Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

قارچ کش سیستماتیک چیست

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد قارچ کش سیستماتیک است. همچنین اگر تصمیم به خرید قارچ کش سیستماتیک دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش قارچ کش سیستماتیک در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سموم و قارچ کش سیستماتیک در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت قارچ کش سیستماتیک نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش قارچ کش سیستماتیک به روزرسانی می‌شود.

قارچ کش سیستماتیک یکی از آفت کش های موجود در بازار است که نیاز به رشد فعال گیاه دارند تا بتواند در گیاه به گردش درآید و بیماری را کنترل کند. این نوع از قارچ کش ها از برگ های جدید برای مدت کوتاهی در برابر حملات قارچ ها محافظت می کنند. برخلاف قارچ کش های تماسی، قارچ کش های سیستماتیک گاهی اوقات می توانند برای سرکوب بیماری پس از آلوده شدن گیاه نیز مورد استفاده قرار گیرند.

از بین تمام بیماری هایی منجر بازدهی پایین محصولات کشاورزی و کاهش درآمد کشاورزان می شود، عفونت های قارچی به تنهایی باعث از بین رفتن ۷۰ تا ۸۰ درصد محصولات و گیاهان مزرعه می شود. اگرچه ذکر این نکته ضروری است که همه قارچ‌ ها بیماری‌ زا نیستند، اما تعداد پاتوژن‌ های قارچ‌ ها در مقایسه با سایر میکروارگانیسم‌ ها مانند باکتری ‌ها، ویروس‌ ها بسیار بیشتر است.

در صورت عدم درمان، عفونت قارچی در نهایت می‌ تواند به گیاهان شما آسیب برساند و باعث کاهش تولید محصولات شود. بنابراین دفع و از بین بردن این نوع از آفات در کشاورزی بسیار مهم و ضرروی است. انواع قارچ کش ها در از بین بردن عفونت های مضر ناشی از قارچ ها بسیار موثر هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

قارچ کش چیست

قارچ کش ها مواد شیمیایی هستند که برای کشتن یا مهار رشد قارچ ها، هاگ قارچ ها و عفونت های آنها استفاده می شوند. قارچ کش ها نیز به عنوان آفت کش ها شناخته می شوند، اما عملکرد خاصی در از بین بردن تاثیر بیماری های ناشی از قارچ ها دارند.

مردمان گذشته با استفاده از روش های تجربی از گیاهان کشت شده در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کردند. در پایان قرن ۱۸ و به ویژه در قرن ۱۹ بود که اولین قارچ کش های معدن مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، اواسط قرن بیستم بود که اولین قارچ کش های آلی بسیار مفید و موثر از خانواده دی تیوکاربامات ظاهر شدند. این قارچ کش ها پس از استفاده روی سطح گیاهان باقی می مانند. آنها به عنوان «قارچ کش های تماسی» نامیده می شوند.

در دهه ۱۹۶۰، توسعه قارچ‌ کش‌ های سیستماتیک فرصت‌ های جدیدی را در کنترل بیماری و کاربرد قارچ‌ کش‌ ها ارائه داد. زیرا این قارچ کش ها می‌ توانند در گیاه نفوذ کرده و با فاصله‌ از محل مورد مصرف عمل می کنند. این محصولات به دلیل کارایی بالای خود، کنترل بیماری های قارچی در گیاهان زراعی به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و به افزایش قابل توجه تولید محصولات کمک کرده اند.

کاربرد قارچ کش سیستماتیک

آسیب‌ های زراعی و گیاهی بیماری هایی هستند که می ‌توانند توسط تعدادی از ارگانیسم ‌های بیماری‌ زا گیاهی ایجاد شوند. قارچ ها عامل شماره یک از بین رفتن محصولات در سراسر جهان هستند. ویروس ها، نماتدها و باکتری ها نیز باعث بیماری در گیاهان می شوند.

همه بیماری های ناشی از قارچ ها را نمی توان به اندازه کافی با قارچ کش ها کنترل کرد. بیماری های ناشی از انواع دیگر ارگانیسم ها، اختلالات ناشی از عوامل غیر زنده و آسیب حشرات توسط قارچ کش ها کنترل نمی شوند. بنابراین، قبل از استفاده از قارچ کش، ابتدا باید علت علائم را مشخص کرد.

قارچ کش های سیستمیک آنهایی هستند که توسط گیاه جذب می شوند. قارچ کش های سیستماتیک موضعی در داخل گیاه حرکت می کنند، اما از محل نفوذ فاصله چندانی ندارند. برخی از قارچ ‌کش‌ های موضعی سیستماتیک می ‌توانند حالت ترانس لامینار داشته باشند و از یک طرف برگ به سمت دیگر برگ حرکت کنند.

طبقه بندی قارچ کش ها
طبقه بندی قارچ کش ها

طبقه بندی قارچ کش ها

حتی اگر شما با تجربه ترین کشاورز هستید گاهی اوقات، برای شناسایی اینکه کدام قارچ کش برای شما مفید است، با مشکل مواجه می شوید. عوامل زیادی مانند نوع خاک، دما، سن گیاهان و نوع عفونت قارچی باید برای فرآیند انتخاب قارچ کش در نظر گرفته شود. در طبقه بندی قارچ کش ها از ویژگی های متعددی استفاده می شود. این ویژگی ها عبارتند از:

قارچ کش ها به دو دسته قارچ کش تماسی و سیستمیک تقسیم می شوند. قارچ کش تماسی که محافظ نیز نامیده می شود، با کشتن قارچ ها در هنگام تماس عمل می کند. همچنین از نفوذ سایر عوامل بیماری زا به بافت گیاهان جلوگیری می کند. با این حال، این قارچ کش نیاز به استفاده مکرر وجود دارد، زیرا شاخه های جدید بدون محافظت رها می شوند.

قارچ‌ کش‌ های تماسی سریع‌ تر عمل می ‌کنند، زیرا همانطور که از نام آن پیداست، پاتوژن را از لحظه‌ای که «تماس» پیدا می‌ کنند، می ‌کشند. با این حال، نحوه عمل آنها بسیار محدود است. بنابراین، نیاز به یک سم موثرتر است که ما را ملزم به استفاده از قارچ کش سیستمیک می کند.

سایر روش های طبقه بندی قارچ کش ها از طریق نقش محافظتی (پیشگیرانه و درمانی)، ناحیه فعالیت (تک محل و چند محل)، نحوه عملکرد، وسعت فعالیت (طیف کوتاه و وسیع)، نوع ماده شیمیایی مورد استفاده به عنوان مواد تشکیل دهنده (ارگانیک و غیر آلی) است.

قارچ کش سیستمیک چیست

قارچ کش های سیستمیک که قارچ کش های متحرک یا نافذ نیز نامیده می شوند، سمومی هستند که قبل از اثربخشی لازم است در گیاه جذب شوند. قارچ کش های سیستماتیک موضعی دارای حالت عمل translaminar هستند. این بدان معناست که آنها از طریق برگ و یا از طریق تیغه برگ به قسمت های دیگر حرکت می کنند.

برای اینکه بتوانید از عملکرد کامل قارچ‌ کش‌ های سیستماتیک استفاده کنید، لازم است گیاهان در مرحله رشد باشند تا قارچ ‌کش برای کنترل بیماری ‌ها جذب شده و در داخل گیاه به گردش درآید. در قارچ کش های سیستماتیک، شاخه های جدید فقط برای یک دوره کوتاه محافظت می شوند. برخلاف قارچ کش های تماسی، قارچ کش های سیستمیک می توانند بیماری ها را حتی پس از آلوده شدن گیاهان سرکوب کنند. برخی از قارچ کش های سیستمیک معروف عبارتند از:

  • بنومیل
  • سیپروکونازول
  • آزوکسی استروبین دیفنوکونازول
  • کاربندازیم
  • پروپیکونازول

قارچ کش غیر سیستمیک

قارچ کش غیر سیستمیک به صورت موضعی مصرف می شود و به راحتی می توان آن را از روی گیاه شست یعنی جذب گیاه نمی شود. قارچ کش غیرسیستماتیک را از طریق شاخ و برگ جذب نمی کند و فقط قسمت های بیرونی گیاه را پوشش می دهد و به صورت موضعی محافظت ارائه می دهد. استفاده از این آفت کش مانع ابتلا گیاه به بیماری های قارچی می شود و استفاده از آن یک روش پیشگیرانه است.

انواع قارچ کش های سیستمیک

قارچ کش های سیستمیک را می توان بر اساس سطح تحرک شان به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد. این طبقه بندی ها عبارتند از:

سیستمیک موضعی

آنها فقط می توانند در فاصله کوتاهی از ناحیه نفوذ حرکت کنند

سیستمیک ضعیف

این نوع از قارچ کش ها می تواند به تمام قسمت های برگ برسد.

 چوب- موبایل سیستمیک (Xylem-mobile Systemic)

این قارچ کش های سیستماتیک حرکت گسترده ای دارند، زیرا از تحرک بسیار خوبی در بافت آوند چوبی برخوردار هستند. هنگامی که چنین قارچ کش هایی را در ناحیه ریشه اعمال می کنید، ریشه آنها را جذب می کند و در جریان تعرق در داخل گیاه به سمت بالا حرکت می کنند.

فلوم-موبایل سیستمیک (phloem-mobile systemic)

این قارچ کش سیستمیک یا آمفی متحرک، دارای تحرک دو جهته است. این قارچ کش ها می توانند در تمام جهات برگ حرکت کنند. همچنین می توانند از برگ به سمت ریشه نیز حرکت کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که صرف نظر از دسته بندی، تمام قارچ کش های سیستمیک در لحظه تکمیل جابجایی مجددا حرکت نمی کنند.

انواع قارچ کش های سیستمیک
انواع قارچ کش های سیستمیک

نحوه عملکرد قارچ کش سیستمیک

همانطور که قبلا به طور خلاصه اشاره کردیم، قارچ کش سیستمیک با از بین بردن قارچ مسئول عفونت یا محدود کردن فعالیت آنها در گیاه عمل می کند. هنگامی که قارچ کش های سیستمیک توسط برگ گیاهان جذب می شوند، به طور خودکار، پاتوژن های قارچی که روی گیاه لانه می کنند، سموم موجود در قارچ کش را نیز جذب می کنند که به نوبه خود، فعالیت های مخرب آنها را روی گیاهان می کشد یا سرکوب می کند.

مزایای قارچ کش های سیستماتیک نسبت به انواع دیگر

همه قارچ کش ها در از بین بردن گسترش عفونت های قارچی مفید هستند. با این حال، قارچ کش های سیستمیک مزایای خاصی را نسبت به سایر انواع قارچ کش ها به شما ارائه می دهند. برخی از مزایای قارچ کش های سیستمیک عبارتند از:

حفاظت داخلی گیاهان

بر خلاف قارچ کش تماسی که فقط از ظاهر گیاهان محافظت می کند، قارچ کش های سیستمیک محافظت داخلی را ارائه می دهد. زیرا توسط برگ گیاهان جذب می شوند.

کنترل بیماری ها

در حالی که قارچ کش تماسی فقط می تواند فعالیت پاتوژن ها را از بین ببرد یا محدود کنند، قارچ کش سیستمیک می تواند از برخی عفونت های قارچی جلوگیری کند.

سازگاری با محیط زیست

از آنجا که جابجایی در کاربرد قارچ کش های سیستمیک رخ می دهد، تهدید کمتری برای محیط زیست وجود دارد. زیرا این قارچ کش ها به آسانی توسط گیاهان زیست تخریب پذیر هستند.

فقط در مقدار کمی مورد نیاز هستند

فقط حجم کمی از قارچ کش های سیستمیک مورد نیاز است؛ تا بیشترین تأثیر را در حذف و کنترل قارچ ها داشته باشند. بنابراین، استفاده از قارچ کش های سیستمیک به شما کمک می کند تا در پول خود صرفه جویی کنید و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهید.

اثرات گسترده بر گیاهان

اثر قارچ کش های تماسی فقط برای مدت کمی است تا زمانی که شسته شوند یا اثر خود را از دست بدهند. اما در قارچ کش های سیستمیک، اثرات این سموم ممکن است برای مدت طولانی تری پس از استفاده باقی بماند. این به نوبه خود محافظت گسترده تری را برای گیاهان ارائه می دهد.

انتقال به قسمت های پنهان گیاه

انتقال به قسمت های پنهان گیاه مسلما اوج مزیت قارچ کش های سیستمیک نسبت به قارچ کش های تماسی است. هنگامی که قارچ کش ها یا سایر مواد شیمیایی روی محصولات استفاده می شود، هیچ راهی وجود ندارد که همه برگ ها با ماده شیمیایی تماس پیدا کنند، زیرا برخی از آنها به طور تصادفی ممکن است سم پاشی نشوند.

نحوه عملکرد قارچ کش سیستمیک
نحوه عملکرد قارچ کش سیستمیک

نحوه استفاده از قارچ کش سیستمیک

فصل کاشت اغلب برای کشاورزان بسیار چالش برانگیز است. در طول شیوع عفونت قارچی، دانستن اینکه از کدام قارچ کش برای مهار گسترش عفونت ها استفاده شود، ممکن است چالش برانگیز و بسیار سخت باشد. در ادامه عوامل مختلفی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری برای استفاده از قارچ کش سیستمیک، آنها در نظر بگیرید.

علت را درک کنید: صدها نوع قارچ وجود دارد که برای گیاهان بیماری زا و آسیب رسان هستند. هر زمان که در مزرعه خود شیوع بیماری های قارچی را تجربه می کنید، اولین چیزی که باید بدانید این است که کدام نوع قارچ به گیاهان شما حمله کرده است. پس از آن، می توانید بدانید که کدام قارچ کش سیستمیک برای از بین بردن چنین عفونت هایی موثرتر خواهد بود.

عملکرد قارچ کش های قبلی را مقایسه کنید

برخی از بیماری ها در یک منطقه نسبت به منطقه دیگر بارزتر هستند. به عنوان مثال، یک قارچ می تواند در مناطق معتدل بی ضرر و در مناطق گرمسیری بیماری زا باشد. توصیه می شود عملکرد قارچ کش ها را در منطقه خود بررسی کنید. از همکاران خود، پاتولوژیست گیاهی معتبر و متخصصان بخواهید که برای خرید بهترین قارچ کش سیستماتیک راهنمایی بخواهید.

تبلیغات می تواند گمراه کننده باشد

هدف بسیاری از کسب و کارها افزایش فروش و کسب سود است. برخی از برندهای قارچ کش که تبلیغات بسیار زیادی دارند، ممکن است سطح کارایی بسیار پایینی داشته باشند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام قارچ کش سیستماتیک را خریداری و استفاده کنید، زمانی را برای انجام تحقیقات عمیق اختصاص دهید.

برچسب قارچ کش را مطالعه کنید

برچسب‌ های محصولات قارچ‌ کش حاوی تمام اطلاعات لازم در مورد ماده فعال و نحوه عملکرد، جهت استفاده در گیاه خاصی است که قارچ‌ کش بر روی آن بهتر عمل می‌ کند. همیشه باید زمان بگذارید تا مطمئن شوید که قبل از اینکه از قارچ کش استفاده کنید، با تمام اطلاعاتی که نیاز دارید آشنا شده اید.

قیمت قارچ کش سیستماتیک

قیمت قارچ کش می تواند نقش حیاتی در خرید آن داشته باشد چرا که هزینه استفاده از قارچ کش سیستماتیک بر درآمد کشاورزان بسیار تاثیرگذار است. قیمت خرید و فروش قارچ کش سیستماتیک برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم قارچ کش سیستماتیک اقدام به خرید آن نمایید.

نقش قارچ کش ها در مدیریت بیماری ها

برخلاف اکثر داروهای انسانی، بیشتر قارچ کش ها باید قبل از بروز بیماری یا در اولین ظهور علائم استفاده شوند، تا مؤثر واقع شوند. برخلاف بسیاری از بیماری ‌های انسان و حیوانات، استفاده از قارچ ‌کش‌ ها نمی ‌تواند علائمی را که از قبل وجود دارند، بهبود ببخشند. قارچ کش ها معمولا فقط رشد غیرعفونی جدید را کنترل می کنند.

بسیاری از قارچ‌ کش‌ ها فعالیت هدفمندی دارند که کارایی بالایی در برابر پاتوژن‌های خاص ایجاد می ‌کنند. قارچ کش هایی که برای هدف قرار دادن آنزیم ها یا پروتئین های خاص ساخته شده توسط قارچ ها طراحی شده اند، به بافت گیاه آسیب نمی رسانند. این قارچ کش ها می توانند به داخل برگ ها نفوذ کرده و حرکت کنند. از آنجایی که نحوه عملکرد این قارچ ‌کش‌ ها بسیار خاص است، تغییرات ژنتیکی کوچک در قارچ‌ ها می‌ تواند بر اثربخشی این قارچ‌ کش‌ ها غلبه کند.

قارچ کش ها به عنوان یک محصول فرموله شده متشکل از یک ماده فعال به اضافه مواد بی اثر که عملکرد محصول را بهبود می بخشد، استفاده می شوند. قارچ کش ها معمولا با آب مخلوط می شوند و سپس بر روی گیاه اسپری می شوند. برای استفاده از قارچ کش ها می توانید از سمپاش های کوچک دستی تا وسایل اسپری بزرگ که توسط تراکتور یا هواپیما حمل می شوند، استفاده کنید.

نحوه استفاده از قارچ کش سیستمیک
نحوه استفاده از قارچ کش سیستمیک

مقاومت در برابر قارچ کش ها

مقاومت به قارچ کش یک صفت پایدار و ارثی است که منجر به کاهش حساسیت به قارچ کش توسط یک قارچ خاص می شود. این توانایی از طریق فرآیندهای تکاملی به دست می آید. قارچ‌ کش‌ ها با اثر تک موضعی در مقایسه با قارچ ‌کش‌ هایی که چند اثره هستند، در معرض خطر نسبتا بالایی برای ایجاد مقاومت هستند. اکثر قارچ کش هایی که امروزه در حال توسعه هستند، یک حالت عمل تک سایتی دارند، زیرا با پتانسیل کمتری برای تاثیر منفی بر محیط زیست، از جمله ارگانیسم های غیر هدف، همراه هستند.

نحوه استفاده از قارچ کش سیستمیک

قارچ کش های سیستمیک محصولات شیمیایی هستند که برای از بین بردن بیماری های قارچی رایج از گیاه و بازگرداندن گیاه به سلامتی طراحی شده است. برخلاف قارچ کش های تماسی که فقط روی سطح گیاه کار می کنند، قارچ کش های سیستمیک می توانند جذب گیاه شوند و از طریق بافت گیاه به بالا و پایین حرکت کنند تا عامل بیماری را پیدا کرده و از بین ببرند.

استفاده از قارچ کش های سیستمیک بسیار آسان است. برای استفاده از این قارچ کش ها توصیه می شود دستورالعمل های موجود بر روی برچسب های این محصولات را به طور کامل دنبال کنید. برای اثر گذاری بهتر باید به طور دوره ای از این سموم برای گیاهان خود استفاده کنید تا گیاه را از تهدید بیماری های قارچی محافظت کنید. مراحلی که برای استفاده از قارچ کش های سیستمیک باید انجام دهید، عبارتند از:

مرحله ۱: شناسایی قارچ و بررسی شرایط

قبل از شروع استفاده از قارچ کش، بهتر است بدانید که کدام قارچ به گیاهان شما حمله کرده است. زیرا برخی از محصولات قارچ کش بسته به بیماری و نوع گیاه بهتر از سایرین عمل می کنند. به علائم منطقه ای که بیماری قارچی در آن رشد می کند و همچنین شرایط منطقه ای که شیوع بیماری را ممکن می کند، مانند رطوبت زیاد، خشکسالی، خاک فشرده و غیره توجه کنید.

مرحله ۲: قارچ کش را مخلوط کنید

در این مرحله مطمئن شوید که از سمپاشی استفاده می ‌کنید که برای علف‌ کش‌ ها یا سایر آفت‌ کش‌ ها استفاده نشده است. زیرا این امر می ‌تواند بر نتایج حاصله تأثیرات منفی بگذارد. حتی ممکن است به گیاهی که می‌ خواهید سمپاشی کنید، آسیب برساند.

قبل از مخلوط کردن قارچ کش با آب مناسب، تعیین کنید که چه مقدار محصول برای پوشش ناحیه درمان نیاز دارید. برای انجام این کار، توصیه می شود با متخصصین سموم شیمیایی مشورت کنید. بعد از محاسبه میزان مناسب و مخلوط کردن قارچ کش در آب، محلول تهیه شده را درون یک سمپاش ریخته و بر روی گیاهان خود اسپری کنید.

مرحله ۳: قارچ کش را برای گیاهان آلوده استفاده کنید

مخلوط قارچ کش را بر روی گیاهان مورد حمله اسپری کنید. نکته کلیدی در دفع و از بین بردن قارچ ها سمپاشی اصولی و دقیق بر روی گیاهان است. توصیه می شود سمپاشی را با دقت انجام دهید و تمام قسمت های گیاه را سمپاشی کنید.

فروش ‌قارچ کش سیستماتیک

برای اطلاع از قیمت فروش قارچ کش سیستماتیک از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان خرید و فروش قارچ کش سیستماتیک در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید قارچ کش سیستماتیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا