Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

آشنایی با انواع کشمش و روش تهیه آنها

انواع کشمش با خواص منحصر به فرد از انواع انگور تولید شده و در حال حاضر در دسترس هستند. انواع کشمش که شامل کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و طلایی هستند را می توانید از بازار تهیه کنید.

انگور یکی از میوه های بسیار مغذی و محبوب است که انواع مختلفی دارد. انگور سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامتی بسیار سودمند هستند. این میوه با دارا بودن سطح بالای آنتی اکسیدان ، فیبر ، کربوهیدرات و پروتئین نقش مهمی در حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

این میوه پر خاصیت می تواند مانع از ابتلا به بیماریهای قلبی ، یبوست ، سوء هاضمه و خستگی اختلالات کلیوی شود و برای کنترل کلسترول و بیماری دیابت و پیشگیری از آب مروارید و سرطان بسیار مفید است.

از آنجاییکه این میوه محبوب ماندگاری بالایی ندارد و در تمام فصل ها موجود نیست می توان با خشک کردن آنرا به کشمش تبدیل کرد و در تمام سال از خواص آن بهره مند شد. از انگور محصولات دیگری مانند روغن هسته انگور ، عرق کشمش یا ودکا کشمش نیز بدست می آید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

تاریخچه استفاده از انواع کشمش

این خوراکی اولین بار حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از انگوری تولید شد که در ایران و مصر پرورش داده می شد. کشمش در آن زمان برای تزئین اماکن مذهبی در روم و یونان استفاده می شد و حتی به عنوان جایزه در مسابقات به برندگان اهدا می شد.

تولید کنندگان اصلی کشمش تا قرن بیستم ترکیه، ایران و یونان بودند و در اواسط این قرن آمریکا و استرالیا نیز به عنوان دومین تولید کننده‌ه بزرگ کشمش در دنیا شناخته شدند. امروزه این خوراکی مفید در انواع مختلف و به روش های سنتی و صنعتی در اکثر کشورهای دنیا تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص و فواید انواع کشمش

کشمش همان انگور خشک شده با همه خواص مفید آن برای سلامتی است که به روش های مختلف تولید می شود. انواع کشمش را می توان از انواع انگور تهیه کرد و به عنوان یک تنقلات سالم در کل سال از آن استفاده کرد.

کشمش حین خشک شدن آب خود را از دست داده و رنگ آن تیره تر می شود. در همین حین غلظت ترکیبات فنلی نیز در آن بالا رفته و خواص آنتی اکسیدانی آن افزایش می باید.

جالب است بدانید که کشمش در بین میوه های خشک طی روند خشک کردن نیازی به افزودن قند یا شیرین کننده ندارد و با از دست رفتن آب آن حتی شیرین تر نیز می شود و بعد از خرما دومین شیرین کننده طبیعی موجود در جهان است.

کشمش با اینکه چسبنده و شیرین است اما باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود و حتی باعث بهبود و التیام پوسیدگی ها خواهد شد. کشمش با دارا بودن دو نوع فیبر محلول و نامحلول سلامت دستگاه گوارش را تامین کرده و مانع ابتلا به اسهال یا یبوست می شود.

کشمش با دارا بودن مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم به عنوان الکترولیت طبیعی عمل کرده و برای عملکرد صحیح بسیاری از ارگان ها و بافت های مختلف بدن مفید است.

این خوراکی مغذی و مفید با دارا بودن مقادیر بالایی ترکیب فنلی حتی نسبت به میوه های تازه خواص آنتی اکسیدانی بالاتری دارد و می تواند رادیکال‌های آزاد آسیب رسان را در بدن از بین ببرد. رادیکالهای آزاد ترکیبات فعالی هستند که می توانند با صدمه به بافت های مختلف باعث بروز سرطان و بیماریهای مختلف شوند.

آشنایی با انواع کشمش و روش تهیه آنها
آشنایی با انواع کشمش و روش تهیه آنها

روش های تولید انواع کشمش

کشمش را می توان به روش سنتی و صنعتی تهیه کرد. روش سنتی همان روش قدیمی است که انگورها را در اتاق های خانه از سقف آویزان می کردند تا خشک شود. البته روش سنتی نیز به دو صورت قابل انجام است در یکی از این روش ها انگور را در سایه یا آفتاب خشک می کنند که در ادامه مقاله شرح داده می شود.

خشک کردن کشمش در آفتاب

در این روش خوشه های انگور را در معرض آفتاب در سینی یا با آویزان کردن از طناب خشک می کنند. در این روش بسته به شدت آفتاب و رطوبت محل انگورها طی ۱۵ تا ۲۰ به کشمش تبدیل می شوند. رنگ این کشمش ها سبز مایل به قهوه ای تیره است و تابش نور خورشید باعث از بین رفتن ویتامین A ، ویتامین B و ویتامین C موجود در کشمش شده و ارزش غذایی آنرا کاهش می دهد.

خشک کردن کشمش در سایه

در این روش انگورها در سایه و معمولا در اتاق هایی با جریان هوای آزاد و خنک آویزان می شوند تا خشک شوند. زمان خشک شدن انگورها با این روش ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشد و رنگ آنها سبز خواهد بود و تمام ویتامین های کشمش حفظ می شود.

کشمش تیزابی

این نوع کشمش همانطور که از نام آن پیداست با استفاده از تیزاب تهیه می شود و روند خشک شدن بسیار کوتاه بوده و ۵- ۸ روز طول می کشد. در این روش خوشه های انگور را در سبد قرار داده و در محلول تیزاب که حاصل حل شدن ۵ کیلوگرم پودذ کربنات پتاسیم و ۲ لیتر روغن سبزه  در ۱۰۰ لیتر آب نیمه گرم است فرو می برند. سپس آنها را در معرض آفتاب قرار می دهند.

کربنات پتاسیم باعث ایجاد شیارهایی روی سطح حبه های انگور می شود که باعث تسریع تبخیر آب می شود و روغن سبزه نیز به نرمی کشمش کمک می کند. در این روش ویتامین ها و ریزمغذی های موجود در کشمش به دلیل فرآیند کوتاه خشک شدن حفظ می شوند.

ولی تیزاب طعم و بو و کیفیت کشمش را کاهش داده و مصرف مقدار زیاد آن سرطانزاست. این نوع کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و به کشمش تیزابی معروف است.

کشمش طلایی

برای تهیه شمش طلایی یا کشمش گوگردی که بیشتر در اروپا و آمریکا متداول است از محلول قلیا و دود گوگرد استفاده می شود و  رنگ آن زرد طلایی است. این روش به دلیل مضر بودن برای سلامتی در حال حاضر کمتر استفاده شده و در برخی از کشورها منسوخ شده است.

عوارض جانبی انواع کشمش

قند طبیعی موجود در انواع کشمش در صورت مصرف  مقدار زیاد می تواند قند خون را تحت تاثیر قرار دهد. کشمش هم مانند تمامی میوه‌های خشک دیگر به دلیل داشتن کربوهیدرات باید در حد متعادل مصرف شود وگرنه موجب افزایش وزن خواهد شد.

توجه داشته باشید کشمشی که به روش صنعتی و توسط بخار دی ‌اکسید گوگرد تهیه شده است ممکن است در افراد مبتلا به آسم و دارای مشکلات تنفسی یا افرادی که به گوگرد حساسیت دارند باعث عوارض جانبی شود.

روش نگهداری انواع کشمش

مانند هر خشکبار دیگری بهتر است کشمش را در جای خشک و خنک، در ظروف‌ دربسته نگه‌ دارید تا رطوبت آن حفظ شود. نگهداری کشمش در یخچال یا فریزر تا یک‌ سال آن را ترو تازه حفظ می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا