Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از اهمیت بازیافت ضایعات برنج چه می دانید؟

ضایعات برنج به دلیل محتوای مس و روی منبع قابل توجهی از این فلزات پرکاربرد هستند که می توان از طریق بازیافت آنها را به چرخه تولید بازگرداند. ضایعات برنج بخش بزرگی از ضایعات را تشکیل می دهند و می توان با جمع آوری آنها به حفاظت از محیط زیست کمک کرد.

برنج یکی از آلیاژهای پرکاربردی است که استفاده از آن به ماقبل تاریخ برمی گردد. این آلیاژ قبل از کشف فلز روی از طریق ترکیب مس ذوب شده با سنگ معدن روی تولید می شد.

برنج قابلیت چکش خواری خوبی دارد و سختی و نرمی آنرا برحسب نوع کاربرد می توان با تغییر نسبت مس و روی در این آلیاژ تغییر داد. لازم به ذکر است امروزه حدود ۹۰% ضایعات این فلز  مورد بازیافت قرار می گیرند. برای آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

دلیل بازیافت ضایعات برنج چیست؟

برنج آلیاژی به رنگ زرد است که البته با توجه به درصد مس و سایر عناصر موجود در ترکیب آن به رنگ های دیگر نیز موجود است. برنج به دلیل خاصیت میکروب کشی مس معمولا به صورت دستگیره و شیرآلات سرویس بهداشتی در مراکز درمانی و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین ضایعات آن اغلب دستگیره های مستعمل و شیر آلاتی هستند که از این آلیاژ ساخته شده اند.

در آلیاژ برنج علاوه بر مس و روی که ترکیبات اصلی آن هستند فلزات دیگری مانند سرب ، آلومینیوم ، قلع و آرسنیک نیز وجود دارد. بنابراین با بازیافت آن می توان به منابع قابل توجهی از دیگر فلزات دست یافت. ارزش برنج به دلیل فلزات بکار رفته در ترکیب آن بسیار بالاست.

خریدار ضایعات برنج این فلز را از نقاط مختلف جمع آوری کرده و آنها را به کارگاه و کارخانه هایی تحویل می دهد که در سراسر ایران از جمله شهرهای تهران ، کرج ، اراک ، تبریز ، اصفهان ، شیراز و .. در زمینه بازیافت فعالیت می کنند.

شایان ذکر است که قیمت روز هر کیلو از این ضایعات تابعی از قیمت جهانی برنج و فلزات بکار رفته در ترکیب این آلیاژ و قیمت دلار در ایران است . بازیافت این آلیاژ از طریق یک فرآیند کارآمد و سازگار با محیط زیست صورت می گیرد.

از اهمیت بازیافت ضایعات برنج چه می دانید؟
از اهمیت بازیافت ضایعات برنج چه می دانید؟

انواع مختلف ضایعات برنج

برنج در انواع مختلف وسایل تزئینی ، قفل ها ، شیرآلات ، اتصالات و لوله ، نگهدارنده های در و حتی در ساعت ها و وسایل لوکس مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین حجم بالایی از ضایعات را تشکیل می دهد.

برنج کروم یکی از آلیاژهایی است که در وسایل آشپزخانه مانند سینک و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد این ضایعات بسیار گران قیمت هستند و با رنگ نقره ای درخشان نمای زیبایی به آشپزخانه شما می بخشند.

برنج زرد که بیشترین حجم ضایعات این فلز  را تشکیل می دهد بیشتر در لامپ ها ، کابل های برق و فریم تختخواب یافت می شود.

برنج قرمز آلیاژی با درصد بالای مس است که ارزش آن نسبت به سایر آلیاژها بالاتر است. این نوع برنج بیشتر در قطعات پمپ ها بکار می رود و جزء ضایعات گران قیمت است.

برنج آرسنیک یکی از انواع آلیاژهای این فلز است که آرسنیک برای افزایش مقاومت آن نسبت به خوردگی حاصل از آب و افزایش استحکام به آن اضافه می شود. این آلیاژ در مبدل های حرارتی ، اتصالات پمپ و پریز ، بدنه رادیاتور، قفل و پوشش کارتریج مورد استفاده قرار می گیرد.

برنج با قابلیت کشش بالا یکی دیگر از آلیاژهای برنج است که حاوی مقدار کمی منگنز است و در تجهیزات دریایی و هیدرولیکی ، پمپ های ریخته گیری و یاتاقان مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر آلیاژهای این فلز پرکاربرد می توان به برنج آلومینیوم اشاره کرد که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و در اروپا برای ساخت سکه استفاده می شود.

بازار خرید و فروش ضایعات برنج

برنج در لوازم مختلفی مانند سخت افزار و تزئینی ، ابزار موسیقی و غیره یافت می شود. ضایعات این فلز  معمولا در آسیای میانه و خاورمیانه جمع آوری شده و به کشورهای بازیافت کننده اصلی برنج که چین و هند هستند، ارسال می شود تا فلزات موجود در آن بازیافت شده و مجددا به چرخه تولید برگردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا