Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
سموم و آفت کش ها

آفت شته سبز چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

آفت شته سبز یک نوع آفت کشاورزی بسیار ریز به رنگ سبز است که خسارات بسیار جبران ناپذیری به گیاهان و محصولات زراعی وارد می کند. شته سبز رایج ترین نوع این آفت است که در بیشتر بر روی گیاهان زینتی داخل منزل یافت می شود. این حشرات کوچک به سرعت تولید مثل کرده و فراگیر می شوند.

یک شته سبز ماده ممکن است در طول عمر ۲۰ تا ۳۰ روزه خود ۶۰ تا ۱۰۰ لارو به دنیا بیاورد. این لاروها ممکن است تنها ۶ تا ۱۰ روز پس از تولد شروع به تولید مثل کنند. در نتیجه، تعداد آنها به سرعت افزایش می یابد. این آفات در طیف وسیعی از دما و رطوبت متوسط ​​می توانند زندگی کنند. شته ها ترجیح می دهند، در پایه جوانه ها و در سطح زیرین برگ ها زندگی کنند. آنها همچنین مقادیر زیادی عسلک تولید می کنند که منجر به ایجاد کپک دوده ای و حضور مورچه ها بر روی سطح گیاهان می شود.

آفت شته سبز از بیش از ۱۰۰ گیاه، از جمله طیف گسترده ای از سبزیجات و گیاهان زینتی را مورد حمله قرار می دهد. به نظر می رسد گیاهان اسفناج، سیب زمینی و هلو، میزبان های مورد علاقه این آفات هستند. برای از بین بردن آفت شته سبز راه های زیادی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آفت شته سبز و راه های مبارزه با آن، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

آفت شته چیست

شته ها حشرات کوچک گلابی شکل با دهان مکنده هستند که از آب و شیره داخل یک گیاه تغذیه می کنند. بیش از ۴۰۰۰ گونه از این موجودات کوچک در جهان وجود دارد و آنها در سراسر جهان گسترش یافته اند. آنها قادر به تولید چندین نسل در یک فصل هستند. این حشرات ریز در کلونی‌ هایی روی ساقه ‌ها و سطح زیرین برگ‌ ها زندگی می‌ کنند.

این آفات عضوی از خانواده حشرات Homoptera هستند که شامل adelgids و mealybugs است. گونه های شته اغلب به نام گیاهی که دوست دارند طبقه بندی می شوند، اما همه آنها ویژگی های مشابهی دارند. آنها به محصولات غذایی، گل رز، درختان و درختچه ها، گیاهان چند ساله علفی و یکساله حمله می کنند. تقریبا هر چیزی که پرورش می دهید، می تواند میزبان این آفات کوچک باشد.

راه های شناسایی آفت شته سبز

شته ها نرم اندام هستند و ۲ تا ۴ سانتی متر طول دارند و دارای دو قرنیک در پایین شکم خود هستند. این لوله های کوچک یک ماده دفاعی ترشح می کنند و می توان آنها را به عنوان لوله های اگزوز کوچک تصور کرد. این قرنیک ها یک راه برای شناسایی این آفت هستند.

برخی از شته ها دارای پوشش مومی یا پشمی هستند. این آفات دارای گونه های مختلفی به رنگ های متفاوت مانند سبز، سفید، زرد، نارنجی، قرمز، خاکستری، سیاه، آبی و قهوه ای هستند. این آفات معمولا بدون بال هستند، اما گاهی اوقات نسل‌ های بالدار نیز تولید می ‌شوند که به آنها اجازه می ‌دهد یک کلونی جدید روی گیاهان دیگر ایجاد کنند. این عمل زمانی اتفاق می ‌افتد که گیاه نتواند کل کلنی را پشتیبانی کند.

شته سبز با چشم غیرمسلح به راحتی قابل مشاهده است، اما این حشرات تمایل دارند در برگ های پیچ خورده یا روی سطح زیرین برگ پنهان شوند و اغلب با گیاه میزبان خود ترکیب می شوند. بنابراین برای مشاهده آنها کمی وقت بگذارید تا آنها را شناسایی کنید، زیرا جمعیت ها آنها می توانند به سرعت زیاد شوند. توصیه می شود در اوایل فصل رشد هر روز بر روی گیاهان خود به دنبال آنها بگردید.

این آفات ماده چسبنده ای به نام عسلک تولید می کنند که گاهی اوقات متوجه شده اید که از درختان و گیاهان بر روی شیشه های خودرو شما می ریزد. این ماده چسبناک می تواند دعوت کننده ای برای تشکیل قارچی به نام کپک دوده ای باشد. بنابراین اگر گیاهان شما دارای برگ‌ های چسبنده و خال ‌های سیاه هستند، نشانه خوبی است که گیاهان شما به این آفت آلوده شده‌ اند. راه دیگری که برای تشخیص این آفت بر روی گیاهان وجود دارد، مشاهده مورچه ها بر روی گیاه است. مورچه ها عاشق عسلک هستند.

راه های شناسایی آفت شته سبز
راه های شناسایی آفت شته سبز

چرخه زندگی شته سبز

شته ها به صورت تخم در قاعده گیاهان یا روی برگ های میزبان زمستان را سپری می کنند. لاروهایی این آفت در اوایل فصل بهار از تخم خارج می شوند و شته های جوان – معروف به پوره (Nymphs) یا خزنده – شروع به تغذیه از گیاهان می کنند. در آب و هوای معتدل، مرحله خواب زمستان وجود ندارد و شته سبز در تمام طول سال به تولید مثل ادامه می دهد.

شته ها چرخه زندگی ناقصی دارند به این معنی که در چرخه زندگی آنها مرحله شفیره وجود ندارد. تمام شته هایی که در فصل بهار از تخم خارج می شوند ماده هستند و همه می توانند به صورت غیرجنسی تولید مثل کنند و در مدت زمان بسیار کوتاهی نسل های زیادی را به وجود آورند. آنها همچنین می توانند شته های جوان را به دنیا بیاورند و مرحله تخمک گذاری را به طور کامل نادیده بگیرند. در چرخه عادی زندگی این آفات در پایان فصل، نر و ماده جفت گیری کرده و تخم گذاری می کنند و چرخه زندگی دوباره شروع می شود.

انواع شته ها

این آفات انواع مختلفی دارند؛ بنابراین ما در این مقاله به تعدادی از رایج ترین آنها می پردازیم. این اطلاعات به شما کمک می کند تا مشخص کنید با کدام جمعیت شته سر و کار دارید و به شما کمک می کند تا بهترین ابزارها را برای کنترل این آفات به کار بگیرید. انواع رایج این آفات عبارتند از:

شته لوبیا

این آفت از حبوبات، گیاهان زینتی چوبی مختلف و گل ها تغذیه می کند. بزرگسالان این حشرات دارای بدن گلابی شکل به رنگ سیاه با پاهای زرد و سه قرنیک سیاه هستند که از شکم آنها بیرون زده است. پوره های این حشرات قهوه ای تیره تا سیاه رنگ هستند.

شته کلم

این آفت از گیاهان کلم تغذیه می کند. شته ها و پوره های کلم بالغ به شکل گلابی و ظاهری خاکستری گچی و آرد آلود دارند. برخی از پوره های این آفت مایل به زرد رنگ نیز هستند.

شته هلو

این آفات به محصولاتی مانند فلفل، اسفناج، گوجه فرنگی، کدو، هویج، کاهو، حبوبات، ذرت، گیاهان گلدار و میوه های هسته دار حمله می کنند. شته ها و پوره های هلو بالغ به رنگ خاکی هستند. بزرگسالان این حشرات دارای یک قرنیک بیرون زده از مرکز شکم هستند.

شته خربزه (با نام مستعار شته پنبه)

از آفات از شیره گیاهانی مانند کدو، هویج، مرکبات، بسیاری از گل ها و گیاهان زینتی تغذیه می کنند. شته ‌های خربزه بالغ و شته‌ های جوان شکل‌ های متفاوتی از سبز روشن و سبز تیره دارند و آنها گلابی شکل هستند.

آفت شته سبز چیست
آفت شته سبز چیست

شته سیب زمینی

این حشرات به محصولاتی مانند سیب زمینی، اسفناج، کاهو، گوجه فرنگی و بسیاری از گیاهان دیگر حمله می کنند. شته ها و پوره های بالغ سیب زمینی بدنی کشیده دارند که به نقطه ای در انتهای شکم می رسند. پوره های این آفت نارنجی رنگ و بالغ ها دارای رنگ سبز روشن هستند.

شته نخود

شته های نخود از نخود، شبدر، یونجه و لوبیا تغذیه می کنند. حشرات بالغ و پوره های این آفات رنگ سبز روشن دارند. حشرات بالغ دارای دو قرنیک در دو طرف خود هستند. شته نخودی بدن درازی دارد و گاهی اوقات اعضای نر این آفت، بالدار هستند.

شته سیب سبز

این حشرات از سیب، گلابی و زالزالک تغذیه می کنند. حشرات بالغ و پوره های آنها دارای رنگ سبز روشن و کمی شفاف هستند. بزرگسالان این آفات دارای ۳ قرنیک سیاه مشخص در پشت شکم هستند.

شته آرد آلو

این آفت از آلو تغذیه می کند. حشرات بالغ و پوره های آن دارای رنگ خاکستری مایل به گچی و آرد آلود هستند.

شته سیب پشمالو

این شته های پشمالو عمدتا روی چوب یا ریشه درختان یا گیاهان یافت می شوند و در ریشه ها رسوبات مومی ایجاد می کنند.

شته مخروطی غول پیکر

این شته از برگ های درختان صنوبر، کاج و سدر تغذیه می کند. بدن آنها گلابی شکل و سیاه و سفید رنگ است. این آفات پاهای قهوه ای رنگی دارند و کناره های بدنشان دارای نشانه های سفید رنگی است. ممکن است به دلیل شباهت ظاهری با کنه ها اشتباه گرفته شوند.

شته گل سرخ

این حشرات از گل سرخ تغذیه می کنند. رنگ حشرات بالغ و پوره های آن از قرمز مایل به نارنجی تا زرد متغیر است. این آفات دارای بدن دراز و کمی گچی است.

انواع شته ها
انواع شته ها

زیستگاه آفت شته سبز

شته ها جایی که غذا می خورند، زندگی کنند و آنچه می خورند به گونه آنها بستگی دارد. شته سبز را می توان بیشتر در محصولاتی مانند میوه و سبزیجات، روی برخی از گیاهان گلدار مانند گل رز یا گل داوودی، روی درختان و در برخی از بوته ها یافت کرد. اغلب، شته‌ های بدون بال در سطح زیرین برگ‌ ها پنهان می ‌مانند، اما تشخیص هجوم این حشرات بسیار آسان است، زیرا آنها در مقادیر زیادی در کنار هم به صورت کلونی زندگی می کنند.

آفت شته سبز می تواند خسارت های زیادی را به گیاهان شما وارد کند. گیاهان آلوده می توانند پیچ خوردگی و زرد شدن برگ ها را تجربه کنند. حملات شدید این آفات حتی ممکن است رشد گیاه را متوقف کند. این حشرات ترشحی به نام عسلک را در هنگام تغذیه از خود تولید می کنند که این ترشحات می تواند باعث ایجاد کپک دوده ای در گیاهان شود.

برخی از گونه های شته هنگام تغذیه از گیاهان به آنها سموم تزریق می کنند که باعث تغییر شکل بیشتر و در نهایت از بین رفتن برگ ها می شود. در حالی که بیشتر شته ها از برگ های گیاهان تغذیه می کنند، شته هایی نیز وجود دارد که از ریشه گیاهان تغذیه می کنند. به عنوان مثال، شته ‌های ریشه کاهو از قسمت ‌های زیرزمینی کاهو تغذیه می ‌کنند و باعث ایجاد استرس در گیاه و ایجاد شرایط برای از بین رفتن کامل کاهو می ‌شوند.

آفت شته سبز به عنوان ناقل بیماری

یکی از مهم ترین دلایلی که کنترل آفت شته سبز باید در اولویت شما باشد، این است که گاهی اوقات این حشرات کوچک ناقل ویروس های گیاهی هستند. مراقب حمله شته های سبز به محصولاتی مانند کدو، خیار، کدو تنبل، خربزه، لوبیا، سیب زمینی، کاهو، چغندر و شاتوت باشید. اینها گیاهانی هستند که این آفات می توانند به معنای شروع یک بیماری ویروسی باشند.

ویروس هایی که توسط این آفات منتقل می شوند باعث خال دار شدن و پیچ خوردگی برگ ها و همچنین توقف رشد گیاهان می شوند. از آنجایی که ویروس‌ های منتشر شده توسط این حشرات تنها در چند دقیقه منتقل می ‌شوند، پیشگیری از حملات آنها بسیار مهم است. بسیاری از بیماری هایی که شته ها ناقل آن ها هستند، مانند ویروس های موزاییک درمان ندارند.

راه های جلوگیری از حملات آفت شته سبز

اولین روش کنترلی که باید برای از بین بردن شته های سبز انجام دهید، روش های فیزیکی است. قبل از اینکه به سراغ استفاده از اسپری ها و حشره کش ها بروید، روی روش های مکانیکی کنترل تمرکز کنید. اگر آفت شته سبز‌ را بر روی گیاهان خود مشاهده کردید، با استفاده از یک چاقوی تیز یا یک قیچی باغبانی کل برگ های آسیب دیده را جدا کرده و از بین ببرید.

می توانید به طور متناوب، شته ها را با فشار قوی آب از روی برگ ها و گیاهان خود حذف کنید. همچنین توصیه می شود باغ ها را از بقایای گیاهان آسیب دیده دور نگه دارید، زیرا این برگ های آسیب دیده محل ذخیره تخم های شته ها است.

شما می توانید با استفاده از خاک یا مالچ بازتابنده برای از بین بردن شته ها در زمستان استفاده کنید. این خاک با ایجاد سطح براق، یافتن گیاهان را برای حشرات بالدار دشوار می کند. این روش نه تنها شته ها را دفع می کند، بلکه علف های هرز را در نزدیکی محل تجمع شته ها کنترل می کند.

راه های جلوگیری از حملات آفت شته سبز
راه های جلوگیری از حملات آفت شته سبز

حذف بیولوژیکی آفت شته سبز

با به کارگیری دشمنان طبیعی شته ها، می توان از شر آنها به راحتی خلاص شد. شکارچیان معروف شته ها شامل کفشدوزک های بالغ، زنبورهای توری و زنبورهای انگلی هستند که از این آفات به عنوان منبع غذایی استفاده می کنند. کنه های درنده نیز از شته ها تغذیه می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از آفت کش های شیمیایی، طیف وسیعی از شته ها را از بین می برند، اما ممکن است سایر حشرات از جمله حشرات مفید را نیز از بین ببرند.

به جای کاربرد آفت کش با طیف وسیع، محیطی را فراهم کنید که حشرات مفیدی که از شته ها تغذیه می کنند، جذب باغ های شما شوند. شما همچنین می توانید برخی از این حشرات مفید مانند کفشدوزک های بالغ را از برخی فروشگاه های محصولات کشاورزی خریداری کنید.

زنبورهای انگلی (به ویژه Aphidius colemani ) حشرات شکارچی هستند که از طریق تشویق با کاشت گیاهان میزبان مانند بومادران، رازیانه و شوید به باغ شما می آیند. سپس تخم ‌های خود را در داخل شته ‌ها می ‌گذارند که با بیرون آمدن تخم ‌ها و تغذیه زنبور، لاروهای این آفات از بین می روند.

از دشمنان طبیعی شته ها می توان به لارو مگس گل یا سیرفید اشاره کرد که به نام مگس هوازی نیز شناخته می شوند. لارو این مگس‌ ها شته ‌های تازه بیرون آمده و شته های بالغ را شکار می ‌کنند. شما با اضافه کردن شکارچیان و دشمنان طبیعی شته ها در باغ خود و کاشت گیاهان برای افزایش جمعیت حشرات مفید، می توانید به راحتی از طریق عوامل کنترل بیولوژیکی از گیاهان خود در برابر حملات آفت شته سبز محافظت کنید.

یکی از مهم ترین روش های کنترل بیولوژیکی، این است که باغ خود را از شر مورچه ها خلاص کنید. در حالی که مورچه ها، به طور کلی، بدترین چیزی نیستند که در باغ خود داشته باشید، اما مورچه ها از عسلک ترشح شده توسط شته های سبز تغذیه می کنند.

وقتی صحبت از شته ها به میان می آید، مورچه ها مخالف دشمنان طبیعی این آفات هستند. اگر مورچه ها را کنترل کنید و شته ها را نیز کنترل خواهید کرد. همانطور که گیاهان خود را برای شته ها زیر نظر می گیرید، به دنبال مورچه ها به عنوان نشانه ای از وجود شته در گیاهان خود باشید و سطح زیرین برگ ها را بررسی کنید تا ببینید آیا مورچه ها در حال برداشت عسلک شته هستند یا خیر.

کنترل شیمیایی آفت شته سبز

شته ها را می توانید با استفاده از محصولات تجاری مانند صابون های حشره کش، روغن چریش یا روغن های باغبانی از بین ببرید. شما باید استفاده از حشره کش های شیمیایی را به عنوان آخرین راه کنترل این آفات قرار دهید، زیرا گاهی اوقات این محصولات شیمیایی می توانند به بافت گیاهان آسیب برسانند و شکارچیان مفید را از بین ببرند.

روغن چریش، سایر روغن های باغبانی و صابون حشره کش را می توانید هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار برای گیاهان خود استفاده کنید تا مشکل برطرف شود. این محصولات را قبل از طلوع خورشید و هنگام غروب بر روی گیاهان خود اسپری کنید. هرگز از صابون های ظرفشویی برای دفع و از بین بردن شته ها استفاده نکنید، زیرا این محصولات می توانند آسیب های قابل توجهی به گیاهان شما وارد کنند.

روغن باغبانی کمی قوی تر از روغن چریش یا صابون حشره کش است و باید با احتیاط بیشتری استفاده شود. توصیه می شود هنگام کار با این محصولات، از دستکش، عینک محافظ و همچنین ماسک صورت استفاده کنید تا از استنشاق تصادفی آن ها جلوگیری کنید. همچنین توصیه می شود در شرایط باد شدید از اسپری کردن این محصولات بر روی گیاهان خود خودداری کنید.

روش دیگر برای از بین بردن آفت شته سبز استفاده از یک نوع قارچ است. Beauveria bassiana قارچی است که مصرف آن توسط شته ها باعث بیماری موسکاردین سفید می شود که جمعیت شته ها را به مقدار زیادی کاهش می دهد. برای بهبود عملکرد می توان این قارچ را به همراه روغن چریش، صابون حشره کش و روغن باغبانی نیز استفاده کرد.

خاک دیاتومه درمانی دیگری است که می توانید از آن برای محافظت از گیاهان خود در برابر آفت شته سبز استفاده کنید. با استفاده از این خاک می توانید گیاهان خود را غبارآلود کنید. گرد و غبار ریز این خاک برای خراش دادن بدن نرم شته ها و جلوگیری از حمله آنها به گیاهان بسیار موثر است. استفاده از حشره کش های اسپینوساد و پیرترین باید آخرین تلاش شما برای از بین بردن آفت شته سبز باشد.

کنترل شیمیایی آفت شته سبز
کنترل شیمیایی آفت شته سبز

حشره کش های مناسب آفت شته سبز

هنگام استفاده از حشره کش ها، سمپاشی سطح زیرین برگ ها بسیار مهم است. اثرات حشره کش ها ممکن است بسته به گونه شته موجود متفاوت باشند؛ بنابراین براساس نوع شته موجود از حشره کش مناسب استفاده کنید. حشره کش های شیمیایی تفاوت بین یک حشره مفید و یک آفت را نمی دانند. هنگام استفاده از این محصولات مراقب باشید. مطمئن شوید که محصول برای آفت مناسب است، برچسب آن را بخوانید، از تجهیزات حفاظت شخصی توصیه شده استفاده کنید و دستورالعمل های استفاده را دقیقا دنبال کنید.

حشره کش های تماسی

حشره کش های تماسی اغلب به شکل اسپری فروخته می شوند. این محصولات شیمیایی باید مستقیما روی آفت اسپری شوند و به طور کلی در صورت تماس باعث مرگ می شوند. این حشره کش ها همچنین هر حشره دیگری را که با آن در تماس باشد از بین می برند؛ بنابراین زمانی که زنبورها فعال هستند یا سایر حشرات مفید در حال کار هستند از آنها استفاده نکنید. پیدا کردن تمام شته های سبز برای سمپاشی کردن ممکن است چالش برانگیز باشد. این آفات در مخفی شدن بسیار خوب عمل می کنند و تنها چیزی که نیاز دارند یک شته ماده برای شروع یک انفجار جمعیت جدید است.

روغن های باغبانی و صابون های حشره کش، جزء حشره کش های تماسی محسوب می شوند. روغن‌ های باغبانی حشرات را خفه می‌ کنند و صابون‌ های حشره ‌کش آب را از بین می ‌برند و آفات را خفه می ‌کنند. این محصولات ممکن است ترکیب شیمیایی متفاوتی داشته باشند و ممکن است به جای مصنوعی، ارگانیک باشند، اما روش عملکرد آنها یکسان است. این محصولات به حشرات مفید نیز آسیب خواهند رساند.

حشره کش های سیستمیک

حشره کش های سیستمیک بر روی خاک پاشیده می شوند و سپس توسط گیاه جذب می شوند. این اثر باعث می شود که گیاه برای هر آفتی که از آن تغذیه می کند، سمی شود و آنها را از بین ببرد. حشره کش های سیستمیک گزینه خوبی برای گیاهان غیرغذایی هستند و برای حشرات مفید باغ شما، خطرناک نیستند.

حشره کش های خانگی

دستور العمل‌ های زیادی برای حشره‌ کش ‌های «طبیعی» خانگی وجود دارد که بسیاری از آنها شامل سرکه سیب، فلفل قرمز، صابون ظرف ‌شویی و سایر لوازم خانگی است. در حالی که برخی از این محصولات ممکن است آفات را از بین ببرند، می توانند به گیاهان نیز آسیب برسانند.

ما توصیه می کنیم از محصولات تجاری استفاده کنید که برای ارائه کمترین مقدار ماده فعال تولید شده اند تا بدون آسیب به گیاهان موثر باشند. شما با استفاده از محصولات تجاری به خوبی از باغ خود محافظت خواهید کرد و در درازمدت در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد.

سخن آخر

آفت شته سبز حشرات کوچک مکنده شیره گیاهان هستند که می توانند گیاهان را ضعیف کرده و ویروس ها را پخش کنند. بسیاری از گونه های شته در جهان وجود دارد. برخی از آنها مختص یک یا دو گیاه هستند، برخی دیگر از طیف وسیعی از گیاهان تغذیه می کنند. شته ها زندگی و تعاملات پیچیده ای با سایر حشرات و حیوانات در باغ های ما دارند.

تشویق شکارچیان شته به باغ خود راه خوبی برای کنترل جمعیت شته های سبز است. روش های سازگار با محیط زیست بسیاری وجود دارد که می توانید قبل از استفاده از آفت کش ها، از آنها برای کنترل این آفات مخرب استفاده کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا