Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص آلبالو برای سلامتی چیست و چه مضراتی دارد؟

خواص آلبالو برای سلامتی بسیار زیاد است و برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. آلبالو که گیلاس ترش نیز نامیده می شود، سرشار از مواد مغذی مهم از جمله فیتوکمیکال ها (ترکیبات گیاهی مبارزه کننده با بیماری)، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است. این میوه قرمز ریز برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است، التهابات را کاهش می دهد، سلامت قلب را افزایش می دهد و سایر فواید سلامتی را برای فرد ارائه می دهد.

آلبالو از میوه های قرمز رنگ است. میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین ها، گردش خون را بهبود می بخشد، عملکرد صحیح اعصاب را تضمین می کنند و خواص ضد سرطانی ارائه می دهند.

در حالی که فواید مصرف آلبالو بسیار زیاد است، طعم ترش آن باعث می شود برخی از افراد از مصرف این میوه دوری کنند. با این حال، از این میوه فصلی ریز و قرمز روشن برای تهیه بسیاری از محصولات مانند کیک های خوشمزه، مربا، شربت میوه و کنسانتره استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص آلبالو، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

 

 

فهرست مطالب

آلبالو چیست

آلبالو که به نام گیلاس ترش نیز شناخته می شود، میوه درخت کوچکی ( Prunus cerasus ) بومی اروپا است که اکنون در سراسر جهان پرورش داده می شود. آلبالو هم از نظر ظاهر و هم از نظر میوه شبیه گیلاس است. با این حال، اگرچه هر دو گونه از این درختان میوه‌ های کوچک و قرمز رنگ رشد می ‌کنند، اما درخت آلبالو میوه های اسیدی ‌تر و ترش ‌تر دارد. فصل برداشت آلبالو بسیار کوتاه است، به همین دلیل این میوه اغلب در قفسه‌ های مغازه ‌ها به ‌جای تازه، به صورت منجمد یافت می ‌شوند.

این خوراکی های کوچک دارای مواد مغذی بسیار زیادی هستند و حاوی ترکیبات فعال زیستی فراوانی مانند کاروتنوئیدها، فیبر، پلی فنول ها، پتاسیم و ویتامین C هستند. ثابت شده است که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و با التهابات داخل بدن مقابله کند. همچنین، ثابت شده است که مصرف آلبالو خطر بروز بیماری های قلبی را بسیار کاهش می دهند.

ارزش غذایی آلبالو

بر اساس اطلاعات پایگاه داده ملی مواد مغذی ( USDA)، آلبالو حاوی ویتامین های A و C و مقادیر کمی سدیم، پروتئین، کلسیم، فولات و آهن است. این میوه به صورت تازه حاوی تقریبا ۵۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم است و تقریبا از ۴ درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. این میوه ها سرشار از آنتوسیانین های ضد سرطان هستند، یک رنگدانه طبیعی که به آلبالو رنگ قرمز یاقوتی می دهد. ارزش تغذیه ای این میوه عبارتند از:

  • کالری ۹۷
  • پروتئین ۱.۰۶ گرم
  • کربوهیدرات ۱۶ گرم
  • فیبر ۲.۱ گرم
  • ویتامین C 7میلی گرم
  • پتاسیم ۲۲۲ میلی گرم
  • کلسیم ۱۳ میلی گرم
  • منیزیم ۱۱ میلی گرم
  • بتاکاروتن ۳۸.۰۰ میکروگرم
  • لوتئین و زآگزانتین ۸۵.۰۰ میکروگرم
  • ملاتونین ۱.۶۰ میکروگرم

بنابراین، این میوه غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، پتاسیم، آنتوسیانین ها، کورستین، هیدروکسی سینامات ها، فیبر و سایر مواد مغذی است که برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و یک عامل درمانی است که برای عملکرد مناسب متابولیک، سیستم ایمنی و سلامت پوست بدن ما حیاتی است.

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای سلامتی بدن است که برای بهبود عملکرد سیستم عصبی، عملکرد ماهیچه ها و هموستاز خون و الکترولیت ها مهم است. فیبر برای سلامت روده مهم است. زیرا باکتری های سالم را تقویت می کند و حرکت روده را بهبود می بخشد.

فواید مصرف آلبالو برای سلامتی
فواید مصرف آلبالو برای سلامتی

فواید مصرف آلبالو برای سلامتی

فواید سلامتی فوق العاده آلبالو از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشف شده است. در مطالعات جدیدتر، اصطلاح «سوپر میوه» به آلبالو داده شده است. این میوه ارزش آنتی اکسیدانی بالایی دارد. در مطالعات نشان داده شده است که مصرف این میوه فواید ضد التهابی بالایی دارد، حافظه را بهبود می بخشد، خطر بیماری قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

قرن هاست که از پوست آلبالو به عنوان یک سرکوب کننده سرفه استفاده می شود که به دلیل خاصیت آرامش بخشی، خلط آور، خشک کننده و کنترل سرفه مورد توجه قرار گرفته است. این میوه ترش حاوی ملاتونین است و مطالعات نشان می دهد که ممکن است برای بهبود مدت خواب و مدیریت اختلال خواب مفید باشد. سایر خواص مصرف آلبالو عبارتند از:

خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی قوی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها، ویتامین ها و ملاتونین است. مطالعات نشان داده است که فعالیت زیستی آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، سیانیدین و هیدروکسی سینامات های موجود در این میوه در مقایسه با آنهایی که در تمشک، زغال اخته یا توت فرنگی یافت می شوند، بیشتر است.

مصرف حدود ۲۸۰ گرم آلبالو (تقریبا ۲۴ عدد) ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را بسیار بهبود می بخشد. اگرچه مطالعاتی برای درک بیشتر این مکانیسم مورد نیاز است، اما ایده خوبی است که برای مبارزه با بیماری های دژنراتیو، این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. همچنین گفته می شود که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، پیری را کاهش می دهد.

به مبارزه با التهابات مزمن کمک می کند

التهاب مزمن ناتوان کننده است؛ زیرا یک اختلال سیستمیک در بدن است. مطالعات نشان می دهد که مصرف این میوه اورات پلاسما را در زنان کاهش می دهد. اورات در پلاسما به عنوان یک بیومارکر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عمل می کند.

CRP یک بیومارکر اصلی است که برای ردیابی التهاب در بدن استفاده می شود. سطوح بالای CRP با سکته مغزی، چاقی و اختلالات قلبی عروقی مرتبط است. مصرف آلبالو نشانگرهای زیستی مانند پروتئین واکنشگر C پلاسما (CRP) و غلظت اکسید نیتریک (NO) را در بدن کاهش می دهد. این خواص دارای اثرات ضد آرتروز و ضد دیابت است.

کیفیت خواب و خلق و خو را بهبود می بخشد

مصرف آلبالو یا نوشیدن آب آن، می تواند به افزایش آرامش و بهبود خواب شما کمک کند. این به ملاتونین (یک آنتی اکسیدان قوی و هورمون خواب) که در این میوه یافت می شود، نسبت داده می شود. چندین مطالعه نشان می دهد که نوشیدن آب آلبالو باعث افزایش زمان خواب و کیفیت خواب می شود.

مصرف آلبالو خلق و خو را بهتر می کند و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. کورتیزول اصلی ترین هورمون استرس در بدن شماست. مطالعات نشان داده است که عوامل ضد التهابی موجود در این میوه به کاهش سطح کورتیزول در بدن بسیار کمک می کند.

به مدیریت بیماری دیابت نوع ۲ کمک می کند

آلبالو کم کالری است و دارای شاخص گلیسمی و بار گلیسمی بسیار کمی است. این خواص آلبالو باعث می شود که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انتخابی عالی باشد. زیرا مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین سطح قند خون را در بدن شما در مقایسه با غذاهایی که شاخص گلیسمی بالا، به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهند.

از آنجایی که غذاهای با گلیسمی پایین مانع از افزایش سریع سطح قند در بدن می شوند، این خاصیت به کنترل افزایش سطح انسولین نیز بسیار کمک می کند. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و نشانگرهای ضد التهابی است که ممکن است به مبارزه با بیماری دیابت به شما کمک کند.

ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

اعتقاد بر این است که مشخصات پلی فنولی غنی این میوه دارای اثرات ضد التهابی و محافظت کننده قلبی قوی است. یک مطالعه نشان داده است که مصرف آب آلبالو غنی از آنتوسیانین به کاهش فشار خون بسیار کمک می کند.

مصرف این میوه در تحقیقات منجر به کاهش فشار خون دیاستولیک شده است. مطالعات بیشتری برای اثبات مزایای شل کنندگی عروق و کاهش فشار خون، این میوه مورد نیاز است. جدا از آنتوسیانین ها و خواص ضد التهابی، وجود ویتامین C در آلبالو به بهبود سلامت قلب و عروق نیز کمک می کند.

به کاهش سطح کلسترول و مدیریت وزن کمک می کند

تحقیقات نشان می دهد که مصرف این میوه ترش می تواند سطح کلسترول LDL را در بدن شما کاهش دهد. افراد مسنی که آب آلبالو ترش می نوشند، سطح کلسترول کمتری دارند.

این میوه همچنین کالری کم، فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایینی دارد. تحقیقات زیادی ثابت کرده است که مصرف فیبر زیاد به کاهش وزن کمک می کند. مصرف فیبر گیاهی شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و باکتری های روده را سالم نگه می دارد.

علائم بیماری آرتریت و نقرس را تسکین می دهد

نقرس بیماری است که باعث درد شدید و ناگهانی در مفاصل می شود که بیشتر شست پا را درگیر می کند. انتشار بیش از حد رادیکال‌ های آزاد و سیتوکین ‌ها می ‌تواند پاسخ التهابی را در بدن افزایش داده و علائم بیماری آرتریت و نقرس را تشدید کنند.

همانطور که قبلا گفته شد، آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را از بین می برد تا به مهار التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند. مطالعات نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این میوه ممکن است به مبارزه با علائم بیماری آرتریت و نقرس به مبتلایان بسیار کمک کند.

تجمع اسید اوریک در خون باعث ایجاد کریستال های اورات می شود که باعث التهاب در بدن شده و در نهایت منجر به بروز بیماری نقرس می شود. مصرف آلبالو با کاهش اورات پلاسما همراه با سایر نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشگر C پلاسما (CRP) و غلظت اکسید نیتریک (NO) مرتبط است. در نتیجه مصرف این میوه باعث کاهش علائم بیماری های التهابی می شود. همچنین ثابت شده است که مصرف روزانه آلبالو میزان اسید اوریک خون را تا حد طبیعی کاهش می دهد و در نتیجه حملات بیماری نقرس را کاهش می دهد.

خطر بروز سرطان را کاهش می دهد

گفته می شود آلبالو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی که دارد با استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه می کند و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. چندین مطالعه آزمایشگاهی با مدل‌ های مختلف سلول های سرطانی نشان داده‌ است که عصاره ‌های این میوه مسیرهای گونه‌ های فعال اکسیژن (ROS) را کاهش می‌ دهند.

ریکاوری بعد از ورزش را تسریع می کند

تحقیقات نشان می دهد که مصرف آلبالو پتانسیل تسکین درد عضلانی ناشی از ورزش، درد و التهاب را دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این میوه باعث بهبود بازیابی قدرت عضلانی ایزومتریک پس از یک ورزش شدید می شود. افزودن آلبالو به رژیم غذایی می ‌تواند به دوندگان ماراتن و ورزشکاران استقامتی کمک کند تا از کاهش قدرت جلوگیری کنند و عملکرد ورزشی خود را افزایش دهند.

اکنون که همه چیز را در مورد فواید سلامتی آلبالو می دانیم، بیایید انواع مختلف این میوه شگفت انگیز را که می توانید امتحان کنید، بررسی کنیم.

خواص آلبالو
خواص آلبالو

انواع آلبالو

در حالی که بیش از صد نوع آلبالو در جهان وجود دارد، اما این میوه ها بیشتر به دو نوع عمده، آلبالو شیرین و آلبالو ترش تقسیم می شوند.

آلبالو شیرین

این نوع از آلبالو بیشتر در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود. اکثر این میوه ها به صورت تازه مصرف می شوند، در حالی که یک چهارم آن ها فرآوری شده (آب نمک، کنسرو، منجمد، خشک شده یا آب میوه) هستند. این میوه ها طعم شیرینی دارند و به عنوان میان وعده های سالم محبوب هستند. آنها معمولا در سالادها و اسموتی ها استفاده می شوند.

آلبالو ترش

این نوع از آلبالو طعمی ترش دارد و رنگ آن قرمز روشن است. از این میوه ها در بسیاری از دستور العمل های تهیه محصولات غذایی که نیاز به طعم کمی ترش دارند، استفاده می شود. آنها در اشکال مختلف مانند خشک شده، کنسانتره آب میوه، و منجمد، برای پاسخگویی به تقاضای عمومی در دسترس هستند.

خواص آلبالو برای مردان

خواص آلبالو برای مردان بسیار زیاد است. مصرف این میوه باعث کاهش بروز بیماری های قلبی و عروق در مردان می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مغذی و مفید باعث بهبود خلق و خو می شود.

این میوه یکی از بهترین غذاهایی است که می تواند میل جنسی شما را افزایش دهد. آنها حاوی آنتوسیانین هستند که از ایجاد پلاک در اندام ها جلوگیری می کند و در نتیجه گردش خون شما را به اندام های جنسی افزایش می دهد. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید باروری مردان را نیز بهبود می بخشد.

خواص آلبالو خشک برای کبد

آلبالو حاوی ترکیبات بسیار مفیدی از جمله پلی فنول ها است. این ترکیبات شیمیایی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که با رادیکال های مضر موجود در بدن مبارزه می کنند و از بدن در برابر آسیب های سلولی دفاع می کنند. از آنجای که آلبالو خشک شده، دارای خواص آلبالوی تازه است. از این محصول می توان برای بهبود مشکلات کبدی در تمام طول سال استفاده کرد.

تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف این میوه به صورت های مختلف، به دلیل داشتن ترکیبات مفید ممکن است از بروز بیماری های کبدی در مصرف کنندگان جلوگیری کند. مصرف این میوه به صورت منظم می تواند از بروز بیماری کبد چرب جلوگیری کرده و سلامت کلی بدن را ارتقا دهد.

خواص آلبالو برای کبد

در طب سنتی استفاده از آلبالو برای بهبود مشکلات کبد بسیار توصیه می شود. امروزه با تغیر زندگی شهر نشینی و استفاده از غذاهای چرب و مضر، احتمال بروز بیماری کبد چرب بسیار زیاد شده است. از این رو مصرف آلبالو به دلیل داشتن ترکیبات مفید، می تواند باعث تصفیه خون و دفع مواد سمی از بدن شود. در نتیجه باعث بهبود عملکرد کبد شده و از بروز بیماری های کبدی جلوگیری می کند. مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف منظم این میوه، می تواند نارسایی کبدی را نیز تا حدودی زیادی بهبود بخشد.

خواص آلبالو برای قلب

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم آب آلبالو مصرف می کردند، به دلیل کنترل فشار خون سیستولیک، شانس کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی داشتند. مصرف این میوه کاهش ۲ درجه در قرائت فشار خون را نشان داده است که می تواند به طور قابل توجهی وضعیت فرد را بهبود بخشد. همراه با ورزش منظم و برنامه غذایی مناسب، مصرف این میوه می تواند برای قلب شما بسیار مفید باشد.

آلبالو حاوی کوئرستین است که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در جهان است. این ترکیب شیمیایی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) را در بدن کاهش می دهد. هنگامی که کلسترول LDL اکسید می شود، احتمال بیشتری دارد که به دیواره سرخرگ ها بچسبد و پلاک تشکیل دهد که به بروز حملات قلبی و سکته مغزی بسیار کمک می کند.

خواص آلبالو برای کودکان

خواص آلبالو برای کودکان نیز بسیار زیاد است. مصرف این میوه در دوران بارداری فواید بسیار زیادی دارد. آلبالو به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی، در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند سلامت مغز کودک را نیز تقویت کند. این میوه به دلیل داشتن عناصر مفید مانند کلسیم، منگنز و منیزیم، سلامت استخوان های مادر را بهبود می بخشد. مصرف این میوه ها همچنین برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و بهبود کیفیت خواب مادران و سلامت کلی کود بسیار مفید هستند.

آلبالو به عنوان یک غذای فوق العاده برای کودکان در نظر گرفته می شود، زیرا سرشار از مواد مغذی است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها به رشد مناسب کودکان و بهبود سلامت مغز آنها بسیار کمک می کنند. همچنین حاوی مقدار زیادی کلسیم است که به رشد استخوان های سالم بچه ها کمک می کند.

آلبالو منبع خوبی از آهن است که به پیشگیری از کم خونی در کودکان کمک می کند. مصرف این میوه ملاتونین را که یک هورمون موجود در بدن است، تنظیم می کند. به همین دلیل است که مصرف آن باعث بهبود طول مدت و کیفیت خواب کودک می شود. این میوه تقریبا از دو سوم آب تشکیل شده است. مصرف منظم آلبالو می تواند کودکان را از کم آبی دور کند.

آلبالو حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مفید برای سلامتی است. این میوه منبع خوبی از بتاکاروتن، فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها است. این ترکیبات سیستم ایمنی کودکان را بهبود می بخشد، بینایی و چشم های آنها را سالم نگه می دارد و پوستی درخشان را برای کودکان فراهم می کند. همچنین از آنجایی که آلبالو حاوی مقدار مناسبی فیبر است، مصرف منظم این میوه به پیشگیری از یبوست به کودکان نیز بسیار کمک می کند.

خواص آلبالو برای قلب
خواص آلبالو برای قلب

خواص آلبالو در طب سنتی

در طب سنتی استفاده از آلبالو به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد، بسیار توصیه شده است. این میوه علاوه بر ویتامین C و آنتوسیانین، حاوی سه ماده شیمیایی مبارزه کننده با انواع بیماری ها است که در مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان داده شده است که تغییر سلولی (که منجر به سرطان می شود) را متوقف می کند.

این مواد شیمیایی قدرتمند پریلیل الکل، لیمونن و اسید الاژیک است که فقط آلبالو حاوی هر سه این مواد شیمیایی است. این مواد شیمیایی از شما به ویژه در برابر سرطان سینه، ریه، کبد، پوست و روده بزرگ محافظت می کنند.

یکی دیگر از مزایای کلیدی آلبالو نقش آنها در روشن کردن پوست شما است. این میوه ها، غنی از ویتامین C هستند که یک عامل روشن کننده طبیعی پوست است. آنها می توانند پوست شما را هیدراته کنند و همچنین به بازسازی سلول های پوست شما بسیار کمک کنند تا پوستی بی عیب و نقص و بدون لک داشته باشید. ویتامین ‌ها و مواد معدنی ضروری موجود در این میوه ها همچنین می ‌توانند درخشندگی طبیعی را به پوست شما اضافه کنند.

خواص آلبالو یخ زده

خواص آلبالو یخ زده اگر به صورت مناسب نگهداری شود، مانند آلبالو تازه است. مصرف این میوه برای درمان سردردهای شدید و میگرنی در طب سنتی بسیار شناخته شده است. آلبالو تیره رنگ حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است که می تواند سیگنال های درد به مغز را مسدود کند.

آلبالو سرشار از آنتوسیانین است که می تواند بر عملکرد مغز تاثیرات مثبت بگذارد. مصرف این میوه علاوه بر بهبود توانایی های شناختی، از تحلیل رفتن سلول های مغز نیز جلوگیری می کند. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های این میوه با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کنند و احتمال التهاب در مغز را نیز کاهش می دهند.

این میوه همچنین، خواص ضد التهابی دارد که می تواند التهاب بافت هایی که منجر به درد می شوند را کاهش دهد. به همین دلیل در طب سنتی مصرف یک کاسه آلبالو یا یک لیوان آب آن، برای کسانی که از سردرد مزمن رنج می برند بسیار توصیه می شود.

این میوه همچنین حاوی مقادیر خوبی از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و حتی بتا کاروتن است که سلامت چشم شما را بهبود می بخشد. این ترکیبات شیمیایی به تقویت اعصاب بینایی و تقویت بینایی شما بسیار کمک می کنند. مصرف آلبالو همچنین می تواند خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو چشمی ناشی از عوامل پیری را کاهش دهد.

خواص آلبالو خشکه در لاغری

آلبالو میوه ‌ای سرشار از فیبر است که می ‌تواند هضم را بهبود بخشد و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند. این میوه ها همچنین می توانند سیستم داخلی بدن را پاکسازی کرده و سموم ناخواسته را از بدن دفع کنند. به همین دلیل است که آب آلبالو به عنوان یک نوشیدنی بعد از تمرین برای تامین مواد مغذی بدن و بازیابی سریعتر انرژی توصیه می شود.

مصرف این میوه همچنین به دلیل داشتن فیبر بالا، باعث کاهش اشتها می شود. در نتیجه از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری می کند. در طب سنتی مصرف آلبالو خشکه برای لاغری بسیار توصیه می شود.

دستور العمل های استفاده از آلبالو

این میوه همه کاره است، زیرا می توان از آن در اشکال مختلف استفاده کرد. برخی از دستور العمل های استفاده از آلبالو عبارتند از:

روش تهیه سس باربیکیو آلبالو

این سس طعم شیرین و ترشی دارد و گوشت های کبابی شما را بسیار خوش طعم می کند. برای تهیه این سس شما به مواد زیر نیاز دارد.

  • ۱ پیاز متوسط، خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری کره
  • ۲ حبه سیر، خرد شده
  • ۲ فنجان آلبالو شیرین تیره تازه یا منجمد شده، بدون هسته
  • ۱ فنجان سس کچاپ
  • ۲/۳ فنجان شکر قهوه ای
  • ۱/۴ فنجان سرکه سیب

دستور العمل

در یک قابلمه بزرگ، پیاز خرد شده را در کره تفت دهید تا نرم شود. سپس سیر را اضافه کنید و بگذارید کمی قهوه ای رنگ شود. سپس بقیه مواد را به ترتیب اضافه کنید و مخلوط را به خوبی بهم بزنید. سس را بدون پوشش روی حرارت متوسط ​​به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا سس باربیکیو شما آماده شود.

روش تهیه مربا آلبالو

استفاده از مربا آلبالو یک راه سالم و مغذی برای شروع روز است. شما می توانید این مربا را روی یک تکه نان معمولی یا نان تست بمالید یا از آن به عنوان پرکننده دونات استفاده کنید تا یک خوراکی خوشمزه داشته باشید. برای تهیه این مربا شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت.

  • ۲ فنجان آلبالو بدون هسته
  • ۲ لیوان شکر
  • ۲ لیوان آب

دستور العمل

برای تهیه این مربا آب را درون یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید. سپس شکر را اضافه کنید تا به خوبی در آب حل شود. سپس آلبالو را درون قابلمه ریخته و بر روی شعله قرار دهید تا مربای شما غلیظ شود. مربا را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

خواص آلبالو در طب سنتی
خواص آلبالو در طب سنتی

نحوه انتخاب و نگهداری آلبالو

برای خرید بهترین نوع این میوه شما باید به نکات بسیار زیادی توجه داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • رنگ این میوه ها می تواند از قرمز روشن تا قرمز متمایل به سیاه متغیر باشد. آلبالوهای رسیده به دلیل تجمع ترکیبات پلی فنلی و آنتوسیانین ها و تجزیه کلروفیل قرمز تیره می شوند.
  • شیرینی این میوه عمدتا به دلیل محتوای گلوکز و فروکتوز آن است.
  • ترشی این میوه به دلیل وجود اسیدهای آلی مانند اسید مالیک است.
  • سفتی به بافت و ترکیب ساختاری میوه نسبت داده می شود. آلبالوهای نارس سفت و میوه های بیش از حد رسیده نرم هستند.

بنابراین، بررسی کنید که آیا آلبالوها سفت و پر هستند یا خیر. این نشان دهنده تازگی این میوه هاست. از خرید میوه های که نرم یا چروکیده هستند خودداری کنید. آلبالو هایی را انتخاب کنید که درخشان و براق به نظر می رسند. شما می توانید آلبالوهای تازه را در یخچال نگهداری کنید. این میوه ها ۲-۳ هفته در یخچال دوام می آورند. همچنین می توانید این میوه ها را فریز کرده و تا یک سال از آنها استفاده کنید.

عوارض جانبی و خطرات سلامتی مصرف آلبالو

مصرف این میوه معمولا برای سلامتی بی خطر است و عوارض جانبی زیادی ندارد. با این حال، مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال و معده درد در افراد مستعد IBS شوند. همچنین برخی از افراد به این میوه حساسیت نشان می دهند و واکنش های آلرژیک را تجربه می کنند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد آلبالو عبارتند از:

ناراحتی دستگاه گوارش

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا کسانی که مشکلات گوارشی دارند، ممکن است با مصرف زیاد این میوه دچار نفخ شکم، گاز، اسهال و گرفتگی عضلات شوند. آلبالو حاوی قند و سوربیتول است که می تواند باعث تحریک علائم بیماری IBS شود. در واقع، مصرف این میوه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) توصیه نمی شود.

مسمومیت احتمالی با سیانید

این میوه سمی نیست، اما هسته ‌های آن حاوی ترکیب شیمیایی به نام آمیگدالین است که در بدن به هیدروژن سیانید تبدیل می ‌شود. در صورت بلعیده شدن این هسته ها، ممکن است برای سلامتی خطرناک و کشنده باشند. وزن بدن و تعداد هسته های آلبالو مصرف شده نقش مهمی در شدت مسمومیت دارد. خوردن بیش از حد هسته های این میوه، کشنده است.

واکنش های آلرژیک

اگر بعد از مصرف آلبالو علائمی مانند حالت تهوع، گرفتگی شکم، خس خس سینه، سرگیجه، احساس سوزن سوزن شدن در دهان، مشکل در تنفس و یا تورم لب ها، زبان یا گلو را تجربه کردید، ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید. در صورت تداوم هر یک از علائم ذکر شده، فورا به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

آلبالو سرشار از ویتامین های A، C و E و فنولیک هایی مانند آنتوسیانین است. این میوه ها به دو دسته شیرین و ترش تقسیم بندی می شوند و به طور گسترده در محصولات غذایی مختلف به ویژه مرباها، آب میوه ها، چاشنی ها و محصولات پخته استفاده می شوند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این میوه فواید سلامتی متعددی مانند بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش درد در بیماری نقرس و آرتریت، بهبود خلق و خو، استقامت و ریکاوری عضلات، بهبود بیماری دیابت و کاهش خطر ابتلا به سرطان را ارائه می دهد. مصرف آلبالو به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، از قورت دادن هسته های آن شدیدا خودداری کنید، زیرا می توانند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشند. امیدواریم از مطالعه این مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا