Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بازیافت ضایعات مس یک تجارت پر رونق!

ضایعات مس حجم بالایی از ضایعات فلزی را در سراسر دنیا تشکیل می دهند و به دو دسته قدیمی و جدید تقسیم می شود. ضایعات مس به دلیل کاربرد بالای این فلز بازار گسترده ای دارد و از اهمیت اقتصادی فراوانی برخوردار است.

خریدار ضایعات مس ، قراضه های این فلز را جمع آوری کرده و به کارخانه ها و کارگاه هایی منتقل می کنند که در اکثر شهرهای ایران مانند تهران ، مشهد ، اصفهان ، کرج ، تبریز ، ساری ، اراک و..  فعالیت می کنند. قیمت روز هر کیلو از این ضایعات نیز تابعی از قیمت جهانی مس و قیمت دلار در ایران است.

تجارت قراضه های مس در حال حاضر بسیار پر رونق است زیرا بطورکلی از ۱۰۰% تولیدات مس در جهان، ۸۸% از استخراج معادن و باقی آن از بازیافت ضایعات بدست می آید. به همین دلیل بازار خرید و فروش ضایعات مس در سراسر دنیا بسیار پر رونق است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

منافع بازیافت ضایعات مس

مس یکی از فلزات پرکاربردی است که می توان بارها و بارها آنرا بازیافت کرد و مورد استفاده قرار داد. جالب است بدانید از کل منابع مس موجود در جهان تنها ۱۲% استخراج شده است و  بازیافت همین میزان مس ، نیاز به تولید فلز جدید را برطرف کرده است.

بازیافت این فلز باعث کاهش قابل توجه هزینه ها شده و برخی از کشورها مانند شیلی و آمریکا را از واردات مس بی نیاز کرده است. از نظر انرژی مصرفی برآورد شده است که بازیافت مس از قراضه ها باعث صرفه جویی ۸۵- ۹۰% در هزینه های تولید این فلز از سنگ معدن می شود و آلودگی های زیست محیطی را به شدت کاهش می دهد.

انواع ضایعات مس

قراضه های مس به دو دسته جدید و قدیمی تقسیم می شود. قراضه های قدیمی ضایعاتی هستند که عمر خود را کرده اند و کارایی آنها کاهش پیدا کرده است. این ضایعات ابتدا در مقادیر بالا جمع آوری شده و سپس بازیافت می شوند به همین دلیل فرآیند بازیافت آنها طولانی است.

قراضه های جدید ضایعات حاصل از تولیدات صنعتی از جمله قطعات و تجهیزات هستند که پس از چند ماه بازیافت می شوند. لازم به ذکر است که خرید و فروش قراضه های مس بیشتر مربوط به ضایعات جدید است.

بازیافت ضایعات مس یک تجارت پر رونق!
بازیافت ضایعات مس یک تجارت پر رونق!

روش های بازیافت مس

بازیافت دستی

یکی از ساده ترین روش های بازیافت مس که در کارگاه های کوچک انجام می شود جداسازی قطعات مسی از تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی و همچنین سیم هاست.

بازیافت به روش قالکاری

قالکاری یک روش صنعتی برای بازیافت مس است در این روش مس موجود در قطعات الکترونیکی و بردها پس از جداسازی فلزات دیگر مانند طلا و نقره در کوره ریخته شده و مس ذوب شده را به شکل شمش بازیافت می کنند.

روش شیمیایی

در این روش همه ضایعات الکترونیکی پس از جداسازی آسیاب شده و سپس با حل کردن در اسید  فلزات گرانبهایی مانند طلا و نقره بازیافت می شود. در مرحله بعدی مس باقی مانده با روش سمنتاسیون جداسازی می شود.

فواید تجارت با ضایعات مس

از آنجاییکه فلز مس پس از فولاد یکی از پرکاربردترین فلزات در جهان است تجارت با قراضه های مس می تواند تجارتی پر سود باشد.

تجارت با ضایعات این فلز شامل خرید و فروش سفاله مس و برنج، ضایعات تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی، دیگ ها، صفحات ، ضایعات مس ذوبی و  مخابراتی و بسیاری از انواع دیگر ضایعات این فلز است.

قراضه های مس کاربرد های گوناگونی دارند ولی بیشترین کاربرد آنها در تولید سیم و کابل است. با استفاده مجدد از این فلز پرکاربرد می توان بطور قابل توجهی هزینه را کاهش داد و با تولید وسایل دیگر به اقتصاد کشور رونق بخشید.

کاربردهای ضایعات مس

مس بازیافت شده کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد و بیشتر به صورت کابل های مسی و خطوط انتقال نیرو مورد استفاده قرار می گیرد. مس بازیافتی به دلیل ویژگی های هدایتی بالا در ترانسفورماتورها ، دستگاه های الکتریکی و سیم پیچ های مورد استفاده در الکتروموتورها بکار می رود.

علاوه بر موارد فوق مس بازیافتی در تولید سیستم های تهویه منازل ، لوله ها و اتصالات ، رادیاتور خودروها ، انواع کندانسور و قطعات به کار رفته در انواع شیرآلات  مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از کاربردهای مس بازیافتی استفاده از آنها در ساخت ظروف آشپزخانه به دلیل ماندگاری و خواص این فلز است که کاربرد آن را همچون گذشته رونق بخشیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا