Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

درباره تفاوت پنیر پارمزان و موزارلا بیشتر بدانید؟!

پنیر پیتزا یکی از پرکاربرترین پنیر های جهان است که برای طبخ انواع غذاها استفاده می شود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی پنیر پارمزان و موزارلا و تفاوت این دو پنیر می پردازیم.

آشنایی با پنیر موزارلا و ویژگی های آن

زادروز پنیر موزارلا در قرن ۷ میلادی در ایتالیا است . در آن زمان بوفالوهای آسیایی برای شخم زدن زمین به ایالات متحده آمریکا برده می شد. به تدریج از شیر این حیوان برای درست کردن پنیر استفاده کردند. پنیر موزارلا خیلی زود محبوب شد و در قرن هفدهم تولید کنندگان محصولات لبنی از شیر گاو برای پاسخگویی به نیازهای مصرف کنندگان تهیه پنیر استفاده می شود.قطعا پنیر موزارلا طعم دلپذیری دارد و از مواد مغذی ضروری نیز غنی است.

ولی خبر بد اینکه پنیر موزارلا دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده است که می تواند برای سلامت قلب و عروق ضرر داشته باشد و همچنین باعث مشکلات افزایش وزن شود . در مصرف این محصول لبنی به اعتدال را رعایت کنید و مصرف انواع کم چرب آن توصیه می شود.

درباره تفاوت پنیر پارمزان و موزارلا بیشتر بدانید؟!
درباره تفاوت پنیر پارمزان و موزارلا بیشتر بدانید؟!

ارزش غذایی پنیر موزارلا

هر ۱۰۰ گرم موزارلا دارای ترکیبات زیر است:

انرژی ۲۴۰ کیلوکالری

پروتئین ۱۸.۴ گرم

لیپیدها ۱۷.۵ گرم

گلوسیدها ۲.۵ گرم

آب ۵۷.۷ گرم

ویژگی های پنیر موزارلا

رنگ پنیر پیتزا

باید سفید شیری وخیلی کم متمایل به کرم باشد.

بافت

بافت پنیر موزارلا (پیتزا) باید لایه لایه بوده و قابلیت رنده شدن و کشش (تحمل به تغییر شکل پایدار) را داشته باشد. پنیر موزارلا (پیتزا) یک پنیردلمه اسیدی است که در آن تولید اسید لاکتیک کنترل می شود. تبدیل دی کلسیم پاراکازئین به مونو کلسیم پاراکازئین توسط اسید لاکتیک زمانی که آن را در هوای گرم قرار می دهند، انجام می شود.به پنیر بافت الاستیک و کش آمدنی می دهد.

 عطر و طعم

پنیر پیتزا باید طعم کمی اسیدی داشته باشد و طعم طبیعی خود را داشته باشد. هیچ طعم مصنوعی یا آنزیم های مولد عطر به پنیر پیتزا افزوده نمی شود. در واقع پنیر پیتزا دارای عطر شیر بسیار ملایم است چون پنیر پیتزای اصلی به طور کامل از شیر و بدون امولسیفایر، نگهدارنده، روغن مایع، رنگ و…ساخته شده است. طعم آن کاملا طبیعی و لبنی است و طعم مواد افزودنی نمی دهد . به طوری که در هنگام بلع، طعمی دردهان حس می شود که یادآور طعم کره ای خامه ای است، که نشان می دهد  این محصول از شیر کاملا طبیعی تهیه شده است.

باید بیان کرد که طعم پنیر پیتزا به عواملی بستگی دارد که شامل خوراک دام، کیفیت شیر خام دریافتی، فصل شیر دوشی ، نوع و کیفیت استارتر مصرفی و شرایط مختلف  تولید بستگی دارد.

قابلیت های پنیر موزارلا

پنیر موزارلا باید قابلیت رنده شدن،کشدار شدن وذوب شدن ، الاستیسیته ( تحمل برای تغییر شکل دادن به طور پایدار ) را داشته باشد.

ویژگی های شیمیائی پنیر موزارلا

نکته: پنیرهای موزارلا  که در ایران تولید می شود به طور عمده از نوع پنیرهای لاکتیکی می باشند.

ویژگی های پنیر موزارلا

پنیرهای موزارلا تولید شده در ایران به ویژه پنیرهای لبنی هستند.

آشنایی با پنیر پارمزان و ویژگی های آن

قدیمی ترین پنیر ایتالیایی پنیر پارمیزان است. این پنیر مفید ۱۲۰۰ سال پیش در ایتالیا ساخته شده و شیر گاو عامل اصلی آن است. پنیر پارمیزان به دلیل زیاد بودن کلسیم برای کودکان بسیار سودمند است. پنیر پارمیزان را می توان با انتخاب میوه و غذا سرو کرد. برای تولید پنیر پارمسان شیر و سرشیر را با هم ترکیب می کنند

به آن ها آب پنیر می افزایند و مخلوط را در ظروف مسی گرم کنید و بعد به آن خمیر مایه می زنند. برای تولید تقریباً ۴۹۰ لیتر شیر برای تأمین هر قطعه پنیر پارمیزان مصرف می شود که معمولاً هر تکه گرد و دایره ای است. هر قطعه کروی این پنیر حدود ۳۲ تا ۳۶ کیلوگرم وزن دارد.

بیشتر بدانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا