Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مزایای بازیافت ضایعات آهن و روی چیست؟

ضایعات آهن و روی به دلیل کاربرد گسترده این دو فلز بازار داغی در همه دنیا دارد. ضایعات آهن و روی را می توان پس از بازیافت با هزینه کمتر وارد چرخه تولید کرد و از این طریق به اقتصاد کشور کمک کرد.

آهن فلز بسیار پرکاربردی است که از سنگ معدن آهن استخراج می شود و به دلیل ویژگی های خاص به صورت آلیاژ و خالص مورد استفاده قرار می گیرد. بازیافت آهن راهی برای استفاده مجدد از این فلز و صرفه جویی در هزینه های تولید است.

روی نیز پس از آهن یکی از فلزات پرکاربردی است که بیشتر برای روکش کردن فلزات دیگر و محافظت از آنها در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. بازیافت روی نیز راهی برای کاهش هزینه های تولید این فلز است. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

لازم به ذکر است که خریدار ضایعات آهن و روی این فلزات  را جمع آوری کرده و به کارخانه ها و کارگاه هایی تحویل می دهد که در اکثر شهرهای ایران مانند تهران ، مشهد ، اصفهان ، کرج ، تبریز ، ساری ، اراک و..  فعالیت می کنند.  قیمت روز هر کیلو از این ضایعات نیز تابعی از قیمت جهانی آهن و روی و قیمت دلار در ایران است.

بیشترین بخش این ضایعات را آهن قراضه ها تشکیل می دهند که شامل ضایعات فولادی با درصد کربن پایین هستند. این قطعات پس از جمع آوری به اشکال مختلف بازیافت شده و مجددا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. البته این ضایعات را می توان به صورت بازیافت شده و بازیافت نشده به کشورهای دیگر نیز صادر کرد.

دلیل بازیافت ضایعات آهن و روی چیست؟

بازیافت این ضایعات در وهله اول برای کاهش آلودگی محیط زیست اهمیت زیادی دارد زیرا قراضه های آهن و روی به دلیل کاربرد گسترده ، حجم زیادی از ضایعات شهری و زباله های ساختمانی و بسیاری از ضایعات کارگاهی را تشکیل می دهند.

از دیگر دلایل بازیافت این فلزات کاهش قابل توجه هزینه های تولید و همچنین صرفه جویی در منابع طبیعی است. بازیافت روی و آهن نسبت به تولید این فلزات از سنگ معدن گازهای سمی کمتری ایجاد می کند بنابراین می تواند به حفظ سلامت محیط زیست و انسان ها کمک کند.

علاوه بر موارد فوق با بازیافت این ضایعات می توان زمینه اشتغال‌زایی تعداد زیادی از افراد را فراهم کرد و با فروش این ضایعات به کشورهای دیگر در این زمینه سودآوری کرد.

این فلزات را می توان با تبدیل به وسایل دیگر بارها و بارها بازیافت کرد بدون اینکه خواص آنها تغییری کند به همین دلیل بازار خرید و فروش ضایعات آهن و روی در سراسر دنیا بسیار پر رونق است.

مزایای بازیافت ضایعات آهن و روی چیست؟
مزایای بازیافت ضایعات آهن و روی چیست؟

مراحل بازیافت ضایعات آهن و روی

از آنجاییکه کاربرد آهن نسبت به سایر فلزات بیشتر است طبق آمار ۹۵ درصد فلزات تولید شده در سراسر جهان را آهن تشکیل می دهد. قیمت ارزان و مقاومت بالای این فلز و همچنین کاربرد آن برای تولید آلیاژهای مختلف آنرا به یک فلز منحصر به فرد به خصوص در صنعت خودرو ، ساخت بدنه کشتی های بزرگ و ساختمان‌ها تبدیل کرده است.

در ابتدا باید بدانید به دلیل تنوع کاربرد این فلزات در وسایل و آلیاژهای مختلف، اولین کاری که باید انجام داد تفکیک ضایعات است که با استفاده از آهنرباهای بزرگ ضایعات حاوی آهن از سایر ضایعات فلزی جدا می شوند.

در طی فرآیند بازیافت این ضایعات برای تسریع روند ذوب خرد شده و قطعات فلزی خرد شده وارد کوره های ذوب می شوند. در مرحله بعد مواد ذوب شده خالص سازی می شوند سپس منجمد شده و به قطعات کوچکتر برش داده می شوند و در نهایت آهن و روی بازیافتی به صورت شمش جهت استفاده مجدد به کارخانه ها و کارگاه های مختلف فرستاده می شوند.

برای بازیافت این فلزات نیاز به دستگاه ها و تجهیزات متعددی است که یکی از آنها نوعی دستگاه پرس به نام عدل ساز است که برای بازیافت قطعات فلزی با ضخامت کم مانند قوطی های کنسرو مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های خرد کن تجهیزات دیگری هستند که قطعات فلزی را بلعیده و نقش مهمی در جداکردن ناخالصی ها از فلزات دارند و در نهایت دستگاه های پرس شمش های فلزی آهن و روی را تولید می کنند که به مراکز تولیدی مختلف فروخته می شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا