Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن

پودرهای پروتئینی از محبوب ترین مکمل های غذایی هستند. یکی از رایج ترین انواع پروتئین موجود در این محصولات پروتئین وی است که از لبنیات به دست می آید. انواع مختلفی از پروتئین وی از جمله پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی کنسانتره وجود دارد. این مقاله تفاوت بین این دو شکل رایج پروتئین وی و اینکه آیا یکی از آنها بهتر است استفاده شود را توضیح می دهد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از پروتئین وی مطالبی منتشر شده است.

پروتئین وی چیست

همانطور که در بالا گفته شد پروتئین وی از شیر گرفته می شود. این شیر حاوی دو نوع پروتئین است و از ۸۰ درصد کازئین و ۲۰ درصد وی تشکیل شده است. برای جدا کردن این دو از شیر، ابتدا آن را حرارت داده و آنزیم هایی به آن اضافه می کنند تا پروتئین از مایع منعقد شود. این در واقع زمانی که تولیدکنندگان لبنیات پنیر درست می کنند به طور طبیعی اتفاق می افتد. هنگامی که پروتئین جدا می شود، خشک می شود و پودری با نسبت عالی برای پایه های یک شیک پروتئینی ایجاد می کند. هر دوی این پروتئین‌ها به‌عنوان پروتئین‌های کامل شناخته می‌شوند، زیرا حاوی هر ۹ اسید آمینه ضروری با لوسین بسیار مهمی هستند.

بیشتر پروتئین موجود در شیک های پروتئینی، نوشیدنی ها و پودرها از شیر به دست می آید. هنگامی که شیر برای تشکیل پنیر یا ماست فرآوری می شود، مایع باقی مانده وی نامیده می شود. این مایع حاوی پروتئین های سریع هضم است که معمولا پروتئین وی نامیده می شود. قبل از فرآوری، حدود ۲۰ درصد از پروتئین موجود در شیر از وی و ۸۰ درصد دیگر از پروتئین های کازئین با سرعت هضم کندتر تشکیل شده است. وی و کازئین هر دو پروتئین های باکیفیت در نظر گرفته می شوند زیرا حاوی تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن شما هستند. با این حال، وی به ویژه برای افزایش تولید پروتئین جدید در عضلات شما مفید است.

پروتئین وی چگونه ساخته می شود

پروتئین وی خشک شده و به شکل پروتئین وی کنسانتره برای استفاده در غذا، نوشیدنی و مکمل ها تبدیل می شود. شیر گاو درجه A برای تولید پنیر فرستاده می‌شود، جایی که پروتئین وی از مایع باقی‌مانده جدا می‌شود، و یک فرآیند خشک کردن اختصاصی برای تبدیل آن مایع به یک کنسانتره با مواد مغذی به شکل پودر مناسب اعمال می‌شود.

پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن
پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن

انواع پروتئین وی

انواع مختلفی از پروتئین وی در مکمل ها استفاده می شود. دو مورد از رایج‌ترین شکل‌ها عبارتند از پروتئین وی ایزوله و پروتئین وی کنسانتره.

پروتئین وی بخش سریع هضم پروتئین لبنیات است. اشکال مختلفی از مکمل های پروتئین وی موجود است که دو مورد از رایج ترین آنها وی ایزوله و کنسانتره وی است.

در اینجا سه نوع اصلی پروتئین وی وجود دارد. پروتئین وی کنسانتره WPC، ایزوله پروتئین وی WPI و پروتئین وی هیدرولیزات WPH

پروتئین وی کنسانتره – WPC حاوی سطوح کم چربی و سطوح پایین کربوهیدرات است. درصد پروتئین در WPC بستگی به غلظت آن دارد. کنسانتره های انتهایی پایین تر دارای ۳۰ درصد پروتئین و انتهای بالاتر تا ۹۰ درصد هستند.

پروتئین وی ایزوله – WPIها برای حذف تمام چربی و لاکتوز پردازش می شوند. WPI معمولا حداقل ۹۰ درصد پروتئین است.

پروتئین وی هیدرولیز – WPH به عنوان شکل پیش هضم شده پروتئین وی در نظر گرفته می شود زیرا قبلا تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است – فرآیندی که برای جذب پروتئین توسط بدن ضروری است. WPH به اندازه دو شکل دیگر پروتئین وی به هضم نیاز ندارد.

همچنین، WPH به دلیل بهبود قابلیت هضم و کاهش پتانسیل آلرژن، معمولا در مکمل‌های پروتئینی پزشکی و شیر خشک‌های مخصوص نوزادان استفاده می‌شود.

پروتئین وی کنسانتره چیست

پروتئین وی از شیر به دست می آید. هنگامی که پروتئین وی حذف شد، به جای حرارت دادن، میکروفیلتر می شود. کنسانتره پروتئین وی اغلب به عنوان محبوب ترین، کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین پروتئین موجود در بازار است.

دلیل اینکه این پودر به جای حرارت دادن، میکرو فیلتر می شود، صرفا به دلیل خالص و قوی نگه داشتن مشخصات اسید آمینه آن تا حد ممکن است. همچنین به این معنی است که وقتی با آب یا شیر مخلوط می شود، بافت ابریشمی و صاف خود را حفظ می کند. اگرچه این را فقط با بهترین کیفیت شیک های کنسانتره پروتئین وی خواهید یافت.

مواد مغذی پروتئین وی کنسانتره

هنگامی که پروتئین وی از شیر خارج می‌شود و میکروفیلتر می‌شود، درصد پروتئین بسیار بالایی خود را حفظ می‌کند و بسته به اینکه کدام کنسانتره پروتئینی خریداری می‌کنید، درصد می‌تواند از ۳۰ درصد در انتهای طیف کیفیت و ۸۰ درصد در انتهای طیف با کیفیت بالا متفاوت باشد.

پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن
پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن

فواید پروتئین وی کنسانتره

احتمالا قبلا با مزایای مصرف پروتئین آشنا شده اید، به عنوان مثال، افزایش رشد عضلانی، افزایش ترمیم ماهیچه ها، و کاهش زمان ریکاوری، که اگر طرفدار ورزشگاه هستید بسیار مهم است. اما تجزیه مواد مغذی، چربی کم و محتوای کربوهیدرات کم است که آن را برای هر کسی که رژیم دارد یا به دنبال ایجاد توده عضلانی بدون کالری بدون کالری اضافی ایده آل است. این پودر نیز به راحتی هضم می شود، به سرعت توسط بدن ما جذب می شود و حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری است، ما دوست داریم آن را همه کاره بنامیم.

پروتئین وی کنسانتره در مقابل پروتئین وی ایزوله، کدام یک را باید مصرف کنید

هر دو پروتئین وی کنسانتره و ایزوله پروتئین وی حاوی پروتئین بسیار بالایی هستند، اما تفاوت به تعداد کربوهیدرات ها و چربی های موجود در آنها برمی گردد. اگر از یک رژیم غذایی کنترل‌شده کالری پیروی می‌کنید و به دنبال کاهش وزن خود هستید، احتمالا پروتئین وی ایزوله بهترین گزینه است، در حالی که اگر به دنبال ایجاد توده عضلانی بدون چربی هستید، ما کنسانتره پروتئین وی را پیشنهاد می‌کنیم. از آنجایی که پروتئین وی ایزوله فرآیند تولید طولانی‌تری را طی می‌کند، کمی گران‌تر است، اگرچه حاوی لاکتوز کمتری است. این واقعا تاب و دوربرگردان است و هر دوی آن‌ها دارای مزایایی هستند.

تفاوت بین ایزوله وی و پروتئین وی کنسانتره چیست

بین پروتئین وی ایزوله و این پودر تفاوت وجود دارد. این تفاوت ها ناشی از روش های پردازش است. هنگامی که وی مایع به عنوان محصول جانبی تولید پنیر یا ماست جمع آوری می شود، چندین مرحله پردازش را برای افزایش محتوای پروتئین خود طی می کند.

پس از به دست آوردن غلظت کافی پروتئین، مایع را می توان خشک کرد تا پودر کنسانتره وی تشکیل شود که از وزنی ۸۰ درصد پروتئین تشکیل شده است. ۲۰ درصد باقیمانده پودر کنسانتره وی حاوی کربوهیدرات و چربی است.

اگر از مراحل مختلف فرآوری برای کاهش محتوای چربی و کربوهیدرات وی استفاده شود، می توان پودر ایزوله وی حاوی ۹۰ درصد یا بیشتر پروتئین وزنی تولید کرد.

به طور کلی، مراحل پردازش مورد استفاده در تولید وی ایزوله منجر به محتوای پروتئین بالاتر و محتوای چربی و کربوهیدرات کمتر در هر وعده می شود. با این حال، انواع اسیدهای آمینه موجود در هر دو شکل وی تقریبا یکسان هستند، زیرا آنها از پروتئین های مشابهی مشتق شده اند.

ایزوله وی علاوه بر داشتن کربوهیدرات کل کمتر، دارای لاکتوز کمتری نیز می باشد. برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند انتخاب بهتری است. با این وجود، مقدار لاکتوز در هر دو شکل پروتئین وی احتمالا به اندازه کافی برای کسانی که به لاکتوز حساسیت ندارند، کم است. علاوه بر تفاوت‌های تغذیه‌ای، تفاوت‌های هزینه‌ای نیز بین این دو نوع وی وجود دارد. به طور کلی، ایزوله وی گرانتر از کنسانتره وی است.

در حالی که این بر اساس خلوص بالاتر ایزوله وی منطقی است، مصرف مقدار بیشتر این پودر می تواند همان دوز پروتئین را برای شما به ارمغان بیاورد، اغلب با هزینه کمتر. تفاوت اصلی بین ایزوله وی و کنسانتره این است که ایزوله وی تحت پردازش بیشتری قرار می گیرد که منجر به محتوای پروتئین بالاتر با کربوهیدرات، لاکتوز و چربی کمتر می شود. ایزوله وی گرانتر از کنسانتره وی است.

پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن
پروتئین وی کنسانتره چیست؟ موارد و نحوه مصرف آن

مزایای مشابه ایزوله وی و پروتئین وی کنسانتره

بسیاری از مطالعات از اثرات مفید پروتئین وی برای افراد فعال حمایت می کنند. یک مطالعه بر روی ۱۹۲ فرد ورزشکار نشان داد که مصرف مکمل های پروتئین وی، از جمله ایزوله یا کنسانتره وی، منجر به بهبود توده بدون چربی و قدرت می شود.

با این حال، با وجود تفاوت‌های جزئی در محتوای غذایی، شواهد قوی وجود ندارد که نشان دهد ایزوله و کنسانتره اثرات متفاوتی در بدن شما دارد. در رابطه با پروتئین، یکی از مهمترین فاکتورها میزان کل مصرف روزانه شماست. علاوه بر این، اغلب توصیه می شود که اکثر پروتئین دریافتی روزانه از منابع با کیفیت بالا مانند لبنیات، تخم مرغ و مرغ تامین شود.

هر دو ایزوله وی و کنسانتره پروتئین های با کیفیتی هستند، و منطقی است که انتظار داشته باشیم که در صورت مصرف دوز معادل پروتئین، اثرات مشابهی داشته باشند. با این اوصاف، کسانی که مصرف چربی، کربوهیدرات یا لاکتوز خود را محدود می‌کنند، می‌توانند وی ایزوله را ترجیح دهند زیرا در هر سه این اجزا کمتر از کنسانتره وی است.

همچنین شایان ذکر است که بسیاری از مکمل‌ها حاوی ترکیبی از پروتئین‌ها هستند که هم شامل ایزوله وی و هم کنسانتره وی است. اگرچه تحقیقات از اثرات مفید پروتئین وی برای افراد حمایت می کند، شواهد واضحی مبنی بر تفاوت در اثرات ایزوله وی و پروتئین وی کنسانتره وجود ندارد.

پروتئین وی کنسانتره چگونه ساخته می شود

به دنبال سلامتی و کاهش وزن، میلیون‌ها آمریکایی رژیم غذایی پر پروتئین را به یک روند برتر تبدیل کرده‌اند و تعداد ادعاهای پروتئین روی بسته‌بندی مواد غذایی به شدت افزایش یافته است.

تولیدکنندگان مواد غذایی می‌توانند با گنجاندن اشکال مختلف پروتئین وی کاربردی در فرمولاسیون‌های خود به جای شیر، خامه، کره و تخم‌مرغ پرهزینه و پرچرب، تقاضا برای دریافت پروتئین بیشتر و محصولات سازگار با رژیم غذایی را برآورده کنند.

هنگامی که شیر به عنوان بخشی از فرآیند پنیر سازی منسجم می شود، پروتئین وی از مایع باقی مانده جدا می شود. پروتئین حاصل از وی مایع را می‌توان جدا کرد و تولیدکنندگان را با یکی از سالم‌ترین اشکال پروتئین در دسترس مواجه کرد. در اینجا چند واقعیت دیگر پروتئین وی وجود دارد:

هنگامی که شیر به عنوان بخشی از فرآیند پنیر سازی منسجم می شود، پروتئین وی از مایع باقی مانده جدا می شود. وی یک پروتئین کامل است و حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری است. به راحتی قابل هضم است و به سرعت جذب بدن می شود. پروتئین برای افزایش توده عضلانی و کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی با عوارض جانبی کمی نشان داده شده است.

محتوای پروتئین وی کنسانتره

بسیاری از تفاوت بین پروتئین وی کاملا طبیعی، پروتئین های گیاهی و سایر منابع پروتئینی بی اطلاع هستند. در مقایسه با پروتئین های گیاهی، پروتئین وی از نظر قابلیت هضم، پایداری، مزایای سلامتی و ارزش غذایی برتر است، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود.

کنسانتره پروتئین وی WPC نیز حاوی پروتئین است، اما نه در سطوح بالای موجود در  WPI این به دلیل توانایی آن در جایگزینی موادی مانند لبنیات تازه و تخم مرغ در سوپ ها، سس ها، نانوایی ها و سایر کاربردها و حفظ خامه و طعم ارزشمند است.

آیا پروتئین وی کنسانتره یک ماده طبیعی است

هنگامی که مردم کلمات کنسانتره را می شنوند، به راحتی می توان تصور کرد که کاری برای اصلاح پروتئین انجام شده است. با این حال، در مورد گراند براوو، این به سادگی به این معنی است که پروتئین از نظر فیزیکی اصلاح شده است، نه به هیچ وجه از نظر شیمیایی اصلاح شده است.

کاربردهای پروتئین وی در کاربردهای غذایی

یکی دیگر از مزایای وی توانایی آن در کاربردهای مختلف است. در اینجا فقط چند نمونه از نحوه استفاده از این ماده آورده شده است:

  • سوپ و سس
  • سس سالاد
  • نانوایی و کیک پنیر
  • بستنی و دسرهای تازه منجمد

مزایای استفاده از پروتئین وی کنسانتره

مصرف‌کنندگان امروزی مایلند برای مواد غذایی با مواد سالمی که می‌شناسند و به آن اعتماد دارند، هزینه بیشتری بپردازند، و ترکیبات پروتئین وی کاملا طبیعی، تمیز کردن برچسب‌ها و جایگزینی مواد مصنوعی را برای تولیدکنندگان مواد غذایی آسان می‌کند.

انواع پروتئین وی کنسانتره

در Grande Custom Ingredients ما چندین شکل از پروتئین وی را برای استفاده در فرمولاسیون های مختلف غذایی تولید می کنیم:

Grande Bravo®  کنسانتره در سوپ‌های خامه‌ای، سس‌ها، دیپ‌ها، سس‌ها و حتی محصولات پخته استفاده می‌شود.

Grande WPCrisp®  کرانچ پر پروتئین به تنقلات، میله های پروتئینی و غلات اضافه می کند.

Grande Ultra® پروتئین وی ایزوله سطوح بالایی از پروتئین را به نوشیدنی ها و کاربردهای تغذیه ای پاک می کند.

Grande Gusto®  لاکتوز اش کم است و جایگزین پنیر تازه یا فرآوری شده در سوپ و سس پنیر می شود.

Grande PrimoTM  طعم اصیل ماست معمولی یا یونانی را به دسرها، اسموتی ها، سس ها را دارد و در عین حال سطح پروتئین را افزایش می دهد.

قیمت پروتئین وی کنسانتره

قیمت این مکمل باتوجه به واردات دارو متفاوت است.

بهترین پروتئین وی کنسانتره

در بازار برندهای معتبر و معروفی از پروتئین وی وجود دارد.

خرید پروتئین وی کنسانتره

برای خرید این پروتئین به فروشگاههای معتبر مراجعه کنید.

پروتئین وی کنسانتره کاله

پروتئین وی کنسانتره کاله از برندهای معتبر برای این نوع مکمل است.

پروتئین وی کنسانتره هیلمار

برند هلیمار با تولید پروتئین وی کنستانتره توانسته در بازار این نوع مکملها جا باز کند.

کلام آخر

پروتئین وی از چندین پروتئین سریع هضم تشکیل شده است و یک عنصر رایج در مکمل های غذایی است. دو شکل رایج وی ایزوله و کنسانتره وی است.

ایزوله وی تحت فرآیندهای متفاوتی نسبت به کنسانتره قرار می گیرد که منجر به این می شود که ایزوله حاوی پروتئین بیشتری با کربوهیدرات و چربی کمتر در هر وعده باشد. با این حال، این تفاوت های تغذیه ای اندک هستند و حمایت قوی برای اثرات متفاوت این دو نوع پروتئین وی وجود ندارد.

ایزوله وی ممکن است انتخاب خوبی برای کسانی باشد که به دقت مصرف چربی، کربوهیدرات یا لاکتوز خود را محدود می کنند، اگرچه این شکل از وی گران تر است.

مصرف دوز کمی بالاتر از پروتئین وی کنسانتره می تواند منجر به دریافت همان مقدار کل پروتئینی شود که از یک محصول ایزوله وی دریافت می کنید، اغلب با هزینه کمتر. صرف نظر از اینکه از کدام نوع استفاده می کنید، وی پروتئین باکیفیتی است که می تواند به شما در رسیدن به اهداف دریافت پروتئین روزانه کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا