Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سوسک چوبخوار مبلمان چیست و چگونه می توان آنها را از بین برد؟

سوسک‌ چوبخوار مبلمان گونه ‌ای از حشرات هستند که به صورت لارو یا در شکل بالغ از چوب تغذیه کرده و آنها را از بین می ‌برند. مراحل لاروی این سوسک ها که بیشترین آسیب را ایجاد می کند، معمولا به عنوان کرم چوب شناخته می شوند. سوسک چوبخوار مبلمان به گونه های مختلفی از جمله سوسک‌ های شاخ بلند، سوسک ‌های پودری و سوسک های سرخرطومی تقسیم بندی می شوند.

در حالی که انسان ها این حشرات را به عنوان یک مزاحم بی فایده می دانند، آنها در واقع نقش بسیار مهمی در اکولوژی جنگل ها ایفا می کنند. از آنجایی که آنها معمولا از درختان مرده یا در حال مرگ تغذیه می کنند، به عنوان تجزیه کننده های اولیه درختان و بازیافت کننده مواد چوبی نسبتا سخت در حال پوسیدگی عمل می کنند.

با این حال، لارو این حشرات نیز یک آفت بسیار رایج در خانه هستند و به مبلمان، سازه های ساختمانی یا دکوراسیون آسیب می زند. از آنجایی که بیشتر تخریب ها ناشی از مرحله لاروی این حیوانات است، در این مقاله از آنها به عنوان کرم چوب یاد می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوسک چوبخوار مبلمان، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

چرخه زندگی سوسک چوبخوار مبلمان

چرخه زندگی سوسک های چوبخوار بسیار طولانی تر از سایر حشرات است. این حشرات بالغ تخم های خود را روی سطح چوب می گذارند. آنها معمولا مناطقی را روی چوب که دارای ترک یا شکاف هستند، انتخاب می کنند. این آفات چوب با رطوبت بالا یا چوب در حال پوسیدگی را هدف قرار می دهند.

پس از تخم گذاری بالغین، در عرض ۲-۳ هفته لاروها از تخم ها خارج می شوند. پس از بیرون آمدن لارو، تونل هایی را در چوب حفر می کنند. برای ۳-۴ سال آینده، لارو در چوب باقی می ماند و از آن تغذیه می کنند. پس از آماده شدن لارو برای شفیره شدن، این حشرات تونل های را در نزدیکی سطح چوب ایجاد می کنند.

پس از خروج از چوب، سوسک های چوبخوار بالغ چوب را ترک می کنند و چرخه زندگی خود را دوباره آغاز می کنند. به طور معمول، این حشرات در هفته اول پس از شفیره شدن جفت می شوند و بالغین آنها بین ۲ تا ۴ سال عمر می کنند. در این مدت آنها چندین چرخه جفت گیری را پشت سر می گذارند و صدها تخم تولید می کنند.

لارو سوسک چوبخوار مبلمان

یافتن تخم‌ های این حشرات سخت است، زیرا سوسک ‌های چوبخوار مبلمان بالغ معمولا آنها را در شکاف ‌ها و درز‌های کوچک روی چوب می‌ گذارند. تخم ‌های این حشرات کوچک، سفید و گرد هستند. اندازه این تخم ‌ها کمتر از ۱ میلی ‌متر است که تشخیص آن‌ ها را سخت تر می ‌کند. تخم ‌های این حشرات معمولا در دسته ‌های ۵۰ تا ۱۰۰ عددی یافت می ‌شوند.

سوسک چوبخوار مبلمان معمولی بسته به اینکه در چه مرحله ای از زندگی هستند در مکان های مختلفی پنهان می شوند. لاروهای این حشرات در داخل چوب زندگی می کنند و از بافت چوب تغذیه می کنند. لاروهای این حشرات به مدت سه تا چهار سال در داخل چوب باقی می ‌مانند تا اینکه به ‌عنوان یک سوسک معمولی بالغ از مبلمان خارج می شوند.

سوسک های چوبخوار بالغ معمولا در نزدیکی چوب یافت می شوند. آنها چوب های را ترجیح می دهند که رطوبت کافی داشته باشند. آنها همچنین معمولا در مکان ‌های تاریک مانند قرنیزها، قاب درها، قاب پنجره‌ ها و سایر مکان ‌های اطراف خانه پنهان می‌ شوند. این حشرات ترجیح می ‌دهند بدون مزاحمت زندگی کنند و تمایل دارند نزدیک وسایل چوبی کهنه پنهان شوند.

چرخه زندگی سوسک چوبخوار مبلمان
چرخه زندگی سوسک چوبخوار مبلمان

سوسک چوبخوار مبلمان چه می خورند

لارو این حشرات از الوار در حال پوسیدگی و مرطوب تغذیه می کنند. لاروها عامل اصلی آسیب به خانه ها یا سایر وسایل چوبی در خانه مانند مبلمان هستند. لاروها قبل از اینکه هنگام بلوغ از چوب خارج شوند، به مدت سه تا چهار سال از چوب تغذیه می کنند. پس از خروج از چوب حشرات بالغ دیگر از چوب تغذیه نمی کنند.

در هنگام بلوغ سوسک چوبخوار مبلمان معمولا از گرده و شهد تغذیه می کنند. مانند زنبورها، سوسک های چوبخوار، گیاهان و گل ها را جمع می کنند تا از گرده و شهد آنها تغذیه می کنند.

عوامل بروز سوسک چوبخوار مبلمان

عواملی وجود دارد که می تواند احتمال آلودگی به این آفات را در منازل افزایش دهد. سوسک های چوبخوار مبلمان می توانند پرواز کنند. پرواز آنها تا حدی محدود است، اما همچنان برای ورود آنها از پنجره های باز کافی به داخل منزل کافی است.

خطر بزرگتر در مورد حمله این آفات، وجود مبلمان قدیمی یا دست دوم در منزل است. این احتمال وجود دارد که مبلمان قدیمی قبلا در یک خانه آلوده استفاده شده باشند یا در مکانی با سایر مبلمان بالقوه آلوده ذخیره شده باشند. برای کاهش این عوامل، توصیه می شود مبلمانی را که به منزل خود می آورید، به دقت بررسی کنید. برخی از شایع ترین علائم هجوم این سوسک ها عبارتند از:

  • سوراخ های ⅛ اینچی روی مبلمان چوبی یا سایر مبلمان اطراف خانه شما
  • تونل های ضخیم ⅛ اینچ در داخل چوب یا درست زیر سطح
  • خاک اره در اطراف چوب

انواع مختلف سوسک چوبخوار مبلمان و نحوه تشخیص آنها

سوسک مبلمان معمولی (Anobium punctatum)

حشرات بالغ از چوب تغذیه نمی کنند، آنها فقط تولید مثل می کنند. آسیب ناشی به مبلمان از لاروهای آنها است که به کرم چوب نیز معروف هستند. طول این حشرات بالغ ۲.۷ تا ۴.۵ میلی متر است، در حالی که لاروهای آن ۱ میلی متر طول دارند و به رنگ سفید مایل به C شکل هستند. چرخه زندگی آنها حدود ۳ تا ۴ سال است و با توجه به این واقعیت، مشاهده حفره ها در مبلمان یا وسایل چوبی در منزل ممکن است سال ها طول بکشد.

لارو های این سوسک چوبخوار فقط به الوارهای چوب صنوبر حمله می کند. برخی از مقررات ساختمانی، اعلام کرده است که بیش از ۲۵ درصد از چوب‌ های داخل ساختمان نباید از چوب صنوبر استفاده شود تا به ساختار اصلی ساختمان آسیب جدی وارد نشود.

چرخه زندگی

این حشرات از ماه می تا آگوست ظاهر می شوند و جفت گیری می کنند. آنها در شکاف ها، گوشه ها و سوراخ های خروجی قدیمی چوب ها تخم می گذارند. لاروهای این حشرات سفید رنگ و به شکل C است.

  • شروع به تغذیه از چوب مستقیما از تخم به مدت ۳ سال یا بیشتر طول می کشد.
  • طول لاروها به ۶ میلی متر می رسد.
  • بالغ شدن آنها در زیر سطح چوب صورت می گیرد.
  • آنها در مرحله شفیرگی ظاهر می شوند که بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد.

علائم حمله این آفت

  • سوراخ های خروجی گرد، به قطر حدود ۱.۵-۲ میلی متر
  • تونل های کوتاه در داخل چوب
  • وجود گرد و غبار شنی در کنار چوب
سوسک چوبخوار مبلمان چه می خورند
سوسک چوبخوار مبلمان چه می خورند

سوسک مبلمان Death-Watch  (Xestobium rufuvillosum)

لاروهای این نوع از سوسک چوبخوار ترجیح می دهند از چوب درختان صنوبر و چوب های سخت، مانند بلوط که تا حدی پوسیده یا مرطوب شده اند، تغذیه کنند. طول این آفت به صورت بالغ ۷ میلی متر و طول لاروهای آن تا ۱۱ میلی متر می رسد. نام این سوسک چوبخوار از صدای تیک تیک یا کوبشی آمده است که نر ها برای جذب ماده ها ایجاد می کنند؛ بنابراین صدای جفت گیری را می توان در خانه ای آرام و پر از آلودگی شنید.

چرخه زندگی

حشرات بالغ از مارس تا ژوئن ظاهر می شوند و تخم های سفید رنگ خود را ۲۰ روز پس از جفت گیری می گذارند. آنها ترک ها و شکاف ها را برای این منظور ترجیح می دهند. لاروها قبل از اینکه چوب را تخریب کنند، داخل آن می خزند و به تغذیه از آن ادامه می دهند و تا ۱۲ تا ۱۴ سال رشد می کنند.

در مرحله شفیره، آنها در زیر سطح چوب در حدود ژوئیه تا آگوست رشد می کنند، اما بالغین پیش از ظهور تا سال آینده در اتاقک شفیره منتظر می مانند. آنها اغلب در طول این دوره ظهور روی مواد آلوده یا زیر آنها مخفی می شوند، زیرا برای پرواز به دمای بالا نیاز دارند.

علائم حمله

لاروهای این آفت سوراخ های خروجی به قطر حدود ۳ میلی متر به صورت گرد ایجاد می کنند. این آفت تونل ‌های گسترده‌ ای را به سمت مرکز چوب حفر می ‌کنند. به همین دلیل، آسیب ‌های وارده شده بسیار بیشتر از آن چیزی است که از بیرون مشاهده می شود. گرد و غبار ایجاد شده توسط این آفت به شکل گلوله هایی می باشد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

سوسک آمبروزیا (Platypodinae، Scolytinae)

سوسک ‌های آمبروزیا از زیرخانواده‌ های سوسک های سرخرطومی Platypodinae و Scolytinae هستند که در همزیستی با قارچ‌ های آمبروزیا زندگی می‌ کنند. این سوسک ها به درختان مرده یا کنده های تازه بریده شده در جنگل ها حمله می کنند. بر خلاف اکثر سوسک های چوبخوار، بالغین آمبروزیا تونل زنی را انجام می دهند که در آن هاگ آزاد می کنند و باغ های قارچ را پرورش می دهند که تنها منبع تغذیه آنهاست.

قارچ عامل اصلی آسیب به چوب است، زیرا به بافت چوب نفوذ می کند، آن را هضم کرده و مواد مغذی خود را روی سطح چوب آزاد می کند. سوسک های آمبروزیا معمولا بر روی چوب صنوبر یا چوب درختان در حال مرگ یا به تازگی مرده زندگی می کنند. این حشرات نمی توانند چوب های تیمار شده را آلوده کنند.

علائم حمله این آفت

این سوسک های چوبخوار بر روی سطوح چوب تونل های به رنگ سیاه یا آبی – سیاه ایجاد می کنند. اندازه این سوراخ ها بسته به گونه این آفات متفاوت است. این سوسک ها هیچ گونه گرد و غباری ایجاد نمی کنند.

سوسک خرطوم دار (Hylotrupes bajulus)

سوسک خرطوم دار که به عنوان سوسک شاخ بلند نیز شناخته می ‌شوند، گونه ‌ای از سوسک‌ های چوبخوار از خانواده Cerambycidae هستند و به دلیل عادتشان به آلوده کردن مجدد همان مواد چوبی که از آن بیرون آمده ‌اند، متمایز می شوند. این حشرات دارای رنگ های قهوه ‌ای تا سیاه است و قسمت بالایی بدنشان با موهای خاکستری رنگ پوشیده شده و دارای لکه‌ های براق شبیه چشم هستند.

لاروهای این سوسک است که باعث آسیب به وسایل چوبی می شوند. بسته به رطوبت چوب و محیط، بالغ شدن آنها تا ۳۰ سال طول می کشد. آنها تونل‌ های بسیار عمیقی ایجاد می‌ کنند که در صورت کنترل نشدن زود هنگام می ‌توانند منجر به فروپاشی سازه شوند.

چرخه زندگی

سوسک های بالغ خرطوم دار در حدود ژوئیه تا سپتامبر ظاهر می شوند. در این دوره تا حدود ۲۰۰ تخم سفید رنگ به شکل بادبزن در شکاف های چوب می گذارند. لاروها معمولا بیش از چهار سال از چوب صنوبر تغذیه می ‌کنند که باعث آسیب زیادی می ‌شود. مرحله شفیرگی این حشرات حدود ۳ هفته طول می کشد تا به عنوان یک بالغ ظاهر شود.

علائم حمله

این حشرات سوراخ ‌های بیضی شکلی، به قطر حدودا ۶ تا ۱۰ میلی ‌متر در داخل چوب ایجاد می کنند. تونل ها ممکن است به صورت جداگانه قابل شناسایی نباشند و دارای برآمدگی هایی در سطح باشند. آسیب داخلی در بیشتر موارد شدیدتر از خارجی است.

عوامل بروز سوسک چوبخوار مبلمان
عوامل بروز سوسک چوبخوار مبلمان

سوسک پودری (Lyctus brunneus)

سوسک ‌های پودری گروهی متشکل از ۷۰ گونه سوسک چوبخوار از خانواده Lyctinae هستند. آنها یک ابر خانواده (Bostrichoidea) را به همراه سوسک‌ های چوبخوار معمولی تشکیل می‌ دهند.

نام آنها از این واقعیت ناشی می شود که لاروهای آنها از چوب تغذیه می کنند و اگر به موقع کنترل نشوند، می توانند آنچه را که قبلا چوب بوده به توده ای از پودر ریز تبدیل کنند؛ بنابراین به عنوان آفات در نظر گرفته می شود. لاروهای آنها سفید رنگ و به شکل C هستند و به چوب های بالای ۱۵ سال حمله نمی کنند.

بسته به گونه این حشرات، آنها چوب های سخت یا چوب صنوبر را ترجیح می دهند. وسایلی که ممکن است توسط این حشرات آلوده شوند شامل ابزار یا دسته ابزار، مبلمان، کتاب، اسباب بازی، چوب بامبو، قاب، کفپوش، و الوارهای ساختاری است.

چرخه زندگی

چرخه زندگی این حشرات ۱ تا ۲ سال در فضای باز و ۸ تا ۱۰ ماه در داخل خانه طول می کشد. بالغین سوسک پودری در ماه ژانویه تا آگوست در خارج از منزل ظاهر می شوند و هر زمانی در داخل از منزل ظاهر می شوند. این حشرات تخم های سفید رنگ و دراز را در داخل رگ های باز چوب می گذارند که بالغ شدن آن ها حدود ۲ تا ۳ هفته طول می کشد.

علائم حمله

این حشرات تونل هایی که با گرد و غبار مانند آرد پر شده اند، ایجاد می کنند. سوراخ‌ های خروجی ۱ تا ۳ میلی ‌متر (بسته به گونه‌) قطر دارند و اغلب با سوسک‌ های چوبخوار معمولی اشتباه گرفته می ‌شوند.

سوسک های سرخرطومی خسته کننده چوب (Pentarthrum huttoni، Euophryum confine)

این سوسک‌ ها بخشی از خانواده Curculionidae هستند که سومین خانواده بزرگ جانوری با بیش از ۴۰۰۰۰ گونه است. این حشرات با پوزه بلند و آنتن های متمایزشان شناخته می شوند. طول بالغین این حشرات بین ۱ تا ۴۰ میلی متر است و به هر چوبی که پوسیده و مرطوب شده باشند، حمله می کنند. آسیب به چوب هم توسط لاروها و هم بالغین این حشرات ایجاد می شوند.

چرخه زندگی

بالغین این نوع از سوسک چوبخوار تا ۱۶ ماه زندگی می کنند و از چوب تغذیه می کنند. این حشرات تخم های سفید رنگ خود را روی سطح یا درست زیر آن می گذارند. لاروهای آنها به شکل منحنی و سفید رنگ هستند و به مدت ۸ تا ۹ ماه به طور گسترده از چوب تغذیه می کنند.

علائم حمله

این آفات تونل های در چوب ایجاد می کنند که اغلب در معرض یا درست زیر سطح قرار دارند. سوراخ های خروجی گرد اما با لبه های ناهموار هستند. گرد و غبار ایجاد شده توسط این سوسک درشت و مانند شن است. آسیب این حشرات همیشه همراه با پوسیدگی قارچی رخ می دهد.

آیا سوسک های چوبخوار مبلمان گاز می گیرند

سوسک های چوبخوار بالغ توانایی گاز گرفتن انسان را دارند، ولی این اتفاق بسیار نادر است. حتی زمانی که مردم سوسک های چوبخوار را برمی دارند، بعید است که انسان را گاز بگیرند. آنها برای انسان تهاجمی یا خطرناک نیستند. لارو سوسک‌ های چوبخوار معمولا با انسان در تماس نیستند، زیرا در داخل چوب زندگی می ‌کنند.

مردم گاهی اوقات با هجوم این حشرات دچار گزش می شوند. این گزش ها از یک انگل است که از لارو سوسک های چوبخوار تغذیه می کنند. این انگل ها می توانند انسان را نیش بزنند. آنها اغلب پس از لمس چوب های آلوده به این آفات با انسان در تماس هستند.

آیا سوسک های چوبخوار مبلمان گاز می گیرند
آیا سوسک های چوبخوار مبلمان گاز می گیرند

روش مبارزه با سوسک چوبخوار

سوسک چوبخوار مبلمان یکی از گونه های سوسک هایی است که به تخریب چوب معروف هستند. این آفات شباهت زیادی به موریانه دارد و به عنوان سوراخ کننده چوب نیز شناخته می شود. این حشرات می توانند چوب ها را به پودر تبدیل کنند. این حشرات می توانند ۲ تا ۵ سال در خانه شما زندگی کنند و وسایل چوبی شما تغذیه کنند. راه های زیادی برای از بین بردن و جلوگیری از حملات این آفات وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

مهر و موم چوب

یکی از اولین کارهایی که می توانید برای از بین بردن این حشرات انجام دهید، آب بندی چوب است. آب بندی چوب یک لایه محافظ برای چوب ایجاد می کند. این کار باعث می ‌شود که این آفات نتوانند از وسایل چوبی تغذیه کنند. با مهر و موم کردن چوب، تعداد مکان هایی که سوسک های چوبخوار می توانند تخم گذاری کنند، را نیز کاهش می دهید. با مهر و موم کردن شکاف ها و درزها، فضاهای کمتری برای پنهان کردن تخم ها این آفات وجود خواهد داشت.

چوب های مرطوب یا پوسیده را جایگزین کنید

جایگزینی یا حذف هر گونه چوبی که سوسک های چوبخوار به آن هجوم می آورند، نیز می تواند گزینه خوبی است. سوسک های چوبخوار مبلمان ترجیح می دهند، چوب های پوسیده یا آسیب دیده را آلوده کنند. این چوب ها شرایط ایده آلی را ایجاد می کند که به لارو این حشرات اجازه می دهند به راحتی از چوب تغذیه کرده و زنده بماند.

همچنین می‌ توانید چوب های آسیب دیده یا مرطوب را جدا کرده یا جایگزین کنید. این حشرات ترجیح می دهند از چوب هایی که رطوبت بالایی دارند، تغذیه کنند. چوب های مرطوب برای لاروهای این حشرات ایده آل هستند، زیرا آنها به راحتی می توانند آن را مصرف کنند و به زنده بمانند.

معمولا چوب های با رطوبت بالای ۸ درصد ایمن هستند. برای جلوگیری از هجوم سوسک چوبخوار مبلمان، توصیه می شود چوب های دارای رطوبت بالاتر از ۸٪ را جایگزین کنید.

استفاده از جاروبرقی

جاروبرقی یک روش عالی برای خلاص شدن از شر سوسک های چوبخوار مبلمان بالغ است. این روش در برابر لارو موثر نیست، اما می تواند به حذف تخم ها به شما کمک کند. برای کنترل این حشرات، باید از حذف حشرات بالغ شروع کنید. با حذف حشرات بالغ، می توانید این احتمال را که آنها به تولید مثل و افزایش جمعیت خود ادامه دهند، را از بین ببرید.

فضای داخلی و خارجی خانه خود را با جاروبرقی بررسی کنید. این آفات در مخفی شدن عالی هستند و تمایل دارند در جایی پنهان شوند تا کسی مزاحم آنها نشوند. تمیز کردن و جابجایی اشیا منزل می تواند در پیدا کردن این آفات به شما بسیار کمک کند. برای اطمینان از مرگ سوسک‌ های چوبخوار، می ‌توانید از جاروبرقی دامپزشکی به همراه آب و صابون ظرفشویی استفاده کنید تا مطمئن شوید که آنها از بین می روند.

کاهش رطوبت

کاهش رطوبت برای از بین بردن سوسک های چوبخوار مبلمان بسیار مهم است. اگر مسائل مربوط به رطوبت بالا را حذف نکنید، چوب های اطراف خانه شما همچنان مورد حمله این آفات قرار می گیرند. این بدان معنی است که این حشرات همچنان مکان هایی برای تخم گذاری خواهند داشت و لاروهای این سوسک، چوبی برای مصرف و زنده ماندن خواهد داشت.

یکی از راه‌ های کاهش رطوبت خانه، استفاده از دستگاه ‌های رطوبت‌ گیر محیط است. این دستگاه به پایین نگه داشتن سطح رطوبت به شما بسیار کمک می کند. به همین دلیل، توصیه می شود رطوبت محیط را همیشه بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه مشکل زهکشی در داخل یا خارج خانه شما وجود ندارد. مناطق کلیدی که باید برای یافتن سوسک های بالغ چوبخوار بررسی کنید، عبارتند از:

  • حمام ها
  • آشپزخانه ها
  • اتاق زیر شیروانی
  • زیرزمین ها
  • اطراف دیگ بخار
  • اتاق های خشکشویی
روش مبارزه با سوسک مبلمان
روش مبارزه با سوسک مبلمان

چوب های خود را درمان کنید

یکی از رایج ترین گزینه های درمان چوب استفاده از محلول های مبتنی بر بورات است. این محلول ها به شما این امکان را می دهد که چوب های خود را درمان کنید. برای این کار می توانید بورات ها را روی سطح بمالید یا آن را به چوب خود تزریق کنید.

بورات یک ماده طبیعی است که می تواند به عنوان یک حشره کش بسیار موثر است. این حشره کش معمولا روی موریانه ها استفاده می شود. هنگامی که چوب را با بورات ها درمان می کنید، هر حشره ای که از چوب های داخل خانه شما تغذیه می کند، از بین می رود.

استفاده از بورات ها یک روش موثر برای کشتن تخم ها یا لاروهایی هستند که در حال حاضر چوب و وسایل چوبی شما را آلوده کرده اند. شما همچنین با کشتن لاروهای جدید قبل از اینکه بالغ شوند، از هجوم احتمالی این حشرات جلوگیری می کنید.

از حشره کش ها در داخل و خارج از منزل استفاده کنید

از بین بردن سوسک های چوبخوار مبلمان زمانی که وسایل منزل شما را آلوده کرده اند، بسیار سخت است. بهترین گزینه استفاده از اسپری های حشره کش در داخل و خارج از منزل است. استفاده از حشره کش ها در فضای باز بسیار موثر و راحت است، زیرا به شما کمک می کند به راحتی از شر این آفات در منزل و اطراف آن خلاص شوید.

استفاده از حشره کش در داخل ساختمان معمولا دشوارتر از استفاده در فضای باز است، زیرا استفاده از حشره کش ها در داخل خانه می تواند خطرناک باشد. استفاده از حشره کش ها بر روی سطح می تواند به شما کمک کند تا تخم های این حشرات و سوسک های چوبخوار مبلمان را از بین ببرید.

روش مبارزه با سوسک مبلمان

اگر مشکوک هستید که چوب و وسایل چوبی شما به این حشرات یا کرم ‌های چوبخوار آلوده شده است، درمان چوب با استفاده از بورات قوی ‌ترین روش برای از بین بردن این آفات است. برای این کار روکش های چوبی را که رنگ شده یا شاید مهر و موم شده اند قبل از درمان بردارید. برای درمان چوب های آلوده خود محلولی از بورات تهیه کنید و بر روی سطوح یا داخل چوب تزریق کنید.

سوسک‌ های چوبخوار کنترل ‌نشده می ‌توانند یکپارچگی ساختاری وسایلی مانند مبلمان، اثاثیه، ساختمان ‌ها و خانه ‌ها را به خطر بیندازند. این حشرات تا زمانی که علائم حمله را نشان ندهند، ممکن است هرگز متوجه وجود آنها نشوید در حالی که آنها به آرامی وسایل چوبی شما را برای ماه ها و حتی سال ها می خورند.

سخن آخر

سوسک های چوبخوار مبلمان نقش مهمی در طبیعت دارند. این حشرات از چوب های درحال مردن یا پوسیده تغذیه می کنند. گونه ‌های زیادی از این حشرات در طبیعت وجود دارند، اما عملکرد همه آنها یکسان است. آنها با تخم گذاری در داخل شکاف ها و سوراخ های چوب تولید مثل می کنند، سپس لاروهای این حشرات برای رشد از چوب تغذیه می کنند.

البته باید توجه داشت که همه چوب ها برای سوسک چوبخوار مبلمان جذاب نیستند و گونه های مختلف این حشرات در واقع به دنبال انواع مختلف و بسیار خاص چوب هستند. کنترل سریع این حشرات برای جلوگیری از آسیب های وارده بسیار ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا