Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص گیلاس چیست؟ روش های مصرف و فواید سلامتی

خواص گیلاس برای سلامتی بسیار زیاد است، این میوه شیرین و آبدار طرفداران بسیار زیادی دارد. مواد مغذی و اجزای زیستی فعال موجود در گیلاس از مزایای سلامتی پیشگیرانه حمایت می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف گیلاس و محصولات تهیه شده با آن استرس اکسیداتیو، التهاب، درد عضلانی ناشی از ورزش و کاهش قدرت، کلسترول LDL، فشار خون، علائم آرتریت و مشکلات خواب را کاهش می دهد.

خواص گیلاس ناشی از سطوح بالای آنتی اکسیدان های آن است که با آسیب های رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از سلول های ما محافظت می کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف این میوه به حذف چربی های اضافی بدن و افزایش ملاتونین کمک می کند. مصرف این میوه از چرخه خواب سالم نیز پشتیبانی می کند.

شما می توانید مقداری گیلاس تازه، یخ زده یا خشک را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید و از فواید سلامتی فراوان آنها بهره مند شوید. این میوه ها طعم فوق العاده ای دارند و همچنین از مواد مغذی خوبی برخوردارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص گیلاس، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گیلاس چیست

گیلاس میوه ای به رنگ تیره است که با نام علمی Prunus شناخته می شود. دو نوع گیلاس در جهان وجود دارد. این گونه ها شامل گونه های مشتق شده از Prunus avium (گیلاس شیرین یا وحشی) و گونه های مشتق شده از Prunus cerasus (گیلاس ترش) هستند.

این میوه از دوران ماقبل تاریخ مصرف می شده است. بر اساس گزارش ها، درخت این میوه به همراه درخت زردآلو توسط یک کاوشکر از شمال شرقی آناتولی، ارمنستان تاریخی، در سال ۷۲ قبل از میلاد به رم آورده شد.

درختان این میوه خوشمزه بومی مناطق معتدل نیمکره شمالی هستند، اما امروزه در سراسر جهان نیز کشت می شود. فصل اوج مصرف گیلاس در ماه های تابستان است. شما می توانید این میوه ها را درون یخچال فریز کرده و در طول سال از فواید بسیار زیاد آن میوه استفاده کنید.

 

 

ارزش غذایی گیلاس

این میوه سرشار از ترکیبات مفید برای سلامتی مانند آنتوسیانین، کورستین، هیدروکسی سینامات، پتاسیم، کاروتنوئیدها و ملاتونین است. علاوه بر این، گیلاس یک میوه غنی از فیبر و منبع عالی از ویتامین C است. گیلاس شیرین همچنین دارای شاخص گلیسمی بسیار کمی است که به طور شگفت انگیزی شاخص گلیسمی آن کمتر از زردآلو، انگور، هلو، زغال اخته و آلو است. یک فنجان (تقریبا ۱۳۸ گرم) گیلاس دارای ارزش تغذیه ای زیر است.

  • ۸۷ کالری
  • ۲۲ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم پروتئین
  • ۳ گرم چربی
  • ۳ گرم فیبر رژیمی
  • ۱۰ میلی گرم ویتامین C
  • ۳۰۶ میلی گرم پتاسیم
  • ۱ میلی گرم منگنز
  • ۹ میکروگرم ویتامین K
  • ۱ میلی گرم مس
  • ۲ میلی گرم منیزیم
  • ۱ میلی گرم ویتامین B6
  • ۵ میلی گرم آهن
  • ۳ میلی گرم اسید پانتوتنیک
  • ۲۹ میلی گرم فسفر
  • ۹ میلی گرم کلسیم
  • ۸۸ واحد بین المللی ویتامین A
فواید سلامتی و خواص گیلاس
فواید سلامتی و خواص گیلاس

فواید سلامتی و خواص گیلاس

این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی و ترکیبات مفید مانند آنتی اکسیدان ها برای سلامتی بسیار مفید است. مصرف گیلاس در طب سنتی برای درمان و بهبودی بسیاری از مشکلات توصیه می شود. فواید مصرف این میوه برای سلامتی عبارتند از:

به کاهش وزن کمک می کند

گیلاس نه تنها کالری کمی دارد بلکه تحقیقات نشان می دهد که به کاهش غلظت چربی در خون شما نیز کمک می کند. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که موش های که به مدت ۹۰ روز در رژیم غذایی پرچرب خود عصاره گیلاس دریافت کرده اند، به اندازه موش‌ های دیگر، وزن اضافه نکردند یا چربی بدنشان افزایش پیدا نکرد.

مصرف گیلاس با کاهش غلظت چربی در خون، درصد توده چربی و میزان چربی شکمی را نیز کاهش می دهد. مصرف این میوه سطوح التهاب را نیز در بدن کاهش می دهد. با مصرف گیلاس به اشکال مختلف، می توانید التهاب و چربی خون را کاهش داده و احتمال بروز بیماری های قلبی و افزایش وزن را کاهش دهید.

تقویت سلامت قلب

آنتی اکسیدان های موجود در گیلاس برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار شناخته شده است و می تواند خطر بروز سکته قلبی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این میوه ایزوفرم گیرنده های فعال کننده پراکسی زوم (PPARs) را در بسیاری از بافت های بدن فعال می کند.

PPAR ها ژن هایی را تنظیم می کنند که در متابولیسم چربی و گلوکز نقش دارند و زمانی که اصلاح شوند، می توانند به کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی کمک کنند. داروهای تجویز شده ای وجود دارند که همین کار را انجام می دهند، اما مصرف آنها با عوارض جانبی جدی مانند حملات قلبی و سکته همراه هستند. مصرف گیلاس هیچ گونه عوارضی برای سلامتی در پی نخواهد داشت.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که آنتوسیانین و فیبر موجود در این میوه با کاهش عوامل خطر متابولیک، بهبود سطح کلسترول LDL و بهبود متابولیسم گلوکز به سلامت قلب بسیار کمک می کند.

منبع غنی از آنتی اکسیدان است

آنتوسیانین ها و سیانیدین دو جز مهم از ترکیبات گیلاس هستند که آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی هستند. وجود آنها کمک می کند این میوه به یک ماده غذایی با آنتی اکسیدان بالا تبدیل شود. یک مطالعه نشان داد که آنتوسیانین ها و سیانیدین جدا شده از گیلاس فعالیت ضد التهابی بهتری نسبت به آسپرین از خود نشان می دهند.

آنتوسیانین های موجود در این میوه نه تنها دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند، بلکه از رشد تومور و رشد سلول های سرطان در روده بزرگ انسان جلوگیری می کنند. بدن از آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد استفاده می کند، که امروزه نقش مهمی در بروز بیماری های مختلف مانند سرطان، بیماری های قلبی و زوال عقل دارد.

از دیگر فواید گیلاس می توان به مبارزه با رادیکال های آزادی که به چشم ها آسیب می رسانند، اشاره کرد. دژنراسیون ماکولا و گلوکوم توسط رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو در چشم ایجاد می شوند. دژنراسیون ماکولا از دست دادن بینایی مرتبط با سن و تاری دید مرتبط با آسیب به ماکولا یا مرکز چشم است. این بیماری ها در نهایت می توانند بر توانایی فرد در خواندن و انجام بسیاری از کارهای روزمره افراد تاثیرات منفی بگذارند.

گلوکوم در اثر تجمع مایع در چشم ایجاد می شود که بر عصب بینایی، شبکیه چشم و عدسی فشار وارد می کند. فشار وارده در صورت عدم درمان می تواند به طور دائمی به چشم آسیب برساند. گیلاس به عنوان یک درمان کننده طبیعی برای دژنراسیون ماکولا و درمان طبیعی برای گلوکوم شناخته می شود. زیرا آنتی اکسیدان های قدرتمندی دارد که به جلوگیری از آسیب های چشمی به فرد بسیار کمک می کند.

از آنجایی که گیلاس سرشار از ویتامین C نیز است، می تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد. مزایای گیلاس برای پوست شامل توانایی آن در کاهش شرایط التهابی است که روی پوست شما تاثیر می گذارد، خاصیت ارتجاعی را بهبود می بخشد و علائم پیری را کاهش می دهد.

نقرس را درمان می کند

نقرس یک بیماری دردناک و نوعی آرتروز است که عمدتا شست پا را درگیر می کند. در این بیماری شست پا در اثر اسید اوریک اضافی سفت، ملتهب و دردناک می شود. اسید اوریک اضافی منجر به تشکیل کریستال در مفاصل می شود. این سطوح بالای اسید اوریک در بدن، بیماری هیپراوریسمی نامیده می شود و درد، ناشی از پاسخ طبیعی ضد التهابی بدن به کریستال ها است. سطوح بالای اسید اوریک می تواند منجر به مشکلات جدی تری برای سلامتی مانند دیابت، بیماری کلیوی و بیماری قلبی شود.

یک مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به نقرس که در رژیم غذایی خود عصاره گیلاس استفاده می کنند ۳۵ درصد کاهش خطر حملات نقرس را تجربه کرده اند. هنگامی که این میوه همراه با داروی آلوپورینول، داروی تجویز شده برای نقرس و سنگ کلیه ترکیب شود، خطر حملات نقرس را تا ۷۵ درصد کاهش می دهد.

استفاده از گیلاس در طب سنتی
استفاده از گیلاس در طب سنتی

خواص گیلاس در درمان دیابت نوع دو

امروزه بیماری دیابت به اندازه سرماخوردگی و آنفولانزا رایج شده است. به دنبال سبک زندگی ناسالم، بسیاری از مردم دچار بیماری دیابت می شوند. مصرف منظم این میوه می تواند به طور طبیعی از دیابت نوع دوم پیشگیری کرده و آن را درمان کند. طبق مطالعات انجام شده، گیلاس به طور طبیعی دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که قند خون را افزایش نمی دهد.

علاوه بر این، گیلاس دارای ترکیبات پلی فنول است. بسیاری از مطالعات نشان داده است که این ترکیبات هیپرگلیسمی و همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می ‌دهند، که هر دو نشان‌ دهنده دیابت نوع دوم هستند.

خواص گیلاس در کاهش التهابات

این میوه یکی از بهترین مواد غذایی ضد التهابی موجود در جهان است. در یک مطالعه، ۵۴ دونده سالم به طور متوسط ​​۱۶ مایل در یک دوره ۲۴ ساعته دویدند. شرکت کنندگان دو بار در روز به مدت هفت روز قبل از مسابقه و در روز مسابقه، بطری های ۳۵۵ میلی لیتری آب گیلاس مصرف کردند.

در حالی که هر دو گروه افزایش درد را پس از مسابقه گزارش کردند، اما گروهی که از آب گیلاس استفاده می کردند درد کمتری را گزارش کردند. تصور می شود که این اثرات به دلیل خواص ضد التهابی این میوه است.

مصرف این میوه به دلیل ترکیبات مفید التهابات را کاهش داده، مسیرهای التهابی را مهار کرده و اورات پلاسما را کاهش می‌ دهد. اورات پلاسما نمکی است که از اسید اوریک به دست می آید.

سرشار از پتاسیم است

یک فنجان از این میوه حدود ۹ درصد از مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم شما را تامین می کند. هنگامی که این میوه خوشمزه غنی از پتاسیم را مصرف می کنید، بدن خود را با مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد چندین اندام تغذیه می کنید. پتاسیم برای عملکرد صحیح قلب، کلیه ها، مغز و بافت های عضلانی حیاتی است.

پتاسیم خطر سکته مغزی را کاهش می دهد، فشار خون بالا را کاهش می دهد، از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند و قدرت عضلات را بهبود می بخشد. به علاوه، مصرف این میوه در دوران بارداری بسیار مفید است. زیرا پتاسیم مورد نیاز بدن مادر و کودک را تامین می کند که برای کمک به حفظ تعادل مایعات و مواد شیمیایی با افزایش حجم خون مورد نیاز است.

بیماری آرتروز را درمان می کند

شایع ترین نوع بیماری آرتریت که ۳۳ میلیون بزرگسال را در کشور آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد، آرتروز یا بیماری دژنراتیو مفصل است. این بیماری زمانی رخ می دهد که غضروف بین استخوان ها و مفصل فرسوده شود. این بیماری به استخوان ها اجازه می دهد تا به یکدیگر ساییده شوند. تحقیقات نشان داده است که مصرف این میوه به دلیل ترکیبات مفید و مغذی، باعث تسکین علائم برای بیماران مبتلا به آرتروز می شود.

به بهبود چرخه خواب کمک می کند

گیلاس حاوی سطوح بالایی از مواد شیمیایی گیاهی، از جمله ملاتونین، یک مولکول حیاتی در تنظیم چرخه خواب و بیداری است. در یک مطالعه تحقیقاتی، ۲۰ داوطلب به مدت هفت روز از کنسانتره آب گیلاس مصرف کردند. در پایان این تحقیقات، محتوای ملاتونین در بدن این افراد به طور قابل توجهی افزایش یافت.

ملاتونین هورمونی است که توسط غده صنوبری، غده کوچکی در مغز ساخته می شود. این هورمون به کنترل چرخه خواب و بیداری کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد ترکیبات موجود در این میوه می توانند برای بهبود الگوهای خواب مفید باشند و به افراد مبتلا به اختلال خواب یا کسانی که نمی توانند بخوابند، کمک کنند.

استفاده از گیلاس در طب سنتی

این میوه در طب سنتی به دلیل خاصیت گرم کنندگی بسیار شناخته شده است. در طب سنتی چینی، از آنها برای تقویت انرژی چی، تقویت گردش خون، بهبود سلامت پوست و رفع خستگی و شادابی استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که این میوه به خونسازی کمک می کنند بنابراین برای بهبود شرایط سلامتی که نیاز به پاکسازی یا سم زدایی از بدن دارند، بسیار مفید است. گیلاس همچنین برای تقویت طحال، رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال، جوانسازی بدن و تحریک اشتها نیز در طب سنتی بسیار استفاده می شود.

یکی از قوی ترین فواید گیلاس محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است. این خاصیت توسط پزشکان طب سنتی به رسمیت شناخته شده است و برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری های مرتبط با التهاب، از جمله نقرس، آرتریت و فیبرومیالژیا استفاده می شود. ملاتونین موجود در این میوه همچنین به دلیل توانایی آن در القای احساس آرامش و کمک به رفع بی خوابی، سردرد و تحریک پذیری بسیار ارزشمند است.

نحوه استفاده از گیلاس
نحوه استفاده از گیلاس

نحوه استفاده از گیلاس

این میوه به طور گسترده در فروشگاه های مواد غذایی، به خصوص در فصل تابستان یافت می شود. شما همچنین می توانید گیلاس و آب گیلاس منجمد یا خشک شده را در تمام فصول سال در برخی از فروشگاه ها یافت کنید.

روش‌ های جالب و سالم زیادی برای استفاده از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. شما می توانید این میوه ها را در فصل تابستان به صورت تازه به بلغور جو دوسر، ماست، سالاد، دسر، نوشیدنی و اسموتی خود اضافه کنید. البته می توانید آنها را به صورت ساده نیز مصرف کنید. شما همچنین می توانید گیلاس ها را تا یک سال در فریزر نگهداری کنید و در طول سال از فواید بسیار زیاد این میوه بهرمند شوید.

خواص آب گیلاس

آب گیلاس حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین ها به خانواده بزرگی از مواد مغذی گیاهی به نام فلاونوئیدها تعلق دارند که با فواید سلامتی مختلفی مرتبط هستند و رنگ قرمز عمیق و غنی خود را به گیلاس می دهند. گیلاس همچنین منبع خوبی از پتاسیم و فیبر است.

ویتامین ‌های E و C و فلاونوئیدهای موجود در آب گیلاس، ممکن است پیری را کند کرده و علائم بیماری‌ های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کند یا حتی معکوس کنند. این آبمیوه همچنین حاوی ترکیباتی است که می تواند به کند کردن یا مهار پیشرفت سرطان به شما بسیار کمک کند.

مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان، مانند آب گیلاس، ممکن است به کاهش و خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش علائم پیری پوست به شما بسیار کمک کند. آنتی اکسیدان ها برای پاکسازی بدن از رادیکال های آزاد ضروری هستند و به طور موثر از طریق رژیم غذایی به دست می آیند.

اگر آنتی ‌اکسیدان‌ های کافی مصرف نکنیم، ممکن است بیماری‌ هایی از جمله بیماری‌ های قلبی- عروقی، آرتریت، سرطان، شرایط التهابی و بیماری‌ های عصبی را تجربه کنیم. آب گیلاس حاوی ۱۶ آنتی اکسیدان به علاوه مجموعه ای از ترکیبات دیگر با فواید سلامتی بسیار است.

خواص گیلاس برای کبد

برخی از محققان معتقدند هر چه رنگ میوه تیره تر باشد، سطح آنتی اکسیدان آن بیشتر است. گیلاس رنگ قرمز تیره خود را از سطوح بالای آنتوسیانین می گیرد. آنتوسیانین ‌ها آنتی ‌اکسیدان‌ هایی هستند که فواید سلامتی زیادی از جمله کاهش خطر بروز بیماری ‌های قلبی را دارند.

این میوه مملو از آنتی اکسیدان هایی است که تصور می شود در جلوگیری یا به تاخیر انداختن آسیب سلولی که می تواند راه را برای بیماری ها و شرایط خاص باز کند، نقش دارد. این میوه همچنین حاوی ترکیبات مفید دیگر مانند ویتامین C است که سموم اضافی را از بدن دفع می کنند. مصرف این میوه فشار خون را کاهش می دهد و تولید گلبول های قرمز را در بدن تقویت می کند.

این خواص باعث بهبود سلامتی کلی بدن و کاهش فشار بر روی کبد می شود. برخی از تحقیقات نیز نشان می دهد مصرف گیلاس ممکن است برخی از بیماری های کبدی مانند کبد چرب را تا حدود زیادی بهبود دهد. بنابراین توصیه می شود این میوه را برای تقویت سلامتی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

خواص گیلاس خشک

گیلاس خشک شده تمام فواید گیلاس تازه را در خود جای داده است. شما می توانید از گیلاس های خشک شده در تمام فصول سال استفاده کنید و از مزایایی بسیار زیاد آن بهرمند شوید. این میوه حاوی ویتامین C است که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود. این ویتامین به بدن ما در ترمیم زخم ها و ساختن بافت جدید بسیار کمک می کند.

ویتامین C به تقویت کلاژن سازی نیز کمک می کند. کلاژن پروتئینی است که به ساخت بافت ها، پوست، استخوان ها و سلول های ما کمک می کند و در ترمیم زخم و همچنین حفظ جوانی و سلامت پوست نقش بسیار موثری دارد. برای دریافت ویتامین C توصیه می شود این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

با افزایش سن، داشتن یک رژیم غذایی سالم برای محافظت از خود در برابر سرطان و سایر بیماری های مزمن بسیار مهم است. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در گیلاس خشک شده به محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف مرتبط با افزایش سن در طول سال به شما بسیار کمک می کند.

یکی از راه هایی که این میوه می تواند از بیماری ها جلوگیری کند، کاهش سطح التهاب در بدن است. مشخص شده است که گیلاس سطح پروتئین ‌واکنشگر C و نیتریک را در خون کاهش می‌ دهد که عوامل خطر برای بروز بیماری ‌های قلبی عروقی هستند. مصرف گیلاس خشک شده می تواند یکی از راه های سالم ماندن طبیعی و محافظت از بدن در برابر بیماری های مضر باشد.

خواص آب گیلاس
خواص آب گیلاس

خواص گیلاس برای پوست

انواع مختلف گیلاس برای سلامت پوست مفید هستند. این میوه قرمز رنگ حاوی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین با خواص ضد التهابی و ضد پیری است. این میوه منبع غنی از ویتامین A است که از تولید سلول های جدید پوست حمایت می کند. همچنین سرشار از اسیدهای آلی قابض است که به سفت شدن پوست کمک می کند و منبع خوبی از ویتامین C برای تولید کلاژن است.

این میوه به طور کلی منبع خوبی از ویتامین C است. یکی از عملکردهای ویتامین C تحریک تولید کلاژن در پوست است. ویتامین C موجود در گیلاس با تحریک تولید کلاژن به خاصیت ارتجاعی بهتر پوست کمک می کند. این میوه با پیشگیری از بروز چین و چروک برای داشتن پوستی جوان تر به شما بسیار کمک می کند. مطالعات نشان داده است که ویتامین C در پوست تجمع می کند و از آسیب اشعه ماورا بنفش جلوگیری می کند.

ویتامین A موجود در این میوه که به شکل آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی غنی از ویتامین A وجود دارد که تولید سلول های جدید پوست را تنظیم می کند. بنابراین بازسازی و ترمیم پوست را بهبود می بخشد. ویتامین A از بلوغ و تمایز سلول‌ های جدید پوست به سلول‌ های تخصصی که عملکردهای مختلفی را در پوست انجام می ‌دهند، پشتیبانی می ‌کند. مصرف این میوه به پیشگیری و درمان مشکلات پوستی مربوط به بازسازی ضعیف سلول های پوست مانند خشکی و بهبود ضعیف زخم کمک می کند.

مصرف این میوه به دلایل مختلفی برای پوست خشک مفید است. سلول های پوست پیر می شوند و به طور منظم نیاز به تعویض دارند. کاروتنوئیدها با فعالیت ویتامین A موجود در این میوه، تولید سلول‌های جدید پوست را تنظیم می ‌کند و باعث ریزش سلول ‌های قدیمی، آسیب ‌دیده و خشک از سطح پوست می‌ شود. در نتیجه به بازسازی پوست و جایگزینی سلول های پوستی با عملکرد ضعیف با سلول های جدید و سالم کمک می کند.

گیلاس همچنین به طور طبیعی سرشار از آب است و خوردن آن به هیدراته نگه داشتن پوست و در نتیجه ظاهری سالم و جوان تر به شما کمک می کند. این میوه به طور کلی حاوی طیف وسیعی از ویتامین های گروه B است. کمبود ویتامین B باعث علائمی مانند خشکی، ترک خوردگی پوست و افزایش خطر عفونت می شود.

خواص گیلاس نارس

مصرف گیلاس ترش یا نارس خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به گفته محققان مصرف این میوه به صورت نارس، استرس اکسیداتیو و التهاب را در بدن به مقدار زیادی کاهش می دهد. افراد مبتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت و نقرس می توانند از فواید بسیار زیاد این میوه بهرمند شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که ترکیبات موجود در گیلاس نارس رشد سلول های سرطانی را تا حدود زیادی مهار کرده و از بروز بیماری های مانند سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، مشکلات کبدی و مشکلات پوستی از شما محافظت می کند.

مصرف این میوه می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی را تا حدود زیادی کاهش دهد، زیرا ممکن است سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش داده و سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش دهد. این میوه همچنین حاوی پتاسیم و مقدار کمی سدیم است که در کاهش فشار خون بسیار مفید هستند.

خواص گیلاس برای موی سر

ویتامین C موجود در گیلاس به تقویت فولیکول های مو کمک می کند و همچنین از تجزیه ریشه ها جلوگیری می کند. این میوه به دلیل داشتن مواد معدنی مفید به رشد مو نیز کمک می کند و خاصیت آبرسانی دارد. مصرف منظم گیلاس موخوره را درمان می کند و موهای شاداب و درخشان را برای شما به ارمغان می آورد.

فواید گیلاس برای کرونا

یک سیستم ایمنی سالم و قوی با ایجاد مانعی از حمله مهاجمان یا آنتی ژن ها به بدن محافظت می کند. این میوه حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد ویروسی است. فلاونوئیدها، نوعی آنتی اکسیدان موجود در آب گیلاس، توسط گیاهان برای مبارزه با عفونت تولید می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی ممکن است بر سیستم ایمنی تاثیرات مثبت گذاشته و از بدن ما در مقابله با ویروس های مختلف محافظت کنند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری کرونا، توصیه می شود این میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

فواید گیلاس برای مردان
فواید گیلاس برای مردان

فواید گیلاس برای مردان

گیلاس از نظر فواید سلامتی مانند زغال اخته مورد توجه قرار نگرفته است، اما منبع غنی از آنتی اکسیدان های مفید برای سلامتی است. اگرچه غلظت آنتی اکسیدان ها در انواع گیلاس متفاوت است، اما می توان گفت که انواع مختلف این میوه دارای ترکیبات ضد التهابی هستند.

التهاب می تواند در فعالیت قلب شما اختلال ایجاد کند و جریان خون را کاهش دهد. اما مبارزه و یا کاهش التهاب با افزایش جریان خون به تضمین سلامت قلب و سلامت جنسی شما کمک می کند. در واقع، مشکلات سلامت جنسی در افرادی که از بیماری های التهابی رنج می برند بسیار رایج است. بیماری آرتریت روماتوئید یکی از بزرگترین علل فیزیکی اختلال نعوظ در مردان است.

این میوه علاوه بر کمک به کاهش التهابی که می‌ تواند باعث اختلال نعوظ در مردان شود، حاوی مواد مفیدی مانند روی، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای حفظ سلامت جنسی مردان بسیار مفید هستند.

مضرات گیلاس

مصرف گیلاس شیرین و ترش برای بزرگسالان و کودکان کاملا بی خطر است. اما مصرف بیش از حد این میوه، ممکن است برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. همچنین مصرف گیلاس ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک در افراد حساس شود.

تحقیقات کافی برای نشان دادن اینکه آیا دوزهای زیاد این میوه برای اهداف دارویی کاملا ایمن هستند، وجود ندارد. اگر دوزهای زیاد یا مکمل های گیلاس مصرف می کنید، توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید. مصرف گیلاس برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است، اما توصیه می شود از مصرف بیش از حد این میوه در این دوران خودداری شود.

سخن آخر

گیلاس یک میوه بسیار آبدار و خوشمزه است که در فصل تابستان در بازار یافت می شود. فواید این میوه به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن بسیار زیاد است. این میوه برای کاهش شرایط التهابی و استرس اکسیداتیو در طب سنتی بسیار شناخته شده است. آنها شاخص گلیسمی پایینی دارند؛ بنابراین برای افراد دیابتی بی خطر هستند. شما می توانید این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شود. امیدواریم از مطالعه این مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا