Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام روغن کبد ماهی کد لیور آشنا کنیم. روغن کبد ماهی يک مکمل غذايی غنی از اسيدهای چرب امگا ۳، ويتامين A و ويتامين D  است. اسيدهای چرب غيراشباع امگا ۳ برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری هستند. این اسیدهای چرب در داخل بدن ساخته نمی شوند. از همین رو، بايد آن ها را از طريق غذا و يا مکمل های غذايی برای بدن تامین کرد.

در این مطلب شما را با یکی از بهترین مکمل های موجود در بازار دارویی آشنا خواهیم کرد. پس به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و موثری در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با روغن کبد ماهی کد لیور اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با اسید چرب امگا ۳ بدانیم.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

امگا ۳ چیست

یکی از ضروری ترین مواد برای حفظ بقای بدن، چربی ها هستند. چربی ها در فرآیندهای مهمی چون سوخت و ساز بدن، تولید انرژی، کمک به شکل گیری ساختارها و تولید بعضی از هورمون ها نقش اساسی دارند. اسیدهای چرب یکی از واحد های تشکیل دهنده چربی ها هستند. این واحدهای سازنده به دو گروه ضروری و غیر ضروری دسته بندی می شوند.

از جمله اسید های چرب ضروری می توان به اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ اشاره کرد. این دو اسید چرب گاهی به نام ویتامین F  شناخته می شوند. جالب است بدانید که این مواد در بدن ساخته نمی شوند و باید از طریق منابع غذایی تامین شوند.

آلفا لینولئیک اسید با نام اختصاری ALA، ایکوزاپنتانوئیک اسید با نام اختصاری EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید با نام اختصاری DHA  سه اسید چرب از خانواده امگا ۳ هستند.

خواص امگا ۳

مصرف امگا ۳ نتایج بسیار مطلوبی بر سلامت انسان می گذارد. از مهم ترین خواص امگا ۳ می توان کاهش تری گلیسیرید خون، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش تجمع پلاکتی و جلوگیری از انعقاد خون، افزایش HDL یا کلسترول خوب خون، سلامت مغز و سیستم های عصبی به ویژه در افراد مبتلا به  MS، کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز را نام برد. از دیگر خواص این اسید چرب، افزایش ضریب هوشی نوزادان است.

هفت نشانه کمبود امگا ۳

کمبود امگا ۳ در بدن عوارضی به دنبال دارد. در این بخش از مقاله به شرح این عوارض پرداخته ایم.

خشکی پوست

اگر می خواهید پوستی سالم، شاداب، جوان و زیبا داشته باشید، حتما از مکمل های امگا ۳ استفاده کنید. امگا ۳ در ساختار دیواره ی سلولی وجود دارد. هر چه میزان این اسید چرب در بدن کمتر شود، پوست خشک تر می شود. همچنین وجود امگا ۳ سبب می شود تا پوست تمامی مواد مغذی مورد نیاز خود را به خوبی جذب کند. این ماده سبب می شود تا مواد مضر و زائد از پوست خارج شوند.

ریزش مو

یکی دیگر از قسمت های بدن که امگا ۳ در ساختار آن به وفور یافت می شود، فولیکول مو است. امگا ۳ یک ماده ی ضروری برای حفظ درخشندگی و سلامت موها به شمار می رود.

اسیدهای چرب امگا ۳، موها را به‌ خوبی تغذیه می‌ کنند. این ماده ضخامت موها را افزایش داده و التهاب پوست سر را هم کم خواهد کرد. کمبود امگا ۳ در بدن سبب خشکی و شکنندگی موها خواهد شد.

ناخن های شکننده

از ظاهر ناخن ها می توان به خوبی متوجه شد که وضعیت آن ها چطور است. در صورتی که ناخن ها بیش از اندازه نرم باشند یا به راحتی بشکنند، احتمال کمبود امگا ۳ بیشتر می شود.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

بی ‌خوابی

طبق مطالعات انجام شده، هر چه سطح امگا ۳ در بدن افراد بیشتر باشد، کیفیت خواب آن ها بهتر خواهد شد. به گفته محققان شما باید مکمل های امگا ۳ را در ابتدای روز و صبح ها مصرف کنید. مصرف این مکمل در شب می تواند چرخه ی خواب شما را مختل نماید.

تمرکز ضعیف

در صورتی که شما مکمل امگا ۳ و یا مواد غذایی دارای امگا ۳ مصرف نکنید، احتمال این که دچار اختلال در تمرکز شود زیاد است. پس با دریافت دوز روزانه امگا ۳ وضعیت تمرکز افراد به ‌طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد.

خستگی

یکی از علائم کمبود امگا ۳ در بدن، خستگی مداوم است. با مصرف مکمل امگا ۳ یا مواد غذایی حاوی این اسید چرب، شادابی و سرزندگی را به زندگی خود تزریق کنید.

درد مفصلی

دردهای مفصلی از جمله دردهای شایع و خسته کننده برای بیشتر افراد هستند. این بیماری قبلا فقط به سراغ افراد مسن می رفت. اما سبک زندگی ماشینی امروز و عدم تحرک مناسب، افراد جوان و کم سن و سال را دچار التهاب مفاصل و دردهای مفصلی کرده است. در صورتی که شما مکمل امگا ۳ یا مواد غذایی حاوی آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید می توانید تا حد زیادی این دردها را کاهش دهید.

دلیل این امر، خاصیت ضد التهابی امگا ۳ است. دریافت امگا ۳ به‌ اندازه ی کافی می‌ تواند روند فرسایش بافت‌ ها و مفاصل بدن را متوقف کند.

منابع غذایی حاوی امگا ۳

همان طور که گفتیم، اسیدهای چرب امگا ۳ انواع مختلفی دارد. دو نوع اصلی از آن ها EPA و DHA که در درجه اول در بعضی از ماهی‌ ها یافت می ‌شود.

ALA  یا آلفا لینولنیک اسید نیز نوع دیگری از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماده در منابع گیاهی مثل مغزهای خام و دانه‌ ها دیده شده است.

مصرف ماهی‌ هایی که دارای DHA و EPA هستند باید دو تا سه بار در هفته باشد. از جمله ی این ماهی ها می توان به ماهی آنچوی، ماهی آبی، شاه ‌ماهی، ماهی خال ‌مخالی، ماهی سالمون که نوع وحشی آن دارای امگا ۳ بیشتری نسبت به نوع پرورشی است، ماهی ساردین، ماهی خاویار، ماهی قزل‌آلا و ماهی تن اشاره کرد.

با این‌ که افزایش مصرف ماهی‌ های چرب آزاد و وحشی بسیار مفید است، اما نباید فراموش کنید که بعضی از این ماهی ها حاوی مقادیر زیادی جیوه یا سموم دیگر هستند. این موضوع ماهی های پرورشی را هم درگیر کرده است. از همین رو، کودکان و زنان باردار هرگز نباید از این نوع ماهی‌ ها استفاده نمایند.

مصرف ماهی ‌های قزل ‌آلا و سالمون وحشی، امنیت بیشتری دارد.

در صورتی که بخواهید نوع ALA امگا ۳ را مصرف نمایید، گردو، بذر کتان و روغن بذر کتان، روغن کانولا و روغن سویا گزینه های مناسبی هستند.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

روغن کبد ماهی کد لیور چیست

حالا که با امگا ۳ و فواید آن برای بدن آشنا شدیم، بهتر است تا داروی مورد نظر که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم را به شما معرفی کنیم.

یکی از مهم ترین منابع تامین اسیدهای چرب امگا ۳، ماهی های مختلف است. روغن کبد انواع ماهی های چرب غنی از این اسیدهای چرب است که از آن برای داروسازی استفاده می کنند. این روغن که به کُد لیور معروف است، همراه با ترکیبات دیگر یک مکمل کامل را در اختیار شما قرار می دهد.

وجود ويتامين A در اين روغن سبب تقويت ديد شبانه و جلوگيری از خشک شدن چشم ها می شود. همچنين اين ويتامين در بهبود عملکرد سيستم ايمنی بسیار موثر است.

در اکثر مکمل هایی که روغن کبد ماهی کد لیور دارند، ويتامين D نیز وجود دارد که سبب افزايش جذب کلسيم در بدن می شود. از این رو، به استحکام استخوان ها و دندان ها کمک فراوانی خواهد کرد.

روغن کبد ماهی کد لیور در برندهای مختلف و در اشکال دارویی مختلف در بازار موجود است. یکی از معروفت ترین این روغن ها، مای ویتامیز Myvitamins نام دارد. این دارو، با فرمولی منحصر به فرد از روغن ماهی، می تواند به بدن در حمایت از سلامت قلب و فشار خون کمک نماید.

روغن کبد ماهی کد لیور مای ویتامینز، یک منبع با کیفیت بالا از امگا ۳ است. به گفته محققان این دارو، سرشار از EPA و DHA است.همچنین حاوی ویتامین A و ویتامین D3 بوده و برای تقویت ایمنی بدن و محافظت از استخوان ها و عضلات بدن بسیار مفید است.

از دیگر برندهایی که روغن کبد ماهی کد لیور را به صورت دارو در اختیار مردم قرار می دهند، می توان به برند هلث اید اشاره کرد.

ضرورت استفاده از روغن کبد ماهی کد لیور

اکثر داروهایی که به اسم روغن کبد ماهی کد لیور به بازار عرضه می شوند، فرمولاسیونی غنی از ویتامین های محلول در چربی دارند. همین موضوع سبب شده تا مکمل های این چنینی از لحاظ ارزش غذایی و دارویی بسیار حائز اهمیت باشند.

به گفته محققان زندگی پر تنش و مدرن امروزی، سبب شده تا سطح فشار خون و کلسترول بدن افراد افزایش یابد. از همین رو، اسیدهای چرب DHA و EPA می توانند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کنند. از همین رو، استفاده از مکمل روغن کبد ماهی کد لیور ضروری است.

ویژگی‌ های روغن کبد ماهی کد لیور

در این قسمت از مقاله، به تفصیل در رابطه با ویژگی های روغن کبد ماهی کد لیور صحبت کرده ایم:

اسیدهای چرب DHA و EPA به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌ کنند. این اثر مفید با مصرف روزانه ۲۰۰ میلی گرم DHA و EPA  به دست خواهد آمد.

EPA و DHA به عملکرد طبیعی قلب نیز کمک می ‌کنند. مانند تاثیر بر فشار خون، این اثر مفید با مصرف روزانه ۲۰۰ میلی گرم  DHA  و EPA به دست خواهد آمد.

همان طور که گفتیم این مکمل ها غمنی از ویتامین های محلول در چربی هستند. ویتامین A و ویتامین D به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می‌ کنند.

ویتامین D در حفظ حالت طبیعی استخوان‌ ها، دندان‌ ها و عملکرد عضلات نیز دخیل است.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

موارد مصرف روغن کبد ماهی کد لیور

شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که در چه شرایطی نیاز به مصرف مکمل های روغن کبد ماهی کد لیور داریم؟ در این بخش از مقاله موارد مصرف روغن کبد ماهی کد لیور را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم:

کاهش فشار خون و تجمع پلاکت ها

حفظ سلامت جنين، کاهش احتمال زايمان زودرس و نوزادان کم وزن در خانم های باردار

تقويت ضريب هوشی نوزادان

کاهش ميزان کلسترول مضر خون (LDL)

کاهش ميزان تری گليسريد خون

تقويت سيستم ايمنی بدن و موثر در بهبود بيماری های التهابی از جمله آرتروز

بهبود سلامت ذهنی و تقويت هوشياری و حافظه

کاهش خطر ابتلا به بيماری های قلبی عروقی

نحوه ی مصرف روغن کبد ماهی کد لیور

بسته به این که شما کدام یک از اشکال دارویی روغن کبد ماهی کد لیور را تهیه کرده باشید، نحوه ی مصرف آن متفاوت خواهد بود. بهتر است در چنین شرایطی ابتدا با پزشک مشورت کنید و طبق دستور او از این دارو استفاده کنید.

در صورتی که دارو را بدون نسخه و مشورت پزشک تهیه کرده اید، ابتدا بروشور داخل بسته را مطالعه کنید. در بروشورهایی که داخل بسته بندی داروها قرار داده می شود، اطلاعات بسیار مفیدی از جمله نحوه ی مناسب مصرف آن نوشته شده است.

با این حال برای مصرف قرص های حاوی روغن کبد ماهی کد لیور، بهتر است روزانه یک عدد از قرص یا سافت ژل مصرف شود.

توصیه می کنیم که این دارو حتما با غذا مصرف شود تا مشکلات گوارشی ایجاد نکند.

همچنین برای شربت های حاوی روغن کبد ماهی کد لیور برای بزرگسالان روزانه ۱۰ میلی لیتر معادل ۲ قاشق مربا خوری و برای کودکان روزانه ۵ میلی لیتر معادل یک قاشق مربا خوری همراه با غذا مصرف شود.

بهترین زمان مصرف روغن کبد ماهی کد لیور

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف روغن کبد ماهی کد لیور چه زمانی است؟ از آن جایی که این مکمل دارای ویتامین های محلول در چربی است، بهتر است تا همراه با وعده ی غذایی مصرف شود. در حقیقت بهترین زمان مصرف این شربت می تواند بعد از وعده ی ناهار باشد.

با این حال برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، بهتر است تا مشورت با پزشک را جدی بگیرید.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

ترکیبات روغن کبد ماهی کد لیور

همان طور که گفتیم، این مکمل همراه با ویتامین های محلول در چربی نظیر A  و D به بازار عرضه می شود. در رابطه با ویژگی های هر کدام از این ویتامین ها در مقاله های جداگانه ای در رابطه با قرص اسکای وومن به عنوان بهترین مولتی ویتامین زنانه، قرص اسکای من به عنوان بهترین مولتی ویتامین مردانه و قرص مولتی ویتامین جویدنی فیشر کیندر به عنوان بهترین مولتی ویتامین کودکان، صحبت کرده ایم.

برخی شرکت ها با توجه به گروه هدف مکمل های دارای روغن کبد ماهی کد لیور، ویتامین ها و مواد معدنی دیگری نیز به آن اضافه می کنند.

برای این که ببینید کدام نوع از این مکمل ها برای شما مفید است حتما به پزشک مراجعه کنید.

موارد مهم در رابطه با روغن کبد ماهی کد لیور

مکمل دارای روغن کبد ماهی کد لیور حتما در جای خشک و خنک، دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد، دور از رطوبت و نور خورشید نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

دوز مصرفی را هیچ وقت از میزان توصیه شده بیشتر نکنید.

در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، نیازی به دو برابر کردن دوز مصرف بعدی نیست.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
شربت ساخت شرکت بیو اورجینال

عوارض جانبی روغن کبد ماهی کد لیور

در صورت وجود سابقه حساسیت به این فرآورده و یا هریک از اجزای فرمولاسیون، از مصرف فراورده خودداری کنید.

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید.

همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

تداخل دارویی روغن کبد ماهی کد لیور

از مصرف همزمان مکمل های روغن کبد ماهی کد لیور با داروهای ضد انعقاد خون نظیر وارفارین، هپارین و آسپرین خودداری نمایید.

از مصرف همزمان با داروهای فشار خون خودداری نمایید.

درصورت داشتن بیماری های قلبی و انعقاد خون از مصرف دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

بیماران دارای دیابت و فشار خون از مصرف این دارو خودداری نمایند.

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان  و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

روغن کبد ماهی کد لیور در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
شربت ساخته شربت هلث اید

روغن کبد ماهی کد لیور در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف روغن کبد ماهی کد لیور

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما یا کودکتان مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد.

با این حال لازم است بدانید که روغن کبد ماهی کد لیور برای کودکان و بزرگسالان ضروری است. در صورتی که این ماده در رژیم غذایی خانواده ی شما نیست، باید از مکمل های آن استفاده کنید.

روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن
روغن کبد ماهی کد لیور چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید آن

قیمت روغن کبد ماهی کد لیور

از آن جایی که این دارو در اشکال دارویی مختلف و در برندهای مختلف تولید می شود، قیمت آن ها نیز با هم متفاوت است. از همین رو، بهتر است برای استعلام قیمت به داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور مراجعه نمایید.

تفاوت مکمل های دارای روغن کبد ماهی کد لیور

در حقیقت باید بدانید که این مکمل ها تفاوت چندانی ندارند. همان طور که گفتیم، ممکن است تفاوت آن ها در ترکیبات سازنده باشد. ممکن است یک شرکت ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری در مکمل خود به کار برده باشد. در صورتی که در رابطه با انتخاب یکی از این مکمل ها دچار شک و تردید هستید، باید بدانید که همه ی آن ها یک مکانیسم اثر دارند و مانند هم هستند. با این حال اگر بیش از حد وسواس دارید حتما با پزشک، داروساز یا مشاور تغذیه مشورت نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا