Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پالایشگاه تهران و واحدهایی تولیدی آن

پالایشگاه تهران یا شرکت پالایش نفت تهران در سال ۱۳۴۶ در جنوب تهران تأسیس شد. پالایشگاه تهران یکی از پالایشگاه های فعال کشور است که با ظرفیت تولیدی ۲۳۵ فعالیت می کند.

نفت خام مورد نیاز پالایشگاه نفت تهران به صورت روزانه از طریق دو خط لوله  به قطر ۲۴ و ۲۶ اینچی از مناطق نفت ‌خیز جنوب از جمله میدان نفتی مارون و میدان نفتی اهواز تأمین می‌ شود.

محصولات تولیدی شرکت پالایش نفت تهران شامل بنزین،  گازوئیل،  نفت گاز،  نفت کوره و  سایر فرآورده‌های نفتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه پالایشگاه تهران

طرح احداث این پالایشگاه در سال ۱۳۴۴ توسط شرکت ملی نفت ایران ارائه شد و این پالایشگاه دو سال بعد در سال ۱۳۴٦ تکمیل و آغاز بکار کرد. ظرفیت اسمی پالایشگاه تهران در اوایل احداث حدود ۸۵ هزار بشکه در روز بود ولی در سال ١٣۵۵ با اصلاحات انجام شده ظرفیت تولید آن به ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

با افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور و نیاز به  تأمین سوخت، پالایشگاه دوم با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار بشکه در روز تأسیس شد و در روند رو به رشد این پالایشگاه در سال ۱۳۸۲ ظرفیت اسمی این پالایشگاه به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

واحدهای عملیاتی پالایشگاه تهران

واحد تولید نفت سفید

نفت سفید از ترکیباتی مثل پارافین ها، نفتن ها و آروماتیک ها با نقطه جوش ۱۷۰- ۲۵۰ درجه سانتی ‌گراد تشکیل شده است. نفت سفید برای تأمین سوخت هواپیماهای جت و تهیه پودرهای شوینده و حشره کش ها و نیز جهت روشنایی و گرما به عنوان نفت چراغ مورد استفاده قرار می گیرد.

واحد تولید بنزین

بنزین یکی از ترکیباتی است که به عنوان سوخت موتورهای احتراق داخلی و همچنین در تولید حلال ها کاربرد دارد و به دو نوع معمولی و سوپر تقسیم می شود. در این واحد هر دو نوع بنزین تولید می شود.

پالایشگاه تهران و واحدهایی تولیدی آن
پالایشگاه تهران و واحدهایی تولیدی آن

واحد تولید نفت کوره

نفت کوره در تأسیسات بزرگ صنعتی مثل نیروگاه‌های برق و همچنین به عنوان سوخت کوره ها و سوخت کشتی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. چهار نوع نفت کوره ۱۸۰ ، ۲۳۰ ، ۲۸۰ ، ۳۸۰ در پالایشگاه تهران تولید می شود.

واحد تولید گازوئیل

یکی دیگر از ترکیبات تولیدی پالایشگاه نفت تهران گازوئیل است که به عنوان سوخت در موتورهای احتراق دیزل ، ژنراتورها و تلمبه های گازوئیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

واحد تولید سوخت هوایی

در این واحد سوخت هواپیماها تولید می شود. سوخت هوایی سنگین (ATK) و سوخت هوایی سبک (JP4) دو نوع سوختی هستند که برای موتورهای توربینی هواپیماهای مسافربری و برخی هواپیماهای جنگی ، هواپیماهای ملخ دار جنگی و انواع هلیکوپترها استفاده می شوند.

گاز مایع

این محصول تحت عنوان بوتان تجارتی ، پروپان تجارتی و یا مخلوطی از این دو در پالایشگاه نفت تهران تولید شده و به بازار عرضه می شود.  LPG  تولید شده در این شرکت به عنوان سوخت خانگی و صنعتی و همچنین به عنوان جایگزین ترکیـبات کلروفلـورو کربن ها در سیستـم های سرد کننده استفاده می شود.

طرح های توسعه پالایشگاه تهران

در راستای طرح های توسعه این پالایشگاه مصرف انرژی در این شرکت کاهش یافته و راندمان توربین های گازی آن ۹% افزایش یافته است.

با اجرای این طرح ها تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده های این پالایشگاه ۲۲ میلیون کیلوگرم در سال کاهش یافته است که کمک بزرگی به محیط زیست خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا