Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص آلو بخارا چیست و چه فوایدی برای کلیه و قلب دارد؟

آلو بخارا، آلوی تازه ای است که تحت فرآیند خشک شدن یا دهیدراتاسیون قرار گرفته است. این آلوها را می توان از خشک کردن طبیعی و از طریق تأثیر نور خورشید به دست آورد. این فرآیند پرکاربردترین روش سنتی برای نگهداری میوه است.

آلو بخارا متعلق به گونه Prunus domestica L. و خانواده Rosaceae است. بیش از صد گونه آلو در سراسر جهان در مناطق معتدل از دوران ماقبل تاریخ تاکنون وجود دارد. آلو خشک به نام آلو بخارا شناخته می شود. ایالات متحده در حال حاضر بزرگترین تولید کننده آلو تازه و خشک است.

خواص آلو بخارا ناشی از محتوای بالایی پتاسیم، ویتامین K و C است. این آلو همچنین منبع عالی فیبر رژیمی است. آلو اغلب به صورت خشک، تازه یا به صورت مربا، کنسرو و ژله مصرف می شود. همچنین در پودینگ و پخت و پز و به عنوان چاشنی در کنار غذاهای گوشتی استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص آلو بخارا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

گیاه شناسی آلو

ارتفاع درخت آلو از ۲۹ تا ۵۰ فوت (۹ تا ۱۵ متر) با شاخه های قرمز تا قهوه ای بدون خار یا کم است. برگ ها به شکل بیضی تا مستطیلی و به طول ۱۰ سانتی متر (۴ اینچ) با حاشیه های مواج یا دندانه دار هستند. گلها به رنگ سفید، پنج گلبرگ هستند که به صورت منفرد یا در دو یا سه خوشه دیده می شوند.

این گیاه در اوایل بهار گل می دهد. طول میوه تا ۸ سانتی متر (۳ اینچ) و شکل گرد تا بیضی است. دارای هسته مسطح سخت و سنگی با پوسته صاف یا کمی حفره دار است. رنگ میوه به طور قابل توجهی در انواع مختلف متفاوت است که از سبز تا زرد تا قرمز تا بنفش تا سیاه متغیر است.

میوه ها شیرین، آبدار و دارای طعم ترش هستند. میوه های بالغ دارای پوشش غبارآلود تا سفید هستند که ظاهری آبکی ایجاد می کند. این موم طبیعی به راحتی از بین می رود. درخت آلو به خاکی با زهکشی خوب و نگهدارنده رطوبت نیاز دارد. در خاک های لومی به خوبی رشد می کند و همچنین در سنگ های آهکی و خاک های رسی سنگین رشد خوبی دارد.

تاریخچه آلو بخارا

آلو بخارا به عنوان یک افزودنی غذایی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. قرن ها پیش سلاطین ترک و خانواده های اشراف ایرانی از این میوه خشک فوق العاده در اعیاد و جشن های مهم لذت می بردند. آلو بخارا از منطقه آسیای صغیر و قفقاز منشا گرفته است. این میوه ها در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد در اروپای مرکزی گزارش شده و قبلا برای قبایل توتون و سلتیک شناخته شده بودند.

این میوه توسط رومی ها در اروپای مرکزی توزیع شد. انواع مرغوب پس از قرون وسطی از اروپای جنوب شرقی نشات گرفت و تا قرن هفدهم در سراسر اروپا توزیع شد. آلو در سطح جهان در مناطق معتدل تا گرم در اروپای مرکزی، جنوبی و جنوب شرقی، غرب آسیا، شمال آفریقا، استرالیا، آمریکای شمالی، آفریقای جنوبی، نیوزیلند و آمریکای جنوبی کشت می شود.

آلو دارای اسید کلروژنیک، نئوکلروژنیک و فنل است که فیتونوترینت هستند. آلو خشک و تازه به دلیل وجود ایزاتین و سوربیتول به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند که یبوست را تسکین می دهد. مصرف آلو مدفوع را حجیم کرده و حرکات روده بزرگ را افزایش می دهد به طوری که از شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. فیبر محلول با از بین بردن تجمع بیش از حد کلسترول و جلوگیری از ازدیاد آن به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

خواص آلو بخارا و ارزش غذایی آن
خواص آلو بخارا و ارزش غذایی آن

روش تهیه آلو بخارا

همه انواع آلو می توانند تحت فرآیند خشک کردن قرار گیرند، اما برخی از انواع آلو وجود دارند که بیشتر مستعد این فرآیند هستند. در مدرن ترین روش ها، خشک کردن با اعمال گرما در کوره های مصنوعی انجام می شود که فرآیند خشک کردن را تسریع کرده و آن را از وابستگی به عوامل اقلیمی جدا کرده است.

خواص آلو بخارا و ارزش غذایی آن

خواص آلو و آلو بخارا اساسا مشابه است، اگرچه به دلیل فرآیند خشک کردن شامل کاهش آب و غلظت بیشتر اجزای آن فواید آلو بخارا افزایش یافته است. نباید فراموش کنیم که آلو طی خشک شدن بیش از سه برابر وزن خود را از دست می دهد و آن را به آلو بخارا تبدیل می کند که باعث می شود محصول به دست آمده از نظر قند و فیبر بسیار غنی باشد.

آلو بخارا چربی بسیار کمی دارد و کالری آن توسط کربوهیدرات‌های محتوی آن تعیین می‌شود که انرژی قابل استفاده بیشتری را فراهم می‌ کنند زیرا برای مدت طولانی ‌تری در بدن باقی می‌ مانند. در این مورد، آلو بخارا تقریبا پنج برابر بیشتر از آلو حاوی کربوهیدرات است، به همین دلیل است که ذخایر انرژی واقعی را با حجم کمی تشکیل می دهد. آلو بخارا انرژی زیادی را تامین می کنند.

۱۰۰ گرم آلو بخارا حاوی ۲۵۰ کالری (کیلو کالری) است، در حالی که همان مقدار آلو ۵۵ کالری دارد. دو عدد آلو بخارا حاوی ۶۰ کالری، معادل ۱ سیب یا ۲ گردو است.

USDA لیست مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم آلو بخارا را به صورت زیر اعلام کرده است:

  • انرژی ۲۵۰ کیلو کالری
  • پروتئین ۳.۱۲ گرم
  • چربی کل ۰ گرم
  • کربوهیدرات ۵۹.۳۸ گرم
  • فیبرتوتال ۶.۲ گرم
  • قندها۲۵ گرم
  • کلسیم ۶۲ میلی گرم
  • آهن ۱.۱۲ میلی گرم
  • پتاسیم ۷۲۵ میلی گرم
  • سدیم ۱۲ میلی گرم
  • ویتامین A 1250 IU

همانطور که می بینید خواص آلو بخارا برای سلامتی آنقدر زیاد است که گنجاندن این میوه خشک را در رژیم غذایی به یک امر ضروری تبدیل می کند.

فواید و خواص آلو بخارا برای سلامتی

آلو بخارا حاوی مواد مغذی ضروری مانند کربوهیدرات ها، ویتامین A، چندین اسید آمینه، ویتامین B کمپلکس، پتاسیم، ویتامین K، منیزیم، کلسیم، منگنز، مس، روی، فیبر غذایی و بور است. فیبر آلو شامل بخش محلول است که شامل همی سلولز، پکتین، لیگنین و سلولز است. فرآیند خشک کردن کل فیبرهای غذایی را ارتقا می دهد. فروکتوز، گلوکز، سوربیتول و ساکارز قندهای ساده اولیه هستند.

آلو بخارا دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های پلی فنولیک فلاونوئید مانند کریپتوکسانتین، لوتئین است. آنها به از بین بردن رادیکال های آزاد که به دلیل سموم محیطی و عادات غذایی نامناسب وارد بدن می شوند و منجر به پیری زودرس و سرطان می شود، کمک می کند.

آلو بخارا حاوی پتاسیم است که به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب کمک می کند. ویتامین B6، نیاسین، ویتامین K، اسید آمینه و اسید پانتوتنیک نیز در آن یافت می شود. زآگزانتین و ویتامین A موجود در آلو به دلیل وجود کاروتنوئیدی که جذب شبکیه شده و نور ماوراء بنفش را فیلتر می کند، برای سلامت چشم مفید است. ویتامین C به محافظت از کلسترول در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و برای بیماران آترواسکلروز و دیابت مفید است.

خواص آلو بخارا و ارزش غذایی آن
خواص آلو بخارا و ارزش غذایی آن

جلوگیری از هپاتیت C

HCV یک عفونت ویروس هپاتیت C است که منجر به بیماری های مزمن کبدی می شود. درمان های استاندارد دارای عوارض جانبی شدید، هزینه بالا و ایجاد مقاومت هستند. مطالعات حاضر به منظور بررسی میوه هایی که به دلیل فعالیت های محافظتی کبدی شناخته می شوند به منظور شناخت مهارکننده ها در حال انجام است.

این تحقیقات نشان داده است آلو بخارا به عنوان یک مهارکننده جدید ورود HCV عمل می کند. تایید و شناسایی این خاصیت توسط آنالیزهای طیفی NMR، LC-ESI-MS و IR انجام شد.

با رادیکال های آزاد مقابله می کند

مصرف میوه هایی مانند آلو بخارا برای درمان اختلالات گوارشی، سرخک، اختلال گردش خون، دیابت، پیشگیری از سرطان و چاقی مفید است. این مطالعه به منظور شناخت ظرفیت آنتی اکسیدانی و ضد رادیکالی آلو به دو صورت خشک و تازه انجام شد. یافته‌ها نشان می ‌دهد که آلوهای تازه در جمع ‌آوری رادیکال‌ های آزاد اکسیژن مانند رادیکال‌های پراکسی (ROO) و سوپراکسید (O2-) در مقایسه با خشک شده مفیدتر هستند.

سلامت استخوان

پوکی استخوان یک بیماری مزمن مرتبط با سن است که با از دست دادن توده استخوان مشخص می شود و همچنین با افزایش احتمال شکستگی مرتبط است. زنان یائسه به دلیل توقف تولید هورمون تخمدان که از دست دادن توده استخوان را تسریع می کند، شانس بالایی برای ابتلا به پوکی استخوان دارند.

سبک زندگی مانند ورزش و تغذیه نیز شانس ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد و نقش حیاتی در سلامت استخوان ایفا می کند. آلوی بخارا در پیشگیری و معکوس کردن از دست دادن ساختار و توده استخوانی در موش‌ها و همچنین زنان یائسه مبتلا به استئوپنیک مفید است.

شواهدی برای نشان دادن کارایی آلو بخارا برای جلوگیری و معکوس کردن از دست دادن استخوان مرتبط با کمبود هورمون تخمدان در انسان و مدل‌های جوندگان ارائه شد. زنان یائسه ای که ۱۰۰ گرم آلو بخارا در روز مصرف می کنند، تراکم استخوان خود را تا حد زیادی در مقایسه با افراد دیگر حفظ می کنند. علاوه بر این ترکیبات زیست فعال موجود در آلو بخارا اثرات محافظتی بر روی استخوان ها ارائه می دهند.

درمان چاقی

شواهد نشان می دهد که مداخلات تغذیه ای به درمان چاقی کمک می کند و بیشتر تحقیقات فقط از کربوهیدرات های غیرقابل هضم استفاده می کنند. آلو و هلو دارای محتوای پلی فنل بالایی هستند، ترکیباتی که دارای اثرات ضد چاقی هستند و چاقی را با موفقیت با استفاده از پلی فنول ها درمان می کند که شامل تغییر میکروبیوتای روده می شود.

مشکلات قلبی- عروقی

آلو بخارا دارای مقادیر بالایی از مواد مغذی گیاهی معروف به فنل هستند. همچنین دارای محتوای بالایی از دو ماده مغذی گیاهی منحصر به فرد اسید کلروژنیک و اسید نئوکلروژنیک است. این مطالعه نشان می دهد که فیتونوترینت ها در جلوگیری از آسیب به سلول ها در اکسیداسیون مولکول های لیپید به بدن کمک می کنند.

غشای سلولی و سلول‌های مغز از لیپیدهایی تشکیل شده ‌اند که حاوی چربی هستند. ترکیبات موجود در آلو بخارا به مهار اکسیداسیون کلسترول LDL در بدن کمک می کند که آن را به یک عامل ضروری برای پیشگیری از بیماری های مزمن تبدیل می کند.

همچنین آلو بخارا به دلیل محتوای بالای پتاسیم و منیزیم، عملکرد صحیح قلب و سیستم عصبی را تضمین می کند. منیزیم ریکاوری ماهیچه ها (از جمله عضله قلب) را بهبود می بخشد و به عنوان یک «شل کننده طبیعی» در نظر گرفته می شود. مصرف روزانه پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر مشکلاتی مانند سرگیجه را کاهش می دهد.

کلسترول را کاهش می دهد

فیبر محلول با جذب صفرای اضافی در روده و دفع آن به کاهش کلسترول کمک می کند. صفرا از کلسترول موجود در کبد برای هضم چربی تشکیل می شود. هنگامی که بدن صفرا را با فیبر آلو بخارا خارج می کند، کبد باید از کلسترول موجود در بدن برای تولید صفرا استفاده کند که سطح کلسترول را کاهش می دهد. فیبر محلول به مهار کلسترول تولید شده توسط کبد کمک می کند.

انواع آلو بخارا
انواع آلو بخارا

جلوگیری از یبوست

آلو بخارا دارای اکسی فنیزاتین است که به عنوان ملین عمل می کند. محتوای بالای اسیدهای کلروژنیک و سوربیتول باعث ایجاد اثر ملین آلو بخارا می شود. مصرف آلو بخارا باعث کاهش شدت یبوست می شود. مصرف منظم آب آلو بخارا دارای اثر ملین ملایم و کاهش قابل توجه در فعالیت سرمی آلکالین فسفاتاز سرم و آلانین ترانس آمیناز است.

بینایی را بهبود می بخشد

آلو بخارا حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. یک وعده ۲۵ گرمی آلو، ۱۵ درصد از RDA این ماده مغذی حیاتی را تامین می کند. آلو بخارا ویتامین A را به شکل پنج کاروتنوئید مانند بتا کاروتن، آلفا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین، زآگزانتین و لوتئین فراهم می کند.

آلفا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن به شکل ویتامین A تبدیل می شوند که توسط سلول های چشم استفاده می شود و نور را به تکانه های عصبی تبدیل می کند. زآگزانتین و لوتئین در شبکیه چشم یافت می شوند و سلول ها را در برابر طول موج های سمی نور آبی محافظت می کنند و همچنین شانس ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند

آلو بخارا حاوی بیش از ۲۰ ترکیب با خواص آنتی اکسیدانی است. حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی گیاهی به نام فنل است. دارای دو فنل کلروژنیک و نئوکلروژنیک اسید است که در برابر رادیکال های آزاد به ویژه رادیکال آنیون سوپراکسید اثربخشی بالایی از خود نشان داده است.

رادیکال آزاد به چربی‌های غشای سلولی، مولکول ‌های کلسترول و سلول‌های مغز آسیب می‌ رساند، بنابراین باید آنها را به سرعت از بین برد. علاوه بر این، آلو بخارا به دلیل رنگ غنی خود دارای محتوای آنتوسیانین بالایی است. آنتوسیانین ها و آنتی اکسیدان های قوی با فعالیت های ضد التهابی خود به عملکرد کبد، سلامت قلب، تسکین آرتریت و کاهش کلسترول کمک می کنند.

کاهش قند خون

آلو بخارا با سیر نگه داشتن فرد برای مدت طولانی به مدیریت وزن کمک می کند. آلو بخارا محتوای فیبر بالایی دارد که هضم آن به زمان نیاز دارد بنابراین فرد برای مدت طولانی سیر می ماند. آلو دارای شاخص گلیسمی پایینی است که سطح گلوکز (قند) خون را به آرامی بالا می برد. این به دلیل محتوای بالای سوربیتول است که یک قند الکلی با سرعت جذب کند است.

آلو بخارا از افزایش سطح قند خون ناشی از غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا جلوگیری می کند. این مطالعه نشان می دهد که مصرف آلو بخارا به عنوان میان وعده در مقایسه با کلوچه های کم چرب به سرکوب گرسنگی برای مدت طولانی تری کمک می کند. کسانی که در برنامه کاهش وزن هستند باید آلو بخارا را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

کمک به بهبود خلق و خو

آلو بخارا تاثیر خوبی بر سیستم عصبی دارد و خلق و خوی خوب را تقویت می کند. همچنین به مبارزه با افسردگی، بی حوصلگی، اضطراب، تحریک پذیری و غمگینی کمک می کند. در نتیجه از حمله های عصبی و حتی بی خوابی جلوگیری می کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

آلو بخارا به دلیل داشتن پتاسیم زیاد، متابولیسم آب و نمک و در نتیجه عملکرد کلیه و کبد را بهبود می بخشد. اگر می خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، آلو بخارا کمک بزرگی می کند. خواص آلو بخارا مقاومت بدن را در برابر عفونت های مختلف افزایش می دهند، بنابراین به طور خاص برای افرادی که در مناطق نامطلوب زیست محیطی زندگی می کنند توصیه می شود.

مبارزه با باکتری ها

یکی دیگر از ویژگی های برجسته خواص آلو بخارا این است که باکتری ها و عوامل بیماری زا را از بین می برد. به همین دلیل است که به حفظ سلامت دهان و در نتیجه مبارزه با پوسیدگی و تنفس ناخوشایند کمک می کنند. اما به خاطر داشته باشید که میوه خشک جایگزین خمیر دندان و مسواک شما نمی شود!

آزمایش‌های اخیر اهمیت این میوه کم‌ آب را در مهار رشد باکتری‌ها در گوشت کباب ‌شده دوباره گرم شده نشان می ‌دهد. مشخص شده است که وقتی گوشت کباب را برای یک وعده غذایی دیگر ذخیره می کنیم، معمولا باکتری های زیادی در آن رشد می کنند.

پختن گوشت با آلو بخارا از رشد این باکتری ها جلوگیری کرده یا آن ها را کند می کند. به همین ترتیب، مشاهده شد که افزودن این میوه در غذای از پیش پخته شده، سمومی را که از تجزیه اسیدهای چرب غیراشباع، عمدتا در گوشت خوک و مرغ تولید می‌ شود، خنثی می‌ کند و طعم آن را افزایش داده و بافت آن را نرم می ‌کند.

برای عملکرد مغز و رشد مو

آلو بخارا مغز را فعال می کند و حافظه را بهبود می بخشد. بنابراین اگر احساس خستگی و ضعف می کنید، حتما این میوه های خشک را برای تقویت فوری مصرف کنید. آلو همچنین منبع خوبی از ویتامین B، ویتامین C و سایر ویتامین های مفید است که رشد مو را تسریع می کند. این مواد مغذی، مو را از ریشه تقویت کرده و از شکنندگی و آسیب جلوگیری می کند.

مصارف سنتی آلو بخارا
مصارف سنتی آلو بخارا

انواع آلو بخارا

French (فرانسوی)

امروزه این نوع آلو بخارا با کیفیت بالا در بسته های مختلف برای مصرف کننده عرضه می شود. میوه تازه به اندازه متوسط و تخم مرغی شکل است. پوست قرمز تیره تا ارغوانی است. گوشت آن خوش طعم، یکنواخت، غیر متخلخل و همچنین زرد طلایی است. هسته کوچک، یکنواخت، مسطح و همچنین بیضی شکل بلند است. زمان جمع آوری معمولا در ما بین فصل تابستان و پاییز است.

Moyer (مویر)

میوه بسیار بزرگ است و پوست آن قرمز مایل به تیره است. این درختان حدود چند روز بعد از درختان فرانسوی شکوفا می شوند و بنابراین حدود ۱۰ روز بعد جمع آوری می شوند.

Tulare Giant (تولار جاینت)

ابعاد این میوه واقعا بزرگ است، معمولا دو برابر ابعاد آلو فرانسوی است. زمان جمع آوری آنها زودتر است و در اواسط ژوئیه به طور متوسط می رسد. رنگ میوه به رنگ بنفش تیره تا تقریبا آبی است. زمان خشک شدن بالاتر از ۲۰ ساعت است.

مصارف سنتی آلو بخارا

  • آلوی بخارا به صورت جوشانده به عنوان ملین ملایم استفاده می شود.
  • از جوانه های گل تازه برای تهیه تنتور استفاده می شود.
  • روغن استخراج شده از هسته آلو برای مصارف غذایی استفاده می شود.
  • قرن هاست که از آن برای درمان ناراحتی های گوارشی استفاده می شود.
  • آلو بخارا برای استفراغ، حالت تهوع، سوء هاضمه اسیدی، تشنگی پایین، سردرد و تب های صفراوی استفاده می شود.
  • همچنین معده را آرام می کند.
  • آلو بخارا همچنین به عنوان درمانی برای لوکوره، دیسمنوره، تب، آسم و سقط جنین استفاده می شود.

روش استفاده از آلو بخارا

افرادی که دوست دارند دستور العمل ها را آزمایش کنند، باید حداقل یک بار در زندگی خود آلو بخارا را به سالاد و غذاهای گوشتی اضافه کنند، زیرا این یک جزء فوق العاده از هر وعده غذایی است. آلو بخارا یک میوه خشک منحصر به فرد است که به خوبی با دسرها، گوشت ها و سبزیجات مخلوط می شود. علاوه بر این، آلو بخارا اغلب به عنوان چاشنی برای شیرینی های خوشمزه اروپایی استفاده می شود.

حتما آلو را به کمپوت های خود اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. آلو در بسیاری از دستور العمل ها جایگزین عالی شکر و همچنین تقویت کننده طعم در غذاهای شیرین و خوش طعم است. دوستداران شکلات می توانند آلو را با شکلات بپزند تا از شیرینی های پر کالری اما سالم لذت ببرند. توجه داشته باشید که خوردن ۴ تا ۵ عدد آلو بخارا حدود ۲۸۰ میلی گرم پتاسیم یا حدود ۱۲ درصد از مصرف توصیه شده روزانه را به شما می دهد.

آلوی بخارا را باید قبل از پختن در آب داغ خیس کنید. قبل از مصرف خام باید آنها را چند ساعتی بگذارید تا خیس بخورند. به این ترتیب می‌توان آن‌ها را همراه با کشمش، گردو میل کرد یا می‌توان از آن برای قوام و طعم دادن به سالاد استفاده کرد.

مصرف آنها با گوشت مانند مرغ یا گوشت خوک طعم آنها را افزایش می دهد، امنیت بیشتری در برابر آلودگی ایجاد می کنند و برخی از ترکیبات سمی را در هنگام پختن این غذاها خنثی می کنند.

آلو بخارا خرد شده را با آجیل و میوه های خشک مخلوط کنید تا یک مخلوط مفید خانگی درست کنید. از آن کنسرو، مربا، کلوچه، نان و شیرینی درست می کنند.

گل آلو نیز مصرف می شود و به عنوان چاشنی بستنی، سالاد استفاده می شود. گل آلو را به صورت چای دم کرده و یا برای مربا استفاده می کنند و همچنین خشک می کنند.

مصرف آلو بخارا برای سرخک، مشکلات گردش خون، پیشگیری از سرطان، مشکلات گوارشی، چاقی و دیابت مفید است. از آلو بخارا برای تهیه غذاهای خوش طعم و شیرین استفاده می شود. آلو بخارا خورشتی به عنوان دسر نیز استفاده می شود. همچنین به ماست، شیرینی، بستنی اضافه می شود و برای تهیه آب میوه نیز استفاده می شود.

روش استفاده از آلو بخارا
روش استفاده از آلو بخارا

حقایق دیگر در مورد آلو بخارا

  • رنگ های خاکستری تیره، سبز و زرد را می توان به ترتیب از میوه، برگ و پوست درخت به دست آورد.
  • دانه های آسیاب شده برای تولید ماسک صورت برای پوست های خشک استفاده می شود.
  • از چوب ها برای ساخت آلات موسیقی استفاده می شود.
  • آلو یک منبع عالی از فیبر است که احتمال ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

مصرف آلو بخارا برای چه کسانی توصیه می شود

آنها به ویژه برای ورزشکاران توصیه می شود که می خواهند با وزن کم انرژی زیادی به دست آورند. آلو بخارا ایده آل برای حمل در طول سفر یا دریافت کربوهیدرات بالا است. قدرت کالری آلو بخارا بسیار بیشتر از میوه های تازه است، زیرا با کم شدن آب، وزن آنها کاهش می یابد و غلظت مواد مغذی افزایش می یابد (عمدتا میزان قند آنها افزایش می یابد). آلو بخارا یک غذای عالی برای رفع خستگی است. آنها همچنین برای افرادی که می خواهند به طور سالم وزن اضافه کنند مناسب هستند.

آیا آلو بخارا چاق کننده است

در مورد اینکه آلو بخارا چاق کننده است، هیچ غذایی به خودی خود باعث چاق شدن یا کاهش وزن نمی شود، بلکه باید رژیم غذایی عمومی و ورزش روزانه را نیز در نظر گرفت. به همین ترتیب، آلو بخارا به دلیل اینکه حاوی چربی نیست، به اندازه آجیل کالری بالایی ندارد.

البته، شکلات تخته ‌ای یا شیرینی‌ های صنعتی حاوی کالری و چربی بسیار بیشتری هستند، که به‌ کلی یک گزینه صبحانه یا میان‌ وعده توصیه نمی ‌شود.

عوارض جانبی و موارد احتیاط مصرف آلو بخارا

با توجه به تمام فوایدی که آلو بخارا می تواند برای ما داشته باشد، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که این محصول در صورت ابتلا به دیابت و یا چاقی می تواند باعث آسیب شود. محتوای قند بالای آن باعث می شود که در این موارد منع مصرف داشته باشد، زیرا ممکن است مقاومت به انسولین یا عدم تحمل غذاهای شیرین را ایجاد کند. در این موارد، می ‌توانید آلو را فقط در وعده‌های کوچک (۱-۲ واحد) و همراه با غذاهای غنی از فیبر، یعنی در غذاهای سبزیجات یا سالاد مصرف کنید.

ناراحتی روده و نفخ می تواند ناشی از مصرف بیش از حد آلو باشد. اسهال و یبوست نیز از جمله عوارض جانبی اصلی هستند. مصرف بیش از حد آلو به دلیل سوربیتول و فیبر بالا باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود. همچنین آنها حاوی آثار آرسنیک هستند که در مقادیر زیاد می تواند باعث ناراحتی گوارشی و اسهال شود.

آلو بخارا حاوی مقادیر کمی هیستامین است، بنابراین ممکن است (اگرچه غیرمعمول است) آلرژی به آنها ایجاد شود. افراد آلرژیک نباید از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از محدودیت های استفاده از آلو بخارا زمان شیردهی است. مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند باید در انتخاب غذا بسیار مراقب باشند. اگر مادران حتی چند عدد آلو خشک بخورند، نوزادان ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند.

آلو بخارا حاوی سطوح متوسطی از اگزالات است که تمایل به تجمع در کلیه ها دارد و کریستال هایی به نام سنگ کلیه را تشکیل می دهد. افرادی که سابقه مشکلات کلیوی دارند باید مصرف آلو را محدود کنند.

آیا خوردن آلو خشک برای همه ضروری است

آلو «دستیار طبیعی» شما در حفظ زیبایی، سلامتی و رفاه کلی است. هم مردان و هم زنان باید این میوه خشک را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند، اما عوارض جانبی آن نیز باید در نظر گرفته شود. برای خانم ها آلو یک منبع ارزشمند است که به دلیل داشتن ریزمغذی های مفید به حفظ ظاهری جذاب در هر سنی کمک می کند. این میوه های خشک برای بدن مرد کمتر مفید نیستند. مصرف منظم آلو می تواند از پیشرفت فرآیندهای پاتولوژیک که تأثیر منفی بر قدرت آنها دارند جلوگیری کند.

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از نفخ، سنگینی یا گرفتگی روده در افرادی که عادت به خوردن آلو خشک ندارند، بسیار راحت است که با مصرف مقدار کمی را شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهند تا زمانی که بدن به آن عادت کند. اگرچه برای اکثر مردم آلو بیشتر به عنوان یک ملین شناخته می شود، این محصول مزایای بسیار بیشتری نسبت به آنچه تصور می کنید دارد.

خواص آلو بخارا برای سرماخوردگی
خواص آلو بخارا برای سرماخوردگی

چگونه آلو بخارا بخریم

آلو و آب آلو و همچنین خمیر یا مربای آلو را می توان به راحتی در خواربار فروشی ها و فروشگاه ها و همچنین از طریق خرده فروشی های آنلاین پیدا کرد. آلو بخارا در تمام طول سال در سوپر مارکت ها و فروشگاه های ارگانیک موجود است. بهترین راه برای خرید آلو بخارا این است که به دنبال آنهایی باشید که کاملا بسته بندی شده اند و از فروشگاه های مورد اعتماد تهیه کنید.

آلو بخارا معمولا در بسته بندی ها یا قوطی به فروش می رسند. آلوهای نیمه خشک نیز وجود دارند که بخشی از آب آن را در ظرف خود نگه می دارند. می توان آن را با هسته خرید، اگرچه اخیرا بدون هسته نیز فروخته می شوند.

آلوی بخارا معمولا در قالب های زیر ارائه می شود:

  • طبیعی: توسط آفتاب یا با اتاق های خشک کن مصنوعی خشک می شود.
  • خورشتی بخارپز: در شیره طبیعی یا با شربت.
  • کاراملیزه: کم آب تر و با محتوای قند بالاتر.
  • پوره شده: به عنوان جایگزینی برای مارگارین، کره یا سایر چربی های حیوانی در تهیه کیک استفاده می شود.
  • آب آلو: کاربردهای درمانی بیشتری نسبت به نمونه های قبلی دارند. آنها در درمان یبوست سرسخت و سایر ناهنجاری ها استفاده می شوند. می توان از آنها برای تهیه کیک یا سس نیز استفاده کرد.

خواص آلو بخارا برای ریه

ریه ها اندام های ظریفی هستند که درگیر بیماری های مختلفی می شوند. ماده ای شیمیایی به نام هیدروکسی فنیلی ساتین در آلو بخارا برای ریه، تقویت عضلات ریه و پاکسازی آن بسیار مفید است. با داشتن ریه های قوی می توانید از بسیاری از بیماری ها در امان باشید و قدرت بدنی خود را برای پیاده روی و ورزش افزایش دهید.

طرز استفاده از آلو بخارا برای درمان یبوست

آلو بخارا به بدن کمک می کند تا غذا را به درستی هضم کند و با تنظیم حرکت روده یبوست را درمان می کند. یک عدد آلو بخارا ۳ درصد از مصرف منظم فیبر توصیه شده را تامین می کند. سوربیتول موجود در آلو به عنوان ملین عمل می کند زیرا رطوبت را به دستگاه گوارش می کشد و همچنین حرکات روده را تسهیل می کند.

آلو بخارا پنج برابر آلو از نظر فیبر غنی ‌تر است و همین امر آن‌ها را در رژیم غذایی برای یبوست و پیشگیری از هموروئید مفید می ‌کند. یک درمان معروف برای یبوست خوردن دو یا سه آلو بخارا در صبحانه است که قبلا در طول شب با آب خیس شده است.

خواص آلو بخارا برای کبد چرب

کبد چرب یک بیماری بسیار فراگیر در جوامع انسانی است. یکی از مهمترین دلایل این بیماری استفاده از غذاهای چرب و خصوصا فست فودها است. آلو بخارا با پاکسازی کبد و حذف سریع تر صفرا به پیشگیری از بیماری های کبدی بسیار کمک می کند.

خواص آلو خشک برای کبد
خواص آلو خشک برای کبد

خواص آلو بخارا برای سرماخوردگی

محتوای ویتامین C و همچنین ریزمغذی های دیگر در این آلو آن را برای سرماخوردگی بسیار مفید است. برای درمان سرفه و خشکی گلو در دوران سرماخوردگی می توانید آب آلوی پخته را غرغره کنید.

خواص آلو خشک برای کبد

کبد یکی از اندام های بسیار مهم بدن ما است که برای حفظ سلامتی باید از سلامت آن حمایت کنیم. آلو خشک یکی از خوراکی های مغذی است که می تواند به پاکسازی و دفع مواد زائد از کبد کمک کند. در نتیجه می تواند برای کبد بسیار مفید باشد.

خواص آلو بخارا برای کلیه

مقدار زیاد پتاسیم موجود در آلو بخارا به دفع مایعات بدن کمک می کند و در نتیجه از مشکل احتباس مایعات جلوگیری می کند. تجمع مایعات در شرایط خاصی مانند افزایش سن، یائسگی، مشکلات نارسایی کلیه یا بیماری های کبدی بسیار رایج است. خوردن این غذا می تواند تا حدی عواقب این ناهنجاری ها را کاهش دهد. همچنین برای از بین بردن سموم، در رژیم های پاکسازی و در رژیم غذایی آرتروز می تواند مفید باشد.

خواص آلو بخارا با خاکشیر

اگر دچار یبوست های شدید هستید می توانید از آلو بخارا استفاده کنید. ترکیب آلو بخارا با خاکشیر یکی از بهترین ترکیبات طبیعی موجود برای درمان یبوست است.

بهترین زمان مصرف آلو بخارا

بهترین زمان مصرف آلو بخارا به صورت ناشتا و قبل از صبحانه با معده خالی است. خوردن آلو بخارا با معده خالی باعث می شود مواد مغذی موجود در آن به سرعت جذب بدن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا