Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومیغذایی و دارویی

شهد توت چیست؟ طرز تهیه، طریقه مصرف و خواص آن

توت سفید (Morus alba) درختچه یا درخت بومی چین است. میوه ای سفید رنگ شبیه به شاه توت اما با طعم ناخوشایند دارد. شهد توت سفید مانند برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت نوع ۲ عمل می کنند. آنها تجزیه قند در معده را کند می کنند تا کندتر جذب خون شود. این به بدن کمک می کند سطح قند خون را در محدوده سالم نگه دارد.

مردم معمولا از شهد توت سفید برای دیابت استفاده می کنند. همچنین برای سطوح بالای کلسترول، فشار خون بالا، سرماخوردگی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. توت سفید یک گیاه دارویی است.

شهد توت سفید برای درمان دیابت استفاده می شود. همچنین برای درمان سطوح بالای کلسترول، فشار خون بالا، سرماخوردگی و علائم آن، دردهای عضلانی و مفاصل مانند آرتریت، یبوست، سرگیجه، زنگ زدن در گوش، ریزش مو و سفیدی زودرس استفاده می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از توت سفید مقاله ای منتشر شده است. در این مقاله شما را شهد توت و خواص آن آشنا میکنیم.

شهد توت چیست

ماده ای مغذی و شیرین است که از میوه توت بدست می آید. توت سفید که با نام علمی Morus alba شناخته می شود، نوعی درخت بومی مناطق خاصی از چین و هند است. این درخت به خاطر برگ‌های بلند، گل‌های بدون گلبرگ و توت‌های کوچکش که رنگ‌های آن از سفید تا صورتی یا بنفش تیره متغیر است، قابل توجه است. این میوه همچنین طعمی شیرین و تا حدودی ترش دارد و اغلب برای تهیه آب میوه، چای، مربا یا تنقلات خشک استفاده می شود.

برگ‌ها، پوست، ریشه و میوه درخت توت سفید نیز در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اخیرا برای خواص بالقوه آنها برای ارتقای سلامت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. مکمل های حاوی عصاره توت سفید به طور گسترده ای در دسترس هستند و می توانند به صورت کپسول یا مایع در بسیاری از فروشگاه های مواد طبیعی یافت شوند. شهد توت غنی از مواد زیر است:

مواد مغذی

شهد توت سفید سرشار از چندین ماده مغذی مهم از جمله فیبر، ویتامین C و آهن است. یک اونس (۲۸ گرم) توت سفید خام حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۹۰
  • پروتئین: ۳ گرم
  • چربی: ۰.۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۲ گرم
  • فیبر: ۴ گرم
  • ویتامین C
  • آهن
  • کلسیم

ویتامین

شهد توت سفید به ویژه غنی از ویتامین C است، یک ویتامین محلول در آب که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر و کاهش التهاب عمل می کند. آنها همچنین سرشار از آهن هستند، یک ماده معدنی کلیدی که در سنتز DNA و انتقال اکسیژن نقش دارد. توت سفید بسیار مغذی است و حاوی مقدار مناسبی فیبر، ویتامین C و آهن در هر وعده است.

شهد توت چیست؟ طرز تهیه و خواص آن
شهد توت چیست؟ طرز تهیه و خواص آن

اثرات جانبی شهد توت سفید

در صورت مصرف خوراکی: پودر برگ توت سفید زمانی که تا ۱۲ هفته مصرف شود احتمالا برای اکثر افراد بی خطر است. ممکن است در برخی افراد باعث نفخ، یبوست، گاز و مدفوع شل شود. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا توت سفید توت زمانی که به عنوان دارو مصرف می شود بی خطر است یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

برای اکثر مردم، شهد توت سفید را می توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل با خطر کم عوارض جانبی مصرف کرد. اگرچه واکنش های آلرژیک به توت سفید بسیار نادر است، اما گزارش شده است. همچنین نشان داده شده است که میوه توت باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افرادی می شود که به دلیل واکنش متقابل به گرده ها حساس هستند.

با این اوصاف، قبل از استفاده از عصاره، چای یا مکمل‌های توت سفید، حتماً با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید، به خصوص اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارید یا دارو مصرف می‌کنید. شهد توت سفید ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند، به ویژه در افرادی که به گرده ها حساس هستند. کسانی که دارای بیماری های زمینه ای هستند باید قبل از استفاده از شهد توت با پزشک خود صحبت کنند.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه شهد توت سفید

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا توت سفید برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است وجود ندارد. در قسمت ایمن بمانید و از استفاده خودداری کنید.

تداخلات دارویی شهد توت سفید

داروهای دیابت با شهد توت سفید تداخل دارند: برگ توت سفید ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف برگ توت سفید همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. داروهایی که توسط پمپ ها در سلول ها حرکت می کنند (سوبستراهای انتقال دهنده کاتیون آلی ۲ (OCT2)) با توت سفید برهم کنش دارند. برخی از داروها توسط پمپ ها به داخل و خارج سلول ها منتقل می شوند. توت سفید ممکن است نحوه عملکرد این پمپ ها را تغییر دهد و میزان ماندگاری دارو در بدن را تغییر دهد. در برخی موارد، این ممکن است اثرات و عوارض جانبی یک دارو را تغییر دهد.

آیا شهد توت سفید فوایدی برای سلامتی دارد

توت سفید فواید سلامتی زیادی دارد.

رشد سلول های سرطانی را کاهش دهند

توت سفید سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف برای مبارزه با سرطان از جمله فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و اسیدهای فنولیک است. بر اساس یک مطالعه حیوانی، ترکیبات خاص جدا شده از توت سفید باعث کاهش رشد سلول های سرطان سینه در موش ها شد.

به طور مشابه، مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره پوست ریشه توت سفید از تقسیم و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ جلوگیری می کند و همچنین باعث مرگ سلول های سرطانی می شود. علاوه بر این، سایر مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که عصاره توت سفید ممکن است در برابر سرطان روده بزرگ و دهانه رحم موثر باشد.

سطح کلسترول را کاهش می دهد

شهد توت سفید سبب کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب میشود. در یک مطالعه حیوانی، چای برگ توت سفید باعث کاهش تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول LDL (بد) در موش ها شد.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که تجویز شهد توت به موش‌ها با رژیم غذایی با کلسترول بالا، کلسترول کل و LDL را کاهش می‌دهد. با این حال، مطالعات بیشتری برای ارزیابی اینکه چگونه توت سفید ممکن است بر سطح کلسترول در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

شهد توت چیست؟ طرز تهیه و خواص آن
شهد توت چیست؟ طرز تهیه و خواص آن

کنترل قند خون را بهبود بخشد

چندین مطالعه نشان داده اند که توت سفید و اجزای آن ممکن است به بهبود مدیریت قند خون کمک کند. یک مطالعه کوچک روی ۲۴ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره برگ توت ۳ بار در روز به مدت ۳ ماه به طور قابل توجهی سطح قند خون را بعد از غذا در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد.

همچنین سطوح هموگلوبین A1C را بهبود بخشید، که نشانگری برای اندازه گیری تنظیم طولانی مدت قند خون است، اگرچه این از نظر آماری معنی دار نبود. در مطالعه دیگری بر روی ۱۲ بزرگسال سالم، ترکیبی جدا شده از عصاره برگ توت نشان داد که تنظیم قند خون را پس از ۱۲ هفته بهبود می بخشد.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که شهد توت به موش به حفظ عملکرد سلول های بتا در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین هستند کمک می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که توت سفید ممکن است به کند کردن رشد سلول های سرطانی، کاهش سطح کلسترول و بهبود مدیریت قند خون کمک کند.

دیابت. به نظر می رسد مصرف شهد توت سفید به صورت خوراکی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود. توت سفید همچنین ممکن است از بالا رفتن بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری کند.

دوز مصرفی شهد توت

مکمل های عصاره توت سفید به طور گسترده در بسیاری از فروشگاه های بهداشتی طبیعی موجود است و معمولا به شکل کپسول، مایع یا چای یافت می شود. اکثر تولید کنندگان مکمل مصرف چای یا کپسول توت سفید را همراه با وعده های غذایی برای مدیریت بهتر قند خون توصیه می کنند. در همین حال، شهد توت در یک نوشیدنی انتخابی و چند بار در روز برای حمایت از سلامت کلی مصرف می شوند.

اگرچه هیچ دوز رسمی توصیه شده برای توت سفید وجود ندارد، اکثر تولید کنندگان مکمل توصیه می کنند برای بهترین نتیجه، ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنید. مکمل های عصاره توت سفید به شکل کپسول، مایع یا چای موجود است. اکثر تولید کنندگان مصرف ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در روز همراه با وعده های غذایی را توصیه می کنند.

طریقه مصرف شهد توت

شهد توت بهترین جایگزین عسل و مربا است. طبع گرم دارد و با فرنی و ارده بهترین ترکیب است.

بهترین زمان مصرف شهد توت

قبل از غذا با معده خالی و یا صبح زود یا عصر مصرف شود.

طرز تهیه شهد از توت خشک و مدت زمان پخت شهد توت

روش اول: خشک کردن توت است که طرفدار بیشماری دارد.

روش دوم:  به روش سنتی آب توت را گرفته و با خاک سفید حاوی آهک و املاح معدنی دیگر مخلوط می‌کنند سپس آب توت را با فشردن در پارچه‌ از خاک جدا کرده و می‌جوشانند تا آب مازاد تبخیر شود.

مواد لازم برای طرز تهیه شهد توت در منزل

  • توت به مقدار لازم
  • آب به مقدار لازم

ابتدا توت‌ها را تمیز بشویید و در قابلمه بریزید.

توت‌های رسیده و درشت و توت خشک هم قابل استفاده است.

توت تازه را داخل قابلمه به همراه آب بریزید. شعله خیلی کم باشد تا توت‌ها نسوزد.

بعد از دو ساعت که توت‌ها پخته شد، آبکش و له کنید.

از یک پارچه توری نازک برای صاف کردن استفاده کنید.

شهد توت چیست؟ طرز تهیه و خواص آن
شهد توت چیست؟ طرز تهیه و خواص آن

طرز تهیه سه شهد در منزل

طرز تهیه همه شهد ها مانند شهد انگور و شهد خرما، شهد انجیر و شهد توت سفید مشابه یکدیگر است.

تولید شهد توت

توت  از پرخاصیت ترین میوه ها در جهان است. در کشور ما فراوان موجود است.

مصارف توت سیاه

از خانواده راسا سایا است. طعم شیرین و ترش دارد. در مربا، ژله و دسر مصرف می شود.

کلام آخر

توت سفید گیاهی است که از دیرباز در طب طبیعی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. علاوه بر محتوای مغذی چشمگیر آن، برخی مطالعات نشان داده اند که شهد توت سفید ممکن است با چندین فواید سلامتی مرتبط باشد. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کند و سطح قند و کلسترول خون شما را کاهش دهد.

توت سفید درختی است که بومی مناطق خاصی از آسیا است و اغلب برای میوه، برگ، پوست و ریشه آن کشت می شود. اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است، برخی مطالعات نشان می دهد که شهد توت سفید می تواند سطح قند خون را بهبود بخشد، کلسترول را کاهش دهد و رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا