Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا می توان از ضایعات فلزات زنگی مجددا استفاده کرد؟

ضایعات فلزات زنگی شامل فلزاتی مانند آهن است که معمولاً در گوشه انباری یا حیاط خانه ها در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی شده است. ضایعات فلزات زنگی را می توان بازیافت کرد و در صنایع دیگر مورد استفاده قرار داد.

خریدار ضایعات فلزات زنگی این قطعات را جمع آوری کرده و آنها را به خریداران بزرگ تر که آنها را در انبارهای بزرگ ذخیره سازی می کنند ، می فروشند.

به گفته کارشناسان سود حاصل از خرید و فروش ضایعات فلزات زنگی آنقدر زیاد است که می توان با آن یک زندگی مطلوب را اداره کرد. شاید یکی از دلایل اصلی افزایش خریداران ضایعات منازل که وقت و بی وقت صدای آنها در محله ها و کوچه ها شنیده می شود ، سود خوبی باشد که در خرید و فروش قطعات زنگ زده نهفته است. برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

بازار خرید و فروش ضایعات فلزات زنگی

اکثر فلزات با گذشت زمان دچار زنگ زدگی می شوند و البته عوامل مختلفی بر این فرآیند تاثیر گذار است که از بین آنها می توان به رطوبت هوا اشاره کرد.

رطوبت و بطورکلی آب و هوا یکی از مهمترین عواملی است که باعث زنگ زدگی فلزات می شود و همه ما با ما دیدن قسمت های زنگ زده قطعات فلزی مختلف فکر می کنیم که آنها به خط پایان دوره زندگی خود رسیده اند در حالیکه برای بسیاری از قطعات زنگ زده راههای تازه ای جهت استفاده مجدد وجود دارد.

اکثر ضایعات فلزات زنگی پس از جمع آوری از منازل و حتی کارخانه های مختلف توسط خریداران ضایعات فلزات به انبارهای مختلف منتقل می شوند تا بر اساس درجه خوردگی به شیوه های مختلف مورد بازیافت قرار بگیرند.

شاید جالب باشد که بدانید در این مکان ها فلزات زنگ زده به روش های مختلف تعمیر و ترمیم شده و پس از رنگ زدن مجددا به بازار عرضه  می شوند و به عنوان یک وسیله دسته دوم برای کاربردهای مختلف به خریداران عرضه کنند.

البته اگر خود شما قصد فروش وسایل زنگ زده بدون استفاده خودتان را دارید باید بدانید که پاک کردن زنگ و تعمیر آنها می تواند از قیمت آنها بکاهد زیرا ضایعات بر اساس وزن خرید و فروش می شوند.

بهتر است بدانید:

ضایعات فلزات زنگ زده و پوسیده کالاهای بسیار ارزشمندی در حوزه خودشان هستند تا جاییکه کارخانه های مختلف ضایعات فلزی خودشان را برای فروش به مزایده می گذارند.

خریدار ضایعات فلزات زنگی شرکت ها و کارخانه هایی هستند که در همه جای ایران از جمله تهران ، مشهد ، اصفهان ، کرج ، تبریز ، ساری ، گرگان … اقدام به جمع آوری این ضایعات می کنند.

خرید و فروش ضایعات فلزات زنگی در همه جای دنیا برای کاهش هزینه های تولید مجدد صورت می گیرد و قیمت روز هر کیلو از این ضایعات تابعی از قیمت جهانی فلزات و قیمت دلار در ایران است.

آیا می توان از ضایعات فلزات زنگی مجددا استفاده کرد؟
آیا می توان از ضایعات فلزات زنگی مجددا استفاده کرد؟

کاربردهای ضایعات فلزات زنگی

قبل از هر چیز باید بدانید که بازیافت ضایعات فلزی صرفه اقتصادی دارد و می توان با استفاده مجدد از آنها به حفظ منابع کمک کرد. در ادامه به برخی از کاربردهای این ضایعات اشاره شده است.

کاربردهای صنعتی

ضایعات فلزی را می توان در صنعت ساخت ‌و ساز و پروژهای مختلف مانند پل سازی و جاده‌ سازی و در صنعت حمل ‌و نقل استفاده کرد.  از دیگر کاربردهای آنها می توان به سم‌ زدایی آب‌های دفعی و هرز آب‌ های صنعتی اشاره کرد.

علاوه بر این ضایعات آهن و دیگر فلزات برای تولید ظروف پخت و پز و ابزارهایی با کاربرد خانگی مورد استفاده قرار می گیرند تا نیازی به حفر و استخراج منابع طبیعی کمیاب نباشد و بتوان آنها را با هزینه کمتر تولید کرد.

از طریق بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات فلزی نه تنها  می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد بلکه انتشار دی ‌اکسید کربن نیز کمتر می‌ شود بنابراین به حفظ سلامت محیط زیست کمک خواهد کرد.

ساخت ابزارهای خانگی

ابزارهای فلزی مورد استفاده در خانه اغلب از فلزات بازیافتی ساخته می ‌شوند و می‌ توانند با کمترین هزینه سالهای سال مورد استفاده قرار بگیرند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بیشتر صندلی‌ ها، میز ها، نیمکت‌ ها از ضایعات آهن و دیگر فلزات مانند آلومینیوم ساخته می ‌شوند.

کاربردهای هنری

یکی دیگر کاربردهای ضایعات فلزی استفاده از آنها در ساخت مجسمه‌های هنری است. آثار هنری فلزی که معمولا در همه منازل یافت می شوند و همه ما از دیدن آنها لذت می بریم اکثرا از ضایعات فلزات ایجاد می شوند.

 مزایای بازیافت ضایعات فلزات زنگی

بازیافت فلزات پوسیده و زنگ زده می‌ تواند ضمن کمک به حفظ محیط زیست  تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشورها  بگذارد زیرا با استفاده مجدد از ضایعات می توان:

  • ۷۰ %در انرژی صرفه‌ جویی کرد
  • ۹۰ %در استفاده از مواد خام صرفه جویی نمود
  • ۸۶ %  آلودگی هوا را کاهش داد
  • ۴۰ % در مصرف منابع آبی صرفه ‌جویی کرد
  • ۷۶ % از آلودگی منابع آب جلوگیری کرد
  • ۹۷ % در استفاده از منابع صرفه ‌جویی نمود

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا