Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آرد سمولینا چیست و چه خواصی دارد؟

آرد سمولینا یا گندم سخت با دانه های درشت، تیره تر و طلایی تر از آرد گندم با بوی ملایم مانند خاک و رنگ زرد و طعم شیرین که از گندم دوروم به دست می آورند. سمولینا به معنی سبوس است که از ریشه کلمه semola گرفته می شود.

این آرد غنی از منیزیم و آهن است. آرد سمولینا یا آرد سبوس دار در سراسر جهان برای درست کردن ماکارونی و نان استفاده می شود. حتی می توان از آن برای تهیه فرنی استفاده کرد ، چون دارای خواص بی پایانی است.

 آرد سمولینا چیست؟

آرد سمولینا چیست و چه خواصی دارد؟
آرد سمولینا چیست و چه خواصی دارد؟

این آرد یا آرد سبوس از آسیاب گندم مخصوصی به نام گندم دوروم ساخته می شود. سمولینا ماده اولیه اصلی برای تولید ماکارونی است و دارای رنگدانه های زرد طبیعی و آنتی اکسیدان ها می باشد . این ماده خوراکی به همچنین سرشار از مواد مغذی، پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها است.

نام این آرد از عبارت ایتالیایی semola به معنی سبوس گرفته می شود، که آن نیز از کلمه simila گرفته شده است، که یک کلمه لاتین کهن به معنی آرد است، که این کلمه نیز از زبان یونانی و کلمه (σεμưδαλις (semidalis) که به معنی ذره است، منشا گرفته است.

درصنعت تولید آردگندم ، با غلتک های مخصوص تا زمانی که گندم کاملاً خرد شود، آن را آسیاب می کنند تا شود و به آرد سفید تبدیل شود. برای تولید ماکارونی از آرد سمولینا استفاده می کنند که مراحل تهیه آن، یک مرحله از تولید آرد سفید کمتر است چون برای تولید این آرد گندم ها به طور کامل آسیاب نمی شوند. تهیه ماکارونی با آرد سمولینا یک کار رایج است و هیچ کارخانه ای نمی تواند مدعی باشد محصول آن امتیاز بیشتری نسبت به کارخانه های دیگر دارد، زیرا تهیه ماکارونی با آرد سفید به علت خوب شکل نگرفتن، وارفتن و کاهش کیفیت ، امری غیرممکن است.

سمولینا آردی با گلوتن بالا است که از گندم سخت دوروم ساخته شده است. بافت آن تقریبا درشت، زرد رنگ و غنی از پروتئین گلوتن است. بالابودن مقدار گلوتن به این معنی است که این آرد مخصوص برای آماده سازی ماکارونی است. همچنین این آرد ماده اصلی نان و محصولات پخته است. سمولینا در سطح جهانی در دسترس است. اما بیشتر در ایتالیا محبوب است.

خواص آرد سمولینا

آرد سمولینا چیست و چه خواصی دارد؟
آرد سمولینا چیست و چه خواصی دارد؟

۱) سلامت قلب

۲) کمک به سیستم گوارش

۳) کنترل وزن

۴) کنترل دیابت

دومین گندم پس از گندم معمولی گندم دوروم است که حدود ۵ تا ۸٪ از تولید کل گندم را در دنیا به خود اختصاص داده است. کلوچه و نان به طور معمول با آرد سفید و یا آرد همه منظوره بدون سبوس به جای آرد سمولینا تهیه می شود. گاهی تمام مواد مغذی که در حین فرآوری از گندم دوروم جدا می شود، دوباره به آن اضافه می شود. در واقع این شکل از گندم از نظر سطح ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی تر است.

انواع آرد سمولینا

آرد سمولینا را می توان در بافت های بزرگ، متوسط و ریز تهیه کرد. نوع رایج آن آسیاب متوسط است، این بدان معنی است که بافت های درشت تر و ریزتر تر در فروشگاه ها دشوارتر است. آسیاب ریز از لحاظ بافت همانند آرد همه منظوره است.

مصرف سمولینا چگونه به کاهش وزن شما کمک می کند؟

با توجه به این که آرد سمولینا سرشار از پروتئین و فیبر است، هضم غذا را به تأخیر می اندازد. در نتیجه باعث احساس سیری در افراد می شود. سمولینا سرشار از منابع ویتامین ب است. ویتامین هایی مانند تیامین و فولات . تمامی این مواد نقش مخصوصی در تبدیل مواد غذا به انرژی در بدن انسان دارند.

اگردچار اضافه وزن هستید، آرد سمولینا انتخاب بسیار خوبی برای مصرف روزانه است. چرا که مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف منظم مقدار ۱ گرم فیبر، تا ۰.۲۵ کیلوگرم وزن را در ۲۰ ماه کاهش می دهد.

وجود پروتئین در آرد سمولینا علاوه بر این احساس گرسنگی در افراد را کاهش می دهد. در دسته غذایی، هر چه فیبر بیشتری مصرف کنید، سلامت قلب شما می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. از آنجا که سمولینا غنی از منیزیم و فیبر است، کنترل قند خون را تسهیل می کند.

ارزش غذایی آرد سمولینا

آرد سمولینا را می توان غنی کرد. به این دلیل تولیدکنندگان آرد می توانند مواد مغذی از دست رفته در طول فرآوری دانه گندم دوروم را به آرد اضافه می کنند . سمولینا غنی شده شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است. ۱/۳ فنجان (۵۶ گرم) سمولینا غنی شده شامل:

  • کالری: ۱۹۸ کالری
  • کربوهیدرات: ۴۰ گرم
  • پروتئین: ۷ گرم
  • چربی: کمتر از ۱ گرم
  • فیبر: حدود ۷٪ از نیاز روزانه بدن
  • تیامین: حدود ۴۱٪ از نیاز روزانه بدن
  • فولات: حدود ۳۶٪ از نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین: حدود ۲۹٪ از نیاز روزانه بدن
  • آهن: حدود ۱۳٪ از نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: حدود ۸٪ از نیاز روزانه بدن

سمولینای دارای پروتئین و فیبر است، هم هضم غذا را تسریع می کند و هم احساس سیری را افزایش می دهد. همچنین این ماده شامل  ویتامین های گروه B مانند تیامین و فولات است که با تبدیل مواد غذایی به انرژی نقش اساسی در سلامتی بدن شما ایفا می کنند.علاوه بر این سمولینا منبع بسیار خوبی از آهن و منیزیم است. این مواد معدنی به تولید گلبول های قرمز، سلامت قلب و کنترل قند خون کمک می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا