Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

کرم کلوتریمازول از جمله پماد های ضد قارچی است که از آن برای درمان عفونت های قارچی واژن و عفونت های قارچی روی پوست استفاده می کنند. علاوه بر این ها، مصرف این پماد در بهبود برفک دهان، عفونت قارچی حلقوی، عفونت های دستگاه تناسلی خانم ها و خارش کشاله ران موثر است. این داروی قوی ضد قارچ که عملکرد قارچ ها را ضعیف می کند و آن را می کشد در اشکال مختلفی مثل کرم، قرص و قطره به بازار مصرف ارائه می شود. امروزه بهتر است قبل از مصرف هر دارو یا ماده غذایی نسبت به آن اطلاعاتی کسب کنیم، با خواندن این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، می توانید درباره کاربرد، موارد مصرف، نحوه مصرف، نحوه نگهداری و ترکیبات کرم کلوتریمازول اطلاعات مفید و کاربردی کسب کنید.

سایر مقالات این نشریه نیز در بر گیرنده موضوعات مختلف و مشخصات دارو هایی مثل قرص و کپسول پرولیو، قرص و کپسول گابا فانتوم نوتریشن، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص نوروبیو سان دی، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، قرص بایو بیسیکس، پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان و قرص و کپسول سربروم گلد است که می توانید به آن ها مراجعه کنید.

کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

کرم کلوتریمازول چیست؟

این پماد، نوعی داروی ضد قارچ است که می تواند قارچ ها را ضعیف کرده و در نهایت از بین ببرد و ریشه کن کند. درواقع برای درمان خارش کشاله ران، برفک دهان، عفونت های ناشی از قارچ های حلقوی، عفونت دستگاه تناسلی و واژن زنان می توانید از این پماد استفاده کنید.

عوارض کرم کلوتریمازول

در پی مصرف کلوتریمازول نیز مانند مصرف سایر دارو ها می توانیم با برخی از عوارض جانبی دست و پنجه نرم کنیم، البته اکثر این عوارض بعد از قطع مصرف از بین می روند. برخی از این عوارض شامل قرمزی پوست، تحریک شدن پوست، پوسته پوسته شدن پوست و ایجاد حساسیت و ایجاد برجستگی های جوش مانندی روی پوست است که در صورت مشاهده هر یک از آن ها بهتر است مصرف را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

این دارو به طور نادر ممکن است برای کسی عوارض جانبی جدی داشته باشد اگر عوارض ایجاد شده رفته رفته شدید شوند یا برای مدتی تداوم پیدا کنند و به زخم، تاول یا ترشح تبدیل شوند، باید خیلی فوری به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد ترشحات واژن، تورم، خارش، درد و ناراحتی معده، تب و تهوع نیز می توانند از جمله عوارض مصرف این پماد باشند.

دارو های مشابه کرم کلوتریمازول

در صورتی که نتوانستید این پماد را بیابید، می توانید از جایگزین ها و نمونه های مشابه آن از جمله موارد زیر استفاده کنید :

بوتنافین

ترکونازول

لولیکونازول

سولکونازول

اکونازول

سیکلوپیروکس

اکسی کونازول

میکونازول

بوتوکونازول

کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

کاربرد و موارد مصرف کرم کلوتریمازول

در درمان عفونت های قارچی پوست، واژن، گوش و ناخن، بثورات عفونتی حاصل از پوشک، کچلی یا درماتوفیتوز، برفک، قارچ پوستی یا کرم حلقوی، می توانید از این پماد استفاده کنید. کلوتریمازول را بنا بر محل مصرف و مشکل پوستی که دارید، می توانید به صورت اسپری، محلول و اسپری، کرم یا پماد و تحت نظر و طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

کلوتریمازول برای درمان عفونت های قارچی پوست

اگر در هر ناحیه از پوستتان احساس سوزش و خارش شدید داشتید و بعد از مراجعه به پزشک آن را عفونت قارچی تشخیص داد، می تواند بعد از تمیز کردن محل مورد نظر از کرم به صورت موضعی استفاده کنید. مقدار استفاده از این پماد باید طبق دستور پزشک باشد و بعد از این که آن را روی موضع مورد نظر زدید، دست هایتان را با آب فراوان بشویید. تا زمانی که اثر بخشی این پماد را ببینید آن را به طور مرتب مصرف کنید، دوره درمان را کامل کنید و ناحیه را با دستمال را پانسمان نپوشانید مگر این که پزشک توصیه کرده باشد.

اگر مصرف پماد را زودتر از موعد آن قطع کنید، ممکن قارچ ها به رشدشان ادامه دهند و عفونت تشدید شود.

 کلوتریمازول برای درمان عفونت های قارچی ناحیه واژن

از جمله بیماری هایی که موجب خارش شدید و التهاب در ناحیه واژن می شود، می توانیم به عفونت قارچی واژن اشاره کنیم که در صورت عدم درمان می تواند باعث نازایی شود. از جمله علائم آن می توانیم به سوزش به هنگام ادرار، درد در رابطه جنسی، قرمزی، خارش، التهاب، درد و سوزش در ناحیه واژن و ترشحات پنیری بی بو اشاره کنیم. اگر چه کرم های واژینال بدون نسخه پزشک هم به فروش می رسند، اما مصرف خودسرانه آن ها خطرناک است به طوری که ممکن است مثلا بیماری شما قارچی نباشد و با مصرف پماد کلوتریمازول تشدید شود.

نحوه مصرف

معمولا برای درمان عفونت قارچی واژن یک اپلیکاتور روزانه از این دارو استفاده می شود. اگر نیازی به تزریق این پماد درون واژن نباشد از غلظت ۲ درصد این کرم در اطراف واژن استفاده می شود.

به مدت هفت تا ده روز با توجه به تجویز پزشک و روزانه یک قرص که حاوی ۱۰۰ میلی گرم کلوتریمازول است را درون واژن قرار می دهند.

در صورتی که این کرم را برای ناحیه اطراف واژن استفاده می کنید، حتما محل را خوب بشویید و دست هایتان را با آب فراوان شستشو دهید.

کلوتریمازول برای درمان عفونت گوش

کسانی که به عفونت گوش مبتلا هستند می توانند از قطره کلوتریمازول استفاده کنند به طوری که دراز می کشند، یک تا دو قطره از این دارو را در گوششان می ریزند و به مدت یک تا دو دقیق در این حالت می مانند.

کلوتریمازول برای درمان عفونت قارچی ناخن

علامت قارچ ناخن لکه سفید یا زرد رنگی در زیر ناخن است که اگر آن را جدی نگیریم و درمان نکنیم باعث می شود ناخن بیفتد. این قارچ همچنین باعث شکنندگی ناخن می شود. برای مصرف اگر روی ناخن های دستتان لاک هست، ابتدا آن را پاک کرده و خشک کنید، سپس مقداری از پماد کلوتریمازول را روی ناحیه مورد نظر بمالید. توجه داشته باشید که کرم مورد استفاده برای ناخن، برای ناحیه واژن مناسب نیست.

کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
کرم کلوتریمازول چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

موارد احتیاط و هشدار مصرف کرم کلوتریمازول

در صورتی که می خواهید از کلوتریمازول استفاده کنید باید قبل از مصرف به برخی از موارد توجه داشته باشید که شامل نکات زیر است.

مصرف بیش از اندازه این پماد نه تنها روند درمان را سریع تر نمی کند، ممکن است مضر باشد پس مطابق دستور العمل و به اندازه ای که توصیه شده مصرف کنید.

این کرم را همراه با تامپون استفاده نکنید.

افرادی که به عفونت های قارچی مبتلا نیستند، نباید از این دارو استفاده کنند.

تماس این پماد با چشم ها ممنوع است و در صورتی که به طور تصادفی با تماس پیدا کرد، حتما با آب فراوان چشم ها را بشویید.

این پماد معمولا اثر قرص ضد بارداری را از بین می برد.

مصرف کرم کلوتریمازول در دوران بارداری

بهتر است قبل از این که در دوران بارداری از این دارو استفاده کنید، با پزشک مشورت کنید. البته هیچ سند و مدرکی مبنی بر این که این پماد می تواند باعث تولد نوزاد زودرس، آسیب به جنین یا تولد زودرس نوزاد شود وجود ندارد. اگر نوزاد طی زایمان طبیعی با مقداری از این کرم در واژن برخورد کند، ممکن است دچار بیماری برفک دهانی شود که خوشبختانه بیماری خطرناکی نیست و به راحتی درمان می شود.

حرف آخر

حتما پماد  کلوتریمازول را که یک داروی ضد قارچی است و برای درمان عفونت های قارچی مصرف می شود، با نسخه و تجویز پزشک تهیه کنید تا کارایی لازم را داشته باشد و دوره مصرفش را کامل کنید. قیمت این دارو را می توانید از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین استعلام کنید و در کشور ما برای تهیه اش نیازی به نسخه نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا