Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیفیزیک

خواص موز برای سلامتی چیست و چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

خواص موز برای سلامتی ممکن است شامل کمک به کاهش وزن، درمان اختلالات روده، رفع یبوست و شرایطی مانند اسهال خونی، کم خونی، آرتریت، نقرس، اختلالات کلیوی و ادراری باشد. موز همچنین می تواند به بهبود مشکلات دوران قاعدگی و بدخلقی به شما کمک کند.

موز به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد. این میوه بسته به سن خود حاوی سطوح مختلفی از فیبر است که با آنزیم های گوارشی گیاهی قابل مقایسه است. در موز نارس پکتین، یک نوع فیبر گیاهی و نشاسته مقاوم که در واقع مانند فیبر عمل می ‌کند، یافت می ‌شود. محتوای فیبر موجود در این میوه می تواند فرآیندهای گوارشی را در کسانی که مشکل دارند، بهبود بخشد.

موز یکی از پرمصرف ترین میوه های موجود در کره زمین است. در اصطلاح گیاه شناسی، موز متعلق به خانواده گیاهان Musaceae است. میوه های این درخت از نظر رنگ، اندازه و سفتی متغیر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص موز، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فهرست مطالب

موز چیست

موز میوه‌ های استوایی است که در داخل پوست ضخیم خود تفاله نرمی دارند. این میوه ها دراز و کمی خمیده هستند و به صورت خوشه ای در بالای درختان موز رشد می کنند. موز در طیف وسیعی از رنگ ها از جمله سبز، قرمز، زرد و قهوه ای (در زمان رسیدن) موجود است. درخت موز بزرگترین گیاه علفی گلدار در جهان است و نام علمی آن Musa acuminata است.

موز را می ‌توان مستقیما در زمان رسیدن مصرف کرد یا می‌ توان آن را در سالادهای میوه، به صورت آب‌ میوه و شیک مصرف کرد. همچنین، آنها یک رویه خوب برای غلات صبحانه یا یک میان وعده برای دریافت انرژی سریع هستند. موز در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان رشد می کند.

ارزش تغذیه ای موز

طبق گزارش سازمانUSDA ، این میوه منبع غنی از پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات ها و فیبر غذایی است. آنها دارای چربی و کلسترول صفر و همچنین سدیم ناچیزی هستند. محتوای غذایی چشمگیر این میوه ها شامل ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین B6، ریبوفلاوین، فولات، اسید پانتوتنیک و نیاسین است. موز همچنین حاوی مواد معدنی مغذی برای سلامتی مانند فسفر، کلسیم، منگنز، منیزیم و مس است.

یک موز حاوی حدود ۴۶۷ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم برای کنترل فشار خون حیاتی است که به نوبه خود از قلب شما محافظت می کند. این میوه فقط ۱ میلی گرم سدیم دارد، همچنین حاوی ویتامین B6 است که از کم خونی و بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری می کند.

فیبر موجود در موز از سلامت دستگاه گوارش شما مراقبت می کند و باعث کاهش وزن می شود. این میوه (نوع سبز و نارس) همچنین سرشار از نشاسته مقاوم است، نوعی کربوهیدرات غیر قابل هضم که مانند فیبر عمل می کند. این فیبر باعث سلامت روده بزرگ و کاهش قند خون بعد از غذا می شود.

حتی پوست این میوه نیز حاوی ویتامین های B6 و B12 به همراه منیزیم، پتاسیم، پروتئین و فیبر است. پوست این میوه خوراکی است و در بسیاری از نقاط جهان خورده می شود.

انواع موز و خواص آن
انواع موز و خواص آن

انواع موز و خواص آن

ما موز را به چند دلیل مصرف می کنیم. این میوه ها مزه خوبی دارند و سرشار از چندین فواید برای سلامتی هستند. شما می دانید که مصرف این میوه ها مواد مغذی و ویتامین های بسیار زیادی را برای بدن تامین می کنند. چیزی که ممکن است ندانید این است که رنگ موزی که انتخاب می کنید بر سلامتی شما نیز تأثیر می گذارد. زیرا هر رنگ مجموعه ای از مزایای منحصر به فرد خود را برای سلامتی دارد.

برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، موز یک میان وعده عالی است. آنها به طور کلی سیر کننده هستند، بنابراین باعث کاهش پرخوری می شوند. علاوه بر این، موز کالری کمی دارد. سطح بالای سیری، کالری کم و فیبر بالا، موز را به منبعی عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

موز بهترین انتخاب برای تغذیه و سوخت قبل، حین و بعد از تمرینات استقامتی است. پتاسیم نه تنها از سلامت ماهیچه ها حمایت می کند و از گرفتگی عضلات در ورزشکاران جلوگیری می کند، بلکه برای یک عضله بسیار مهم یعنی قلب نیز مفید است. پتاسیم با کمک به کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

موز سبز

سبزترین موز برای کسانی که سعی می کنند سطح قند خون خود را کنترل کنند، بسیار مفید است. از خواص موز سبز این است که دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است و به همین دلیل آن را به میان وعده ای ایده آل برای کسانی تبدیل می کند که باید سطح قند خون خود را پایین نگه دارند.

این موزهای جوان تر و سبزتر همچنین باعث سیری طولانی تری می شوند. احساس گرسنگی کمتر به این معنی است که کمتر غذا می خورید و در نتیجه احتمال زیاده روی در خوردن میان وعده های ناسالم را کاهش می دهید. با توجه به اینکه مقاومت به انسولین عامل خطر شماره یک برای بروز بیماری دیابت نوع ۲ است، نشاسته مقاوم که تقریبا منحصرا در موز نارس وجود دارد، مفیدترین ترکیب است.

موز سفت و تمام زرد

در این مرحله هیچ لکه ای روی پوست یا خود میوه وجود ندارد. این میوه ها برای شما بسیار مفید هستند و طعم بسیار شیرین تری نسبت به موز سبز دارند. از آنجایی که هضم موز زرد برای بدن شما آسان تر است، آنها یک میان وعده عالی برای افرادی هستند که از مشکلات گوارشی رنج می برند.

در حالی که سطح نشاسته مقاوم با زرد شدن این میوه کاهش می یابد، تعداد زیادی آنتی اکسیدان جایگزین آن می شود که با از بین بردن رادیکال های آزاد خطرناک، بدن شما را از بیماری محافظت می کند. آنتی اکسیدان های موجود در موز زرد، از جمله دوپامین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین بیماری های دژنراتیو را کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که دوپامین موجود در موز، مانند دوپامین موجود در مغز شما عمل نمی کند. این دوپامین هرگز از سد خونی مغزی عبور نمی کند، بنابراین فقط در نقش های آنتی اکسیدانی به جای نقش های تغییر دهنده خلق و خو عمل می کند.

موز زرد با لکه های قهوه ای

موز زرد خالدار کمی قدیمی تر است، اما همچنان حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. همانطور که موز از مرحله رسیدن خود فراتر می رود، حاوی مواد قندی و آنتی اکسیدان بیشتری می شود. در حالی که این میوه هنوز سالم است و به طور کلی از نظر طعم محبوب ترین است.

موز قهوه ای

زمانی که موز قهوه ای و نرم می شود، بیشتر مردم احساس می کنند که مفید بودن آنها تمام شده است. در این مرحله، این میوه دارای محتوای قند بسیار بالاتری نسبت به مراحل اولیه است؛ بنابراین افراد دیابتی یا کسانی که نیاز به نظارت بر سطح قند خون دارند، باید از مصرف این نوع از موز اجتناب کنند.

با این حال، لازم نیست آنها را دور بریزید، زیرا این میوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. آنها حاوی تریپتوفان هستند که به کاهش سطح استرس و اضطراب به شما بسیار کمک می کند. همچنین سرشار از مواد مغذی است که به طور خاص سلامت ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند. موز قهوه ای اغلب به عنوان مواد تشکیل دهنده در محصولات پخته شده، به ویژه در کیک و کلوچه استفاده می شود.

چرا موز برای سلامتی شما مفید است

  • از آنجایی که این میوه سرشار از پتاسیم است، یک درمان کننده طبیعی برای فشار خون بالا است.
  • یک مطالعه اخیر ثابت کرده است که خوردن یک موز در روز احتمال ابتلا به آسم را تا ۳۴ درصد کاهش می دهد.
  • به دلیل داشتن ویتامین و فیبر زیاد، خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • همانطور که قبلا ذکر شد این میوه سرشار از ویتامین B6 است که برای سیستم قلبی عروقی عالی است. همچنین حاوی فیبر، پتاسیم است. این مواد مغذی برای جلوگیری از بیماری های مختلف قلبی بسیار مفید هستند.
  • این میوه حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که برای عملکرد مغز مفید است.
  • مصرف این میوه به افزایش حافظه و خلاص شدن از شر بد خلقی به شما بسیار کمک می کند و یک درمان کننده طبیعی در برابر افسردگی است.
  • موز سرشار از پکتین است که به هضم غذا بسیار کمک می کند.
  • خوردن موز همچنین می تواند به افزایش تعداد باکتری های مفید در معده شما کمک کند.
  • این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان است، بدان معنی که در برابر رادیکال های آزاد از شما محافظت می کند.
  • این میوه همچنین قند خون شما را کنترل می کند.
فواید مصرف موز برای سلامتی
فواید مصرف موز برای سلامتی

فواید مصرف موز برای سلامتی

موز فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این میوه از دوران قدیم تا به امروزه در بسیاری از رژیم های غذایی استفاده می شود. برخی از فواید مصرف این میوه برای سلامتی عبارتند از:

فشار خون را کاهش می دهد

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که پتاسیم نقش کلیدی در مدیریت سطح فشار خون سالم در بدن دارد. از آنجایی که موز منبع غنی از پتاسیم است، به کاهش فشار خون بسیار کمک می کند. پتاسیم به کاهش تنش در شریان‌ ها و ورید های خون کمک می‌ کند؛ بنابراین خون می ‌تواند به آرامی در بدن جریان داشته باشد و اندام ‌های مختلف را اکسیژن‌ رسانی کند تا عملکرد آنها افزایش یابد.

این خواص همچنین از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. فیبر موجود در موز همچنین کلسترول اضافی را از شریان ‌ها و رگ‌ های خونی جدا کرده و فشار وارده بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد.

یبوست را تسکین می دهد

موز حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر رژیمی است، به همین دلیل به حرکات آرام روده کمک می کند. حرکات آرام روده دفع را آرام می کند و فرد را از یبوست خلاص می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله غذای دارویی نشان می دهد که مصرف این میوه همچنین برای درمان و بهبود سایر اختلالات مربوط به سیستم گوارشی نیز مفید است.

به مدیریت بیماری دیابت کمک کند

پکتین موجود در موز، ماده مغذی است که به بهبود تحمل گلوکز در بیماران دیابتی بسیار کمک می کند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، یک موز حدود ۳ گرم فیبر غذایی را فراهم می کند که برای بهبود بیماری دیابت نوع ۱ و نوع ۲ بسیار مفید است.

حافظه را تقویت کند و خلق و خو را بهبود می بخشد

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، اسید آمینه تریپتوفان و آنتی اکسیدان هایی مانند دوپامین موجود در موز، نقش حیاتی در تقویت خلق و خو و بهبود حافظه دارند. علاوه بر این، منیزیم به آرامش عضلات و ویتامین B6 موجود در این میوه به خواب راحت کمک می کند.

خواص موز برای افزایش سلامت مغز

این میوه همچنین سرشار از ویتامین B6 است که عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان داده است مردانی که سطوح بالایی از ویتامین B6 را در رژیم غذایی خود دارند، در تست های حافظه عملکرد بهتری داشتند. همچنین منیزیم موجود در این میوه فعالیت الکتریکی بین سلول های عصبی مغز را تسهیل می کند.

مهمتر از آن، سلول های مغز شما از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کنند. از آنجایی که مغز ما نمی تواند گلوکز را ذخیره کند، باید به طور مرتب آن را از طریق رژیم غذایی تامین کنیم. این میوه قندهای خود را به آرامی وارد جریان خون می کند و بدن شما از این قند برعکس به شکر تصفیه شده به تدریج استفاده می کند.

پتاسیم موجود در این میوه همچنین سطح اکسیژن سلول های مغز را در سطح مناسب نگه می دارد. این میوه همچنین سرشار از منگنز است که از بیماری های مغزی مانند صرع و بیماری پارکینسون پیشگیری می کند. سروتونین و ملاتونین موجود در این میوه باعث کاهش استرس نیز می شود.

کمبود ویتامین B6 همچنین می تواند باعث گیجی، افسردگی و نوروپاتی محیطی شود. مصرف منظم موز به صورت روزانه می تواند قدرت مغز و عملکرد عصبی را بهبود بخشد.

خواص موز برای درمان کم خونی

موز حاوی مقدار زیادی آهن است؛ بنابراین به درمان کم خونی بسیار کمک می‌ کند. آهن جزء ضروری گلبول‌ های قرمز خون موجود در بدن است. این میوه همچنین دارای مقدار قابل توجهی مس است که عنصر مهمی در ایجاد گلبول های قرمز خون است. با افزایش تعداد گلبول های قرمز، نه تنها از کم خونی جلوگیری می شود، بلکه گردش خون را در تمام قسمت های بدن افزایش می یابد. در نتیجه به اندام های بدن بهتر اکسیژن رسانی می شود و عملکرد آنها بهینه تر خواهد شد.

به کاهش وزن کمک می کند

موز برای کاهش وزن بسیار ایده آل است، زیرا یک موز تقریبا ۹۰ کالری دارد. این میوه ها همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و به راحتی هضم می شوند. علاوه بر این، آنها حاوی هیچ گونه چربی نیستند. بنابراین، یک فرد دارای اضافه وزن، اگر رژیم غذایی حاوی موز داشته باشد، مجبور نیست بیش از حد غذا بخورد، زیرا این میوه ها بسیار سیرکننده هستند.

فیبر موجود در این میوه ها باعث کاهش پرخوری و همچنین کاهش وزن می شود. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که مصرف موز می تواند به افزایش متابولیسم و ​​در نتیجه به کاهش وزن نیز کمک کند.

خواص موز برای استخوان ها

فروکتوالیگوساکارید، یک پری بیوتیک مفید برای باکتری های دستگاه گوارش ما است که دریافت مواد معدنی و مواد مغذی توسط بدن را افزایش می دهد. مصرف این میوه ها همچنین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می شوند. کلسیم مهمترین عنصر در تولید و رشد مجدد مواد استخوانی در بدن است. مصرف این میوه احتمال بروز پوکی استخوان و ضعف طبیعی را کاهش می دهد.

چگونگی استفاده از موز در رژیم غذایی
چگونگی استفاده از موز در رژیم غذایی

به مبارزه با سرطان به شما کمک می کند

این میوه حاوی ترکیبات بسیار مفیدی است. هر چه تعداد لکه های قهوه ای موز بیشتر باشد، فاکتور نکروز تومور (TNF) آن بیشتر می شود. تحقیقات نشان داده است که TNF یک ترکیب شیمیایی ضد سرطان است که به مبارزه با سلول های غیر طبیعی به بدن بسیار کمک می کند. این میوه همچنین تولید گلبول های سفید را در بدن تحریک می کنند که ایمنی کلی بدن را بهبود می بخشد.

تحقیقات همچنین مصرف موز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و سرطان ریه مرتبط می داند. این میوه همچنین می تواند در برابر سرطان کلیه از شما محافظت کند. این اثر را می توان به دلیل وجود ترکیبات فنولی آنتی اکسیدانی موجود در این میوه دانست.

خواص موز برای تسکین درد قاعدگی

این خاصیت را می توان به پتاسیم موجود در موز نسبت داد. این ماده معدنی می تواند به عنوان شل کننده عضلات عمل کند و ماهیچه های رحم را در طول دوران قاعدگی شل کند. مصرف موز همچنین می تواند برای رفع گرفتگی عضلات، ناشی از دوران قاعدگی معجزه کند. ویتامین B6 نیز می تواند از احتباس آب جلوگیری کند و از احساس نفخ (یک علامت رایج در دوره قاعدگی) جلوگیری کند.

ممکن است باعث افزایش وزن شود

موز می تواند برای افزایش وزن نیز مفید باشد. وقتی موز با شیر مصرف شود، به افزایش سریع وزن فرد کمک می کند. شیر پروتئین های لازم را تامین می کند و موز قندهای لازم را تامین می کند. علاوه بر این، از آنجایی که این میوه به راحتی هضم می شود، یک فرد کم وزن می تواند ۵ تا ۶ عدد موز را در روز جدا از وعده های غذایی معمولی بدون مواجهه با سوء هاضمه مصرف کند.

مصرف منظم این میوه می تواند منجر به دریافت ۵۰۰-۶۰۰ کالری اضافه در روز برای فرد شود که برای افزایش وزن کاملا ضروری است. از آنجایی که موز توانایی تامین انرژی فوری را دارد، ورزشکاران در زمان استراحت بین تمرینات خود از این میوه مصرف می کنند تا انرژی بیشتری داشته باشند.

باعث تسکین بواسیر می شود

موز به عنوان یک درمان طبیعی برای بواسیر استفاده می شود، زیرا فیبر بسیار بالای آن دفع مدفوع را آسان می کند. این میوه اثر ملین دارد و از هر نوع فشاری در هنگام دفع جلوگیری می کند و در نتیجه باعث تسکین و درمان هموروئید (وریدهای متورم اطراف ناحیه مقعد) می شود.

ممکن است خاصیت ضد زخم معده داشته باشد

در طب سنتی، موز به عنوان یک غذای ضد اسید برای تسکین ناراحتی معده استفاده می ‌شود، زیرا می‌ تواند ترشح اسید را نیز سرکوب کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که موز دارای خواص ضد اولسروژنیک است. مهار کننده های پروتئاز موجود در این میوه، باکتری های مضری را که با ایجاد زخم معده می شوند را از بین می برد.

از بروز اختلالات کلیوی جلوگیری می کند

پتاسیم و آنتی ‌اکسیدان‌ های مختلف موجود در موز به کاهش فشار روی کلیه ‌ها و تحریک ادرار بسیار کمک می‌ کند. این عمل می تواند به جلوگیری از تجمع سموم در بدن و آسیب های کلیوی به فرد کمک کند.

چگونگی استفاده از موز در رژیم غذایی

رژیم غذایی حاوی این میوه برای کاهش وزن بسیار محبوب است. برای داشتن یک رژیم متعادل، می توانید این میوه را به یکی از روش های زیر مصرف کنید:

  • برای افزایش دریافت مواد مغذی، یک موز را به کاسه غلات و جو خود اضافه کنید.
  • موز یخ زده را به اسموتی خود اضافه کنید تا طعمی خوشمزه داشته باشید.
  • موز رسیده را له کرده و در محصولات پخته شده خود اضافه کنید.
  • موز را به کیک و کلوچه اضافه کنید و طعم لذیذی به آنها بدهید.
  • موز را با نارگیل رنده شده بپوشانید و بپزید و به عنوان دسر میل کنید.
  • به صورت میان وعده این میوه را مصرف کنید.

در کشورهای مختلف از قسمت های مختلف موز برای پخت و پز استفاده می شود. این میوه به صورت خام یا پخته شده مصرف می شود. در برخی از کشورها نیز پوست موز را می خورند زیرا حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است.

خواص موز برای پوست
خواص موز برای پوست

خواص موز برای پوست

این میوه یک مرطوب کننده طبیعی و عالی برای پوست شما است. ویتامین A موجود در آن رطوبت از دست رفته پوست را بازیابی می کند و پوست آسیب دیده، کدر و خشک را ترمیم می کند. موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به حفظ درخشش طبیعی و جوان سازی پوست نیز کمک می کند.

برای مرطوب کردن فوری پوست های خشک و کدر، یک موز رسیده را له کنید و روی صورت خود بمالید. بگذارید این میوه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بر روی پوست شما بماند و سپس با آب ولرم بشویید. خواهید دید که بلافاصله پوستی نرم و لطیف خواهید داشت. اگر پوست بسیار خشک و پوسته پوسته ای دارید، می توانید عسل را به این ماسک صورت اضافه کنید. ماسک موز و عسل به خلاص شدن از شر رنگدانه های پوست نیز به شما کمک می کند.

مواد مغذی موجود در این میوه به مبارزه با چین و چروک و حفظ جوانی پوست به شما بسیار کمک می کند. برای داشتن یک ماسک صورت ضد پیری مملو از ویتامین های A و E، یک آووکادو و یک موز را با هم له کنید. بگذارید ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را بشویید. ویتامین E موجود در آووکادو همراه با مواد مغذی موجود در موز با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و آسیب های وارده به پوست را ترمیم می کند.

فواید موز برای مردان

فواید مصرف موز برای مردان بسیار زیاد است. این میوه سرشار از پتاسیم است و می تواند برای درمان مشکلات قلبی در مردان بسیار مفید باشد. سطوح پایین پتاسیم می تواند باعث اختلال در ریتم قلب و بروز مشکلات قلبی شود. سطوح پایین پتاسیم، وضعیتی به نام هیپوکالمی را ایجاد می کند که منجر به تپش قلب می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف یک موز در روز می تواند خطرات بروز حملات قلبی در مردان را تا یک سوم کاهش دهد. مصرف این میوه همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، باعث بهبود باروری در مردان می شود.

خواص موز برای کرونا

این میوه حاوی مس است که با محافظت از سلول ها در برابر آسیب در طی واکنش های شیمیایی، ایمنی بدن را بهبود می بخشد. مس همچنین یکی از اجزای مهم آنزیم هایی است که آهن را متابولیزه می کنند. آهن برای بهبود سیستم ایمنی بدن نیز حیاتی است.

این میوه همچنین حاوی ویتامین C است که تولید گلبول های سفید را در بدن تحریک می کند. این ویتامین از گلبول های سفید خون در برابر مواد شیمیایی که برای از بین بردن پاتوژن ها آزاد می کنند، محافظت می کند. یکی دیگر از مواد مغذی مهم موجود در موز فولات است. این ماده مغذی برای سنتز سیتوکین ها، پروتئین هایی که پاسخ ایمنی را تنظیم می کنند، مورد نیاز است.

موز حاوی ماده دیگری به نام لکتین است. این ماده می تواند از ورود ویروس های کشنده (مخصوصا ویروس ایدز) به سلول های سالم بدن جلوگیری کند. منیزیم موجود در این میوه نیز عملکردهای مهمی برای بهبود سیستم ایمنی بدن است. با بهبود سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری کرونا نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

خواص موز برای کمر

تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد که ترکیبات موجود در موز ماهیت ضد التهابی دارند. به این معنی که مصرف این میوه می‌ تواند التهاب و تحریک ناشی از شرایطی مانند آرتریت و نقرس را به مقدار زیادی کاهش دهد. در طب سنتی مصرف این میوه برای کاهش دردهای کمر نیز بسیار توصیه می شود.

خواص موز برای اسهال

موز از طریق جایگزینی الکترولیت در بدن به درمان اسهال کمک می کند. از آنجایی که این میوه سرشار از پتاسیم است، می تواند به جایگزینی پتاسیم از دست رفته کمک کند.

یک رژیم غذایی خاص به نام BRAT برای بهبودی سریع از اسهال طراحی شده است. این رژیم غذایی حاوی موز، برنج، سس سیب و نان تست است. این رژیم غذایی به ویژه برای نوزادان و کودکان مبتلا به ناراحتی معده بسیار توصیه می شود. این رژیم غذایی میزان مدفوع تولید شده توسط بدن را کاهش می دهد و به معده استراحت می دهد. با این حال، بهتر است به دنبال یک رژیم غذایی متعادل معمولی باشید، زیرا رژیم غذایی BRAT دارای پروتئین، فیبر و چربی کم است.

این میوه همچنین به بازیابی عملکرد طبیعی روده به شما کمک می کند. از آنجایی که سرشار از فیبر است، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز کمک می کند. در طب سنتی این میوه برای درمان مشکلات گوارشی بسیار توصیه می شود.

خواص موز ناشتا

خواص موز به صورت ناشتا برای بدن بسیار زیاد است. موز سرشار از فیبر نامحلول و محلول است. فیبر نامحلول به غذای شما حجم می دهد و به حرکت آرام روده ها کمک می کند. همچنین مصرف این میوه به شما کمک می کند بعد از صرف وعده های غذایی احساس سیری کنید.

فیبر محلول نیز باعث بهبود سلامت روده های شما می شود. همچنین جذب چربی ها و کربوهیدرات ها را کند می کند و سطح قند خون شما را در محدوده سالم نگه می دارد. پتاسیم موجود در این میوه می تواند به تسکین حالت تهوع صبحگاهی به شما بسیار کمک می کند.

موز همچنین منبعی غنی از فروکتوالیگوساکاریدها است که پری بیوتیک هایی هستند که باکتری های مفید روده را تغذیه می کنند. موز همچنین به بهبود سلامت روده کمک می کند و از سایر پروبیوتیک ها موثرتر است. از آنجایی که موز یک آنتی اسید طبیعی است، می تواند به خنثی کردن اسید معده و درمان زخم معده نیز به شما کمک کند. یکی دیگر از اجزای موجود در این میوه، لوکوسیانیدین است که ضخامت غشای مخاطی معده را افزایش می دهد.

خواص موز برای زنان

مصرف موز برای زنان بسیار مفید است. مطالعات نشان می دهد که پتاسیم موجود در این میوه می تواند به پیشگیری از سکته در سنین بالا کمک کند. در مورد زنان یائسه، خوردن این میوه می تواند خطر سکته مغزی را در زنان تا ۱۲ درصد کاهش دهد. این میوه همچنین منابع خوبی از سیلیکون است که طبق برخی مطالعات اولیه می تواند به سلامت استخوان در زنان بسیار کمک کند.

غذاهای غنی از پتاسیم برای حفظ تعادل اسید و باز در بدن، بسیار ضروری هستند. هنگامی که خون اسیدی است، استخوان ‌ها سیگنالی برای خنثی کردن اسید در بدن دریافت می ‌کنند. استخوان‌ ها تمایل دارند با تجزیه شدن برای آزاد کردن مواد قلیایی به بدن کمک کنند.

غذاهای غنی از پتاسیم می توانند از این امر جلوگیری کنند و به استخوان ها اجازه می دهند ساختار خود را حفظ کنند. به عبارت دیگر، مصرف پتاسیم می تواند از کاهش کلسیم استخوان ها جلوگیری کند. مصرف موز به دلیل داشتن پتاسیم همچنین نشان داده است که تراکم استخوان را در زنان مسن بهبود می بخشد.

خواص موز برای استرس
خواص موز برای استرس

خواص موز و هویج

مصرف موز و هویج به دلیل داشتن ویتامین A برای بهبود بینایی بسیار مفید است. این دو میوه، مانند بسیاری از میوه های دیگر، سرشار از آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها و همچنین ترکیبی سالم از مواد معدنی است که می تواند به طور جدی سلامت چشم شما را بهبود ببخشد. بیماری های مانند دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، شب کوری و گلوکوم همگی با مصرف معمولی موز و هویج کاهش می یابند.

خواص موز برای استرس

از آنجایی که پتاسیم موجود در این میوه فشار خون را کاهش می دهد، ممکن است به کاهش استرس نیز کمک کند. این میوه همچنین سرشار از کربوهیدرات است؛ بنابراین یک اثر آرامش بخش بر اعصاب نیز دارد. کربوهیدرات ها تولید سروتونین در بدن را افزایش می دهند. این ماده شیمیایی یک انتقال دهنده عصبی است که شما را آرام می کند.

موز همچنین حاوی دوپامین است، یک ماده شیمیایی که می تواند سیستم عصبی شما را آرام کند و استرس را کاهش دهد. ویتامین B6 موجود در این میوه نیز به کاهش استرس بسیار کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف موز

این میوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. با اینحال عوارض جانبی مصرف بیش از حد موز عبارتند از:

سطوح بالای پتاسیم

داروهای خاصی که برای بیماری های قلبی و فشار خون بالا مصرف می شوند، توانایی افزایش سطح پتاسیم را در بدن دارند. این داروها شامل بتا بلوکرها و دیورتیک ها هستند. بنابراین، به کسانی که این داروها را مصرف می کنند، توصیه می شود قبل از اضافه کردن موز به رژیم غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنند.

واکنش های آلرژیک

مصرف موز ممکن است برای برخی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. کسانی که به موز حساسیت دارند، علائمی همچون خارش، تورم، کهیر و خس خس سینه در گلو و دهان را تجربه خواهند کرد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات گوارشی

به دلیل داشتن مقدار فراوان فیبر، خوردن بیش از حد موز ممکن است باعث بروز اختلالات مختلف گوارشی شود. علائم مشکلات گوارشی شامل گرفتگی معده، نفخ، گاز و بسیاری موارد دیگر است. مصرف موز نارس نیز می تواند باعث سوء هاضمه شدید در فرد شود؛ بنابراین توصیه می شود موز نارس را فقط به صورت پخته شده مصرف کنید.

میگرن

به کسانی که حملات میگرنی مکرر دارند، توصیه می شود که بیش از نصف موز در روز مصرف نکنند. زیرا مصرف این میوه به دلیل داشتن ترکیبات مختلف، ممکن است باعث بدتر شدن میگرن در این افراد شود. اسیدهای آمینه موجود در موز می تواند رگ های خونی را گشاد کند و این می تواند باعث سردرد شود. همچنین، از آنجایی که این میوه ها حاوی تریپتوفان هستند، خوردن بیش از حد آنها می تواند باعث خواب آلودگی شود.

سخن آخر

موز یک میان وعده بسیار مفید برای سلامتی است. این میوه ها سیر کننده هستند و برای هضم غذا، سلامت قلب و حتی درمان سرطان عالی عمل می کنند. در واقع، موز یکی از راحت ترین میان وعده های موجود در جهان است. آنها را می توان به غلات، اسموتی ها اضافه کرد و در هنگام پخت به جای شکر استفاده کرد.

موز همچنین به دلیل داشتن پوستی قوی و ضخیم به ندرت حاوی آفت کش ها یا آلاینده ها می باشد. دلایل زیادی برای اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی شما وجود دارد. بنابراین می توانید از این میوه ها بر اساس رنگ برای سلامتی خود استفاده کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا