های غذایی حاوی برنج سفید، ۵۰ درصد کمتر باعث ایجاد پلاک می شود.

در حالی که این مطالعه نشان می دهد که خوردن این ماده غذایی ممکن است از بیماری قلبی محافظت کند، این نتایج در انسان مشاهده نشده است.

این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک اثرات برنج سیاه بر بیماری قلبی مورد نیاز است.

برنج سیاه چیست و چه خواصی دارد؟
برنج سیاه چیست و چه خواصی دارد؟

خواص ضد سرطانی دارد

آنتوسیانین های این ماده غذایی نیز ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشند. بررسی مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان داد که مصرف بیشتر غذاهای غنی از آنتوسیانین با خطر کمتر سرطان روده بزرگ مرتبط است.

علاوه بر این، یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که آنتوسیانین های برنج سیاه تعداد سلول های سرطان سینه انسان را کاهش می دهد و همچنین رشد و توانایی انتشار آنها را کاهش می دهد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنتوسیانین های موجود در این ماده غذایی ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

از سلامت چشم حمایت میکند

تحقیقات نشان می دهد که این ماده غذایی حاوی مقادیر بالایی از لوتئین و زآگزانتین است – دو نوع کاروتنوئید که با سلامت چشم مرتبط هستند. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند تا از چشمان شما در برابر رادیکال های آزاد مضر بالقوه محافظت کنند.

به طور خاص، نشان داده شده است که لوتئین و زآگزانتین با فیلتر کردن امواج مضر نور آبی به محافظت از شبکیه چشم کمک می کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است نقش مهمی در محافظت در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن ایفا کنند که علت اصلی نابینایی در سراسر جهان است. آنها همچنین ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی را کاهش دهند.

در نهایت، یک مطالعه یک هفته‌ای روی موش‌ها نشان داد که مصرف عصاره آنتوسیانین از این ماده غذایی به میزان قابل‌توجهی آسیب کمتری به شبکیه در هنگام قرار گرفتن حیوانات در معرض نورهای فلورسنت می‌زند.

برنج سیاه حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زیگزانتین است که هر دو نشان داده اند که از شبکیه چشم شما در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت می کنند. در حالی که آنتوسیانین ها ممکن است از سلامت چشم نیز محافظت کنند، تحقیقات در مورد انسان در حال حاضر وجود ندارد.

به طور طبیعی بدون گلوتن

گلوتن نوعی پروتئین است که در غلات غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. افراد مبتلا به سلیاک باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند، زیرا باعث آسیب به روده کوچک می شود.

گلوتن همچنین می تواند عوارض جانبی منفی گوارشی مانند نفخ و درد شکم را در افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن ایجاد کند.

در حالی که بسیاری از غلات کامل حاوی گلوتن هستند، این ماده غذایی یک گزینه مغذی و به طور طبیعی بدون گلوتن است که برای کسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند می توانند از آن لذت ببرند.

این ماده غذایی به طور طبیعی بدون گلوتن است و می تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند.

به کاهش وزن کمک میکند

منبع خوبی از پروتئین و فیبر است، که هر دو می توانند با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری به کاهش وزن کمک کنند. علاوه بر این، تحقیقات اولیه حیوانی نشان می‌دهد که آنتوسیانین‌هایی مانند آنچه در این ماده غذایی یافت می‌شود ممکن است به کاهش وزن بدن و درصد چربی بدن کمک کند.

یک مطالعه ۱۲ هفته ای نشان داد که دادن آنتوسیانین به موش های چاق از برنج سیاه باعث کاهش ۹.۶ درصدی وزن بدن می شود.

در یک مطالعه ۶ هفته‌ای بر روی ۴۰ زن با اضافه وزن، آن‌هایی که سه بار در روز ترکیبی از برنج قهوه‌ای و سیاه را در یک رژیم غذایی با کالری محدود می‌خوردند، نسبت به افرادی که برنج سفید مصرف می‌کردند، وزن و چربی بیشتری از دست دادند.

با توجه به اینکه این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین و فیبر است، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. همچنین، در حالی که مطالعات حیوانی نشان داده است که آنتوسیانین ها ممکن است برای کاهش وزن فواید داشته باشند، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

سایر مزایای بالقوه

این ماده غذایی ممکن است مزایای بالقوه دیگری نیز داشته باشد، از جمله:

سطح قند خون را کاهش دهید. خوردن این ماده غذایی به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک میکند.

خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش میدهد. مطالعه ای روی موش ها نشان داد که افزودن این ماده غذایی به یک رژیم غذایی پرچرب به طور قابل توجهی باعث کاهش تجمع چربی در کبد می شود.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، این ماده غذایی ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و کاهش خطر ابتلا به NAFLD کمک کند.

پخت و پز آسان

پختن این ماده غذایی آسان است و شبیه به پخت دیگر انواع برنج است. برای تهیه آن، به سادگی برنج و آب یا آب را در یک قابلمه روی حرارت متوسط ​​رو به بالا مخلوط کنید. پس از جوش آمدن روی آن را بپوشانید و حرارت را کم کنید تا بجوشد. برنج را به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه یا تا زمانی که نرم، جویدنی و تمام مایع آن جذب شود، بپزید.

تابه را از روی حرارت بردارید و بگذارید برنج ۵ دقیقه بماند و درب آن را بردارید. قبل از سرو از یک چنگال برای پف کردن برنج استفاده کنید.

مگر اینکه روی بسته بندی مشخص شده باشد، برای هر ۱ فنجان (۱۸۰ گرم) برنج سیاه نپخته، ۲ ۱/۴ فنجان (۲۹۵ میلی لیتر) آب یا آب استاک استفاده کنید.

برای جلوگیری از صمغی شدن برنج در هنگام پخت، توصیه می شود برنج را قبل از پختن زیر آب خنک بشویید تا مقداری نشاسته اضافی روی سطح آن پاک شود.

پس از آماده شدن برنج، می‌توانید آن را در هر ظرفی که در آن از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنید، استفاده کنید، مانند کاسه غلات، سرخ کردنی، سالاد یا پودینگ برنج. برنج سیاه مانند سایر انواع برنج تهیه می شود و می توان آن را به انواع غذاهای شور و شیرین اضافه کرد.

خرید برنج سیاه

با مراجعه به فروشگاههای معتبر میتوانید آن را تهیه کنید.

بذر برنج سیاه

از فروشگاههای معتبر بذر آن را تهیه کنید.

طرز پخت برنج سیاه

دمپخت: در یک قابلمه به ازای هر فنجان برنج سیاه دو فنجان آب بریزید و بجوشد تا آب کم شده و برنج پخته شود.

شعله را کم کنید تا برنج به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد.

آبکش کردن: در یک قابلمه بزرگ ۶ فنجان آب با یک فنجان برنج سیاه و نمک ترکیب کنید تا ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بجوشد و برنج پخته شود

قیمت برنج سیاه

قیمت این ماده غذایی باتوجه به نوع کشت و کیفیتش و سایر مشخصات اش متغییر است.

کلام آخر

اگرچه زیاد رایج نیست، برنج سیاه دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی است و پروتئین بیشتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. فواید متعددی برای سلامتی دارد. این یک دانه مغذی است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا