Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی پالایشگاه لاوان و فرآورده‌های نفتی این شرکت

پالایشگاه لاوان یا شرکت پالایش نفت لاوان واقع در استان هرمزگان و یکی چهار شرکت مادر تخصصی وزارت نفت ایران است. پالایشگاه لاوان در سال ۱۳۵۵ با همکاری ایران و شرکت اینگرا از یوگسلاوی سابق ساخته شد.

نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از میادین دریایی سلمان، رشادت، بلال، رسالت و میعانات گازی پارس جنوبی تامین می شود. این پالایشگاه اکنون با ظرفیت ۵۰۰۰۰ بشکه در روز فعالیت می کند.

برخی از فرآورده های شرکت پالایش نفت لاوان شامل نفت گاز ، نفتای سبک ، بنزین سوپر ، نفت کوره و گاز مایع هستند. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

تاریخچه پالایشگاه لاوان

پالایشگاه نفت لاوان در سال ۱۳۵۵ تاسیس شد و با ظرفیت فراوری ۲۰۰۰۰ بشکه نفت خام شروع بکار کرد. این پالایشگاه در ابتدا تحت عنوان نام مجتمع تقطیر لاوان و به عنوان بخشی از پالایشگاه شیراز شروع به کار کرد.

پالایشگاه لاوان پس از انقلاب با طرح های توسعه ای به یک شرکت مستقل تبدیل شد و در طول جنگ با توجه به صدمه دیدن پالایشگاه های دیگر سوخت مورد نیاز ناوگان دریایی و هواپیماها را تامین می کرد.

پس از پایان جنگ تحمیلی این پالایشگاه با هدف توسعه محصولات خود در سال ۱۳۶۸ واحد مراکس را با ظرفیت ۶۰۰۰ بشکه در روز به منظور تولید نفتای شیرین راه اندازی کرد.

علاوه بر این در ادامه روند رو به رشد این پالایشگاه در سال ۱۳۷۳ با اجرای طرح افزایش ظرفیت واحد تقطیر نفت خام تولیدات این شرکت از ۲۰۰۰۰ بشکه به ۳۰۰۰۰ بشکه در روز رسید. طی این طرح تولید نفت سفید و سایر فراورده ها همزمان با کاهش ضایعات افزایش پیدا کرد.

بهتر است بدانید:

در سال ۱۳۸۰ واحد بنزین سازی پالایشگاه نفت لاوان با همت متخصصان داخلی راه اندازی شد. در ادامه روند توسعه این شرکت در سال ۱۳۸۷ اسکله دو منظوره نفتی – تدارکاتی و واحد استحصال و ذخیره‌سازی گاز مایع (LPG)  راه اندازی و شروع به فعالیت کرد.

در سال ۱۳۹۰ فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت شرکت پالایش نفت لاوان باعث افزایش ظرفیت تولید این پالایشگاه از ۳۰ هزار بشکه در روز به ۵۵ هزار بشکه در روز شد.

در سال ۱۳۹۲ واحد تصفیه هیدروژنی و تبدیل کاتالیستی نفتای سنگین در این پالایشگاه در راستای افزایش تولید و حمایت از محیط زیست به بهره‌ برداری رسید.

در ادامه طرح های توسعه  شرکت نفت فلات قاره لاوان در سال ۱۳۹۴ واحد تصفیه هیدروژنی فرآورده‌های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز مطابق با استاندارد یورو ۴ به بهره ‌برداری رسید.

معرفی پالایشگاه لاوان و فرآورده‌های نفتی این شرکت
معرفی پالایشگاه لاوان و فرآورده‌های نفتی این شرکت

واحدهای عملیاتی پالایشگاه لاوان

 واحد تقطیر

این واحد شامل دو مجموعه تقطیر ۱ و تقطیر ۲ با ظرفیت اسمی ۵۰۰۰۰ بشکه در روز است که خوراک اولیه آنها از نفت خام سبک لاوان و میعانات گازی پارس جنوبی تأمین می شود.

در این واحد LPG، نفت سفید،  نفتای سنگین، نفتای سبک،  گازوییل و نفت کوره تولید شده و  جهت پردازش به واحدهای دیگر منتقل می شوند.

واحد تبدیل کاتالیستی

این واحد از دو مجموعه تبدیل کاتالیستی ۳۰۰ و ۱۳۰۰ تشکیل شده  که نفتای سنگین را مورد پالایش قرار می دهد. نفتای سنگین در این واحد به بنزین پلتفرمیت با مشخصات بنزین یورو ۴ تبدیل می شود.

  واحد ایزومریزاسیون

هدف از این واحد بهبود عدد اکتان با شاخه دار شدن پارافین‌های خطی است که باعث افزایش عدد اکتان از مقدار تقریبی ۶۵ به ۸۷ می گردد. این واحد توانایی تولید ۱۰۹۳ متر مکعب در روز بنزین ایزومریت را دارد و هدف آن  تولید بنزین با اکتان بالاتر از نفتای سبک می ‌باشد.

واحد باز یافت گاز مایع

هدف این واحد  تبدیل کاتالیستی LPG   جهت بهبود و کاهش آلودگی است که با ظرفیت تولید ۱۸۰ تن در روز LPG  تصفیه شده فعالیت می کند .

واحد آمین

این واحد از دو مجموعه واحد آمین ۴۰۰ و ۱۹۰۰ تشکیل شده است و هدف آن  کاهش H2S  در گازهای خروجی از واحدهای عملیاتی  و تبدیل آنها به سوخت گازی قابل مصرف در واحدهای عملیاتی است.

  واحد گوگرد زدایی از گازوییل

در این واحد با استفاده از کروسین (نفت سفید) و گازوئیل تولیدی از تقطیر اتمسفریک و همچنین گازوئیل تولیدی از تقطیر تحت خلا ، سوخت جت ، گازوئیل تصفیه شده و نفتای سنگین تولید می شود.

واحد  تولید گوگرد

در این واحد ترکیبات سولفوردار تولیدی به سولفور مایع تبدیل می شوند و بازدهی کلی عملیات بازیافت سولفور و TGT برابر با ۹۹.۵% است.

 واحد کاستیک

در این واحد ذخیره‌ سازی کاستیک برای مصرف در واحدهای  پایین دست صورت می گیرد. در این واحد محلول کاستیک با دو غلظت ۱۰% و ۴۰ در صد وزنی تولید می شود.

واحد تصفیه آب ترش

در این واحد پساب‌های ترش برگشتی از واحدهای پالایشگاهی جهت تصفیه  و برگشت به واحدها یا دریا با ظرفیت  M۳/hr 317 تصفیه می شود.

واحد پالیشر

واحد پالیشر جهت پالایش ناخالصی‌ های موجود در کاندنس‌های برگشتی از واحدهای عملیاتی فعالیت می کند. این واحد از دو بخش  HOT  و COLD  تشکیل شده ‌است که با ظرفیت M۳/hr  ۱۲۰  و M۳/hr  ۱۸۲ فعالیت می کند.

واحد ازن

واحد ازن در پالایشگاه برای کاهش بار میکروبی و تصفیه کامل آب دریا جهت جلوگیری از ورود مواد زیستی و موجودات زنده به واحدهای پالایشگاهی فعالیت می کند و مانع رشد صدف ها و گرفتگی مبدل های حرارتی می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا